Ärsyttää palstan Helsinkikeskeisyys
Ok, pääkaupunkiseudulla asuu miljoona ihmistä, mutta 80% suomalaisista EI asu siellä. Eikä läheskään kaikki muista asu 'maalla'!
Kommentit (73)
Tokihan se helsinkiläisten syy on, jos muu maailma on hiljaa.
Vantaalta.
Miksi et kirjoita aloituksia maakuntasi asioista? Vai helsinkiläistenkö niitä pitäisi tehdä?
Helsinki on ihan kauhee kaupunki :D En ikinä pystyis asumaan siellä, välillä joutunut siellä käväisemään ja hyyyyi mikä paikka. En pidä edes oman kaupungin keskustasta, joten Helsinki oli jotain vielä kamalampaa ja sinne eksyy helposti. Autolla en ikinä siellä ajaisi, muissa Suomen kaupungeissa ei ongelmaa siinäkään.
Sitten osa helsinkiläisistä on sellaisia nirppanokkia, kaikki muut asu "landella" tai "pöndellä" (jos oikein muistan) ja se murekkin on hirveän ylimielisen kuuloista, hyh.
Ovat niin olevinaan.
Monen muun asian Helsinki-keskeisyys voi toki ärsyttää, mutta että keskustelupalstankin?!
En ole edes huomannut tämmöistä ilmiötä. No, mutta voin teeskennellä loukkaantunutta ja järkyttynyttä, jos se yhtään sua lohduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on ihan kauhee kaupunki :D En ikinä pystyis asumaan siellä, välillä joutunut siellä käväisemään ja hyyyyi mikä paikka. En pidä edes oman kaupungin keskustasta, joten Helsinki oli jotain vielä kamalampaa ja sinne eksyy helposti. Autolla en ikinä siellä ajaisi, muissa Suomen kaupungeissa ei ongelmaa siinäkään.
Sitten osa helsinkiläisistä on sellaisia nirppanokkia, kaikki muut asu "landella" tai "pöndellä" (jos oikein muistan) ja se murekkin on hirveän ylimielisen kuuloista, hyh.
Ovat niin olevinaan.
Siinähän sitä Helsinki-vihaa tulikin sitten aimo annos. Koskaan en maakunnassa asuvana ole Helsingissä kokenut minkäänlaista epävieraanvaraisuutta, mutta huomaa kyllä miten ahdasmielistä suhtautumista joillain teillä landeilla on helsinkiläisiin.
Olen n. polven helsinkiläinen. Minun puolestani voidaan käydä muidenkin paikkakuntien kuulumisia - kuka aloittaa?
Mä en ole huomannut, vaikka toisesta kaupungista olenkin. Ehkä se asenne joskus paistaa vaan läpi jos puhutaan "landesta" tai "maakunnista". Mä ainakin olen sen verran suuresta kaupungista, että tähän viittaaminen maakuntana kuulostaa aivan oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Ovat niin olevinaan.
Keskusta ja vanhat kivitalokorttelit ovat minusta hienoja. Vietän usein kesäpäivää Helsingissä ihan vaan kävelemällä näitä vanhoja alueita, kannattaa muuten katsella vähän korkeammalle, niissä vanhoissa taloissa on hienoja yksityiskohtia.
Lähiöt ovat kamalia, samanlaisia kuin muissakin kaupungeissa, mutta keskustan wanha Helsinki on varsin miellyttävää seutua, enkä ole mitään nirppanokkaisuutta havainnut kun olen apua tai ohjeita kaivannut.
Ainoa negatiivinen asia on se paikallisten kiire, halu päästä nopeasti pois sieltä missä nyt ovat.
Rauhoittukaa, istukaa kahville ja katselkaa ihmisiä, avatkaa keskustelu rohkeasti, älkää kulkeko mykkinä kaiken kauneuden ohi.
Turkulainen
Vierailija kirjoitti:
Ovat niin olevinaan.
1. Meillä ei ole murretta.
2. Meillä on julkinen liikenne.
3. Keskusta on kaunis, hienompaa arkkitehtuuria kuin jossaa Jokelassa jne.
4. Tänne ei eksy yhtään sen helpommin kuin muualla jos vähän katselee ympärilleen. Keskusta ei ole kovin iso.
Vierailija kirjoitti:
Ovat niin olevinaan.
Öh keskusta? Aika pieni osa siellä asuu, ei sinne tartte mennä jos ei halua. Palveluita ja jopa kauppakeskuksia on muualla.
Vierailija kirjoitti:
Ovat niin olevinaan.
Ootko edes käynyt vaikka Itä-Helsingissä kattelemassa merta ja upeaa luontoa, joka löytää sieltä lähiöiden tuntumasta? Ja metro sujahtaa nopeasti ties minne, todella kätevää.
No jutellaan Ivalosta tai Riihimäestä. Jaas vähä tietoutta, näin helsinkiläisenä en oikein tiedä, mitä sanoa
Olen syntynyt täällä ja asunut muutamia ulkomaankausia lukuun ottamatta koko ikäni. On täysin luonnollista, että olen helsinkikeskeinen arvioissani.
Varmaan pariisilainen samoissa olosuhteissa on pariisikeskeinen ja berliiniläinen berliinikeskeinen. En minä mitään jostain Muhoksesta tiedä, pitäisikö?
Helsinki on Suomen pääkaupunki ja elämän kirjo on monenmoinen. On valtava ero asua omakotialueella Paloheinässä Keskuspuiston luonnon tuntumassa tai Aurinkolahdessa meren äärellä versus Jakomäen betonislummissa tai Eiran korttelessa.
Helsinkikeskeisyys ei tarkoita yksipuolisuutta ajattelussa.
Minä taas olen kokenut palstan tosi maalaisena. Joka päivä joku pursuaa Helsinki-vihaansa ja ihannoi jotain jorpakkoasumista. En ole tästä kuitenkaan ohimoita polttanut koska itsetuntoni kaupunkilaisena on kunnossa toisin kuin ap:lla.
Mua ihmetyttää lähinnä se että helsinkiläinen puhuu otsikossa vaikka tuomiokirkosta, Stockmannista, lastenklinikasta tai vaikka Hämeenkadusta eikä mainitse kaupunkia ollenkaan. Vaikka noita kaikkia on Suomessa useita.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää lähinnä se että helsinkiläinen puhuu otsikossa vaikka tuomiokirkosta, Stockmannista, lastenklinikasta tai vaikka Hämeenkadusta eikä mainitse kaupunkia ollenkaan. Vaikka noita kaikkia on Suomessa useita.
Helsingissä on Hämeentie, ei katu. Helsingin tuomiokirkko on koko Suomen symboli postikortteja myöten. Muita Stockmanneja ei ole kuin Helsingin perinteinen ja ensimmäinen. Ihan ensimmäisiä tavarotalooja koko Euroopassa.
Eli siksi näin.
Maalaiset kirjoittakoot sitten ihan vapaasti omista nurkkakunnistaan. Ei ole kukaan sitä kieltämässä. En minä helsinkiläisenä voi kirjoittaa mitään paikkakunnista missä en ole ikinä edes käynyt. Sana on vapaa! (tai ainakin melkein)
Minusta Helsinki on Suomen paras kaupunki ja tykkään siitä ihan valtavasti. Mutta ei se estä minua keskustelmasta muistakin paikoista ja liikkumasta ympäri maailmaa.
No miksi ne 80% ei kirjottele sitten mitään?