Tämä äiti-ihminen ei jaksa enää joulua !!
Olen alkanut vihaamaan tätä jouluhulluutta ja ihmisten päätöntä kiirettä. Vihaan joululahjojen ostamista ja radiosta tulevia kauppiaiden mainoksia. En halua katsoa televisiota joulukuussa ja en vastaanota mainoksia. Työpaikalla on joulu sitä ja tätä, pikkujouluja ennen isoa joulua ja joka hemmetin ruokalassa tarjolla jouluruokia.
Olen viimeiset 13 vuotta kokannut perheelle jouluaterian ja mies ei suostu eikä halua auttaa, joten hän paistaa vaan kinkun. Eineslaatikoista en tykkää, joten olen sitten tehnyt itse laatikot, tosin se nyt on pienin vaiva joulussa. Joulun alla ruokakauppaan pitää mennä koko ajan hakemaan jotain unohtunutta, rosollikastikkeeseen kermaa tai sinappia yms. Joulupäivällistä vaalitaan kuin Mooses-lasta ja yhteinen ateria on kuin joku kliimaksi, jossa kaikkien pitää tuntea suurta mielihyvää kun VIHDOIN on aika syödä. Mä en ole tuntenut mitään pariin vuoteen, kun istun itse valmistamaani joulupöytään.
Joulun tekeminen ei stressannut niinä vuosina, kun olin osa-aikatöissä ja viikossa oli enemmän vapaata. Jopa nautin jouluista, kun lapset oli pieniä ja olin heidän kanssaan kotona. Joululahjaksi oli helppo ostaa vain pieniä asioita kun lapset olivat alle kouluikäisiä, koska ei ollut koulukavereita keiden kanssa vertailla lahjoja eikä opettajat kyselleet, että no mitä tuli lahjaksi. Olisi pitänyt aloittaa jouluttomuus jo silloin kun lapset oli pieniä, eivät olisi osanneet kaivata. Tosin silloin ei olisi ollut varaa Thaimaahan tms.
Tänä vuonna olen tehnyt ennätyspaljon töitä ja samaan aikaan tehnyt kanditutkielman yliopistossa, ja opiskellut muita kursseja. Haluaisin ihan hemmetisti jouluksi Thaimaahan tai Karibialle tai mihin tahansa lämpimään pois tästä suorittamisesta,ja haluaisin valmiiseen ruokapöytään jouluna. Voisin mennä jopa suomalaiseen kylpylään joulunviettoon, ei ne koristeet haittaa, jos joku muu on niistä huolehtinut.
Haluan päästä helpolla, en jaksa kokata tai kierrellä sukulaisia tai suorittaa. Lapset odottavat joulua tietysti, mies suunnittelee perinteisesti jo mistä saa kinkun ja monelta syödään ja saunotaan.
Perhe on ihan fiiliksissä ja mä olen jo nyt ihan väsynyt, tulee huono omatunto kun en jaksa viettää joulua. Perhe haluaa ehdottomasti olla joulun kotona.
Olen kertonut tästä miehelleni ja hän vaan sanoo, että no älä tee mitään ollaan vaan kotona. Joo, mutta kun ne arjen työt ei lähde mihinkään jos mä en vaan tee mitään ja onko se nyt sitten lapsia kohtaan oikein, että äiti lopettaa joulunvieton ja isä jatkaa monotonisesti omaa traditiotaan, eli paistaa kinkkua? Sen takiahan lapset haluaa olla joulun kotona koska kotona ON joulu koristeineen ja ruokineen ja traditioineen, eikä musta ole oikein kuormittaa lapsia purkamalla tätä stressiä heihin..
Enkä mä edes syö kinkkua, eivätkä lapsetkaan tykkää siitä. :( Toivoisin, että mies ottaisi väsymykseni tosissaan.
Haluaisin lopettaa joulunvieton siinä muodossa missä sitä nykyisin vietetään. Lapset haluaa ehdottomasti olla joulun Suomessa, tietysti. Heidän unelmajoulunsa on joulu kotona, kuten kaikki edellisetkin joulut. Joulun jäljiltä mä olen ihan väsynyt ja puhki, en mä halua mitään joululahjoja tai teeskennellä innostunutta kun mieheni on ostanut mulle hienon yöpaidan.
Haluan vaan lämpimään altaalle makaamaan ja mereen uimaan. Joulusauna ei tunnu miltään, kun muutenkin saunotaan joka ilta. En ole uskonnollinen joten mitään Jeesus-fiiliksiä mulle ei tule, en käy joulukirkossakaan.
Oikeasti en yhtään edes tajua, miksi uskovaisetkaan edes viettävät joulua koska eihän se ole edes Jeesuksen syntymäpäivä.. Onko muita sisimmiltään itsekkäitä, mutta ulospäin joulua suorittavia äitejä??
Kommentit (86)
Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta -1 Joh. 1:1
5. Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä.
6. Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
7. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä. - 1 Joh. 1:5-10
Suosittelen Riikaa! Otettiin viime talvena about näillä main äkkilähtö Riikaan, kun oli remontti kesken ja oltu ihan liikaa kotona, eikä kukaan jaksanut valmistella jotain joulua. Ihana vanha hotelli, äärettömän nätti kaupunki, kauniit joulumarkkinat ja joka nurkalla ihania kahviloita ja spa-keskuksia. Kaikki on edullista ja mukavaa. Lentomatka Helsingistä semmoinen tunti ja perillä voi hurauttaa kentältä taksilla hotelliin.
Meillä vietetään kyllä joulua myös ihan sillein kuin huvittaa, eli pizza, irtokarkit ja pari leffaa kuuluvat minusta jouluun siinä missä lanttulaatikko ja sienipiirakka. Ja sipulipiirakka. Ja vihreät kuulat. Meillä on ne pari "omaa" juttua joista joulun tunnelmaa tulee ja sitten tehdään muuten ihan miltä tuntuu. Ei kannata joulusta stressata ja jos teilläkin lapset ovat niin isoja että ottavat kantaa, niin osaavat myös kantaa kortensa joulun valmistelun kekoon.
voijettä. mä muistan kun olin itse tollanen. siskonpedissä oli se joulutäti joka kitisi ettei ehdi ja mies oli että tehdään mitä halutaan - joulutäti alkoi marista että sä et yhtään auta tää on ihan pilalla. touche.
mä aloin rakastaa joulua vasta nyt, 45-vuotiaana. otan rusinat pullasta ja teen just kuin lystään. jokainen saa lempiruokaansa - tai ei saa jos ei osallistu ja aukase suutaan mitä haluaa. sitten syö mitä laitan. koristelen, kotona haisee mausteet ja glögi, pihalla on valoja ja ulkotulia. en ressaa lahjoista enkä korteista. tilaan netistä mitä tarvin ja käyn kaupassa rauhassa, teetauko väliin. käyn kylässä jos haluan. mummot vetää herneitä nenään mutta sittenhän on mistä uutena vuotena hernesoppaa keitellä.
nytkin soi jouluradio :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ottaisin joulun hotellissa. Ilmoittaisin vaan perheelle että rakentaa nyt oman joulun ja sen stressin mitä sinä olet joutunut kestämään.. ehkä oppisi arvostamaan jatkossa.
Tai sitten nauttisivat, kun äiti ei ole "laittamassa joulua", vaan saisi olla joulun rauhassa sillä tavalla, kuin haluaisi
Haha mä ehdotin tätä, että matkustan yksin jouluksi pois, mutta lasten reaktiot oli erittäin loukkaantuneita ja kriittisiä. :D
ap
toihan onkin ihana kommentti. te rasitatte minua joten hylkään teidän jouluksi. kuitenkaan et mene, sitten sä rasitat niitä koko joulun, hösäät ja väsyt ja alat huutaa perheelle kun ne on ihan paskoja eikä auta.
Joulussa en tykkää siitä sosiaalisesta painostamisesta. Olen yhden joulun viettänyt Norjassa ja siellä oli täysin erilaista. Ei kiireisiä stressaantuneita ihmisiä kaupoissa, ei minkäänlaista paniikkitunnelmaa kaupungilla. Rauhallista! Osaan myös kuvitella että siellä ei myöskään tentata mitä muut tekee.
Ettekö ole huomanneet sitä henkeä mikä joulunvietossa on? Riita, kateus, mässäys, noituus. Eli lihan henki. Juuri niinkuin tässä:
19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa. --Gal. 5
22. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
23. Sellaista vastaan ei ole laki.
24. Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
Jos te haluatte viettää joulua oikein: menkää jakamaan ruokaa ja lahjoja köyhille vapaaehtoisena, käykää katsomassa yksinäisiä vanhuksia ja orpoja. Älkää tuhlatko tavaraan, täältä ei saa mitään mukaansa. Miettikää ennemmin sitä mikä on pysyvää.
Mikä ihme ihmisiä riivaa :D ?
Kyllä se joulu tulee, vaikka tingit riman korkeudesta.
- ei joulusiivousta, normaali arkisiivous ennen aatonaattoa
- ruoat pitopalvelusta
- lapset laittavat koristeet
- lahjat netistä ja aikuisille joko ei lahjoja tai helppoja lahjakortteja esim. teatteriin, hierontaan tms.
- lapsille osa lahjoista jo hyvissä ajoin niin ei tarvitse ryysiä kaupille ollenkaan joulukuussa muutoin kuin ruokaa ostamaan
- rauhoittakaa joulukuu kyläilyiltä yms. niin jää omaakin aikaa rentoutua. Sukua ja kavereita voi nähdä marraskuussa ja taas tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Voiko niitä lapsia laittaa auttamaan ja hoitamaan jotain itsenäisesti? Helpottais sun hommia.
Mä opiskelen yliopistossa ja koska mulla on tänään vapaata tulin pitkäksi viikonlopuksi kotiin ja oon täällä 10-v siskon ollessa koulussa ja vanhempien töissä imuroimut, luutunnut lattiat, järjestänyt tavaroita ja ottanut varastosta kyntteliköt yms esiin siisteille pöydille. Kohta teen piparitaikinan niin voidaan huomenna leipoa. Maanantaina siskolla on vapaapäivä, mutta vanhemmilla ei niin pidetään pullanleivontatalkoot täällä päivällä. Äidillä on hommaa muutenkin paljon niin ihan hyvin mä voin tehdä apuna ja valvoa tuota siskoakin, joka on jo sen ikäinen että hyvin voi osallistua.
-N21
En tiedä, luetko tätä viestiä välttämättä, mutta halusin sanoa, että olet ihana ja herttainen :) Mukavaa joulun odotusta ♥
Onkohan ap ymmärtänyt joulun ajatuksen jotenkin väärin...
En katselisi hetkeäkään tuollaista.
Kuulostaa pelottavalta, että kaipaat jouluja kun lapset oli pieniä ja olit kotona niiden kanssa, ja että vasta nyt joulut on rankkoja. Oon itse kotona kahden pienen kanssa ja odotan vaan kun pääsee purkamaan kuusen ja joulu on ohi, vaikka sen jälkeen on sairaan tyhjä olo. Haaveilen myös joulusta ulkomailla, nyt se olisi mahdollista kun lapsilla ei vielä ole vaatimuksia joulun suhteen, mutta miestä ei ulkomaille saa. Kamalinta on kun toisella lapsella on syntymäpäivä joulun aikaan, jää tärkeä päivä kaiken hössötyksen varjoon. Mikä joulurauha, kun ennen joulua stressi ja sen jälkeen tyhjä olo. Eikö miehes voisi paistella joku vuosi kinkkunsa ennen/jälkeen joulun, ja sinä saisit päättää miten ja missä joulun vietätte? Varmasti lapset hankaa vastaan, mutta myöhemmin kun ajattelevat, voi joulu palmujen alla olla kivakin muisto.
Lopeta joulun vietto,jos noin sapettaa. Ihan itse tuon stressin järjestät. Mitä täällä uliset, jos et osaa elämääsi elää?
Minä teen kaiken itse ja nautin. Leivon, paistan ja puunaan posket hehkuen. Joululaulut soi ja lapsilla omat pikku tehtävänsä. Paketit paketoin kauniisti, näen vaivaa ja tuotan iloa. Meitä on moneen junaan, toiset tekee ja toiset jää asemalle ruikuttamaan surkeutta.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten kesken voi sopia ettei lahjoja osteta.
t!
voikun voisikin, yritin tätä pari vuotta, mutta ei, aina siskoni piti saada ostaa lahja kun lahjoja on niin kiva ostaa ja saada..
Itse traumatisoiduin lapsena niistä kireistä suorittamisjouluista, jotka yleensä huipentuivat lopulta äidin raivokohtauksen ja itkemiseen. Oli aika kaukana hauskuus, kun jouluateria syötiin äidin raivotessa. Paketeista paljastuneet toivelahjatkaan eivät enää tuntuneet miltään, kun niitä availi hiljaisuuden vallitessa ja yritti kovasti näyttää tarpeeksi ilahtuneelta, jottei äiti suutu lisää kun "lahjatkaan eivät kelpaa".
Nyt aikuisena olen rikkonut kaikki mahdolliset jouluperinteet. Kaikki mahdollisimman helpolla, pääasiana on rento tunnelma. Lahjat lapsi saa avata jo aamulla, ja ihastella uusia lelujaan sillä välin kun kinkku paistuu uunissa. Kinkku syödään valmislaatikoiden ja valmisgraavilohen kanssa.
Illalla lapsi lähtee isälleen, ja itse vietän lopun joulun jonkun hyvän leffan parissa.
Sanoisin, että aikalailla täydellinen joulu 😊
Jeesus ei ole syntynyt jouluna, joten siinä syy, miksi joulua ja Jeesusta ei pitäisi sotkea. Teille itämaan viisaille tekisi ihan hyvää lukea uskontotieteitä niin ette ottaisi Raamattua tai sen pohjalta tulkittuja ja laadittuja traditioita niin kirjaimellisesti.