Vanhemmilla on velvollisuus viedä lapset vähintään kerran ulkomaille!
Lapsien pitäisi nähdä erilaisia kulttuureja ja heidän pitäisi aikuisina osata päästä irti kodeistaan. Tiedän paljon perheitä, jotka eivät vie lapsiaan ulkomaille lentopelon, raha-asioiden tai vaan oman mielenkiinnonpuutteen takia. Näiden perheiden lapset ovat melkein kaikki sivistymättömiä kotihiiriä. VIEKÄÄ LAPSENNE ULKOMAILLE JA NÄYTTÄKÄÄ HEILLE, ETTÄ MAAILMASSA ON UPEITA PAIKKOJA, EIKÄ VAIN KÄMÄISTÄ SUOMEA!
Kommentit (60)
Mut eiks nykyajan trendi ole, ettei tahdo opettaa lapsiaan kuluttamaan maapalloa vaan vaalimaan sitä eli lentokonepäästöjen sijasta pidetään hiilijalanjälki pienempänä ja nautitaan elämästä yhdessä vähän pienimuotoisemmin? Maailma on jo kotona netin ansiosta. Joka perheellä omat arvonsa.
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä. Alettiin matkailla heti kun lapsi täytti 6 kk. Nyt 3 v on käynyt jo kolmessa maassa. En pidä lentämisestä, mutta lapseni ansaitsee sivistystä ja näkee maailmaa mikä on todella tärkeä satsaus tulevaan. Yleensä ne lapset, jotka ei ole koskaan päässyt mihinkään ei aikuisinakaan usko pääsevänsä. Jotenkin hassua se sellainen uskomus ja epävarmuus omasta matkailukyvystä. Silti kaipuu kaukorannoille on suuri heilläkin.
Öööööö....... Astuin ensimmäistä kertaa lentokoneeseen kun olin 23v, eikä matkailussa ole ollut sen jälkeen ongelmia.
Sen lisäksi lapsena vihasin matkustamista ja oudoissa ympäristöissä olemista. Nykyään taas tulee käytyä parin vuoden välein ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä ulkomailta ei löydy mitään Suomea parempaa. Vanhempien ei ole "pakko" tehdä mitään.
Kyllä ulkomailta löytyy monta "parempaa" asiaa kuin Suomesta. Vanhempien ei ole kyllä mikään pakko! Matkailu oikeasti avartaa ja saa (myös aikuiset) ihmiset ymmärtämään, että muualla voi olla erilaista elämää. Erilainen elämä ei välttämättä ole "huonompaa" elämää. Suosittelen matkustamista (tai jopa ulkomailla asumista) kaikille, harvempi sitä katuu. M29 ja latino
Aika palikka saa olla jos ei tajua että muualla tehdään asiat eri tavalla, jos ei itse näe. Silloin matkailu kyllä voi avartaa, mutta normaalilla käsityskyvyllä omaava saa saman vaikka wikipediasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama kommentti vanhemmalta joka ei ole vienyt koskaan lapsiaan ulkomaille
- joku kirjoitti lasten kaukoranta kaipuusta, olen kysynyt lapsilta haluaisivatko ulkomaille ja ehdotellut kohteita esim legolandia kun rakastavat legoja mutta eivät kuulemma halua matkustaa ei kaukokaipuuta siis missään muodossa
- kesälle kysyttiin toiveita niin esikoisen ykköstoive oli ettei matkustettaisi 100 km kauemmaksi kotoa, tämä toteutettiin
-ravintolakäytös, no meidän lapset ovat osanneet käyttäytyä hyvin kaikissa lähiseudun ravintoloissa joissa olemme käyneet monissa ja usein eli en ymmärrä miten ravintolakäytös riippuisi matkustamisesta
- vanhempani eivät ole koskaan käyneet ulkomailla mutta itse kävin noin 18-25 iässä muutaman reissun ja se riitti minulle. Ihan ok mutta ei kiinnosta minua sen enempää.
Minusta on kiva että lapseni viihtyvät kotona todella hyvin. Kotona taitaa useimpien matkustelevienkin lapset olla ennemmän kuin reissussa. Tässä ketjussa en ole löytänyt vielä yhtään perustelua miksi rupeaisin varaamaan lapsilleni ulkomaanreissua.
Tämä on täydellinen esimerkki siitä minkälaisiksi ihmiset kasvaa, jos heitä ei vie ulkomaille!
-lapsesi eivät osaa toivoa ulkomaille menemistä, koska he eivät tiedä minkälaista on ulkomailla! (Et sinäkään kaivannut älypuhelinta 15 vuotta sitten, mutta nyt kun olet kokenut älypuhelimen, niin et voi varmasti lupua moisesta) Jos vaan veisit lapsesi sinne legolandiin, niin varmasti viihtyisivät ja haluaisivat uudestaankin ulkomaille.
Ja kyllä suurinosa matkustelevista lapsista viihtyy kotona. Sinun lapsesi ovat jääneet paljosta paitsi ja heidän elämänsä pyörii vain kodin ympärillä, koska äiti ei ole halunnut viedä lapsia ulkomaille. Surullista.
- olen kokeillut älypuhelinta ja itseasiassa luovuin siitä ja minulla perinteinen kännykkä ilman nettiä ja olen tyytyväinen. Eli esimerkkisi ei oikein toiminut. Ja olen kokeillut matkustamisesta enkä pitänyt siitä. Mies matkustaa työn takia myös ulkomailla mutta ei pidä siitä ( ja vanhemmat ovat käyttäneet häntä lapsena pari kertaa ulkomailla).
- todennäköisesti lapseni viihtyisivät legolandiassa mutta vastaukseni liittyi siihen kuinka joku väitti että kaikilla lapsilla on "kaukokaipuu". Omiltani olen kysellyt minne haluaisivat jne mutta eivät halua.
Ps. Meidän lapset osaa ajaa traktorilla ja autolla, osaavat tehdä teknisiä rakennelmia paremmin kuin keskivertoaikuiset. Ovat vierailleet lähiseudulla todella monenlaisissa paikoissa (tehtaissa, isoilla rakeennustyömailla, maatiloilla jne) silti en väitä että kaikkien muiden lasten pitäisi kokea tällaisia asioita jo alakouluiässä. Minusta tekniikan osaaminen tai matkustelu eivät ole pakollista eikä muutkaan vastaavat harrastukset. Ihmiset nyt vaan yleensä keskittyvät tekemään sitä mistä pitävät. Mutta on tyhmää tuomita toisia jonkun matkustelemattomuuden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsien pitäisi nähdä erilaisia kulttuureja ja heidän pitäisi aikuisina osata päästä irti kodeistaan. Tiedän paljon perheitä, jotka eivät vie lapsiaan ulkomaille lentopelon, raha-asioiden tai vaan oman mielenkiinnonpuutteen takia. Näiden perheiden lapset ovat melkein kaikki sivistymättömiä kotihiiriä. VIEKÄÄ LAPSENNE ULKOMAILLE JA NÄYTTÄKÄÄ HEILLE, ETTÄ MAAILMASSA ON UPEITA PAIKKOJA, EIKÄ VAIN KÄMÄISTÄ SUOMEA!
Olipas hölmö aloitus. Erityisesti sen lopetus.
Näin ei-Porvoolaiseksi olen nähnyt huomattavan paljon maailmaa. Olen käynyt 58:ssa maassa, ml. asunut Suomen lisäksi kahdessa maassa (toinen Euroopassa, toinen kehitysmaassa). Rakastan matkailua! Olen tehnyt reppureissuja ja bisnesmatkoja. Viihdyin erityisen hyvin Kanadassa, Laosissa ja Portugalissa. Silti, kaikkein parhaiten viihdyn Suomessa. Miksi sinä sanot Suomea kämäiseksi? Oletkohan sinä itse matkustellut minnekään.
Minäkin viihdyn Suomessa todella hyvin. Aloituksen "kämäisellä" tarkoitin lähinnä sitä, että Suomi on vain hyvin pieni osa koko maailmasta, joten Suomi on oikeasti koko maailman kulttuureihin verrattuna aika kämäinen. Ompas vaikea selittää. Siis jos joku ajattelee, että "Suomi riittää, täälläkin on tarpeeksi nähtävää" niin hänelle voi sanoa, että Suomi on kämäinen. Maailmalla on niin paljon nähtävää.
Ja kyllä, olen itsekin matkustellut paljon. Matkojeni parhaimpia kokemuksia ovat olleet: Tongassa valaiden kanssa uiminen, Galapagossaarilla ja Madagascarilla upeiden eläinten ihailu, laskuvarjohyppy Uudessa-Seelannissa, New Yorkin illat, hyväntekeväisyysmatkallani Tansaniassa lasten kanssa leikkiminen ja Malediivien paratiisirannoilla makoilu. Tuossa oli vain muutama, olisin vonut hatkaa listaa loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ei-Porvoolaiseksi olen nähnyt huomattavan paljon maailmaa. Olen käynyt 58:ssa maassa, ml. asunut Suomen lisäksi kahdessa maassa (toinen Euroopassa, toinen kehitysmaassa). Rakastan matkailua! Olen tehnyt reppureissuja ja bisnesmatkoja. Viihdyin erityisen hyvin Kanadassa, Laosissa ja Portugalissa. Silti, kaikkein parhaiten viihdyn Suomessa. Miksi sinä sanot Suomea kämäiseksi? Oletkohan sinä itse matkustellut minnekään.
Olen siis AP
Minäkin viihdyn Suomessa todella hyvin. Aloituksen "kämäisellä" tarkoitin lähinnä sitä, että Suomi on vain hyvin pieni osa koko maailmasta, joten Suomi on oikeasti koko maailman kulttuureihin verrattuna aika kämäinen. Ompas vaikea selittää. Siis jos joku ajattelee, että "Suomi riittää, täälläkin on tarpeeksi nähtävää" niin hänelle voi sanoa, että Suomi on kämäinen. Maailmalla on niin paljon nähtävää.
Ja kyllä, olen itsekin matkustellut paljon. Matkojeni parhaimpia kokemuksia ovat olleet: Tongassa valaiden kanssa uiminen, Galapagossaarilla ja Madagascarilla upeiden eläinten ihailu, laskuvarjohyppy Uudessa-Seelannissa, New Yorkin illat, hyväntekeväisyysmatkallani Tansaniassa lasten kanssa leikkiminen ja Malediivien paratiisirannoilla makoilu. Tuossa oli vain muutama, olisin vonut hatkaa listaa loputtomiin.
Samaa mieltä. On noloa lapselle, jos ei ole koskaan päässyt käymään ulkomailla.
Ihan oman elinpiirin kokemus todistaa, ettei tuo väite "matkailu avartaa" pidä paikkansa.
Me matkustellaan lasten kanssa kerran vuodessa pidemmälle, patikoidaan kotimaassa ja tehdään Ruotsin risteily ja piipahdetaan Tallinnassa ehkä.
Otetaan nyt matkakohteeksi esim ihan vaan tuo Tallinna. Jos siellä Virukeskuksen terassilla istuu sen maissaoloajan, niin miten se maailma siinä avartuu? Sen sijaan kävelis edes vanhan kaupungin läpi, niin näkis yhtä ja toista historiallista, mistä on virolaiset tehty. Pieni matkaopas mukana avartaa vielä enemmän.
Tää on ystäväperheissä nähty. Pari kertaa ollaan reissattu perheinä Kreikkaan ja Turkkiin... He istuvat altaalla tai rantsussa ja me lähdetään kattomaan paikallista touhua. Siis koko viikon vetkuttavat siellä olutta särpien ja lapset hilluu altaassa. Ymmärtäisin jos päivän tai pari, mutta... Heiltä jäi näkemättä Kreikan kivikasat ja paikalliset tavernat, tippukiviluolat jne. Sama juttu Turkissa keskiaikaisia rakennelmia ja huikeita moskeijoita... Syötiin paikallista ruokaa, he vetivät rantakapakassa lihapullia ja muussia. Ranskalaiset taisi olla eksoottisin ruoka, johon koskivat.
Enkä sano, että lomien pitää olla toiminnallisia lomia kaikilla ja koko ajan. Yleistietohan noilla aikuisillakin on säälittävän suppea ja lapsilla vielä suppeampi. Eikä mitään tartukaan, kun missään eivät käy ja koe.
Ensi kesällä lähdetään taas. Vuokrattiin kimpassa kolmen perheen kesken talo pienemmästä kylästä Italiasta. Siitä oli jo iso vääntö, kun joudutaan "periferiaan", mutta onhan siellä onneksi uima-allas, ei tarvii muuta. Niinpä niin.
Elämän tärkeimmät opit: MIten käyttäydytään ravintolassa ja ulkomaille PITÄÄ Matkustaa, oivoi :,D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis AP
Kuule ap matkustamistakin on niin monenlaista. Suurin osa ulkomaanmatkoista lienee perheen reissuja Tallinnaan tai Ruotsiin ja huonolla tuurilla ainakin toinen vanhemmista räkäkännissä. Tais sitten rantaloma jossa nähdään lähinnä hotellin uima-allasta ym. En ihan ymmärrä kun ap hehkuttaa omien (kalliiden speciaalimatkojen) perusteella mtkustamista niin ihanaan. Kuitenkin määrällisesti suurin osa matkoista joita lasten kanssa tehdään on just noita laivalla tai rantaloma reissuja. Mutta ovat varmaan sitte niin opettavaisia...
Toisekseen ap on kyllä kuluttanut enemmän kuin osansa maapallon luonnonvaroista tuolla rissaamisellaan. Tulee mieleen matkustajat jotka ajattelevat vaan omaa nautintoaan mutta ei yhtään sitä kuinka paljon tuhoavat paikallista luontoa ja kulttuuria omilla toimillaan...
Minä olen matkustellut paljon töiden ja opintojen merkeissä, asunutkin kolmella mantereella. Matkailun avartavan vaikutuksen seurauksena olen tullut siihen johtopäätökseen, etten ole vielä kertaakaan vienyt leikki-ikäisiä lapsiani ulkomaille.
Varmaan vielä joskus mennään. British Museumin haluan näyttää lapsilleni, esikoinen 5 v on katsellut dokkareita Norjan vuonoista ja haluaisi sinne. Mutta yhtään mitään kasvatuksellista tai sivistävää syytä ei ole viedä pikkulapsia ulkomaille, eikä varsinkaan mihinkään perheystävälliseen turistihelvettiin.
Ei niiden lapsien kanssa tehtävien matkojen ole pakko olla kännisiä risteilyjä ja pelkkiä rantalomia. Minä olen käynyt lapsieni kanssa kaikissa maanosissa ja esim. juuri siellä Galapagossaarilla, Uudessa-Seelannissa ja Tongassa. Ikinä ei olla lasten edessä oltu kännissä ja lapset ovat kokeneet todella paljon kulttuureja ja sitä kautta sivistyneet.
Pidän lauseesta: Meillä on vain yksi elämä, on meidän velvollisuus elää se täysillä. Olen tätä toteuttanut itseni sekä lapsieni kohdalla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei niiden lapsien kanssa tehtävien matkojen ole pakko olla kännisiä risteilyjä ja pelkkiä rantalomia. Minä olen käynyt lapsieni kanssa kaikissa maanosissa ja esim. juuri siellä Galapagossaarilla, Uudessa-Seelannissa ja Tongassa. Ikinä ei olla lasten edessä oltu kännissä ja lapset ovat kokeneet todella paljon kulttuureja ja sitä kautta sivistyneet.
Pidän lauseesta: Meillä on vain yksi elämä, on meidän velvollisuus elää se täysillä. Olen tätä toteuttanut itseni sekä lapsieni kohdalla.
Ap
Täysillä voi elää ilman matkusteluakin. Ap ei varmaan näillä reissuillaan ole oppinut, että ihmiset ja elämäntavat eivät ole kaikilla samoja. Kaikki eivät pidä samoista asioista kuin ap itse. Eikä kaikki pidä samoja asioita tärkeinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Täysillä voi elää ilman matkusteluakin. Ap ei varmaan näillä reissuillaan ole oppinut, että ihmiset ja elämäntavat eivät ole kaikilla samoja. Kaikki eivät pidä samoista asioista kuin ap itse. Eikä kaikki pidä samoja asioita tärkeinä.
Aaaah, en väittänyt, että ihminen ei voi elää täysillä, jos ei matkusta. Minä en voi elää täysillä, jos en matkusta. Olen vieläkin aloitukseni kannalla, vähintään KERRAN lapsien kanssa ulkomaille. Ei ole pakko matkustaa niin paljon kuin minä matkustan perheeni kanssa.
Ap
Minä ajattelen kyllä samoin kuin ap,meillä 7 lasta ja käyty jokaisen kanssa ulkomailla,kaikki ovat myistelleet matkoja lämmöllä.mutta en pidä minään velvollisuutena kenenkään viedä lapsiaan ulkomaille
Annanko tilinumeron et voit maksaa meidän matkat? äiti ja kolme tytärtä mielellää lähtis matkalle.
Vierailija kirjoitti:
Annanko tilinumeron et voit maksaa meidän matkat? äiti ja kolme tytärtä mielellää lähtis matkalle.
Säästä rahaa pari vuotta, niin pääsette yhdessä kivalle matkalle vaikka Keski-Eurooppaan :)
Saako ne lapset tuoda sieltä ulkomailta kotiinkin? Vai pitääkö jättää sinne?
Lapsena ei käyty ulkomailla koska se ei ollut siihen aikaan tapana. Olen päässyt omin kustannuksin matkusteleen, asunut pois Suomesta lähes vuoden ei euroopassa.