Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako nirso lapsesi joulupöydässä jotain eri ruokaa

Vierailija
04.12.2016 |

Jos ei tykkää jouluruuista. Pitääkö silti edes maistaa?
Siskoni lapsille on aina erikseen muusia ja lihapullia. Silti ihmettelen että mitä erikoista on kinkussa, perunalaatikossa ja rosollissa=punajuurta ja porkkanaa, etteikö niitä vois edes maistaa.

Kommentit (303)

Vierailija
221/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nirsona lapsena söin joulupöydässä keitettyjä perunoita voilla ja marinoituja valkosipulinkynsiä. Oli kuulkaa hyvää.

Nykyään 20-vuotiaana syön melkein mitä vaan. Rakastan jouluruokaa. Varsinkin isoisän reseptillä tehdystä lanttu-porkkanalaatikosta.

Vierailija
222/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa toki huomioon että lapselta tai uusien ruokien syömiseen tottumattomalta aikuiselta uuteen makuun tottuminen vaatii yleensä 10-20 erillistä kokeilukertaa. Siksi tuo periaate, että kaikkea pitää maistaa ainakin vähän on hyvä, ja on naurettavaa todeta että kerran maistoi eikä tykännyt joten ei tarvitse kokeilla toista kertaa. Ei se lapsi siihen tuhoudu jos pienestä asti opettaa että pikkuisen on aina maistettava, myös sitä jouluruokaa.

Senkään takia minusta joulupöydässä ruokien pakkomaistattamisesta ei ole mitään hyötyä.

Lapselle on toki hyvä opettaa että ekan maistelu kokemuksen jälkeen ruuan makua voi olla vaikea arvioida vaan vasta useamman kerran jälkeen voi sanoa että ei pidä ruuasta, mutta miksi ruokaa olisi pakko maistaa jos sitä ei halua maistaa.

Mä ajattelen että ruokien tunteminen, maistelu, niihin tutustuminen on osa yleissivistystä. 

Puhuin joulupöydässä ruokien maistelusta. Olen samaa mieltä että on yleisivistystä tietää että porkkana maistuu erilaiselta kuin sianliha, mutta miksi niitä ruokia olisi pakko maistaa joulupöydässä tai vaikka juhlissa tai ravintolassa jne.

Joo niin mäkin. Possuwokki maistuu erilaiselta kuin joulukinkku ja porkkanaraaste on erilaista kuin porkkanalaatikko. Ravintolat on muuten huippuhyviä paikkoja kokeilla jotain vähän erilaista, varsinkin semmoisia juttuja mitä ei kotona välttämättä tulis tehtyä ollenkaan. Yleensä siitä ravintola-ateriasta löytyy silti joku osanen joka maistuu vaikka se uusi juttu ei omaksi herkuksi osoittautuisikaan. Jos meinaa jäädä nälkä niin tilaa sitten jotain ekstraa siihen lisäksi, menee snägärin kautta tai syö kotona lisää. Ei se niin vakavaa ole. Uusien ruokien kokeilu on meillä kivaa, ei pakkopullaa. :)

Ai ravintolassa on järkevää kokeilla jotain erilaista? Sehän onkin kiva tilata ensin joku monen kympin annos ja todeta että lapsi ei tykkääkään yhtään.

Jos ravintolassa käydään tosi harvoin ja se on taloudellisesti merkittävän iso satsaus, ei nirson silloin varmaan kannatakaan mitään erikoisempaa tilata. Jos taas ravintolassa käyminen on perheelle ns. arjen luksusta, käyttäisin itse kyllä tilaisuuden hyväkseni ja kokeilisin muutakin kuin tuttua ja turvallista. 

Eiköhän suurin osa tee noin, mutta nyt puhuttiinkin nirsoilusta eikä tavallisesta kaikkiruokaisesta ihmisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en joulupöydässä edes lähtis tuohon "maista nyt edes vähän" - rumbaan. Silloin istutaan alas ja nautitaan kukin omasta mielijutustaan. Tuskin kukaan ensimmäistä kertaa on maistamassa, ei ne jouluruuat nyt niin ihmeellisiä ole. Niitä on tarjolla pitkin vuotta, varsinkin joulukuuta.

Ihan turhaa ottaa alkaa sitä "tappelua" joulupöydässä. Relatkaa.

Joo, meillä ei ole nirsoja ihmisiä. Eikä tuputeta.

Ei ainakaan meillä ole kinkkua, laatikoita, tai rosollia tarjolla pitkin vuotta, tai edes pitkin joulukuuta. Aattona vasta.

Eikö teillä käytetä sianlihaa, perunaa, porkkanaa tai lanttua muutoin kuin jouluna? Eihän ne juureslaatikot kovinkaan paljon eria maultaa juurespyreistä tai kinkku normaalista sianpaistista.

Vierailija
224/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joulupöydässä, myös nugetteja ja muuta kivaa syötävää. Onhan Joulu ilon ja kiitoksen juhla aika jollloin kaikki voi nauttia hyvästä ruoasta ja rauhasta. Ajasta ihan vain perheen kesken :)

Vierailija
225/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole ollut erikseen lapselle ruokia sen jälkeen kun siirtyi pois Piltti-purkeista. Lähipiirissä olen kyllä nähnyt näitä, että lapsille on jotain nakkeja ja ranskiksia, kun aikuisille on parempia jouluruokia. Noissa tilanteissa mun lapsi on ottanut aina näitä aikuisten ruokia ja ihmetellyt serkkujaan, jotka jäystää jotain nakkeja.

Kylläpä hienoa, tapu tapu. Jos tuosta vielä kasvat, niin huomaat, että lapsetkin ovat erilaisia ja heillä on erilaisia kausia elämässään. Esim. meidän lapset eivät ole nirsoja, mutta tietyissä tilanteissa saattavat olla (esim. kylässä). Vähän ymmärrystä siihen suuntaan, että kaikki ihmiset eivät välttämättä koe makuja samalla tavalla.

No nämä samaiset serkut syö vielä 14-vuotiaanakin vappulounaalla lasten pöydästä jotain kananugetteja ja ranskalaisia, kun oma lapsi herkuttelee aikuisten pöydän antimilla. En vaan pysty ymmärtämään, ei heillä ole mitään neurologisia diagnooseja, jotka selittäisi tämän ruokavammaisuuden. Heidät on vaan totutettu lasten ruokiin pienestä pitäen ja niitä syövät vieläkin.

Vierailija
226/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en joulupöydässä edes lähtis tuohon "maista nyt edes vähän" - rumbaan. Silloin istutaan alas ja nautitaan kukin omasta mielijutustaan. Tuskin kukaan ensimmäistä kertaa on maistamassa, ei ne jouluruuat nyt niin ihmeellisiä ole. Niitä on tarjolla pitkin vuotta, varsinkin joulukuuta.

Ei ainakaan meillä ole kinkkua, laatikoita, tai rosollia tarjolla pitkin vuotta, tai edes pitkin joulukuuta. Aattona vasta.

Eikö teillä käytetä sianlihaa, perunaa, porkkanaa tai lanttua muutoin kuin jouluna? Eihän ne juureslaatikot kovinkaan paljon eria maultaa juurespyreistä tai kinkku normaalista sianpaistista.

Minusta niissä on valmistustavasta riippuen suurikin makuero. Juuressoseissa en ainakaan itse käytä esim. siirappia, jota taas laatikoihin laitan.

Vierailija
227/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa toki huomioon että lapselta tai uusien ruokien syömiseen tottumattomalta aikuiselta uuteen makuun tottuminen vaatii yleensä 10-20 erillistä kokeilukertaa. Siksi tuo periaate, että kaikkea pitää maistaa ainakin vähän on hyvä, ja on naurettavaa todeta että kerran maistoi eikä tykännyt joten ei tarvitse kokeilla toista kertaa. Ei se lapsi siihen tuhoudu jos pienestä asti opettaa että pikkuisen on aina maistettava, myös sitä jouluruokaa.

Senkään takia minusta joulupöydässä ruokien pakkomaistattamisesta ei ole mitään hyötyä.

Lapselle on toki hyvä opettaa että ekan maistelu kokemuksen jälkeen ruuan makua voi olla vaikea arvioida vaan vasta useamman kerran jälkeen voi sanoa että ei pidä ruuasta, mutta miksi ruokaa olisi pakko maistaa jos sitä ei halua maistaa.

Mä ajattelen että ruokien tunteminen, maistelu, niihin tutustuminen on osa yleissivistystä. 

Puhuin joulupöydässä ruokien maistelusta. Olen samaa mieltä että on yleisivistystä tietää että porkkana maistuu erilaiselta kuin sianliha, mutta miksi niitä ruokia olisi pakko maistaa joulupöydässä tai vaikka juhlissa tai ravintolassa jne.

Missä niitä jouluruokia sitten maistellaan, jos ei joulupöydässä?

No suomalainen joulupöytähän ei koostu mistään ihmeellisistä antimista vaan ihan perusjuureksista ja possunlihasta. Siis raaka-aineista joita syödään pitkin vuotta. Lipeäkala nyt on ehkä ainoa sellainen pelkästään joulupöytään liittyvä ruoka.

Vierailija
228/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta niissä on valmistustavasta riippuen suurikin makuero. Juuressoseissa en ainakaan itse käytä esim. siirappia, jota taas laatikoihin laitan.

No eipä niiden juuresten perusmaku suuresti muutu joululaatikoissakaan ellei sitä sitten pilaa vaikka liiallisella siirapilla jne.

Vierailija
229/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
230/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä niitä jouluruokia sitten maistellaan, jos ei joulupöydässä?

No suomalainen joulupöytähän ei koostu mistään ihmeellisistä antimista vaan ihan perusjuureksista ja possunlihasta. Siis raaka-aineista joita syödään pitkin vuotta. Lipeäkala nyt on ehkä ainoa sellainen pelkästään joulupöytään liittyvä ruoka.

Toki esim. porkkanaa syödään pitkin vuotta, mutta maistuuhan se ihan eriltä raasteeena, keitettynä, uunissa paistettuna, sosekeittona, tai laatikkona. Kuin myös sianliha, jonka maku vaihtelee valmistustavan lisäksi myös sen mukaan, mitä osaa siasta syödään.

Vierailija
231/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä niiden juuresten perusmaku suuresti muutu joululaatikoissakaan ellei sitä sitten pilaa vaikka liiallisella siirapilla jne.

Vertaapa esim. lantturaastetta ja lanttulaatikkoa, maistuvat ihan eriltä.

Vierailija
232/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän nirso ei löydä perinteisistä jouluruoista mitään suuhunkelpaavaa. Onneksi sukulaiset yleensä keittävät perunoita häntä varten ja usein on myös vihreää salaattia. Niillä menee joulunajan (+piparit ja suklaa).

Kyllä meillä aina kuuluu myös keitetyt perunat ja vihersalaatti alkuun kalojen, muiden salaattien ja kylmien lihojen kanssa, vasta sitten tulee laatikot tai uunijuurekset, mitä milloinkin, kinkku, kalkkunarulla tms, rosolli tai punajuuret, sienisalaatti, pekonipavut jne jne... Joka vuosi ei ole kaikkea, vaan vaihdellaan...

Vierailija
233/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjille on meillä omat ruoat, mutta sitä nyt ei ihan nirsoiluksi varmaan lasketa ;)

Vierailija
234/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jouluruoista tykkäämättömyys on nirsoutta? Imellettyjä mössölaatikoita sekä kylmää kinkkua, jee. Eihän tuossa edes ole mitään valikoimaa josta nirsoilla, itse en pidä kummastakaan. 

Vierailija
235/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tyttö 8w elää varmaan pyhällä hengellä, mutta olemme pitäneet (mielestäni reilua) sääntöä, että kaikkea pitää maistaa vähäsen. Joulupöydässä syö yleensä perunaa ilman kastiketta ja sinappisilliä, en ole pakottanut syömään monipuolisemmin, koska en halua tehdä jouluruokailusta mitään pakottamista. Joka vuosi kyllä mukisematta kokeilee hiiren annoksen jokaista ruokalajiketta, mutta vielä ei ole ihastunut mihinkään.

Poika 6w taas syö ihan kaikkea mitä eteen kantaa.

Häh? Siis teillä lapsi syö sitten jouluna pelkästään keitettyä perunaa paljaaltaan? Eikö nyt voisi sen verran joustaa että pistäisi lapselle jotain oikeaa ruokaa pöytään. Jouluna olisi ajatuksena syödä hyvin juhlan kunniaksi, moni aikuinenkin nykyään tekee jotain aivan muuta kuin niitä sotaa edeltäviä soselaatikoita ja kinkkua. 

Vierailija
236/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertaapa esim. lantturaastetta ja lanttulaatikkoa, maistuvat ihan eriltä.

Totta kai koska toinen on kyppsennettyä ja toinen raakaa, mutta kyllä molemmissa on se lantun perusmaku olemassa. Ellei siis tosiaan peitä sitä kaikenmaailman mausteilla ja siirapeilla.

Vierailija
237/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jouluruoista tykkäämättömyys on nirsoutta? Imellettyjä mössölaatikoita sekä kylmää kinkkua, jee. Eihän tuossa edes ole mitään valikoimaa josta nirsoilla, itse en pidä kummastakaan. 

Tätä minäkin ihmettelen. Monet ovat peräänkuuluttaneet jouluruokien juhlavuutta ja perinteitä, mutta eivät nuo nyt minusta mitään erityisen juhlavia ruokia kyllä ole. Toki ennen vanhaan kun lanttua ja perunaa syötiin pitkin vuotta niin siirapin ym. lisääminen toi niihin sitten vähän sitä juhlavuuden ja arjestapoikkeavuuden tuntua. Nyt on kuitenkin maailma auki ja lähi-Siwastakin saa mitä eksoottisempia raaka-aineita.

Vierailija
238/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En skidinä tykännyt yhtään joululaatikoista tai muista lämpimistä jouluruuista, vaikka muistan että leikkikoulussa niitä oli pakko maistaa. En tykkää hirveästi edelleenkään muista kuin porkkanalaatikosta, kotona meillä on ollut vähän eri jouluruuat, esim. kinkun sijasta on yleensä poroa tai ankkaa, muttei kuitenkaan mitään lihapullameininkiä.

Tosin erilaiset lohet, karjalanpiirakat, perunat ja punajuuret sekä mäti tais olla lapsenakin ihan hyvää ruokaa. Pitäisi varmaan kysyä vanhemmilta, mutta luultavasti söin sitten alkuruokia myös pääruuaksi kun olin pieni. Suhtaudun aina vähän ihmetellen ihmisiin, jotka syö jouluna jotain mäkkäriruokaa. Mulle joulun tunnelma on ehkä 80% ruuan tuoksua.

239/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupöydässä on monenlaista ruokaa. Meillä on ainakin niin iso porukka syömässä, että jo allergioita ja erikoisruokavalioita yms. on jonkun verran. Jos ei halua syödä kinkkua ja rosollia, ei ole todellakaan pakko. Omia lapsiani kannustan maistamaan, koska ei voi tietää onko joku hyvää jos ei maista, mutta pakko ei ole.

Jouluna ei mielestäni kuulu nipottaa vaan sen pitäisi olla kaikille mukavaa yhdessäoloa :)

Vierailija
240/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vammailua täällä. Mulla iso suku ja tähän ikään paljon tullut istuttua eri-ikäisten kanssa joulupöydässä ja eipä siellä kukaan ole yökkinyt tai pelkkää perunaa närppinyt.

Vanhemmat eivät nykyään uskalla komentaa lapsiaan edes lyömisestä tai potkimisesta, saati nirsoilusta. Meillä on muistaakseni sellainen periaate, että kaikki istui samaan pöytään ja piti maistaa. Jos ei maistunut, ei sitten syönyt enempää, mutta mitään lihapullia herrajumala ei kyllä tuotu eteen.

Joulupöydässähän on tosi paljon valikoimaa, on kylmää, kuumaa, kalaa, lihaa, salaattia, kinkkua, laatikoita.....miten sieltä joku ei muka saa lautastaan täyteen?

Jotenkin masentavaa tällainen sihtisuumentaliteetti.

Ja ne, jotka kuvaavat jouluruokia pulavuosien paskapöperöksi: eivät heillä ole äidit tai isät osanneet sitten vissiin laittaa edes riisipuuroa, kun noin kapea ajatusmaailma on. Just yks kollega tuossa leuhotti, että no on se nyt kamala jos suomalainen ei saa sitä sianpersettä jouluna....itse on todella ronkeli eikä uppoa perunat, lihat, pullat, kakut, mitkään.....olut ja sushi lähinnä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi