Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako nirso lapsesi joulupöydässä jotain eri ruokaa

Vierailija
04.12.2016 |

Jos ei tykkää jouluruuista. Pitääkö silti edes maistaa?
Siskoni lapsille on aina erikseen muusia ja lihapullia. Silti ihmettelen että mitä erikoista on kinkussa, perunalaatikossa ja rosollissa=punajuurta ja porkkanaa, etteikö niitä vois edes maistaa.

Kommentit (303)

Vierailija
241/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä jouluna syödään juhlaruokaa ja kysyn perheenjäseniltä toiveita mitä haluavat joulupöytään. Eihän sitä hyvänen aika tarvitse syödä laatikoita ja kinkkua jos nämä eivät maistu. Pöydässä voi olla kaloja, juhlavia salaatteja ja vaikka härän paahtopaistia tai ankanrintaa, jos nämä maistuvat paremmin. Jouluna ei syödä kuitenkaan eineksiä tai pitsaa, koska nämä ovat arjen ruokaa. En tajua miksi ihmiset valittvat, että on pakko syödä pahoja ruokia.

Vierailija
242/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä keskustelua alkuunkaan. Meitä on joulupöydässä kolme, minä ja lapset. Jokainen valitsee pöytään pari kolme asiaa, joista erityisesti pitää. Eli minä esim mäti-smetana-sipuli -kombon ja savustettua kalaa. Lapset toivovat yleensä jotain italiansalaatti-pihvi -linjalta.
Sitten jos Suomeen tulee valtava nälänhätä alan toki imeltää männävuotisista potuista meille jotain lootaa hengenpitimiksi. Mutta tällä hetkellä joulu ei ole meille minkään suomalaisen ruokakulttuurin kärsimyshistorian muistelohetki. Siinä ei ole mitään nirsoa, vaan ihan vaan vapautta valita juhlaan sitä mistä tykkää. Älkää toki antako minun häiritä omaa "nautintoanne" jouluruokienne äärelle.

Mikähän sun motiivi näille kommenteille mahtaa olla? 

Motiivini on valottaa sitä, että imelletty perunalaatikko oli jouluruokaa koska siihen aikaan vuodesta ei mitään tuoretta ollut tarjolla ja potutkin alkoivat olla jo mitä olivat. JA toiseksi se, että mikä pakko niitä laatikoita on nykyään syödä, jos ne eivät maistu? Ei joulupöydän tarvitse olla kärsimystä edes nirsolle, jos joku perheessä ei välttämättä niin halua. Mutta suomalaiset tykkää jouluangstista ja pienestä pakon tunnusta ilmeisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
243/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme vammailua täällä. Mulla iso suku ja tähän ikään paljon tullut istuttua eri-ikäisten kanssa joulupöydässä ja eipä siellä kukaan ole yökkinyt tai pelkkää perunaa närppinyt.

Vanhemmat eivät nykyään uskalla komentaa lapsiaan edes lyömisestä tai potkimisesta, saati nirsoilusta. Meillä on muistaakseni sellainen periaate, että kaikki istui samaan pöytään ja piti maistaa. Jos ei maistunut, ei sitten syönyt enempää, mutta mitään lihapullia herrajumala ei kyllä tuotu eteen.

Joulupöydässähän on tosi paljon valikoimaa, on kylmää, kuumaa, kalaa, lihaa, salaattia, kinkkua, laatikoita.....miten sieltä joku ei muka saa lautastaan täyteen?

Jotenkin masentavaa tällainen sihtisuumentaliteetti.

Ja ne, jotka kuvaavat jouluruokia pulavuosien paskapöperöksi: eivät heillä ole äidit tai isät osanneet sitten vissiin laittaa edes riisipuuroa, kun noin kapea ajatusmaailma on. Just yks kollega tuossa leuhotti, että no on se nyt kamala jos suomalainen ei saa sitä sianpersettä jouluna....itse on todella ronkeli eikä uppoa perunat, lihat, pullat, kakut, mitkään.....olut ja sushi lähinnä.

Oletko todella sitä mieltä, että juuri se jouluaatto, jolloin olisi tarkoitus olla ihana, lämmin perheateria ja kaikilla mukavaa, on oikea hetki lapsen tiukkaan kasvatukseen?

Vierailija
244/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jouluna pääasia on, että ruoka on hyvää ja että sitä on riittävästi. Joka ikinen joulu käyn läpi koko sakin, jotka ruokapöytään on tulossa ja jokainen saa toivoa lempiherkkuaan. Oli se sitten pizzaa tai hernesoppaa niin sitä sitten laitetaan. Yleensä joka joulu joku toivoo niitä perinteisiäkin joululaatikoita ja kinkkua, jotan niitäkin löytyy. Ei oo vielä oltu yhtään joulua ilman :D

Pyydän lapsia yleensä maistamaan pikkuisen kaikkea, mutta ei oo pakko syödä. Jouluateriasta pitää jäädä hyvä mieli, vaikka muuten taisteltais kuinka syömisistä. 

Vierailija
245/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme vammailua täällä. Mulla iso suku ja tähän ikään paljon tullut istuttua eri-ikäisten kanssa joulupöydässä ja eipä siellä kukaan ole yökkinyt tai pelkkää perunaa närppinyt.

Vanhemmat eivät nykyään uskalla komentaa lapsiaan edes lyömisestä tai potkimisesta, saati nirsoilusta. Meillä on muistaakseni sellainen periaate, että kaikki istui samaan pöytään ja piti maistaa. Jos ei maistunut, ei sitten syönyt enempää, mutta mitään lihapullia herrajumala ei kyllä tuotu eteen.

Joulupöydässähän on tosi paljon valikoimaa, on kylmää, kuumaa, kalaa, lihaa, salaattia, kinkkua, laatikoita.....miten sieltä joku ei muka saa lautastaan täyteen?

Ja ne, jotka kuvaavat jouluruokia pulavuosien paskapöperöksi: eivät heillä ole äidit tai isät osanneet sitten vissiin laittaa edes riisipuuroa, kun noin kapea ajatusmaailma on. Just yks kollega tuossa leuhotti, että no on se nyt kamala jos suomalainen ei saa sitä sianpersettä jouluna....itse on todella ronkeli eikä uppoa perunat, lihat, pullat, kakut, mitkään.....olut ja sushi lähinnä.

Oletko todella sitä mieltä, että juuri se jouluaatto, jolloin olisi tarkoitus olla ihana, lämmin perheateria ja kaikilla mukavaa, on oikea hetki lapsen tiukkaan kasvatukseen?

En ole edellinen mutta kyllä, jouluaatto on just oikea hetki lapsen tapakasvatukseen. Juhlasta tehdään juhla ja silloin on pöydässä eri antimet kuin arkena. Meillä miltei jokainen ateria ihana, lämmin perheateria. Jouluateria myös. 

Vierailija
246/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua lukeneena on nyt kummallinen olo siitä, että oikeasti rakastan jouluruokaa :D 

Vierailija
247/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jouluna pitäisi saada syödä, mitä haluaa. Ei missään määrätä, ettei jouluna voi syödä kuin ns. perinteisiä jouluruokia kinkkuineen. Jos joku haluaa, syököön aattona vaikka makkarasoppaa tai pizzaa. Nyt, kun lapset ovat kasvanet, he syövät samoja perinteisiä jouluruokia kuin muutkin. Olen joskus aiemmin tehnyt lapsille toiveiden mukaan aatoksi jauhelihakeiton ja toisena vuonna makaroonilaatikon ja minusta se oli ihan ok.  Muut söivät jouluruokia ja toiveidenesittäjät mitä olivat toivoneet.

248/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole edellinen mutta kyllä, jouluaatto on just oikea hetki lapsen tapakasvatukseen. Juhlasta tehdään juhla ja silloin on pöydässä eri antimet kuin arkena. Meillä miltei jokainen ateria ihana, lämmin perheateria. Jouluateria myös. 

Totta kai meilläkin on lähes kaikki ateriat lämpimiä perheaterioita, mutta ei yleensä koko porukkaa (yli 20hlö). En halua, että kukaan joutuu istumaan pöydässä ja miettimään mitä syödä, vaan haluan että kaikille on mieluista syötävää tarpeeksi ja kaikilla on hyvä mieli. 

Meillä istutaan aina pöydässä kun kaikki syövät, syödään haarukalla ja veitsellä, pyritään maistamaan kaikkea, ollaan kohteliaita yms. Juhlana pidetään toki normitavoista kiinni, mutta aivan takuuvarmasti pidän huolta, että kaikille on tarpeeksi mieluista ruokaa - niin aikuisille, teineille, kuin lapsillekin.

Vierailija
249/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, että eri suvuissa ja eri puolella Suomea jouluruokaperinteet ovat varsin erilaisia. Meilläpäin jouluruoassa ei nimenomaan ole juurikaan valikoimaa. Lähinnä jouluna syödään laatikoita ja kinkkua. Salaatti varmaan harvoilla kuuluu joulun ruokaperinteisiin (ei ennen ollut tuoreita vihanneksia jouluna). Kaloista joulupöytään kuuluvat meillä vain lipeäkala ja sillit, jotka harvemminovat lasten makuun. Kuulemma rannikolla syödään jouluna monenkinlaista kalaa.

Vierailija
250/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, että eri suvuissa ja eri puolella Suomea jouluruokaperinteet ovat varsin erilaisia. Meilläpäin jouluruoassa ei nimenomaan ole juurikaan valikoimaa. Lähinnä jouluna syödään laatikoita ja kinkkua. Salaatti varmaan harvoilla kuuluu joulun ruokaperinteisiin (ei ennen ollut tuoreita vihanneksia jouluna). Kaloista joulupöytään kuuluvat meillä vain lipeäkala ja sillit, jotka harvemminovat lasten makuun. Kuulemma rannikolla syödään jouluna monenkinlaista kalaa.

Jos teidän perheessä esiintyy tuota nirsousongelmaa, voisitko ajatella että joulupöytään otettaisi vaikutteita muun Suomen joulutarjottavista - tai vaikka muiden maiden jouluruuista? Ajan takaa sitä että pyrittekö kuitenkin tekemään jouluateriasta jotenkin erityisen vaikka juuri ne teidän alueen jouluruuat ei jollekin maistuisi?

Vierailija
251/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pakota minuakaan syömään kaikkia jouluruokia. Meillä syödään jouluna mitä tahdotaan. Onneksi lapsi tykkää lohesta. Ei tehdä ruoasta ongelmaa. Onneksi syö jotain.

Vierailija
252/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä kokoontuu koko suku mummolaan joulupäivälliselle. Minä ja kuusi sisarustani puolisoineen, kaikilla 2-4 lasta ikävälillä 1-19v. Päivällisen valmistaa äiti ja osa meistä muista aikuisista ja, kun kaikki allergiat, keliakiat, vegaanit sun muut on otettu huomioon, niin tuleehän siinä jo aika paljon kokkaamista useammallekin ihmiselle. Ja, jos ei perunat, poronkäristys, nakit, tai edes riisipuuro, muista pöydän ruoista puhumattakaan, jollekulle kelpaa, niin syököön vaikka kynsiään, tai omat eväät mukaan. Ainakaan kukaan ei ole ennen valittanut, vaan kaikille on kyllä löytynyt jotain mistä tykkää.

Vierailija
253/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti saa. En pakota syömään jouluruokaa.

Vierailija
254/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan jouluruokia, saan itsekin eri ruokaa 😅 ja sain jo pienenä. Kiitos siitä äiti! Kiva jouluna istua pöydässä ilman ruokaa. Tuntuu että tää on asia mitä muut kuin nirsot ei vaan tajua. Itse nirsona taas en tajua miten jotkut voi syödä ruokaa mistä eivät pidä. Itsellä tulisi oksennus.

Vierailija
255/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on periaate, että joulupöydässä on hyvää ruokaa. Eli nirsollekin löytyy syötävää.

Samaa mieltä, jouluna kuuluu kaikkien nauttia. Itse en ainakaan alkaisi joulupöydässä laajentamaan lapsen ruokavaliota. Sitä kerkeää tekemään monena muunakin päivänä. Omat lapseni syövät kyllä lähes kaikkia joulupöydästä. Yksi ei pidä kalasta, niin hänen ei tarvitse syödä niitä jouluna ( arkisin kyllä joutuu syömään joka viikko ainakin vähän). Toinen ei pidä lanttulaatikosta, sitä nyt ei joudu arkisinkaan maistelemaan, mutta ihminen selviää ilman lanttulaatikkoa. Tärkeintä on kuitenkin osata hyvät ruokatavat. Ruokapöydässä ei edes taaperot sano "yök" tai "minä en tykkää ...." vaan tarjottaessa sanovat yksin kertaisesti "Ei kiitos.", jos eivät halua jotain.

Vierailija
256/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa kun jotkut edelleen luulevat nirsoilun olevan pelkkää huonoa käytöstä.

Vierailija
257/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin pitkä ketju, ja edelleenkin moni tuntuu olevan sitä mieltä, että jos ne perinteiset kinkut ja laatikot ei maistu, niin ollaan jollain nugetti-einespizza-linjalla.

Vierailija
258/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kertokaa nyt mitä teillä on nirsoille tarjolla joulupöydässä. Myös te aikuiset nirsot, mitä syöt jouluna?

Mä en ole ikinä välittänyt jouluruoista. Rosollia söin ekan ja vikan kerran eskarissa, ja päädyin oksentamaan sen pois. Lanttulaatikko maistuu ja haisee pierulta, porkkanalaatikkoa syön nykyään tyyliin yhden ruokalusikallisen, jos sitä on jossain tarjolla. Kinkku ja keitetyt perunat olivat mun pääruokaa silloin aikanaan, ja riisipuuro sekahedelmäkeiton kanssa. Imelletty perunalaatikko kyllä menee, mutta sitä en viitsisi ostaa vain itselleni kokonaista rasiallista. Parasta jouluruokaa on riisipuuro + sekameteli- tai rusinasoppa ja joulutortut. Muuten menen ihan tavisruokien kanssa. Olen sitä mieltä, että tiedän aika hyvin nyt nelikymppisenä, mitä ruokia haluan syödä ja mitä en. :) 

Vierailija
259/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulen tällaisesta "pakko maistaa kaikkia jouluruokia" -perheestä. Koko joulu oli yhtä suoritusta muutenkin ja laatikoiden yms itseväsäämistä. Minä en ole nirso, syön melkein kaikkea, mutta kinkku teki pahaa. Laatikkoja maistoin pakolla, ne meni meni alas, mutta en tykännyt. Ainoa mistä tykkäsin joulupöydässä oli rosolli ja keitetyt kananmunat. Jouluruokia syötiin melkein viikon verran eli minä superlaiha tyttö elin sen ajan rosollilla, munilla ja keitetyillä perunoilla. En kuollut nälkään, mutta en ymmärrä vanhempia, joista lapsen joulupaasto on tärkeää.

Vierailija
260/303 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joiden mielestä syödään sitä mitä tarjolla on: saavatko kaikki joulupöytään tulevat vaikuttaa tarjoiluihin, esimerkiksi toivoa jotain omaa lempiruokaansa, vai onko se yksi keittiödiktaattori (juuri sinä?), joka päättää kaiken?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi