Saako nirso lapsesi joulupöydässä jotain eri ruokaa
Jos ei tykkää jouluruuista. Pitääkö silti edes maistaa?
Siskoni lapsille on aina erikseen muusia ja lihapullia. Silti ihmettelen että mitä erikoista on kinkussa, perunalaatikossa ja rosollissa=punajuurta ja porkkanaa, etteikö niitä vois edes maistaa.
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mikä on joulupöydän idea? Nauttia kiireettä läheisten kanssa juhlasta vaiko kasvattaa hampaat irvessä ja kytäten?
Meillä idea om tuo ensimmäinen. Meillä ei ole mitään muuta ns perinteistä kuin purkkiherneet.
Meillä jouluateria on rauhallista yhdessäoloa, kaiken valmisteluhässäkän jälkeen. :) Se on osa pitkää jatkumoa, perinteitä, kulttuuria. Pöydässä on ruokia joita jo lasten isomummi on tehnyt ja sukupolvet ennen häntäkin. Maut ovat muistoja ja luovat muistoja. Suvun perinteisistä jouluruuista syntyy meille se erityinen joulun tunnelma. Kaavoja muokataan aina harkitusti myös; kokeillaan uusia juttuja. On ihanaa kun koko perhe tykkää jouluruuista ja jokaiselle löytyy perinteisistä ruuista joku on erityisherkku. :)
Kiireettä oleillaan läheisten ruokapöydässä kanssa myös muulloin kuin jouluna, silloin on tarjolla tietysti jotain muuta kuin jouluruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan laiteta nirsolle eri ruokaa. Kaikkea pitää maistaa tai sitten ei syödä ollenkaan.
Lapset 4v, 7v & 14v.
Et voi olla tosissasi!? Kaikkea pitää maistaa?! Tai sitten ei syödä ollenkaan?! Et siis todellakaan voi olla tosissasi. Hyvää huomenta vaan sinne porvooseen.
No onhan se ihan hullua jos pöytä notkuu erilaisia juhlaruokia ja joku vaatii ankeaa arkiruokaa. Joulun aikaan on tarjolla muutenkin kaikenlaista syötävää, ei maailma siihen kaadu jos jouluaterialla syö vähemmän ihan vaan nirsouden vuoksi.
Tän ketjun perusteella suomalainen ruokakulttuuria ei arvosteta pätkääkään monissa perheissä. :/
Itse asiassa lihapullat on ihan perinteisesti monella ns suomalaista jouluruokaa. Meillä niitä on ollut aina. Muusia varmaan lapsena myös...
Niin onkin. Tuliko tuo sun kommentti väärään kohtaan? En sanonut etteivätkö lihapullat olisi perinteinen jouluruoka myös.
Vierailija kirjoitti:
Lihapullat ja muusi on aina kuulunut meidän joulupöytään :)
Muusia en itse osaisi meidän joulupöytään kuvitella, on kuitenkin peruntalaatikkoa ja se on koostumukseltaan niin lähellä.. Mut niitä keitettyjä perunoita on, ja nimenomaan voisulan kanssa! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan laiteta nirsolle eri ruokaa. Kaikkea pitää maistaa tai sitten ei syödä ollenkaan.
Lapset 4v, 7v & 14v.
Et voi olla tosissasi!? Kaikkea pitää maistaa?! Tai sitten ei syödä ollenkaan?! Et siis todellakaan voi olla tosissasi. Hyvää huomenta vaan sinne porvooseen.
No onhan se ihan hullua jos pöytä notkuu erilaisia juhlaruokia ja joku vaatii ankeaa arkiruokaa. Joulun aikaan on tarjolla muutenkin kaikenlaista syötävää, ei maailma siihen kaadu jos jouluaterialla syö vähemmän ihan vaan nirsouden vuoksi.
Tän ketjun perusteella suomalainen ruokakulttuuria ei arvosteta pätkääkään monissa perheissä. :/
"Juhlaruokia", jotka ovat siis pitkälti erilaisia juureslaatikoita ja juuressalaatteja. Itse pidän noita nimenomaan sellaisina "ankeina arkiruokina". Meillä ainakin syödään juuressosekeittoja tms. pitkin vuotta, joten jouluna satsataan sitten vähän erikoisempiin tarjottaviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä tosiaankaan tule erillistä ruokaa, jos jouluruoat eivät maistu.
Noin muutenkaan, en pakota lapsia syömään, mutten kyllä laittele mitään eri ruokiakaan, kyllä se nälkä sitten laittaa syömään ruoka-aikoina. Pyrin aina kuitenkin laittamaan aina sellaista ruokaa, joka maistuu muksuille.
Itselläni on lapsuudesta sen verran ikäviä kokemuksia, etten ala mitään pakkosyöttoä harrastamaan... Eräänkin ikävän kerran muistan, kun oksensin kesäkeittolautaselle, ja isä silti pakotti syömään.. siinä sitä oksennettiin lautaselle, ja taas syötiin, uudestaan ja uudestaan... Mulla kun oli tosi "kiva" ja "reilu" isä..
"mutten kyllä laittele mitään eri ruokiakaan, kyllä se nälkä sitten laittaa syömään ruoka-aikoina."
Elikä itse asiassa teet juuri sen, pakotat lapsesi syömään sitä mitä eivät halua, koska muuta ruokaa ei tipu. Lopeta tuo heti! Tuollainen on jumalauta henkistä pahoinpitelyä.
Ja jumalauta ittelles vaan.
Jos täällä syötettäs vain sitä ruokaa lapsille, mitä haluaisivat syödä, niin se olis VAIN ja AINOASTAAN: pullaa, karkkia, pelkkää makaronia ketsupilla ja ranskalaisia ja päälle limpparia.
Onko tuo sinun mielestäsi hyvä ja terveellinen käsitys ruoasta?
On se ikävää, että tarjolla on erinlaisia kotiruokia.
No kerroppa sitten miten ihmeessä olet "onnistunut" saamaan lapsistasi tuollaiset?
Vai että karkkia, pullaa yms haluaisivat ruoaksi...Voihan jestas.
Meillä on joulupöydässä lisäksi lihapulla-pikkunakkivartaita tarjolla. Omat lapset tykkää kyllä jouluruuasta, mutta siskon lapset ovat nirsoja. On kaikkien kannalta kivempaa, että jokaiselle löytyy jotakin syötävää.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua miksi joku kasvattaa lapsistaan nirsoja.
Onneksi sun ei tarvitse kaikkea tajutakaan. Minulla on kaksi lasta ja toinen syö kaikkea ennakkoluulottomasti ja toinen ei juuri mitään. Aivan samanlaisen kasvatuksen ovat saanut ja nirso on ollut nirso aivan pienestä lähtien. Välillä yritin pakkomaistamista mutta ei sitä ruokaa voi toisen suuhun väkisinkään työntää, jos toinen ei maista. Tai voi toki mutta ei se ainakaan houkuttele maistamaan uudelleen. Tajusin maistamisen hölmöyden lopullisesti kun 3,5-vuotias totesi yksi päivä, että miksi taas pitää maistaa, olen maistanut tätä jo, enkä tykkää. Päiväkodissa joutuu maistamaan pienet muruset, näin ollaan yhdessä sovittu, mutta kotona ei tarvitse. En minä itsekään ota lautaselleni ruokaa, jota olen maistanut, ja todennut ettei ole minun makuuni. Miksi siis lapsen pitäisi? Toki tapoja ollaan opetettu ja ruokapöydässä ei yökkäillä eikä suureen ääneen ilmoiteta ettei tykkää.
Ja mitä tulee jouluruokiin, meillä jo lapsuuden kodin joulupöytään kuului joku ruoka, jota lapset olivat saaneet toivoa (minulla tietty salaatti, veljelläni tietty liha), lisäksi aina ollut keitettyä perunaa, lihapullia ja lihatonta makaronilaatikkoa. Lisäksi äitini teki lapsille rosollia ilman sipulia. Noista ruuista löytyy lapsillenikin syötävää, nirso syö kalaa, lihapullia ja perunaa ja on aivan tyytyväinen. Minä en halua lasteni joulumuistojen olevan pahaa ruokaa ja pakottamista.
Kun aloin seurustella mieheni kanssa, ihmettelin kun hän valitti, että joulunaika on tuskaa, kun ei moneen päivään ole mitään syötävää ruokaa. Mies ei ole erityisen nirso, joten tämä oli minusta kummaa. Olen itse karjalaisesta suvusta, jossa joulupöytä notkuu erilaisita ruoista. Monet ruoat ovat "normaaleja", kuten karjalanpaisti, perunat, savukala, vihannekset jne. Sitten tutustuin miehen suvun hämäläiseen joulupöytään. Toden totta, kaikki ruoat olivat "outoja". Erityisesti purkkiherneet kummastuttivat minua. Ei mitään lihaa tai kalaa kinkun lisäksi, paitsi sillejä purkista. Minusta on hassua kun jouluna syödään"köyhemmin" kuin muuten.
Meillä oli lapsuudenkodissa jo joulupöydässä mm. keitettyjä perunoita, lihapullia, nakkeja, keitettyjä munia... Samoin olen jatkanut nyt aikuisena, syön noita itsekin, esim. lanttulaatikko ja lihapullat ovat herkullinen yhdistelmä. Lisäksi meillä on savukalaa. Leipiä ja juustoja löytyy myös. Lapsistani toinen on kaikkiruokainen ja toinen nirso ( miten olen tällaiset onnistunut kasvattamaan, en tiedä...). Joulupöydästä kaikille löytyy jotain ja vähän liikaakin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset 4v, 7v & 14v.
"Juhlaruokia", jotka ovat siis pitkälti erilaisia juureslaatikoita ja juuressalaatteja. Itse pidän noita nimenomaan sellaisina "ankeina arkiruokina". Meillä ainakin syödään juuressosekeittoja tms. pitkin vuotta, joten jouluna satsataan sitten vähän erikoisempiin tarjottaviin.
Meillä taas ei syödä joululaatikoita muulloin kuin joulun aikaan. Perunalaatikon valmistus kestääkin niin kauan ettei se oikein normiarkeen istu vaikka ihanaa onkin. :) Porkkanalaatikkoa tein lasten ollessa pieniä silloin tällöin; oli pojan erityisherkkua. Meillä myös syödään juureksia muulloinkin kun jouluna; raasteina, uunijureksina jne. Rosollia meillä ei salaattina ole muulloin kuin jouluna. Se kyllä makumaailmansa puolesta sopisi hyvin myös muihin tilanteisiin kuin jouluun. Myös sianlihaa tulee syötyä joulun lisäksi muulloin, samoin kalaa. Ja ihan arkenakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mikä on joulupöydän idea? Nauttia kiireettä läheisten kanssa juhlasta vaiko kasvattaa hampaat irvessä ja kytäten?
Meillä idea om tuo ensimmäinen. Meillä ei ole mitään muuta ns perinteistä kuin purkkiherneet.
Meillä jouluateria on rauhallista yhdessäoloa, kaiken valmisteluhässäkän jälkeen. :) Se on osa pitkää jatkumoa, perinteitä, kulttuuria. Pöydässä on ruokia joita jo lasten isomummi on tehnyt ja sukupolvet ennen häntäkin. Maut ovat muistoja ja luovat muistoja. Suvun perinteisistä jouluruuista syntyy meille se erityinen joulun tunnelma. Kaavoja muokataan aina harkitusti myös; kokeillaan uusia juttuja. On ihanaa kun koko perhe tykkää jouluruuista ja jokaiselle löytyy perinteisistä ruuista joku on erityisherkku. :)
Kiireettä oleillaan läheisten ruokapöydässä kanssa myös muulloin kuin jouluna, silloin on tarjolla tietysti jotain muuta kuin jouluruokaa.
Niin. Me ollaan vauras suku, joten ei tarvitse sillä ruoalla hekumoida just siellä joulupöydässä. Ruoka on ruokaa. Ei se ole koko elämä.
Vierailija kirjoitti:
Kun aloin seurustella mieheni kanssa, ihmettelin kun hän valitti, että joulunaika on tuskaa, kun ei moneen päivään ole mitään syötävää ruokaa. Mies ei ole erityisen nirso, joten tämä oli minusta kummaa. Olen itse karjalaisesta suvusta, jossa joulupöytä notkuu erilaisita ruoista. Monet ruoat ovat "normaaleja", kuten karjalanpaisti, perunat, savukala, vihannekset jne. Sitten tutustuin miehen suvun hämäläiseen joulupöytään. Toden totta, kaikki ruoat olivat "outoja". Erityisesti purkkiherneet kummastuttivat minua. Ei mitään lihaa tai kalaa kinkun lisäksi, paitsi sillejä purkista. Minusta on hassua kun jouluna syödään"köyhemmin" kuin muuten.
Kuulostaa kyllä nykypäivän joulupöydäksi hiukan vaatimattomalta jos on vain laatikot ja kinkku.. Nyt kun on perhettä, joulupöytä on runsas. Tosin yksin asustellessa mulle riitti jouluateriaksi perunalaatikko, rosolli ja jouluolut, jo pelkästään niistä tuli ihana joulufiilis. :)
Itse en tykkää mistään jouluruuista , meillä on vain kinkku ja porkkanalaatikko, joista mieheni tykkää.
En ymmärrä tätä tapaa, jolloin pitää kaikkien syödä jotain vuosikymmeniä vanhaa perinnettä.
Muutenkin meillä syödään sellaista ruokaa joka in hyvää.
En ymmärrä yllä olevaa kirjoitusta, syökää pelkkää perunaa jos muuta ei löydy.
Jouluna.
Perintesiet laatikot ja kinkku ei kaikille maistu. Ne oli oman aikansa juhlaruokia, mutta maailma muuttuu. Miksei jouluna sais herkutella ja nauttia ruuasta?
Ei se vaihtoehto perinteiselle ruualle oli nakit ja nugetit, tai lihapullat tai makaronilaatikko. Meillä lihapullia )( omatekoisia) kyllä syödään arkena ja makaraonilaatikkoa tehdään. Mutta hyvin on lapsi kasvanut ilman nakkejakin, eikä koskaan ole niistä pitänyt ( koulussa niitä on ollut riittäviin tarjolla). Mielummin syö ahvenia, lammasta tai herkkujaan äyriäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Me ollaan vauras suku, joten ei tarvitse sillä ruoalla hekumoida just siellä joulupöydässä. Ruoka on ruokaa. Ei se ole koko elämä.
Heh, okei. Meille taas jouluateria on spesiaali - ruokien hinta ei ole se aterian juttu ollenkaan. x)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset 4v, 7v & 14v.
Meillä taas ei syödä joululaatikoita muulloin kuin joulun aikaan. Perunalaatikon valmistus kestääkin niin kauan ettei se oikein normiarkeen istu vaikka ihanaa onkin. :) Porkkanalaatikkoa tein lasten ollessa pieniä silloin tällöin; oli pojan erityisherkkua. Meillä myös syödään juureksia muulloinkin kun jouluna; raasteina, uunijureksina jne. Rosollia meillä ei salaattina ole muulloin kuin jouluna. Se kyllä makumaailmansa puolesta sopisi hyvin myös muihin tilanteisiin kuin jouluun. Myös sianlihaa tulee syötyä joulun lisäksi muulloin, samoin kalaa. Ja ihan arkenakin.
Ohis mutta luetunymmärtäminen...
Meidän sukujoulussa on niin paljon erilaisia ruokia, myös ei niin perinteisiä jouluruokia, että syötävää löytyy kyllä jokaiselle. Ja ruoan jälkeen on tietysti jouluherkkuja ja kyllä minusta nyt ainakin kerran vuoteen voi tehdä niin, että lapsi syö ensin vain vähän "tavallista" ruokaa ja sitten herkkuja vaan. Joskin on minusta vähän surullista sekin, että kaikkien niiden ruokien lisäksi mummo välillä kantoi paikalle nakkeja ja tuputti niitä lapsille, "jotta jotain söisivät". Siis kylminä tietysti. En voi itse sietää kylmiä nakkeja eivätkä kyllä lapsenikaan.
En minäkään yleisesti suosittele antamaan parempaa ruokaa jos joku ruoka ei lapselle maistu, mutta minusta JOULU on vähän eri asia, silloin kuitenkin kuuluisi kaiketi olla kaikilla mukavaa, syödä vatsat pulleaksi jne. eikä istua nälkäisenä katsomassa kun muut syö.
Kultainen keskitie tässäkin asiassa, en esim. ymmärrä sen äidin komentteja joka sanoi antaneensa lasten sotkea ruualla niin vanhoiksi kuin halusivat, miksi? Toivottavasti ne lapset oli kotihoidossa sitten "vanhoiksi asti". En ymmärrä mitä iloa lapselle on siitä, ettei käytöstapoja opeteta.
Enkä ymmärrä myöskään mitään hyihittelyä tai muita epäkohteliasuuksia.
Kuitenkaan lasta ei voi pakottaa maistamaan, eikä voi pakottaa syömään. Maistamiseen voi painostaa (eri asia kuin pakottaminen) ja vastapainoksi siihen kuulu aina sitten iloinen kehuminen vähästäkin maistamisesta, tietysti lapsen tason mukaisesti, syömiseenkin voi yrittää kehottaa, mutta ei mitään tuntikausien istuttamista pöydässä jos lapsi ei syö.
Lasten kasvatuksesta pitäisi minusta aina muistaa, että tehtänä ei ole lapsen nujertaminen henkisesti, alistaminen aikuisten auktoriteettien tahtoon, vaan kasvatus niin että lapsi ihan aidosti haluaa tehdä oikein, ei siksi että muuten tapahtuu jotakin kauheaa vaan siksi, että sitten tapahtuu jotakin kivaa, vähintäänkin tulee hyvä mieli joka on palkitsevaa jo sinällään.
Meillä yritettiin erityisesti minua nujertaa, onneksi olen sen luonteinen etten koskaan kunnolla tullut nujerretuksi ja osaan näin pitää puoleni nyt aikuisenakin, uskallan kyseenalaistaa ja "uhmata" auktoriteettejäkin jos heidän käskynsä sotivat omia arvojani vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Perintesiet laatikot ja kinkku ei kaikille maistu. Ne oli oman aikansa juhlaruokia, mutta maailma muuttuu. Miksei jouluna sais herkutella ja nauttia ruuasta?
Ei se vaihtoehto perinteiselle ruualle oli nakit ja nugetit, tai lihapullat tai makaronilaatikko. Meillä lihapullia )( omatekoisia) kyllä syödään arkena ja makaraonilaatikkoa tehdään. Mutta hyvin on lapsi kasvanut ilman nakkejakin, eikä koskaan ole niistä pitänyt ( koulussa niitä on ollut riittäviin tarjolla). Mielummin syö ahvenia, lammasta tai herkkujaan äyriäisiä.
Kyllä noi laatikot ja kinkut on joulun juhlaruokia edelleen, vaikka eivät just teidän perheelle maistu. ;)
Onhan noissa juhlaruuissa vaihtoehtoja vaikka kuinka. Eniten ihmetyttää nuo kalapuikko- ja pastaperheet. :/
En kyllä tajua miksi joku kasvattaa lapsistaan nirsoja.