Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako nirso lapsesi joulupöydässä jotain eri ruokaa

Vierailija
04.12.2016 |

Jos ei tykkää jouluruuista. Pitääkö silti edes maistaa?
Siskoni lapsille on aina erikseen muusia ja lihapullia. Silti ihmettelen että mitä erikoista on kinkussa, perunalaatikossa ja rosollissa=punajuurta ja porkkanaa, etteikö niitä vois edes maistaa.

Kommentit (303)

21/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalia kommentteja täällä! Siinähän sitä on juhlan tuntua, kun lapsi "nakertaa" perunoita voisulan kanssa joulupyhät! Miettikää nyt vähän aikuiset ihmiset! Jouluna ehdottomasti pöydässä pitää olla jokaiselle jotakin herkkua, ihan sama vaikka olisi ranskalaisia ja lihapullia.

Vierailija
22/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän nirso ei löydä perinteisistä jouluruoista mitään suuhunkelpaavaa. Onneksi sukulaiset yleensä keittävät perunoita häntä varten ja usein on myös vihreää salaattia. Niillä menee joulunajan (+piparit ja suklaa).

Eikä tarvi edes maistaa?

En ole tuo jolta kysyit, mutta miksi jouluna pitäisi pakottaa maistamaan kaikkea? Eikö se riitä, että niinä kaikkina vuoden muina päivinä yrittää opettaa lasta nirsoudesta pois? Eikö 1-2 päivää vuodessa voi olla ihan pakottamisvapaita?

Omat lapseni syövät jouluruokia vaihtelevasti ja maistavat ihan oma-aloitteisesti edes jotain. En katso millään tavalla aiheelliseksi pakottaa maistamaan kaikkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupöydästä löytyy kyllä nirsollekin syötävää.

Vierailija
24/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei ole pakko syödä jouluruokia. En syö itse eikä  tulisi mieleenikään pakottaa lasta.

Nirso  aikuinen

Mitä niinku sit syöt?

No en ainakaan jouluruokaa.Mua ei saa minnekään pakkosukuloimaan ja syömään pahaa ruokaa vain siksi että sattuu olemaan tietty aika vuodesta. Pysyn kotona ja viittaan kintaalla kutsuille.

En ole koskaan pitänyt jouluruoista joten en käsitä miks mun pitäis tehdä niitä vaan siksi että heittäisin ne biojätteeseen joulun jälkeen. Typerää tuhlausta.

Meillä jouluruoka on todella lavea käsite, joten siksi ihmettelen että joku voi olla ettei tykkää mistään mitä jouluopöydässä tarjotaan. Kinkku, laatkot, rosolli toki, mutta myös lohi+ muut kalat, karjalanpaisti, keitetyt perunat, erilaiset juustot jne. Pitsaa tai ranskiksia ei ole, sitäkö nirsot syö jouluna?

Vierailija
25/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille on jotakin, josta erityisesti pitävöt ja kaikki maistavat mitä tahtovat.

Vierailija
26/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei vastannut tuohon maistamiseen! Miten voi tietää ettei tykkää, jos ei edes maista?

Jos on aikaisemmin maistanut ja todennut ettei tykkää, niin ei ole pakko maistaa uudelleen ennen kuin itsestä tuntuu siltä.

Vierailija
27/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, koska meidän Kevin-Kelvin on uniikki lumihiutale.

Vierailija
28/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena nirso ja joulut vietettiin mummolassa. Mummo pisti aina pöytään liikaakin ruokaa joten minullekkin löytyi jotain. Yleensä söin pottua ja lohta, mutta jos lohi uupui niin riisipuuroa.

Muistan erään vuoden kun ei edes riisipuuroa ollut niin söin pottua ja leipää.

Vierailija
29/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan joulupöytään jotain sellaistakin, mitä tiedän lapseni syövän. Näin teen vieraille, aikuisille ja erityisruokavalioisillekin. en näe siinä mitään ihmeellistä. Mielestäni on ihmeellisempää, kun ruuasta tehdään joku vallankäyttöväline. Syöt sitä mitä laitan. Itse laitan sitä mitä muut ja itse tykkään syödä. Jouluruokia karsastavan ei edes tarvitse olla erityisen nirso. Silli, lipeäkala, laatikot ja rosolli ovat aika erikoista ruokaa. Kinkkukin usein aika mauton ja siihen ei ole edes kastiketta.

Vierailija
30/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voi sietää jouluruokia enkä niitä myöskään kokkaa. Aatto vietetään tänä vuonna ekaa kertaa kotona, joten joulupöydän sisältö on vielä vähän arvoitus. Jokaiselle jotain hyvää kuitenkin. Mies ja lapsetkin halutessaan saavat syödä jouluruokia sitten joulupäivinä mummoloissa. Itse vien sinne omat eväät :)

Vierailija
31/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi sukulaisperhe, joiden yhdellekään lapselle ei juuri mikään kelpaa. Raivostuttavia hemmoteltuja penikoita. Kaikki on "yök, emmä tykkäääää" ja eihän sitä ksokaan tarvitse opetellakaan kun aina on mamma antaa periksi. Pakko kutsua kuitenkin nämäkin jouluna kun muutkin kutsutaan. Sitten äiti änkee nätisti laitettuun kattaukseen aina jotain helvetin pitsapaloja, ketsuppia ja nakkeja ja niitäkin nämä nirsokit nyrppivät haarukan kärjellä ja pyörittävät lautasella sata kierrosta ennen kun tympääntyneen näköisenä nakertavat palasen.

Kamala karhunpalvelus lapselle antaa pienestä asti periksi ja tarjoilla aina omat ruoat. Nämä esimerkiksi on  opetettu siihen ettei aamupalaksi tarvitse kelpuuttaa mitään muuta kuin sokerijugurtteja ja niistäkin kelpaa vain silkkiset versiot, mitään sattumia ei saa olla tai alkaa se kitinä ja kiljuminen. Vanukkaat toki kelpaa myös. Ja sattumat kyllä jännästi ei kurkkua kutita kun ovat sipsien, karkkien ja keksien muodossa.

Vierailija
32/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole ollut erikseen lapselle ruokia sen jälkeen kun siirtyi pois Piltti-purkeista. Lähipiirissä olen kyllä nähnyt näitä, että lapsille on jotain nakkeja ja ranskiksia, kun aikuisille on parempia jouluruokia. Noissa tilanteissa mun lapsi on ottanut aina näitä aikuisten ruokia ja ihmetellyt serkkujaan, jotka jäystää jotain nakkeja.

Vierailija
33/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei vastannut tuohon maistamiseen! Miten voi tietää ettei tykkää, jos ei edes maista?

Mä en pakota ketään maistamaan yhtään mitään. Pakko ruokailussa on ihan hölmöä. Toki kysyn ja kannustan, mutta jos lapsi kieltäytyy, niin sitten kieltäytyy ja keskustelu loppuu siihen. Ei kiinnosta aiheuttaa mitään ruokatraumoja.

T. 3 lapsen äiti

Vierailija
34/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kertokaa nyt mitä teillä on nirsoille tarjolla joulupöydässä. Myös te aikuiset nirsot, mitä syöt jouluna?

Vierailija
35/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset eivät ole olleet ikinä nirsoja, mutta eivät ole tykänneet jouluruuista, joten todellakin on heille olleet omat ruuat. Nyt ovat teinejä ja aikuisia ja maistuu jouluruuatkin hyvin.

Säälittävää, jos lasten pitää pärjätä jouluna leivällä ja perunalla.

Vierailija
36/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään joulupöydässä ruokia, joista kaikki tykkää. Kaloja, äyriäisiä, poroa, mätiä, vihanneksi, pateita yms. Olemme koko perheen yhteisellä päätöksellä poistaneet listalta kikun, laatikot ja rosolit. Paitsi imellettyä perunalaatikkoa, jot dyödään paistetun maalaiskanan ( siis ei tehokasvatettu broileri) kanssa.

Vierailija
37/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole ollut erikseen lapselle ruokia sen jälkeen kun siirtyi pois Piltti-purkeista. Lähipiirissä olen kyllä nähnyt näitä, että lapsille on jotain nakkeja ja ranskiksia, kun aikuisille on parempia jouluruokia. Noissa tilanteissa mun lapsi on ottanut aina näitä aikuisten ruokia ja ihmetellyt serkkujaan, jotka jäystää jotain nakkeja.

Kylläpä hienoa, tapu tapu. Jos tuosta vielä kasvat, niin huomaat, että lapsetkin ovat erilaisia ja heillä on erilaisia kausia elämässään. Esim. meidän lapset eivät ole nirsoja, mutta tietyissä tilanteissa saattavat olla (esim. kylässä). Vähän ymmärrystä siihen suuntaan, että kaikki ihmiset eivät välttämättä koe makuja samalla tavalla.

Vierailija
38/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perheessä nirsoja lapsia ja aikuisiakin, joten esimerkiksi rosollia on aina tehty kahta erilaista versiota, toisessa vain porkkanaa ja punajuurta, toisessa niiden lisäksi sipulia ja suolakurkkua. Asia, jota esimerkiksi äitini jaksaa vuodesta toiseen taivastella...

Vierailija
39/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi syö kinkkua, perunaa ja graavilohta.. ja lusikallisen lanttulaatikkoa. Lisäksi joululimppua.

Vierailija
40/303 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jouluna pitää kaikkien saada herkkuaan. Meillä kysytään jokaiselta, mitä haluaa, ja pöydässä on jotain mieluista kaikille. Muita juttuja houkutellaan maistamaan, mutta jos ei halua, ei ole pakko.

Ihan melenkiintoinen näkökulma tuokin. Mä taas ajattelen että joulupöydässä ei ole pakko olla jokaisen ruokailijan omia herkkuja vaan että joulupöydässä on just niitä jouluun liittyviä ruokia. :) Eri vuosina erilaisia versioita ja vaihtoehtoja ja joitakin oman perheen klassikoita joita on tarjolla joka vuosi. Ollaan (mun mielestä) sillä tavalla onnekkaita että jokainen meistä tykkää ainakin joistakin jouluruuista kovasti > joulupöydässä juuri tähän juhlasesonkiin liittyvää tarjottavaa. 

Meillä täytyy maistaa kaikkea ainakin kerran. Jos ei tykkää niin ei pakoteta. Mutta uusien makujen oppimisesta annetaan kyllä lapsille kovasti kehuja. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä