Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lääkärin asiattomista kirjoituksista tehdä valituksen?

Vierailija
01.12.2016 |

Kävin katsomassa kanta.fistä lääkärin kirjoittaman lausunnon (tai mikälie) ja siinä on kohtia jotka eivät liity mitenkään vaivaani ja kuulostavat töykeiltä. Esim. "obeesi" (ylipainoinen) ja "väsyneen oloinen, huolittelematon, lyhytsanainen". Miksi asiakasta pitää nöyryyttää ulkonäön arvioinnilla? Miten se liittyy mihinkään? Voiko noita pyytää muuttamaan jostain kautta?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lukee aina, että siististi pukeutunut. Ihan tavallisissa arkisissa vaatteissa olen aina ollut. Miten pitää pukeutua, että saa tuonne maininnan epäsiisteydestä tms.?

Mulla luki "huoliteltu", vaikka olin ilman meikkiä, perustrikoovaatteissa (paita + hame, alle leggingsit), tukka auki ja laittamatta (ei paha mun hiuslaadulla) ja huomattavan näkyvillä tummilla silmänalusilla liikkellä.

Vierailija
42/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lukee aina, että siististi pukeutunut. Ihan tavallisissa arkisissa vaatteissa olen aina ollut. Miten pitää pukeutua, että saa tuonne maininnan epäsiisteydestä tms.?

Likaisiin, risaisiin, säähän sopimattomaan vaatetukseen. Haista hielle tai virtsalle, vaatteet täynnä hilsettä tai koirankarvoja. Hiukset kampaamatta ja pesemättä, ei "tavallisen likaiset" hiukset vaan sellaiset kestotahmaiset. Noin esimerkinomaisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää, miten ap on pukeutunut, jos tekstissä lukee "huolittelematon". Ja mikä on ollut lääkärikäynnin syy. Jos on esim. kuumeisena raahautunut lääkäriin, niin ei kai kukaan silloin mitenkään virkeältä ja huolitellulta näytä.

Obesiteetista taas mainitaan suunnilleen aina, jos kyseessä on ylipainoinen henkilö. Itse mielenkiinnolla odotan, milloin omaan sairauskertomukseeni kirjoitetaan "obeesi", olen nimittäin lievästi ylipainoinen, mutta toistaiseksi siitä ei ole ollut missään mitään mainintaa, vaikka silloin tällöin lääkärissä käyn. Ilmeisesti kuitenkin pitää olla merkittävästi ylipainoinen.

Vierailija
44/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on kirjoitettu että puhuu paljon. No hemmetti, kun edellinen lääkäri ei pitänyt vaivaani minään niin piti vähän tarkemmin selittää. 

Vierailija
45/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että lääkäreiden lempisana on "hoitamaton". Kerran aivan varta vasten meikkasin lääkärille mennessä. Arvatkaa, mitä tekstissä luki? Meikattu, mutta hoitamaton.

Turhauttava lukea noita kommentteja, kuten "ei ole vieläkään laihduttanut". Enhän mä ole koskaan niin aikonutkaan tehdä.

Vierailija
46/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tulee mieleen, että ihmiset voisivat vähän huiluttaa sitä alapäätä vaikka siellä käytävän vessassa ennen lääkärille tuloa. Liian usein näkee sitä, että tullaan esittelemään jotain alapään tulehdusta, ja ihmiset koko alapää on kauttaaltaan lian ja genitaalieritteiden peitossa.

Vierailija
47/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Jos vaivaa, pyydä korjaus. Omalta terv.asemalta lomake. Muuhun en ota kantaa, enkä lukenut.

Vierailija
48/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti nuo ilmaukset riippuvat paljon siitä, kuka niitä on tekemässä. Ylipainoinen ja huonosti istuviin vaatteisiin pukeutunut normaali perussuomalainen on varmaan monen lääkärin silmin hoitamaton.

Vierailija
49/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka laitatte kieltoja eri yksiköiden välille, älkää sitten valittako kun diagnoosinne viivästyvät. Esim. olet käynyt silmälääkärissä pari vuotta aiemmin värikalvotulehduksen takia, sitten nivelvaivoista reumalääkärillä ja seuraavaksi vatsakipujen takia terveyskeskuksessa ja joka paikassa jättänyt kertomatta muut vaivasi, niin älä ihmettele ettei lääkärille tule heti Crohnin tauti mieleen. Tai nielutippurin dg jää tekemättä, kun mielestäsi ei kuulu lääkärille että lomareissulla otit suihin tuntemattomalta.

Vierailija
50/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vastaanotolle tarvitse pynttäytyä, mutta olisi kyllä paikallaan vilkaista peilistä, onko tukka puhdas ja kammattu, onko naamassa aamupuuron jäänteet vai onko naama pesty, onko vaatteet siisti ja puhtaat vai tahraiset ja nuhjuiset sekä ryppyiset. Lyhytsanaisuuskin saattaa kertoa aika paljon. Mieleen tulee, että silloin on jotain salattavaa, jos ollaan kovin lyhytsanaisia. Ylipaino ja väsymys nyt vain näkyvät, ei niitä tarvitse kysellä. Nuo kaikki kuvailut viestivät, että kaikki ei ole kunnossa. Se onko kyseessä sairaus vai joku sosiaalinen syy, olisi ratkennut kenties, jos potilas olisi avautunut hieman enemmän olostaan ja elostaan.

Kaikki eivät ole sellaisia suloisia sirkuttajia tai lörpöttelijöitä. Minä olen asiaihminen, joka haluaa mennä suoraan asiaan myös lääkärissä. Todella tympeää jos joutuu aikuisiällään taas vetämään roolia toisten ihmisten mieliksi. Jouduin nimittäin nuoruuteni tekemään niin jotten olisi joutunut koulukiusatuksi.

Vierailija
51/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on koodikieltä joka kertoo toisille lääkäreille että potilas on masentunut ja ehkä myös vähän veemäinen ja sen elämä menee huonosti. Lääkärit tietää sitten varautua miten paljon paukkuja tähän ihmiseen kannattaa käyttää.

Vierailija
52/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että lääkäriinkin pitäisi pynttäytyä ettei vahingossakaan anna aihetta arvostella ulkonäköä? Rumat ja lihavat kakkosluokan kansalaisia joilla ei oikeutta yhtä laadukkaaseen hoitoon ja asialisiin diagnooseihin? No huh huh.

Ap

Ei tarvitse pynttäytyä. En itse arvostele ulkonäköä. Mulle on ihan sama pynttäydytkö, meikkaatko, ootko ulkoisesti viehättävä vai ei. Näistä habitukseen liittyvistä asioista on tärkeää kirjoittaa sairauskertomukseen, se ei ole sinun arvosteluasi, vaan osa terveydentilan arviointia. Jos ihminen on kovin epäsiisti, huolittelematon, väsähtänyt, se viittää tiettyihin diagnooseihin ja on osa terveydentilan arviointia, kuten myös obesiteetti. Nämä ovat oleellisia tietoja. Potilaskertomuksia ei tehdä sinua varten, vaan toisia ammattilaisia varten. Näistä ei pidä loukkaantua. 

Vierailija
53/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että lääkäriinkin pitäisi pynttäytyä ettei vahingossakaan anna aihetta arvostella ulkonäköä? Rumat ja lihavat kakkosluokan kansalaisia joilla ei oikeutta yhtä laadukkaaseen hoitoon ja asialisiin diagnooseihin? No huh huh.

Ap

Ei tarvitse pynttäytyä. En itse arvostele ulkonäköä. Mulle on ihan sama pynttäydytkö, meikkaatko, ootko ulkoisesti viehättävä vai ei. Näistä habitukseen liittyvistä asioista on tärkeää kirjoittaa sairauskertomukseen, se ei ole sinun arvosteluasi, vaan osa terveydentilan arviointia. Jos ihminen on kovin epäsiisti, huolittelematon, väsähtänyt, se viittää tiettyihin diagnooseihin ja on osa terveydentilan arviointia, kuten myös obesiteetti. Nämä ovat oleellisia tietoja. Potilaskertomuksia ei tehdä sinua varten, vaan toisia ammattilaisia varten. Näistä ei pidä loukkaantua. 

Lisätään vielä, että vähäsanaisuuskaan ei ole mitään arviointia. Se on kuitenkin psyykkistä tilannetta arvioitaessa oleellista, sillä monesti masennukseen liittyy vaisuus. Vastaavasti toisiin mielenterveydenhäiriöihin vuolas puhe. On ihan ok olla hiljainen, tämä ei ole arvostelevaa.

Vierailija
54/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoisen habituksen kuvailu kuuluu asialliseen tekstiin. Jos olet obeesi, huolittelematon yms. niin maininta ei ole asiaton.

Yleisesti ottaen, ne lääkärin kirjaukset jotka näkyvät kannassa, eivät ole mitään kirjeitä potilaille, ne ovat lääkärin tekemiä sairauskertomusmerkintöjä muistiinpanoksi hänelle itselleen sekä toisille lääkäreille.

Valittaminen on tässä tapauksessa aivan turhaa. Voisit tietysti laihduttaa ja pukeutua paremmin ja kokeilla samaa lääkäriä toiste, jos hän vaikka kirjaisi ilahduttavan vetreytymisesi?

Itse ajattelen, että jos flunssakuumeessa tai oksennustaudissa raahaudun lääkärin vastaanotolle, niin totta mooses olen räjähtäneen näköinen, ja kyllä, se liittyy siihen että olen kipeä. Ja sen saa kirjata. "Huolittelematon, haiseva ja rääpähtäneen näköinen."

Totta tämä, mutta pitää olla hienotunteinen. Samoin lääkärillä tulee olla tilannetajua: jos potilas lähtee kotoa kesken yötä hädässä päivystykseen, on ulkonäkö mitä on, ja kertoo aika varmaan aika vähän....Näitä tarvitsee siksi, että ne auttavat ymmärtämää jos/kun potilas ei enää jaksa huolehtia itsestään. Otetaanpa esimerkki potilaasta joka on urheilullinen ja aina huoliteltu. Sitten hoitava lääkäri onkin lomalla, palaa takaisin ja huomaa, että sijainen on kirjoittanut vastaavaa. Tämän pitäisi herättää kysymyksiä, että onkohan potilaan tilassa tai muuten nyt tapahtunut dramaattinen muutos. 

Vierailija
55/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tulee mieleen, että ihmiset voisivat vähän huiluttaa sitä alapäätä vaikka siellä käytävän vessassa ennen lääkärille tuloa. Liian usein näkee sitä, että tullaan esittelemään jotain alapään tulehdusta, ja ihmiset koko alapää on kauttaaltaan lian ja genitaalieritteiden peitossa.

Tämä on ihan selkeä provo. Esim gynelle mennessä ongelma on enemmänkin se, että on sheivailtu siistiksi ja alapää on täynnä pieniä haavoja. Jos alapäässä on ongelmaa, voi lääkärin diagnoosia helpottaa kun näkee mistä on kyse. Jos on varttia ennen käyntiä huljuttanut bideellä kaiken pois, voi olla vaikeampaa. Tosin suihkussa saa ja pitää käydä, eli joo perushygieniasta huolehtiminen on mukavaa ihan kenelle vaan joka tekee lähietäisyydellä töitä (kampaaja, lääkäri, hammaslääkäri, hieroja...)

Vierailija
56/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon että kirjoitti sen koska saattaa epäillä sinulla loppuunpalamista tai masennusta. Monesti masentuneisuus kulkee käsikädessä ylipainon kanssa, eikä jaksa oikeais kommunikoida tai huolehtia ulkonäöstään.

Esim. minulla työkyvyttömyyseläkeläisenä ei ole varaa huoliteltuun ulkonäköön kun rahaa on niin vähän. Tokion pidän huolta hygieniastani ja ostan mahdollisimman ehjiä ja siistejä vaatteita kirpputorilta. Olen temperamentiltani introventti, joka ei pidä small talkista tai turhasta jaarittelusta. Masennuksen vuoksi en ole eläkkeellä enkä ole masentunut vakavasta sairaudestani huolimatta. Ylipainoa löytyy kun on käytössä kolme painoa nostavaa lääkettä. Järjetöntä leimata ihminen lyhyen näkemisen perusteella.

Nämä lääkäreiden teksteissä olevat 'huoliteltu' on eri asia kuin muotiblogien 'huoliteltu'. Lääkäreille

1) perus-siisti, eli pessyt hiukset ja hampaat edes kerran viimeisen viikon aikana. Ei haise pahemmin. 

2) vaatteet normaalit ja niin, ettei näy suurempia silmiinpistäviä tahroja. Kengät mielellään samaa paria.

3) pukeutunut vuodenaikaan ja ikään nähden valtavirran mukaisesti. Eli jos viisikymppinen nainen tulee vastaanotolle saparot ja mylittlepony-college päällä, saattaa tämä herättää kysymyksiä. Samoin sandaalit keskellä talvea.

Vierailija
57/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulkitsen tässä tapauksessa, että ap on merkittävästi ylipainoinen tai ylipaino merkitsevästi liittyy apn sairauteen esim diabetekseen, ulkonäkö on ollut vastaanotolla tosi huolittelematon ts likaiset vaatteet, sotkuinen tai rasvainen tukka, anamneesia on saanut lypsää. Tai sitten kahdella viimeisellä viitataan depressioon.

T. Vain kirurgi

Vierailija
58/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin katsomassa kanta.fistä lääkärin kirjoittaman lausunnon (tai mikälie) ja siinä on kohtia jotka eivät liity mitenkään vaivaani ja kuulostavat töykeiltä. Esim. "obeesi" (ylipainoinen) ja "väsyneen oloinen, huolittelematon, lyhytsanainen". Miksi asiakasta pitää nöyryyttää ulkonäön arvioinnilla? Miten se liittyy mihinkään? Voiko noita pyytää muuttamaan jostain kautta?

Kummallista että totuuden sanomisesta suututaan. Onko joku noista asioista omasta mielestäsi väärin kirjattu vai  suutuitko siitä että käsityksesi mukaan vaivasi ei liity mitenkään esimerkiksi ylipainoon. Joskus ylipaino voi esimerkiksi olla kipujen takana joten yleiskäsitys potilaasta on hyvä kirjata muutamalla sanalla potilaskertomukseen.

Väärin on käyttää selvästi loukkaavia termejä kuten "läski", "haiseva",  "rappioalkoholisti", "tuurijuoppo" yms. ja ne antavat ilkeän kuvan tällaisia termejä viljelevästä lääkäristä tai muusta. Sen sijaan sanojen "obeesi", "väsynyt" tai "lyhytsanainen" ei  pitäisi loukata ketään. "Huolittelematon" voi kertoa potilaan kyvyttömyydestä hoitaa itseään vaikka masennuksen vuoksi. 

Ihan kiinnostuksesta, miten ajattelet että mahdollinen haju pitäisi kuvata?

Nimittäin joihinkin sairauksiin ja tiloihin kuuluu myös haju. Eikä se ole mikään tuoksu. Mutta saattaa olla aika tärkeä diagnoosiin johdatteleva asia.

Pitää kuvailla, millainen se haju on. Sairauksiin liittyvät hajut ovat niille sairauksille ominaisia, ei mitä tahansa lemua.

Minä olen lääkäri ja kerran vastaanotolla jalkojaan kävi näyttämässä mies, joka käytti aina samoja kenkiä eikä koskaan käyttänyt sukkia. Se haju oli elämäni pahin haju (on tässä tullut mädäntyneet ruumiitkin uran varrella haisteltua). Siinä olikin miettimistä, miten sen hajun kuvailen sairaskertomuksessa.

Vierailija
59/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on lääkäri kirjoittanut mielestäni epäasiallisesti kun pyysin uusia resepteitä. Laitoin uusimispyynnön ja hoitaja soitti pyytämään paikalle tulevista. Sitten en halunnut ja kyselin puhelimessa että miten voit ym? ja tarjosi aikaa tulla käymään lääkärissä. En halunnut ja sanoin olevani kunnossa ym. haluan vain resepteit uusittua. Lääkärin uusi resepteit mutta myöhemmin katsoin niin oli kirjoittanut siihen sävyyn että minun olisin pitänyt tulla lääkärillä käymään ja seuraavalla kerlla pyytää lääkärille.

Niin, ensi kerralle sun pitää mennä käymään, ei ne pitdemmän päälle uusi "resepteitä" potilasa näkemättä.

Itse asiassa se on niin, että kun lääkäri uusii reseptin, on hänellä hoitovastuu potilaasta (esim. verenpainetaudista) siihen asti, kun ne uusitut lääkkeet on käytetty.

Vierailija
60/68 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti monet lääkärit kohtelevat potilasta ylimielisesti.  Ja vaikka eivät siinä kohtelisikaan niin viimeistään papereista selviää, että ovat todellakin potilaan yläpuolella.

Kuitenkin jos lääkäri olisi merkinnyt jotakin esim että sinulla on joku sairaus, mitä ei ole todettu, niin voisit saada muutoksen sinne.

Yhden hoitokodissa asuvan vanhuksen lapsi oli katsonut vanhempansa sairaskertomustietoja, ja eräässä tuoreessa merkinnässä mainittiin tällä olevan kohtalainen munuaisten vajaatoiminta. No, tämä omainen pyysi, että tällainen merkintä poistetaan, sillä eihän hänen vanhemmallaan sellaista diagnoosia ole. Joo, ei poistettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi