Tämä äiti-ihminen ei jaksa enää joulua !!
Olen alkanut vihaamaan tätä jouluhulluutta ja ihmisten päätöntä kiirettä. Vihaan joululahjojen ostamista ja radiosta tulevia kauppiaiden mainoksia. En halua katsoa televisiota joulukuussa ja en vastaanota mainoksia. Työpaikalla on joulu sitä ja tätä, pikkujouluja ennen isoa joulua ja joka hemmetin ruokalassa tarjolla jouluruokia.
Olen viimeiset 13 vuotta kokannut perheelle jouluaterian ja mies ei suostu eikä halua auttaa, joten hän paistaa vaan kinkun. Eineslaatikoista en tykkää, joten olen sitten tehnyt itse laatikot, tosin se nyt on pienin vaiva joulussa. Joulun alla ruokakauppaan pitää mennä koko ajan hakemaan jotain unohtunutta, rosollikastikkeeseen kermaa tai sinappia yms. Joulupäivällistä vaalitaan kuin Mooses-lasta ja yhteinen ateria on kuin joku kliimaksi, jossa kaikkien pitää tuntea suurta mielihyvää kun VIHDOIN on aika syödä. Mä en ole tuntenut mitään pariin vuoteen, kun istun itse valmistamaani joulupöytään.
Joulun tekeminen ei stressannut niinä vuosina, kun olin osa-aikatöissä ja viikossa oli enemmän vapaata. Jopa nautin jouluista, kun lapset oli pieniä ja olin heidän kanssaan kotona. Joululahjaksi oli helppo ostaa vain pieniä asioita kun lapset olivat alle kouluikäisiä, koska ei ollut koulukavereita keiden kanssa vertailla lahjoja eikä opettajat kyselleet, että no mitä tuli lahjaksi. Olisi pitänyt aloittaa jouluttomuus jo silloin kun lapset oli pieniä, eivät olisi osanneet kaivata. Tosin silloin ei olisi ollut varaa Thaimaahan tms.
Tänä vuonna olen tehnyt ennätyspaljon töitä ja samaan aikaan tehnyt kanditutkielman yliopistossa, ja opiskellut muita kursseja. Haluaisin ihan hemmetisti jouluksi Thaimaahan tai Karibialle tai mihin tahansa lämpimään pois tästä suorittamisesta,ja haluaisin valmiiseen ruokapöytään jouluna. Voisin mennä jopa suomalaiseen kylpylään joulunviettoon, ei ne koristeet haittaa, jos joku muu on niistä huolehtinut.
Haluan päästä helpolla, en jaksa kokata tai kierrellä sukulaisia tai suorittaa. Lapset odottavat joulua tietysti, mies suunnittelee perinteisesti jo mistä saa kinkun ja monelta syödään ja saunotaan.
Perhe on ihan fiiliksissä ja mä olen jo nyt ihan väsynyt, tulee huono omatunto kun en jaksa viettää joulua. Perhe haluaa ehdottomasti olla joulun kotona.
Olen kertonut tästä miehelleni ja hän vaan sanoo, että no älä tee mitään ollaan vaan kotona. Joo, mutta kun ne arjen työt ei lähde mihinkään jos mä en vaan tee mitään ja onko se nyt sitten lapsia kohtaan oikein, että äiti lopettaa joulunvieton ja isä jatkaa monotonisesti omaa traditiotaan, eli paistaa kinkkua? Sen takiahan lapset haluaa olla joulun kotona koska kotona ON joulu koristeineen ja ruokineen ja traditioineen, eikä musta ole oikein kuormittaa lapsia purkamalla tätä stressiä heihin..
Enkä mä edes syö kinkkua, eivätkä lapsetkaan tykkää siitä. :( Toivoisin, että mies ottaisi väsymykseni tosissaan.
Haluaisin lopettaa joulunvieton siinä muodossa missä sitä nykyisin vietetään. Lapset haluaa ehdottomasti olla joulun Suomessa, tietysti. Heidän unelmajoulunsa on joulu kotona, kuten kaikki edellisetkin joulut. Joulun jäljiltä mä olen ihan väsynyt ja puhki, en mä halua mitään joululahjoja tai teeskennellä innostunutta kun mieheni on ostanut mulle hienon yöpaidan.
Haluan vaan lämpimään altaalle makaamaan ja mereen uimaan. Joulusauna ei tunnu miltään, kun muutenkin saunotaan joka ilta. En ole uskonnollinen joten mitään Jeesus-fiiliksiä mulle ei tule, en käy joulukirkossakaan.
Oikeasti en yhtään edes tajua, miksi uskovaisetkaan edes viettävät joulua koska eihän se ole edes Jeesuksen syntymäpäivä.. Onko muita sisimmiltään itsekkäitä, mutta ulospäin joulua suorittavia äitejä??
Kommentit (86)
Ihan mahtavaa ap, hyvä suunnitelma! Hyvää joulua koko teidän perheelle, nauttikaa yhteisestä lomasta!
Hyvä ap jos todella repäisit ja tilasit loman ja valmiin joulun! Siitäkin luultavasti tulee urputusta mutta kerro suoraan että muuta et tänä jouluna jaksa.
Kirjoitit, että muu perhe haluaa ehdottomasti viettää joulun kotona ja nyt varasit heille täysihoitolaloman lahjaksi..? Kuule aika moni muu olisi onnellinen siitä, jos jo isommat lapset haluavat viettää Äidin Tekemän Joulun :( Vähän luulen, että nyt ei ole kyse siitä, että jouluun muka liittyisi kauheasti tekemistä ja kiirettä, nyt on kyse sun asenteesta. Mitä vaan voi vihata, jos oikein yrittää.
Mä ottaisin joulun hotellissa. Ilmoittaisin vaan perheelle että rakentaa nyt oman joulun ja sen stressin mitä sinä olet joutunut kestämään.. ehkä oppisi arvostamaan jatkossa.
Meillä lakattiin viettämästä pakkojouluja kun olin 10. Ei niitä sitä ennenkään arvostanut kuin äiti, joka siivosi, leipoi, kokkasi, huokaili ja kiukutteli stressissään muulle perheelle tehdessään perinnejoulua.
Sitten tuli joulu, jonka äiti oli töissä. Isän kanssa haettiin iso kasa irtokarkkeja ja vuokravideoita, syötiin hernesoppaa ja pakasteranskalaisia lihapullilla ja oltiin kerrankin rennosti. Se rentoja sai sitten äidinkin hellittämään suorittamisen.
Minä pidin puolestani omalle lapselleni perinnejoulua, kunnes hän ilmoitti, ettei sellaista kaipaa. Mitäpä sitä sitten väkisin, kun kukaan meistä ei edes pidä jouluruoista. Sen jälkeen on sovellettu; syödään mitä mieli tekee ja ollaan yhdessä ilman kiirettä ja suorituspaineita. Lapsi on jo niin iso, että joulun varjolla ostetaan lahjoina mm lakanoita, pyyhkeitä ja astioita tulevaan omaan kotiin :)
Jos mies alkaa nyt rääkyä kun ei saa sitä ainoaa jouluhommaansa hoitaa eli paistaa kinkkua niin ehdota että mies järkkää teille pikkujoulut ja paistaa sen kinkkunsa ;)
Se kinkku vaan on jollekin miehille niin tärkeä....meilläkin mies alkaa haaveilla kinkusta jo juhannuksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap jos todella repäisit ja tilasit loman ja valmiin joulun! Siitäkin luultavasti tulee urputusta mutta kerro suoraan että muuta et tänä jouluna jaksa.
Joo, ihan extemporena tän avautumisen jälkeen googlasin perhejoulusta ja joulunviettopaikoista. Yritin etsiä paikan, missä olisivat ne elementit mitä perhe arvostaa, eli joulukuusi koristeineen, perinteinen jouluruoka, joulusauna (savulla ja ilman), joulupukki ja ohjelmaa aattoillaksi, sekä kuitenkin oma rauha yön ajaksi erillisessä rakennuksessa. Kyllä mä joulua kestän, jos ei tarvitse enää itse sitä järkätä.
On siinä optio peruuttamisen suhteen vielä, mutta aika kovat vasta-argumentit pitää tulla, että perun. :D
ap
Voiko niitä lapsia laittaa auttamaan ja hoitamaan jotain itsenäisesti? Helpottais sun hommia.
Mä opiskelen yliopistossa ja koska mulla on tänään vapaata tulin pitkäksi viikonlopuksi kotiin ja oon täällä 10-v siskon ollessa koulussa ja vanhempien töissä imuroimut, luutunnut lattiat, järjestänyt tavaroita ja ottanut varastosta kyntteliköt yms esiin siisteille pöydille. Kohta teen piparitaikinan niin voidaan huomenna leipoa. Maanantaina siskolla on vapaapäivä, mutta vanhemmilla ei niin pidetään pullanleivontatalkoot täällä päivällä. Äidillä on hommaa muutenkin paljon niin ihan hyvin mä voin tehdä apuna ja valvoa tuota siskoakin, joka on jo sen ikäinen että hyvin voi osallistua.
-N21
Vierailija kirjoitti:
Kotona vietettävääkin joulua voi helpottaa:
- osta laatikot pitopalvelusta
- lapset saavat koristella sen mitä koristelevat, sinun ei tarvitse sitä tehdä
- lähetä miehesi lahjaostoksille
Joka vuosi olen vääntänyt kaikki ruoat itse, tänä vuonna ostan kaiken valmiina. : muutamat laatikot, graavilohta, mätiä, rosollia, mies saa paistaa kinkun. Pikku kakku ja konvehdit jälkiruoaksi . Pääsen helpolla..
Tee niin kuin minä. Ei paljoa mitään. Ostan kaiken valmiina kaupasta, ei Joulusiivousta vaan ihan perus arkisiivous, lahjat tilasin netistä = lahjakortteja = ei paketointia, lapset laittaa kuusen ja äitini tuo kinkun tullessaan. Kulutan siis sen arjen lisäksi vain vähän pidemmän kauppareissun ja roikuin lahjakorttien kanssa netissä abaut 2h. Jos joku haluaa muuta, niin tehköön itse, on minun motto. Koti on muutenkin sisustettu ja perussiisti, niin en tarvitse paljoa joulukoristeita. Pari kukkaa kuusen lisäksi. Ja joululauluja kuunnellaan vasta, kun lasten Joululoma alkaa.
Minustakin on vain reilua, että vuorovuosina järjestettäisiin tai oltaisiin järjestämättä joulu kunkin perheenjäsenen toiveiden mukaan. Täysin jouluttoman toiveet ei vaan yleensä toteudu koskaan.
Mä luulen, että aika moni vaativassa työssä käyvä äiti salaa haaveilee siitä, ettei tarvitse tehdä mitään jouluna. Pitää punnita itsekkyyden ja lasten edun välillä. Kotiäidit ja kevyttä työtä tekevät naiset eivät oikeasti ymmärrä, millaista on tehdä työtä joka ei lopukaan kahdeksan tunnin työvuoron päätteeksi, tai kun esim.säännöllistä työaikaa ei edes ole.
Johtavassa asemassa olevat naiset, yrittäjät ja freelancerit (varmaan palstalla eivät ole eniten äänessä) ymmärtävät kyllä, miltä joulustressi voi pahimmillaan tuntua. Joulu Thaimaassa maksaa keskivertoperheeltä lähes kymppitonnin (jos ei laadusta tingi) ja harvalla kotiäidillä on edes varaa sellaiseen luksukseen, joten on helpompi vaan haukkua naisia, jotka väsyvät joulun alla.
Joten aika paljon tässäkin ketjussa näkyy kateus, kun on vaan PAKKO tykätä joulusta ja siihen liittyvistä asioista koska ei ole varaa viettää joulua siinä mittakaavassa kun ehkä haluaisi. En minäkään olisi väsynyt, jos arki itsessään ei pitäisi sisällään niin paljon vastuuta ja velvoitteita. Siksi tuntuukin hurjalta, että miten herkästi toiset naiset hyökkäävät väsymystä valittavan ihmisen kimppuun.
Empatiaa ei heru, ja se on osoitus siitä, että omassa elämässäkään ei ole kaikki ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mä ottaisin joulun hotellissa. Ilmoittaisin vaan perheelle että rakentaa nyt oman joulun ja sen stressin mitä sinä olet joutunut kestämään.. ehkä oppisi arvostamaan jatkossa.
Tai sitten nauttisivat, kun äiti ei ole "laittamassa joulua", vaan saisi olla joulun rauhassa sillä tavalla, kuin haluaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten nauttisivat, kun äiti ei ole "laittamassa joulua", vaan saisi olla joulun rauhassa sillä tavalla, kuin haluaisi
Haha mä ehdotin tätä, että matkustan yksin jouluksi pois, mutta lasten reaktiot oli erittäin loukkaantuneita ja kriittisiä. :D
ap
Minusta olisi ollut ihanaa jos äiti olisi lapsena ottanu kunnolla mukaan jouluvalmisteluihin kun olin tarpeeksi iso. Sen sijaan hän marttyroi ja käskytti ehkä siivoamaan huoneeni.
Aina ei saanut olla edes keittiössä kun äiti teki ruokaa. Olin häiriöksi hänelle.
Musta olisi ihanaa, jos minun ja mieheni molemmat vanhemmat vaikka ilmottaisivat, että matkustavat tai noin muuten viettävät omanlaisensa joulun, että ei tartte tulla eikä oikeastaan ole edes kutsuttu. Oman kokemuksen mukaan moni nuori aikuinen haaveilee omannäköisestä joulusta, esimerkiksi kaksin puolison kanssa, mutta menee lapsuudenkotiin vähän niinkuin pakotettuna, kun vanhemmat painostavat eivätkä viitsi pahoittaa kenenkään mieltä.
Tee juuri niinkuin itse tykkäät, sulla on siihen oikeus. Ei jouluna, niinkuin muulloinkaan, tarvitse elää ketään muuta varten, olkoot ihmiset itse vastuussa omasta joulusta, elämästä ja onnellisuudestaan.
Juu, nämä joulumarttyyrit ottavan ihan itse sen taakan kantaakseen. Ei auta, vaikka kuinka sanoisi ettei tarvitse sitä eikä tätä, ruuat voi ostaa valmiina jos haluaa ja koristeluita ei ole pakko tehdä. Tai voi ostaa pelkät lahjat ja olla muuten normaalisti. Tai voi olla viettämättä koko helkutin joulua.
Raamatussa on kirjoitettu että kristittyjen pitää viettää ehtoollista ja muistelkaa Jeesuksen kuolemaa.
Kuolemaa, koska se on se koko kristinuskon ydinsanoma, mitä ristillä tapahtui. Missään kohtaa ei lue että juhlikaa syntymäpäivää...ei sitä kehoteta viettämään.
Mutta pääsiäisenä on hiljaista, en tiedä viettääkö sitä monikaan.
Raamatun mukaan synttäreitä vietti pakanat! Johannes Kastaja mestattiin Herodeksen synttäreillä.
Saa kai sitä joulua viettää kunhan ei tee siitä rahan ja tavaranpalvontajuhlaa. Taikkä yletöntä mässäystä.
19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa. --Gal. 5
Nämä henkiset munat pitää kasvattaa siksi että harvoin miehet vinkuu netissä kuin on jouluressiä joten jotain opittavaa on miehiltä on tässä asiassa. Ja selkäranka siinä suhteessa ettei aivan kynnysmattona palvele muita vaatimatta apua. Mutta vahva tussu sopii mainiosti :)