Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhemmilla on velvollisuus viedä lapset vähintään kerran ulkomaille!

Vierailija
02.12.2016 |

Lapsien pitäisi nähdä erilaisia kulttuureja ja heidän pitäisi aikuisina osata päästä irti kodeistaan. Tiedän paljon perheitä, jotka eivät vie lapsiaan ulkomaille lentopelon, raha-asioiden tai vaan oman mielenkiinnonpuutteen takia. Näiden perheiden lapset ovat melkein kaikki sivistymättömiä kotihiiriä. VIEKÄÄ LAPSENNE ULKOMAILLE JA NÄYTTÄKÄÄ HEILLE, ETTÄ MAAILMASSA ON UPEITA PAIKKOJA, EIKÄ VAIN KÄMÄISTÄ SUOMEA!

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valaise tyhmää, ap: minne tarkalleen ottaen olisi järkevää lähteä alakouluikäisen lapsen kanssa? Riittääkö että käydään Rodoksella jossa paikalliset puhuvat yhtä hyvää suomea kuin turistit humalassa ja sitten kehutaan, miten opittiin uusista kulttuureista kun käytiin kerran vanhassa kaupungissa? Vai pitäisikö matkustaa Lontooseen ja käydä Imperial War Museumissa tekemässä kierros holokaustikerroksessa että tässä sitä kulttuuria ja erilaisuuden ymmärtämistä.

No esimerkiksi Kreikka voisi olla hyvä kohde. Sieltä löytyisi hiekkarantoja ja turkoosia merta, mutta myös historiallisia kohteita. Ja kulttuuria näkee kyllä Rodoksellakin, ne on ne pikkujutut: katukauppiaat, erilaiset ruokalajit yms. Ja ihan ne hiekkadyynitkin on hieno, erilainen juttu alakouluikäiselle. 

Ap

Vierailija
22/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen osittain aloittajan kanssa samaa mieltä. Vanhempien on hyvä altistaa lapsensa asioille, joista ne voivat pitää.

Ethän ole viemättä lastasi balettitunneille, jos se haluaa sinne etkä itse pidä baletista.

Kaikki tietenkin, jos perheellä on tähän varaa. Joku Tallinnan tai Tukholman reissun nyt luulisi olevan useimpien saavutettavissa.

Eikö se riitä, että lapseni on altistettu sekä kansantanhulle että jääkiekolle, kun olen vienyt heidät harrastamaan niitä?

Entä riittääkö Haaparanta ulkomaanreissuksi?

Hiphurraa, nytpä minä muistinkin että ovathan lapseni sentään päässeet kahlaamaan Jäämeressä, kaukana ulkomailla!

Taisi mennä av-mammalla vähän tunteisiin, ei taida sulla olla varaa maksaa omille lapsille ulkomaanmatkaa. Säälin sun lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä ulkomailta ei löydy mitään Suomea parempaa. Vanhempien ei ole "pakko" tehdä mitään.

Vierailija
24/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sieltä ulkomailta ei löydy mitään Suomea parempaa. Vanhempien ei ole "pakko" tehdä mitään.

Sivistymätön kotihiiri bongattu!

Vierailija
25/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eka matka ulkomaille oli muutto Englantiin 21-vuotiaana. Asuin siellä 10 vuotta ja sen jälkeen olen asunut Lähi-idässä ja Afrikassa. Matkustaakin olen ehtinyt n. 30 maassa.

Vierailija
26/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jotkut ovat sanoneet, että "ei alle 3v mitään muista". Ei muistakaan, mutta kukaan ei puhunut siitä, että lapsi pitäisi viedä ulkomaille tuon ikäisenä. Lapsi pitäisi viedä ulkomaille ainakin kerran siinä vaiheessa, kun hän tajuaa asioita ja muistaa ne. Säästimme mieheni kanssa paljon rahaa siihen asti, kunnes lapsemme olivat ala-asteikäisiä. Sitten lähdimme matkustelemaan. 1-2 kertaa vuodessa käymme ulkomailla ja yhdessä usein muistelemme ensimmäistä matkaamme. Lapsemme ovat useasti osoittaneet kiitollisuutensa meitä kohtaan siitä, että käymme ulkomailla. Lapset ovat nyt lukioikäisiä. 

Vierailija
27/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-vuotiaaksi mennessä en ollut käynyt Tukholmaa pidemmällä koska ei kiinnostanut. Nelikymppisenä oli takana 54 maata, pääasiassa erilaisten työkeikkojen merkeissä , useimmiten myyntitykin aisaparina tai maailmanpelastusoperaatiossa 4-12h varoitusajalla.

"kun sä oot niin yleissivistynyt, hyvin perillä eri maiden tavoista ja osaat käyttäytyä..." - en kertonut koskaan että viimeistään viikkoa ennen joku matkaopas ja vähän netistä taustatietoa/reissukuvauksia päntäten, ettei nyt ihan munaa itseään paikallisten kanssa.

Mutta ei paskaakaan kiinnostanut muu kuin hoitaa keikka & rahat himaan, jos nyt joskus joutui venymään savikiekkoja ampumaan ranchille tai metsästämään fasaaneja niin se oli vain samaa mitä kotonakin olisin tehnyt omalla ajallani...

Vierailija
28/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, täälläpäin onneksi jokainen lapsi käy vähintäänkin Ruotsissa (haaparannassa). On tämäkin velvollisuus sitten useimpien kohdalla täytetty!

Vierailija
29/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio on ratkaissut ongelman tuomalla ulkomaat Suomeen. Mitä köyhempi perhe, sitä enemmän monikulttuurisuutta ne lapset ovat kokeneet.

Vierailija
30/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20-vuotiaaksi mennessä en ollut käynyt Tukholmaa pidemmällä koska ei kiinnostanut. Nelikymppisenä oli takana 54 maata, pääasiassa erilaisten työkeikkojen merkeissä , useimmiten myyntitykin aisaparina tai maailmanpelastusoperaatiossa 4-12h varoitusajalla.

"kun sä oot niin yleissivistynyt, hyvin perillä eri maiden tavoista ja osaat käyttäytyä..." - en kertonut koskaan että viimeistään viikkoa ennen joku matkaopas ja vähän netistä taustatietoa/reissukuvauksia päntäten, ettei nyt ihan munaa itseään paikallisten kanssa.

Mutta ei paskaakaan kiinnostanut muu kuin hoitaa keikka & rahat himaan, jos nyt joskus joutui venymään savikiekkoja ampumaan ranchille tai metsästämään fasaaneja niin se oli vain samaa mitä kotonakin olisin tehnyt omalla ajallani...

Just tällaista wt-asennetta matkustamattomuus aiheuttaa...

Vierailija
31/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut ensimmäisen kerran ulkomailla 18-vuotiaana kun reppureissasin yksin pitkin Itä-Eurooppaa. En toki voi olla satavarma mutta oletan, että vähän kasvattavampi kokemus sekä omalle itsetunnolle kuin kulttuurillisesti kuin jos olisin käynyt muksuna porukoiden kanssa pari kertaa Turkissa all inclusive -lomalla.

Onpas suppea katsantokanta. Turkissa sitä kulttuuria (Suomesta poikkeavaa) vasta löytyykin, ei tarvi istua hotellilla.

Vierailija
32/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ulkomailta löytyy monta "parempaa" asiaa kuin Suomesta. Vanhempien ei ole kyllä mikään pakko! Matkailu oikeasti avartaa ja saa (myös aikuiset) ihmiset ymmärtämään, että muualla voi olla erilaista elämää. Erilainen elämä ei välttämättä ole "huonompaa" elämää. Suosittelen matkustamista (tai jopa ulkomailla asumista) kaikille, harvempi sitä katuu. M29 ja latino

Vierailija
33/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä. Alettiin matkailla heti kun lapsi täytti 6 kk. Nyt 3 v on käynyt jo kolmessa maassa. En pidä lentämisestä, mutta lapseni ansaitsee sivistystä ja näkee maailmaa mikä on todella tärkeä satsaus tulevaan. Yleensä ne lapset, jotka ei ole koskaan päässyt mihinkään ei aikuisinakaan usko pääsevänsä. Jotenkin hassua se sellainen uskomus ja epävarmuus omasta matkailukyvystä. Silti kaipuu kaukorannoille on suuri heilläkin.

Taidat pelleillä, vai etkö todella tajua, että lapsesi ei tule muistamaan yhtään mitään noista "elämyksistä". Aivan sama, vaikka olisitte käyneet Thaimaan sijaan Pihtiputaalla. Vai muistatko itse paljonkin lapsuudestasi 0-3 v iässä?

Sinulla on hyviä pointteja, mutta yliarvioit lapsesi ikää ja tarpeita.

Olet oikeassa siinä että lapsi ei varmaan muistakaan mitään alle 3-vuotiaina tehdyistä ulkomaanmatkoista, mutta kolmen lapsen kanssa todella paljon reissanneena voin kyllä todistaa sitä faktaa, että (ainakin kaikki meidän perheen) lapset nauttivat matkustamisesta suunnattomasti. Saavat vanhempiensa kokonaisvaltaisen huomion (ei siivoamista, ei ruuanlaittoa, ei töitä) ja rantakohteissa uidaan lämpimässä vedessä monta kertaa päivässä. Hyvää ruokaa ravintoloissa ja kaikkea muuta kivaa normiarjesta poikkeavaa tekemistä koko matkan ajan. Ovat kasvaneet rohkeiksi ja sosiaalisiksi lapsiksi, osaavat käyttäytyä niin lentokoneessa kuin ravintoloissakin mallikkaasti. Enkä todellakaan väitä että lapset tarvitsevat matkustamista kehittyäkseen normaaleiksi aikuisiksi, mutta nauttivat lasten ehdoilla tehdyistä matkoista varmasti yhtä paljon kuin aikuisetkin. Meidän alle kouluikäiset lapsemme olisivat valmiit luopumaan jopa joulusta päästääkseen rantalomalle lämpimään.

Vierailija
34/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että oikein velvollisuus. Olen ollut käsityksessä että vanhemmilla on velvollisuus antaa lapselle turvallinen kasvuympäristö, rakkautta ja ravintoa.

Vierailija
35/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö! Näkis vaan ja kuulis kolinaa.

Vierailija
36/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kommentti vanhemmalta joka ei ole vienyt koskaan lapsiaan ulkomaille

- joku kirjoitti lasten kaukoranta kaipuusta, olen kysynyt lapsilta haluaisivatko ulkomaille ja ehdotellut kohteita esim legolandia kun rakastavat legoja mutta eivät kuulemma halua matkustaa ei kaukokaipuuta siis missään muodossa

- kesälle kysyttiin toiveita niin esikoisen ykköstoive oli ettei matkustettaisi 100 km kauemmaksi kotoa, tämä toteutettiin

-ravintolakäytös, no meidän lapset ovat osanneet käyttäytyä hyvin kaikissa lähiseudun ravintoloissa joissa olemme käyneet monissa ja usein eli en ymmärrä miten ravintolakäytös riippuisi matkustamisesta

- vanhempani eivät ole koskaan käyneet ulkomailla mutta itse kävin noin 18-25 iässä muutaman reissun ja se riitti minulle. Ihan ok mutta ei kiinnosta minua sen enempää.

Minusta on kiva että lapseni viihtyvät kotona todella hyvin. Kotona taitaa useimpien matkustelevienkin lapset olla ennemmän kuin reissussa. Tässä ketjussa en ole löytänyt vielä yhtään perustelua miksi rupeaisin varaamaan lapsilleni ulkomaanreissua.

Vierailija
37/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te niitä pienten lasten syntymäpäiviäkään tai jouluja juhlitte, eihän ne muista niistä mitään aikuisena?

Vierailija
38/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole. Kyllä ehtivät aikuisenakin matkustaa.

Vierailija
39/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama kommentti vanhemmalta joka ei ole vienyt koskaan lapsiaan ulkomaille

- joku kirjoitti lasten kaukoranta kaipuusta, olen kysynyt lapsilta haluaisivatko ulkomaille ja ehdotellut kohteita esim legolandia kun rakastavat legoja mutta eivät kuulemma halua matkustaa ei kaukokaipuuta siis missään muodossa

- kesälle kysyttiin toiveita niin esikoisen ykköstoive oli ettei matkustettaisi 100 km kauemmaksi kotoa, tämä toteutettiin

-ravintolakäytös, no meidän lapset ovat osanneet käyttäytyä hyvin kaikissa lähiseudun ravintoloissa joissa olemme käyneet monissa ja usein eli en ymmärrä miten ravintolakäytös riippuisi matkustamisesta

- vanhempani eivät ole koskaan käyneet ulkomailla mutta itse kävin noin 18-25 iässä muutaman reissun ja se riitti minulle. Ihan ok mutta ei kiinnosta minua sen enempää.

Minusta on kiva että lapseni viihtyvät kotona todella hyvin. Kotona taitaa useimpien matkustelevienkin lapset olla ennemmän kuin reissussa. Tässä ketjussa en ole löytänyt vielä yhtään perustelua miksi rupeaisin varaamaan lapsilleni ulkomaanreissua.

Tämä on täydellinen esimerkki siitä minkälaisiksi ihmiset kasvaa, jos heitä ei vie ulkomaille!

-lapsesi eivät osaa toivoa ulkomaille menemistä, koska he eivät tiedä minkälaista on ulkomailla! (Et sinäkään kaivannut älypuhelinta 15 vuotta sitten, mutta nyt kun olet kokenut älypuhelimen, niin et voi varmasti lupua moisesta) Jos vaan veisit lapsesi sinne legolandiin, niin varmasti viihtyisivät ja haluaisivat uudestaankin ulkomaille.

Ja kyllä suurinosa matkustelevista lapsista viihtyy kotona. Sinun lapsesi ovat jääneet paljosta paitsi ja heidän elämänsä pyörii vain kodin ympärillä, koska äiti ei ole halunnut viedä lapsia ulkomaille. Surullista.

Vierailija
40/60 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että oikein velvollisuus. Olen ollut käsityksessä että vanhemmilla on velvollisuus antaa lapselle turvallinen kasvuympäristö, rakkautta ja ravintoa.

Samaa olin tulossa kirjoittamaan.

AP:n aloituksesta päätellen matkailu ei ole avartanut hänen maailmankuvaansa eikä opettanut käytöstapoja.