Saako nirso lapsesi joulupöydässä jotain eri ruokaa
Jos ei tykkää jouluruuista. Pitääkö silti edes maistaa?
Siskoni lapsille on aina erikseen muusia ja lihapullia. Silti ihmettelen että mitä erikoista on kinkussa, perunalaatikossa ja rosollissa=punajuurta ja porkkanaa, etteikö niitä vois edes maistaa.
Kommentit (303)
Ei saa. Kyllä pöydästä nirsollekin jotain syötävää löytyy.
Itse en voi sietää rosollia enkä lanttulaatikostakaan pidä, eli niitä en syö. Vatsan saan silti täyteen pöydän antimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö 8w elää varmaan pyhällä hengellä, mutta olemme pitäneet (mielestäni reilua) sääntöä, että kaikkea pitää maistaa vähäsen. Joulupöydässä syö yleensä perunaa ilman kastiketta ja sinappisilliä, en ole pakottanut syömään monipuolisemmin, koska en halua tehdä jouluruokailusta mitään pakottamista. Joka vuosi kyllä mukisematta kokeilee hiiren annoksen jokaista ruokalajiketta, mutta vielä ei ole ihastunut mihinkään.
Poika 6w taas syö ihan kaikkea mitä eteen kantaa.
Häh? Siis teillä lapsi syö sitten jouluna pelkästään keitettyä perunaa paljaaltaan? Eikö nyt voisi sen verran joustaa että pistäisi lapselle jotain oikeaa ruokaa pöytään. Jouluna olisi ajatuksena syödä hyvin juhlan kunniaksi, moni aikuinenkin nykyään tekee jotain aivan muuta kuin niitä sotaa edeltäviä soselaatikoita ja kinkkua.
Jouluna on tarjolla montaa eri lajia kalaa, kinkkua, laatikot (joista en itsekään tykkää), karjalanpaistia, lohirullia, salaatteja yms. On siis sukujoulu ja erittäin monipuolinen tarjoilu. Mutta kun ei syö niin ei syö, pikkusuolaiset (esim. pasteijat yms.) kyllä maistuu, mutta lämpimistä ruuista ei kelpaa oikein mikään. Karjalanpaistia syö vähän, rosolliakin saattaa vähän härppiä.
Olin itse lapsena ihan samanlainen, en vain tykännyt syömisestä, eikä sillä ollut oikein merkitystä mitä tarjolla oli. Olisi karhunpalvelus alkaa valmistamaan tytölle jouluksi perunaa jauhelihakastikkeella, kun jossain vaiheessa joutuu kuitenkin opettelemaan jonkinlaisen juhlaruokien sietämisen.
Miksi? Miksi varsinkaan jouluna tarvitsee syödä jotain mitä ei oikeasti halua? Niillä ihmisillä, joilla on jokin tarve hallita muiden syömistä (=pakko syödä lipeäkalaa/kinkkua/punajuurta) on jokin ongelma. Ei niillä, joiden makuaisti on erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden mielestä syödään sitä mitä tarjolla on: saavatko kaikki joulupöytään tulevat vaikuttaa tarjoiluihin, esimerkiksi toivoa jotain omaa lempiruokaansa, vai onko se yksi keittiödiktaattori (juuri sinä?), joka päättää kaiken?
Meilläs saa toivoa mieleistään jouluruokaa. :)
Nugetteja / pizzaa / ranskalaisia / nakkikeittoa / nuudeliwokkia tms. ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden mielestä syödään sitä mitä tarjolla on: saavatko kaikki joulupöytään tulevat vaikuttaa tarjoiluihin, esimerkiksi toivoa jotain omaa lempiruokaansa, vai onko se yksi keittiödiktaattori (juuri sinä?), joka päättää kaiken?
Entä miten se rajataan, mikä on jouluruokaa ja mikä ei? Pitääkö olla suomalaista tai peräti sen oman "heimon" alueelta, vai saako olla esimerkiksi ruotsalaista tai saksalaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen määrää mikä on tms.? Sinä tietystikin. Meillä tarjotaan ruokaa joka kelpaa. Jotain rosollia ja lanttulaatikkoa on turha laittaa esille, jos ei sitä kukaan syö. Jos sen sijaan kvinoasalaatti ja mustapapuburgerit tekevät kauppansa, miksei niitä voisi olla siinä kinkun, perunoiden ja joulukalojen ohella tarjolla?
Pyrin ottamaan jokaisen mieltymykset huomioon siten, että jokainen saa joulupöydästä vatsansa täyteen, mutta siinä olen ehdoton, että en ala kenellekään nirsolle valmistamaan henkilökohtaista ateriaa lempiruoastaan. Muistan itse lapsuudestani, kuinka nirsoille serkuilleni varattiin senaikaista lempiruokaani, maksalaatikkoa, jota ei kuitenkaan kukaan muu saanut ottaa kuin ne serkut, joille ei mikään muu tarjottava kelvannut. Se tuntui todella, todella epäreilulta. Siitä pidän siis itse jatkossa huolen, että kaikki joulupöydän tarjottavat on tehty jaettavaksi kaikkien kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä miten se rajataan, mikä on jouluruokaa ja mikä ei? Pitääkö olla suomalaista tai peräti sen oman "heimon" alueelta, vai saako olla esimerkiksi ruotsalaista tai saksalaista?
Se riippuu tapauksesta; suunnilleen kaikki suomalainen on mahdollista ja vaikkapa venäläisistä ruuista löytyy pajon sellaisia jotka sopis meidän jouluruokien joukkoon. Ruotsalaista skagenröraa meillä usein onkin, janssonin kiusaus taas tuntuisi jotenkin turhan arkiselta. Kaloja meillä syödään joulupöydässä muutenkin. Lussekattereita olen hiukan suunnitellut tekeväni tänä vuonna Lucian päiväksi vaikka meillä ei Lucian päivää varsinaisesti juhlitakaan. Snapsit eivät meidän joulupöytään kuulu.
Mahdollisesti voitais korvata kinkku kalkkunalla jos muut kovasti toivoisivat; saattaisin itselleni ostaa muutaman siivun kinkkua myös kuitenkin. Saksalaisesta jouluruuasta mulla ei ole oikein mielikuvaa; hapankaalia, makkaraa..? Joku joulumakkara vois olla kiva (hapankaali myös) mutta en ottaisi sitä komboa ehkä aaton pöytään kuitenkaan, lihaa + kalaa on monenlaista muutenkin. Joku joulukuinen ruokavierailu vois olla hyvä semmoisille. Saksalainen (?) joulupulla ei meille käy kun yhdellä lapsella on pähkinäallergia.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen määrää mikä on tms.? Sinä tietystikin. Meillä tarjotaan ruokaa joka kelpaa. Jotain rosollia ja lanttulaatikkoa on turha laittaa esille, jos ei sitä kukaan syö. Jos sen sijaan kvinoasalaatti ja mustapapuburgerit tekevät kauppansa, miksei niitä voisi olla siinä kinkun, perunoiden ja joulukalojen ohella tarjolla?
Minä ja mies päätetään meidän perheen joulumenu ja tehdään ruuat myös yhdessä. Onneksi meillä on samansuutainen maku ja lapsetkin tykkää. :) Meillä todellakin tarjotaan ruokaa joka kelpaa, jouluna aivan erityisen hyvää. :P "Tms." tuossa aiemmassa tekstissä tarkoittaa tavallisia arkiruokia joissa ei ole minkäänlaista juhlan tuntua ja jotka eivät makumaailmansa puolesta sovi muiden joulutarjottavien joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mies päätetään meidän perheen joulumenu ja tehdään ruuat myös yhdessä. Onneksi meillä on samansuutainen maku ja lapsetkin tykkää. :) Meillä todellakin tarjotaan ruokaa joka kelpaa, jouluna aivan erityisen hyvää. :P "Tms." tuossa aiemmassa tekstissä tarkoittaa tavallisia arkiruokia joissa ei ole minkäänlaista juhlan tuntua ja jotka eivät makumaailmansa puolesta sovi muiden joulutarjottavien joukkoon.
Ok. Sitten ymmärsin väärin. Minusta on hienoa, että lapsetkin saavat hyvää ruokaa vatsansa täyteen, vaikkei ihan perinteistä olisikaan :)
Nirsous on yleensä perinnöllistä ja liittyy aistiyliherkkyyteen, poikkeavan voimakkaisiin aistimuksiin ja makusilmujen määrään. Miksi kiduttaisitte ihmistä hänen synnynnäisten ominaisuuksiensa vuoksi?
Meillä on joulupöydässä monenlaista ruokaa. Jos ei kelpaa, silloin ei tarvitse syödä mutta muutakaan ei tule. Ei meillä aleta erikseen nirsoille ihmisille mitään ruokaa laittamaan.
Kukaan ei ole koskaan valittanut vaikka lapsilla tapaakin ruokailu sujua kinkku-porkkanalaatikko-peruna-linjalla 😆
Olishan se hyvä maistaa, tiedä vaikka tykkäiskin. Pakottamaan en ala, siitä on itsellä sen verran traumoja.
Kummallista kyllä se ajattelu, että kaikesta pitäisi tykätä. Eihän se pidä paikkaansa minkään muunkaan aisteihin perustuvan asian kohdalla.
Minulla on aistiyliherkkyys, samaten toisella lapsella. Itse en esimerkiksi kykene syömään mitään sosemuotoisia ruokia. Tyyliin perunamuusi tai pyree. Tulee ylös.
Meillä syödään joulun ja uudenvuoden välillä joka aterialla vain kinkkua, perunalaatikkoa, lanttulaatikkoa, porkkanalaatikkoa ja rosollia joka aterialla. Minä, mieheni ja jokainen lapsi syömme vain niitä. Juomana kaikilla on vesi. Vaikka lapset eivät niistä pidä, niin heidän on syötävä niitä silti, sillä meillä vanhemmat päättävät, että mitä lapset syövät, koska lapset syövät ja minkä verran lapset syövät. Lasten on siis syötävä joka aterialla lautanen tyhjäksi, vaikka heillä menee siihen usein aika pitkä aika. Lisäksi lapset tietävät, että jos he eivät syö kiltisti ruokaansa, niin he eivät myöskään saa lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Nirsous on yleensä perinnöllistä ja liittyy aistiyliherkkyyteen, poikkeavan voimakkaisiin aistimuksiin ja makusilmujen määrään. Miksi kiduttaisitte ihmistä hänen synnynnäisten ominaisuuksiensa vuoksi?
Aika monesti nirsous on ennakkoluuloisuutta. Nirso on jo päättänyt, ettei hän tykkää jostain, vaikka ei ole sitä koskaan suostunut maistamaankaan.
kyllä sitä perinteistä jouluruokaa tarjotaan ennen joulua varmaan joka koulussa ja työpaikalla. Olen usein niitä tehnyt, mutta pienessä oerheessä ( 3 hengeä) niitä syödään nin vähän, että se on ruuan haaskuuta. Mielummin teen ruokia, jotka maistuvat. Tai tarjoilen niitä makuja uudella tavalla. Luomme omat joulutraditiomme,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monesti nirsous on ennakkoluuloisuutta. Nirso on jo päättänyt, ettei hän tykkää jostain, vaikka ei ole sitä koskaan suostunut maistamaankaan.
No minä kyllä tiedän, mistä en tykkää enkä edelleenkään aio edes "maistella" lanttulaatikkoa tai rosollia, vaikka kuinka maaniteltaisiin. Tein sitä parikymppisenä kohteliaisuudesta, vaikka tiesin että makumieltymykseni eivät muutu. Nykyään kehtaan kieltäytyä suoraan ja sanoa, että en yksinkertaisesti pidä noista ruoista. Terveisin se rosollin oksentanut.
Löytää syötävää, vaikka on myös allerginen monelle perusruoka-aineellekin. Mutta meillä on sellaisia jouluruokia, mistä kaikki tykkää, mm. kalkkunaa. Makeasta ei meidän nirso välitä yhtään. Jouluna ei ketään pidetä nälässä. Yritän pitää perinteisten jouluruokien määrän muutenkin niin, että niitä on vain kahdeksi syöntikerraksi. Tapanina syödään jotain, mistä kaikki tykkää.
Ruokanirsouteen kuuluu oleellisena osana se että ei edes maista. Ja maistamaan näitä nirsokkeja ei saa vaikka aseella uhkaisi. Synnynnäinen ominaisuus -ja kaikkiruokaiselle vanhemmalle aivan hel...tin ärsyttävää. Tähän nirsouteen kuuluu vielä niinkin ääliömäiset piirteet että vetävät esim. vaikka sipulihaketta sisältäviä lihapullia posket lommollaan siihen saakka, kunnes kuulevat jauhelihan seassa olevan sipulia -sitten sylkevät suussaan olevan ruuan ulos. Nirsous ei siis johdu ruuan mausta vaan ajatellusta / oletetusta ruuan pahasta mausta (vaikka me kaikki tiedämme, että lähes mikään maailman ruuista ei ole niin pahaa, etteikö niitä voisi ainakin maistaa). Oikein kunnon syntymänirso lapsi kuolee nälkään jos talosta ei löydy sellaista ruokaa, jonka hän ajattelee olevan syötävää (hänelle itselleen). Nirsot eivät ajattele ruuan olevan elämää säilyttävä ja touhuiluun energiaa tuova asia.
Jouluna on tarjolla montaa eri lajia kalaa, kinkkua, laatikot (joista en itsekään tykkää), karjalanpaistia, lohirullia, salaatteja yms. On siis sukujoulu ja erittäin monipuolinen tarjoilu. Mutta kun ei syö niin ei syö, pikkusuolaiset (esim. pasteijat yms.) kyllä maistuu, mutta lämpimistä ruuista ei kelpaa oikein mikään. Karjalanpaistia syö vähän, rosolliakin saattaa vähän härppiä.
Olin itse lapsena ihan samanlainen, en vain tykännyt syömisestä, eikä sillä ollut oikein merkitystä mitä tarjolla oli. Olisi karhunpalvelus alkaa valmistamaan tytölle jouluksi perunaa jauhelihakastikkeella, kun jossain vaiheessa joutuu kuitenkin opettelemaan jonkinlaisen juhlaruokien sietämisen.