Voiko lääkärin asiattomista kirjoituksista tehdä valituksen?
Kävin katsomassa kanta.fistä lääkärin kirjoittaman lausunnon (tai mikälie) ja siinä on kohtia jotka eivät liity mitenkään vaivaani ja kuulostavat töykeiltä. Esim. "obeesi" (ylipainoinen) ja "väsyneen oloinen, huolittelematon, lyhytsanainen". Miksi asiakasta pitää nöyryyttää ulkonäön arvioinnilla? Miten se liittyy mihinkään? Voiko noita pyytää muuttamaan jostain kautta?
Kommentit (68)
Tuliko sinulle jotain erimielisyyttä lääkärin kanssa ja siksi kirjoitti sinusta epäedullisesti? Eli lääkäri olisi ottanut itseensä jostain ja käytti valtaansa?
Minusta tuo ei täysin asialliselta kuulosta. Tietenkin sairaana lääkärin vastaanotolla voi näyttää vähän homssuiselta eikä juttu luista, mutta täytyykö ne sinne kirjata?
Kyllä on oikeus pyytää korjaamaan tietoja. Eivät välttämättä korjaa, mutta pyyntösi pitää käsittääkseni kirjata ylös. Valituksen voi tehdä myös.
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsomassa kanta.fistä lääkärin kirjoittaman lausunnon (tai mikälie) ja siinä on kohtia jotka eivät liity mitenkään vaivaani ja kuulostavat töykeiltä. Esim. "obeesi" (ylipainoinen) ja "väsyneen oloinen, huolittelematon, lyhytsanainen". Miksi asiakasta pitää nöyryyttää ulkonäön arvioinnilla? Miten se liittyy mihinkään? Voiko noita pyytää muuttamaan jostain kautta?
Ei ne nöyryytä, ne kertovat asiat kuin ne ovat. Faktat faktoina.
Ei tuossa ap:n esimerkissä mun mielestä mitään asiatonta tekstiä lääkäriltä ollut. Liekö totuus satuttanut aapeeta..? Jos noin kovasti häiritsee, ylipaino on usein korjattavissa oleva seikka, samoin huolittelematon ulkonäkö.
Minulle on lääkäri kirjoittanut mielestäni epäasiallisesti kun pyysin uusia resepteitä. Laitoin uusimispyynnön ja hoitaja soitti pyytämään paikalle tulevista. Sitten en halunnut ja kyselin puhelimessa että miten voit ym? ja tarjosi aikaa tulla käymään lääkärissä. En halunnut ja sanoin olevani kunnossa ym. haluan vain resepteit uusittua. Lääkärin uusi resepteit mutta myöhemmin katsoin niin oli kirjoittanut siihen sävyyn että minun olisin pitänyt tulla lääkärillä käymään ja seuraavalla kerlla pyytää lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen varsin lyhytsanainen lääkärin vastaanotolla. Kerron vain sen, miksi olen vastaanotolla mahdollisimman lyhytsanaisesti ja siinä se. En kerro esim. että toinen lääkäri hoitaa jotain muuta vaivaani jollain muulla lääkäriasemalla. Kantaan olen laittanut estot tietojeni saamiselle. Minusta vaivani ovat yksityisasioita, eikä niitä kaikkien tarvitse tietää. Jos esim. menen vastaanotolle aika ajoin uusivien olkapäävaivojen (kalkkeumia) vuoksi, ei millään lailla kuulu esim. verenpaineeni (keksitty vaiva).
Lääkärin työn kannalta on tärkeää tietää ainakin käytössä olevat lääkitykset koska niillä voi olla yhteisvaikutuksia ja todella merkitystä hoitoon. Jos potilas on huonossa kunnossa niin olisi tärkeä saada selville taustatietoja potilaasta suoraan potilasasiakirjoista jotta diagnoosin teko olisi helpompaa.
Esimerkkinä voin kertoa diabeteslääkkeenä käytetyn metformiinin aiheuttaman maitohappoasidoosin joita on tullut pari vastaan. Viimekertaisella potilaalla oli lisäksi tiedossa alkoholin runsaampaa käyttöä mutta muuten ei suurempia sairauksia. Potilaan happamuusaste eli pH oli 6.6 tavattaessa eli todella matala kun normaali pH on 7.4. Laktaattipitoisuus oli 25 kun normaali on alle 2.2. Alkoholit (myös korvikkeet) olivat nollilla. Haimatulehdus oli yksi vaihtoehto ja toinen vielä suoliston hapenpuute.
Jos potilas on huonossa kunnossa niin aikaa diagnoosin etsimiseen ei ole välttämättä paljoa eli kyse voi olla tunneista jotta potilas saadaan pelastettua. Toki kaikki mahdollinen tehdään potilaan hoitamiseksi mutta vähän tuntuu turhauttavalta jos joku tällaisessa tapauksessa salaa olennaista tietoa ja huonokuntoiselta ei voi edes kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on lääkäri kirjoittanut mielestäni epäasiallisesti kun pyysin uusia resepteitä. Laitoin uusimispyynnön ja hoitaja soitti pyytämään paikalle tulevista. Sitten en halunnut ja kyselin puhelimessa että miten voit ym? ja tarjosi aikaa tulla käymään lääkärissä. En halunnut ja sanoin olevani kunnossa ym. haluan vain resepteit uusittua. Lääkärin uusi resepteit mutta myöhemmin katsoin niin oli kirjoittanut siihen sävyyn että minun olisin pitänyt tulla lääkärillä käymään ja seuraavalla kerlla pyytää lääkärille.
Niin, ensi kerralle sun pitää mennä käymään, ei ne pitdemmän päälle uusi "resepteitä" potilasa näkemättä.
Olen itse kirjoittanut lääkäreiden saneluja ja tuo "obeesi" mainittiin todella usein, olipa mistä tahansa vaivasta kyse. Ei ole mikään loukkaus, vaan yleinen toteamus ylipainosta.
Vierailija kirjoitti:
Niin että lääkäriinkin pitäisi pynttäytyä ettei vahingossakaan anna aihetta arvostella ulkonäköä? Rumat ja lihavat kakkosluokan kansalaisia joilla ei oikeutta yhtä laadukkaaseen hoitoon ja asialisiin diagnooseihin? No huh huh.
Ap
Lukiko siellä noin?
Tämä on yksi syy, miksi kanta.fi o huono uudistus. Kun nuo kirjaukset ovat tosiaan tarkoitettu pääasiallisesti toisille lääkäreille tiedoksi. Toinen ärsyttävä puoli on se, että aikaa saattaa kulua hirveästi siihen, että joutuu suomentamaan, kun kollega viimeksi kirjoittanut että cor ausk siisti ja potilas käynyt sen kannasta lukemasta. Valitettavasti vastaanotoilla on muutenkin todella kova tahti ja tärkeää olisi saada käytettyä se kokonaisuudessaan olennaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ensi kerralle sun pitää mennä käymään, ei ne pitdemmän päälle uusi "resepteitä" potilasa näkemättä.
Minua ärsyyttää kun lääkäri kyselee henkilönkohtaisia asioita ja kaikkea vain seiksi että saan resepteitä. Lääkitys ok minlla joten miksi kysellä sen kuin antaa lisää samoja entisiä lääkkeitä mitä syön.
Valitettavasti monet lääkärit kohtelevat potilasta ylimielisesti. Ja vaikka eivät siinä kohtelisikaan niin viimeistään papereista selviää, että ovat todellakin potilaan yläpuolella.
Kuitenkin jos lääkäri olisi merkinnyt jotakin esim että sinulla on joku sairaus, mitä ei ole todettu, niin voisit saada muutoksen sinne. Tuollaisesta on hankala saada muutosta. Valitettavasti ne jäävät sinne sinun historiaasi ja ovat muiden ko alueen lääkäreiden luettavissa vaikka laittaisitkin eston muille piireille kannassa.
Voit kuitenkin äänestää jaloillasi ja vaihtaa lääkäriä. Valitettavaa on jos lääkäri on sairaalan lääkäri kun heitä on hankala vaihtaa, voi kyllä toivoa toista lääkäriä. Tk:ssa vaihtaminen on helppoa. Harmittaa tuollainen kun
eihän sinne lääkäriin kukaan laittaudu ja käy suihkussa ja meikkaa, herrantähden.
Voihan sitä valittaa jos on noin syvästi loukkaantunut (miksi olet, onko lääkäri oikeassa?), mutta se tuskin mihinkään johda...
Lääkärit ovat vain ihmisiä. Eivät heidän diagnoosinsakaan ja hoitokaan osu aina oikeaan!
Huoliteltukin on katsojan silmissä. Toiselle sitä on siisti leikkaus hiuksissa ja meikki sekä jakkupuku, jolloin pitkät hiukset siistillä ponnarilla, meikittömyys ja villapaita+farkut ei ole yhtä huoliteltu, vaikka asia ei liity terveyteen. Ihmisillä on eri tyylejä.
Minkälainen muuten on huoliteltu mies? Nimittäin näen tässä senkin, että naista luonnehditaan kriittisemmin.
Miten toi lyhytsanainen liittyy mitenkää ulkonäköön?
Mulla lukee aina alussa, että asiallinen hoikka nainen. YT hyvä. Tylsää...
Vierailija kirjoitti:
Uskon että kirjoitti sen koska saattaa epäillä sinulla loppuunpalamista tai masennusta. Monesti masentuneisuus kulkee käsikädessä ylipainon kanssa, eikä jaksa oikeais kommunikoida tai huolehtia ulkonäöstään.
Esim. minulla työkyvyttömyyseläkeläisenä ei ole varaa huoliteltuun ulkonäköön kun rahaa on niin vähän. Tokion pidän huolta hygieniastani ja ostan mahdollisimman ehjiä ja siistejä vaatteita kirpputorilta. Olen temperamentiltani introventti, joka ei pidä small talkista tai turhasta jaarittelusta. Masennuksen vuoksi en ole eläkkeellä enkä ole masentunut vakavasta sairaudestani huolimatta. Ylipainoa löytyy kun on käytössä kolme painoa nostavaa lääkettä. Järjetöntä leimata ihminen lyhyen näkemisen perusteella.
Ei vastaanotolle tarvitse pynttäytyä, mutta olisi kyllä paikallaan vilkaista peilistä, onko tukka puhdas ja kammattu, onko naamassa aamupuuron jäänteet vai onko naama pesty, onko vaatteet siisti ja puhtaat vai tahraiset ja nuhjuiset sekä ryppyiset. Lyhytsanaisuuskin saattaa kertoa aika paljon. Mieleen tulee, että silloin on jotain salattavaa, jos ollaan kovin lyhytsanaisia. Ylipaino ja väsymys nyt vain näkyvät, ei niitä tarvitse kysellä. Nuo kaikki kuvailut viestivät, että kaikki ei ole kunnossa. Se onko kyseessä sairaus vai joku sosiaalinen syy, olisi ratkennut kenties, jos potilas olisi avautunut hieman enemmän olostaan ja elostaan.
Mulla lukee aina, että siististi pukeutunut. Ihan tavallisissa arkisissa vaatteissa olen aina ollut. Miten pitää pukeutua, että saa tuonne maininnan epäsiisteydestä tms.?
Kannat sitten myös ihan itse vastuun siitä, että saatat hankaloittaa vaivasi diagnostiikkaa.
Lääkärillä on se pitkä koulutus juuri siksi, että hän tietää elimistön toisiinsa liittyvistä asioista enemmän kuin sinä. On vaivoja ja on vaivoja. Ja joskus ne yllättäin liittyvätkin toisiinsa, vaikka ilman lääkärin koulutusta tätä ei voisi millään tavalla tietää.