voi helvetin helvetti. sosku on sitä mieltä, ettei minun tarvitse asua neliössä
että kolmion pitäisi riittää. mutta kun 11v poika ja 8v tyttö tarvitsevat omat huoneet ! en jaksa sitä ainaista tappelua tyyliin "äitii Viivi pisti seinälle jonkun tyhmän hevosjulisteen!" saatikka sitä sotaa, kun kaverit ovat yhtä aikaa kylässä ja kaikkien pitäisi päästä sinne lastenhuoneeseen...
ainoa vaihtoehto lienee, että nukun sohvalla :(
Kommentit (187)
Voi sitä ihminen asua ihan minkä kokoisessa asunnossa tahansa, se vuokran määrä siinä ratkaisee. Paljonko ap:n vuokra neliössä on? Neliössä asun kahden lapsen kanssa. Voisin asua kolmiossakin ja nukkua itse olohuoneessa ja olen joskus asunutkin niin.
Perussuomalainen työmies kirjoitti:
Ja miksi ei yllätä että juurikin ne jotka tarvitsevat tukea myös lisääntyvät eniten?
Itse olen kotoa jo saanut opit että ensin työt ja talous kuntoon ennen kuin rupeaa hankkimaan lapsia. Parisuhteita nyt kaatuu tämän tästä mutta jos omat asiat on kunnossa ei tarvitse edes aloittaa ketjua joka käsittelee tätä aihetta.
Sinulle samat sanat kun viimeisin pitkä vastaus. :) Hienoa, että sinulla on asiat upeasti. Eikö se olekin kaikkein tärkeintä se oma napa?
Miten tämän nyt sanoisi. Katsos. Itsekin aina ajatellut noin, että yksinkin pitää pärjätä jos lapsen tekee. Toisaalta, miksi ei saisi luottaa kumppaniin ja jänen olemassaoloon isänä, vaikka suhde päättyisikin jostain syystä?
Tätä en vieläkään ymmärrä miksi aina mollataan ne huoltajat, ketkä lapsistaan huolehtivat, vaikka toinen olisi tehnyt raukkamaiset ja jättänyt vastuunsa toiselle. Omien lasten isä pimahti ja se siitä. Ei auta rutina, enkä ole rutissutkaan, mutta täällä senkin edestä ihmiset mollaisivat.
Hyvin pärjäsin ja huolehdin lapseni aivan yksin. Sain ne tuet mihin kaikilla on oikeus ja kaikki saavat eikä toimeentulotuella olla vieläkään, mutta niin moni olettaa varmaan.
5 lasta on ja nuorimman synnyttyä isku 6 eri sairautta ja hyvin vakavaa sellaista. Sairaskulut kohosi tuhanteen euroon kuukaudessa aivan helposti ja pakko oli joskus hakea toimeentulotukikin.
Jos isä maksaisi elatusmaksua edes satasen itse kuukaudessa niin sekin olisi jo auttanut paljon, mutta ei häntä kukaan velvoita mihinkään. Ei edes olemaan lastensa kanssa parempina hetkinä ja kun todella apua tarvitsisin.
Mitään apua en saa. En mitään. En edes kotiapua. Lain mukaan olisi oikeus, mutta kuntani toimii lain vastausesti.
Ei olisi ongelmaa jos olisin terve. Voisin tehdä töitä ja eläisimme palkallani. Tahtoisin tehdä töitä, mutta kroppa ei ole samaa mieltä kanssani.
Toivottavasti olet varautunut myös elämän yllätyksiin mitkä eivät aina ole kivoja eikä edes siedettäviä.
Onhan se munkin kohdalla nyt tärkeintä, että haenko satasen toimeentulotukea vai en. Jos haen niin lisää soimausta kehiin ja sairas, yksin lapsia eteenpäin vievä ihminen vaan lyttyyn! Kyllä te olette hyviä ihmisiä oikein.
Oma vika kun sairastuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossu ei pakota ketään muuttamaan vaan voi suositella sitä. On olemassa jokaisessa kunnassa perhekokoon nähden maksimivuokra mikä voidaan huomioida ja jos vuokra on todellisuudessa enemmän niin et vaan saa erotukseen tukea. Simple!
Itse asun viisiössä. Jouduttiin homeen takia muuttamaan todella nopealla varoajalla ja en juuri muuttaneena voinut vaihtaa asuinaluetta kun se olisi vaatinut diabeetikon osalta isoja järjestelyjä, uudet ohjaajien koulutukset ym.
Onneksi löysin lähes vierestä tämän viisiön ja jouduin muuttoon pyytämään tukea, vaikken muuten hae toimeentulotukea. Olin juuri selvinnyt aiemmasta muutosta ja tulossa oli vanhimmankin lapsen muutto, että kuluja oli paljon.
Hyvien perustelujen myötä muuttoani tuettiin eli sain muuttoavun ja takuuvuokraan maksusitoumuksen.
Vuokra ylittää hieman maksimin. Toisaalta edellisessä oli silti kallista asua, vaikka oli pienempi asunto kun siinä tuli vesitasauslaskut vesilaskun lisäksi (vesitasaus oli liian pieni perheemme kokoon nähden ja olisi pitänyt periaatteessa maksaa vesimaksu tuplana, mutta tätä ei huomioitu menoina jos hain toimeentulotukea isojen sairaskulujen vuoksi.
Nyt kun tässä ei ole tasauslaskua, on vain vesimaksu kuukausittain niin tämä on lähes yhtä edullinen ja vaan isompi ja parempi. Toisekseen vesimaksu huomioidaan ny todellisena menona.Mutta. Ei minua kukaan pakota muuttamaan vaan maksan erotuksen itse. Se on valinta. Maksan mielelläni siitä, että lapsillani säilyi kaverit ja kaikki muukin ennallaan. Toisaalta. Kaupungissamme on moni kolmiokin saman hintainen eli sinänsä vuokrataso vaan on karannut käsistä, kuten mediassakin on ollut esillä. Se miten vuokranantajat ratsastavat nimenomaan ihmisten hakemilla tuilla ja vuokrat on liian isoja.
Kun ala-aste pienemmillä on käyty niin menemme pienempään jonnekin.
Kotona asuu nyt neljä lasta ja kaksi nuorinta jakaa huoneensa ja minulla on pitkästä aikaa oma makkari. Näin monen lapsen kanssa tarvitsen edes sen pienen oman tilan, koska minulla ei ole ikinä omaa aikaa missään muodossa.
Olkkarissakin pärjäsi, mutta silloin vanhin asui kotona ja hiippaili illlalla myöhään vielä hakemaan syötävää ym niin nukkuminen oli hankalaa. Olen erittäin herkkä heräämään ääniin enkä voinut laittaa korvatulppia kun minun pitää kuulla jos diabeetikolla olisi yöllä jokin hätä.Mut, ap. Se on sun valinta.
Noi voi jeesus, kuka jaksaa tommoista lässytystä lukea. Jaa että diabeteksen takia viisiöön asumaan? OK, asia selvä. Mullakin on hieman polvessa turvotusta, tarttisin nyt sen kolmikerroksisen omakotitalon jotta olisi portaita, joita kävelemällä kuntoutua. VITTU!
Kaikella viisaudellasiko tekstin luit? :) Ok. Mitäpä sitä sitten selittämään enempiä.
Katsos kun en täällä aio kertoa kaikkea syytä ja kyllä. Kunnalle/koululle maksaa todella paljon (iso osa budjetista) henkilökohtaisten avustajien palkkaamiseen ja kouluttaminen.
Et vaan reppana tiedä mistä puhut ja siten teet itsestäsi typerän. :)
Perussuomalainen työmies kirjoitti:
Ja miksi ei yllätä että juurikin ne jotka tarvitsevat tukea myös lisääntyvät eniten?
Itse olen kotoa jo saanut opit että ensin työt ja talous kuntoon ennen kuin rupeaa hankkimaan lapsia. Parisuhteita nyt kaatuu tämän tästä mutta jos omat asiat on kunnossa ei tarvitse edes aloittaa ketjua joka käsittelee tätä aihetta.
maksatte vaan kasvavan muslimiväestön sikiämistä samalla kun ette itse pysty tai ehdi omia tekemään. Itsemaksettu kansanmurha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossu ei pakota ketään muuttamaan vaan voi suositella sitä. On olemassa jokaisessa kunnassa perhekokoon nähden maksimivuokra mikä voidaan huomioida ja jos vuokra on todellisuudessa enemmän niin et vaan saa erotukseen tukea. Simple!
Itse asun viisiössä. Jouduttiin homeen takia muuttamaan todella nopealla varoajalla ja en juuri muuttaneena voinut vaihtaa asuinaluetta kun se olisi vaatinut diabeetikon osalta isoja järjestelyjä, uudet ohjaajien koulutukset ym.
Onneksi löysin lähes vierestä tämän viisiön ja jouduin muuttoon pyytämään tukea, vaikken muuten hae toimeentulotukea. Olin juuri selvinnyt aiemmasta muutosta ja tulossa oli vanhimmankin lapsen muutto, että kuluja oli paljon.
Hyvien perustelujen myötä muuttoani tuettiin eli sain muuttoavun ja takuuvuokraan maksusitoumuksen.
Vuokra ylittää hieman maksimin. Toisaalta edellisessä oli silti kallista asua, vaikka oli pienempi asunto kun siinä tuli vesitasauslaskut vesilaskun lisäksi (vesitasaus oli liian pieni perheemme kokoon nähden ja olisi pitänyt periaatteessa maksaa vesimaksu tuplana, mutta tätä ei huomioitu menoina jos hain toimeentulotukea isojen sairaskulujen vuoksi.
Nyt kun tässä ei ole tasauslaskua, on vain vesimaksu kuukausittain niin tämä on lähes yhtä edullinen ja vaan isompi ja parempi. Toisekseen vesimaksu huomioidaan ny todellisena menona.Mutta. Ei minua kukaan pakota muuttamaan vaan maksan erotuksen itse. Se on valinta. Maksan mielelläni siitä, että lapsillani säilyi kaverit ja kaikki muukin ennallaan. Toisaalta. Kaupungissamme on moni kolmiokin saman hintainen eli sinänsä vuokrataso vaan on karannut käsistä, kuten mediassakin on ollut esillä. Se miten vuokranantajat ratsastavat nimenomaan ihmisten hakemilla tuilla ja vuokrat on liian isoja.
Kotona asuu nyt neljä lasta ja kaksi nuorinta jakaa huoneensa ja minulla on pitkästä aikaa oma makkari. Näin monen lapsen kanssa tarvitsen edes sen pienen oman tilan, koska minulla ei ole ikinä omaa aikaa missään muodossa.
Olkkarissakin pärjäsi, mutta silloin vanhin asui kotona ja hiippaili illlalla myöhään vielä hakemaan syötävää ym niin nukkuminen oli hankalaa. Olen erittäin herkkä heräämään ääniin enkä voinut laittaa korvatulppia kun minun pitää kuulla jos diabeetikolla olisi yöllä jokin hätä.Mut, ap. Se on sun valinta.
Noi voi jeesus, kuka jaksaa tommoista lässytystä lukea. Jaa että diabeteksen takia viisiöön asumaan? OK, asia selvä. Mullakin on hieman polvessa turvotusta, tarttisin nyt sen kolmikerroksisen omakotitalon jotta olisi portaita, joita kävelemällä kuntoutua. VITTU!
Kaikella viisaudellasiko tekstin luit? :) Ok. Mitäpä sitä sitten selittämään enempiä.
Katsos kun en täällä aio kertoa kaikkea syytä ja kyllä. Kunnalle/koululle maksaa todella paljon (iso osa budjetista) henkilökohtaisten avustajien palkkaamiseen ja kouluttaminen.
Toisekseen, kuuden ihmisen taloudessa on viisiö aivan sopivan kokoinen asunto ja maksan kuluni täysin itse, joten mitä se sinua riepoo?
Nimenomaan tein sen päätöksen, että maksan itse ja juurikin lapsiani ajatellen. Koulun vaihtuminen vaatii viikkojen tiiviin läsnäoloni koulussa ja opastamiseni asioissa ja minulle tehtiin iso leikkaus, jonka myötä se ei olisi ollut mahdollista. Toisinsanoen lapseni ei olisi saanut käydä koulua turvallisesti. Mutta joo. Huomasin, että kaltaisellesi ei edes jaksa vaivautua kertomaan enkä ala vääntämään rautalangasta. Tiimi kuitenkin katsoi asian välttämättömäksi näin ja sitä se oli, minunkin mielestä. Vain sinä olet eri mieltä. Sinä kuka et edes asiasta tiedä. Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minustakin tuntui hieman oudolta että diabeteksen takia sopiva asunto olisi juuri viisiö eikä esim. neliö ja en nyt oikein vieläkään ymmärtänyt miksi juuri diabeteksen takia olohuoneessa nukkuminen olisi juuri sinulle mahdotona. Kyllä se vaan on niin että se olohuoneen käyttäminen makuuhuoneena on todella epäkäytännöllistä ja epäviihtyisää ja huonoa yleensä unienkin kannalta ihan kenelle tahansa!
Yhtä asiaa voi myös ihmetellä, nimittäin kaupungin asuntojen jakoa. Ainakin oman mittapouun mukaan jos esim. perhe hakee isompaa asuntoa ja tarve on selkeästi isommalle eli ihan esim. Helsingin kaupungin hakukriteereiden mukaan tarve on isommalle jos henkilömäärä on enemmän kun huoneiden määrä eli esim. vaikka 4 henkilöä asuu kolmiossa, niin ilman muuta vapautuvat asunnot pitäisivät mennä ensimmäisenä niille jotka asuvat ahtaimmin ja niille jotka ovat odottaneet kauan. Lisäksi kaupunginkin pitäisi vähän miettiä pidemmälle että jos perheellä on esim. tarvetta lisähuoneille on se tarve ihan eri kun kyseessä on esim. hyvin eri-ikäiset sisarukset tyyliin teini ja päiväkoti-ikäinen tai alle 10-vuotias kun jos haetaan enemmän huoneita vain sen takia että olisi niin kiva kun Minna 5v. ja Mari 3v. saisivat omat huoneet.
Kyllä ihmetyttää kun nykymeininki on sellainen että se kenellä on tukalin tilanne ei sitä asuntoa välttämättä saa ja se ketä vain haluaisi muutaman lisäneliön voi saada hyvinkin nopeasti. Eli esim. jos 6-henkinen perhe hakee neliötä voi sen kuitenkin saada nelihenkinen perhe ennen tuota 6-henkistä perhettä. Kyllä on tosi oikeudenmukaista tuo kaupungin asuntojen jako!
Jo on nurisevaa porukkaa.
Kyse on siitä mihin opetatte lapsenne.
Jos vielä reilu 50 vuotta sitten oli ihan suht yleistä että koko perhe asui yksiössä jos kerrostalossa asuttiin, ja samassa huoneessa saattoi nukkua kolmen sukupolven väki, niin IHAN VARMASTI kaksi lasta pystyy jakamaan yhen huoneen ongelmitta ja riitelemättä. KUN VAIN OPETATTE NE TAVOILLE.
Ei meillä kyllä sossu ole koskaan puuttunut asumiseen. Nytkin on pari ylimääräistä makkaria. Kumna juttu. Johtunee siitä, että maksamme itse ja siksi myös päätämme itse?
Jos sossun rahoilla elät, niin tottakai se maksaja päättää, ei kai tämä nyt voi yllätys olla?
Ei meilläkään sossu ole puuttunut asumiseen vaikka toimeentulotukiasiakkaita ollaan. Ainoa joka vaikuttaa meidän asumiseen on Stadin asunnot jotka päättää ilmeisesti koska asunto on jollekin perheelle liian pieni ja koska on tarve isompaan esim. lasten hyvinvoinnin vuoksi. Nähtäväsi tämä tapeen arviointi vaihtelee aika lailla riippuen ihan henkilöstä joka päätöksiä tekee. Aikamoinen hirmuvalta heillä on. Asuntoja ei todellakaan jaeta tarpeen mukaan tai eniten tarpeessa oleville. Tyhmiä olette jos näin luulette.
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään sossu ole puuttunut asumiseen vaikka toimeentulotukiasiakkaita ollaan. Ainoa joka vaikuttaa meidän asumiseen on Stadin asunnot jotka päättää ilmeisesti koska asunto on jollekin perheelle liian pieni ja koska on tarve isompaan esim. lasten hyvinvoinnin vuoksi. Nähtäväsi tämä tapeen arviointi vaihtelee aika lailla riippuen ihan henkilöstä joka päätöksiä tekee. Aikamoinen hirmuvalta heillä on. Asuntoja ei todellakaan jaeta tarpeen mukaan tai eniten tarpeessa oleville. Tyhmiä olette jos näin luulette.
No tuossa olen samaa mieltä. Kaupungin asuntojen asuntojen jaon peruslogiikka on ilmeisesti: pienempi perhe tarvitsee isomman asunnon kun isompi perhe?
Mä olen samaa mieltä sun sossus kanssa. Ja jaksamatta lukea muiden vastauksia uskon etten ole ainoa.
Nimimerkki kuus henkeä omassa neliössä ja hyvin sovitaan. Kyllä nääkin tappelee, mutta voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Jo on nurisevaa porukkaa.
Kyse on siitä mihin opetatte lapsenne.
Jos vielä reilu 50 vuotta sitten oli ihan suht yleistä että koko perhe asui yksiössä jos kerrostalossa asuttiin, ja samassa huoneessa saattoi nukkua kolmen sukupolven väki, niin IHAN VARMASTI kaksi lasta pystyy jakamaan yhen huoneen ongelmitta ja riitelemättä. KUN VAIN OPETATTE NE TAVOILLE.
Näinpä, ei ollut minulla lapsuudessani omaa huonetta. Ja eräällä kaverillani 5 henkinen perhe asui kämpässä jossa oli keittiö ja alkovillinen olohuone. Talossa oli kylmä vesi, eikä suihkua. Ja hyvin meni. Eikä sossu maksanut mitään.
Yhteiskunnan pitää toki huolehtia ettei kukaan kuole nälkään ja pakkaseen, mutta muun saa kyllä omillaan hommata.
kyllä minun mielestäni sossun pitäisi soittaa näissä tapauksissa inhimillisyyttä! itsellä on 15 v poika joka kurnuttaa 10 v veljeä välllä ankaralla kädellä sekä 12v tyttö jolle on alkanut tissit kasvaa, en voi kuvitella sitä maailmansotaa jos nuo kolme olisivat samassa huoneessa!
Vierailija kirjoitti:
kyllä minun mielestäni sossun pitäisi soittaa näissä tapauksissa inhimillisyyttä! itsellä on 15 v poika joka kurnuttaa 10 v veljeä välllä ankaralla kädellä sekä 12v tyttö jolle on alkanut tissit kasvaa, en voi kuvitella sitä maailmansotaa jos nuo kolme olisivat samassa huoneessa!
Eli olet täysin epännistunut kasvattajana. Onnea.
Joo, onhan se kurjaa.
Mutta miksi sossun pitäisi maksaa noin iso asunto?
Moni itse asumisensa maksava asuu ahtaammin. Lapset joutuvat jakamaan huoneensa ja vanhemmat nukkuvat olkkarissa. Ei se mitenkään tavatonta ole.
Sinne lastenhuoneeseen voi laittaa vaikka sermin tai ripustaa verhon erottamaan lapsille omat alueet. Tai vaikka sijoittaa kerrossängyn siihen keskelle siten että se jakaa huonaan kahteen osaan.
Tai sitten vanhempi voi nukkua olkkarissa jolloin lapset saavat omat huoneet. Olohuoneeseenkin voi erottaa nukkuma-alueen vaikka sillä sermillä jos kokee tarvitsevansa sellaista.
Itse jaoin huoneeni hyvin pitkään lapsena. Ja oltiin ihan hyvätuloinen perhe eikä sossun asiakkaita. 5 henkeä ja kolmen makuuhuoneen talo. Kaksi isoa makuuhuonetta ja yksi pieni.
Ensimmäiset 5-6 vuotta jaoin huoneeni vuotta vanhemman veljeni kanssa, joskus siinä kun veli meni kouluun niin hän sai oman makuuhuoneen eli sen pienimmän makuuhuoneen ja minä siirryin 4v vanhemman siskoni kanssa samaan huoneeseen.
Siskon kanssa jaettiin yksi isohko makkari niin että huoneen toisella seinällä oli kerrossänky jossa nukuttiin ja lopputila jaettiin laittamalla vapaan alueen keskiosaan vastakkain kaksi työpöytää eli kummallekin oma. Kumpikin sai siis puolet lattiatilasta ja piti huolen oman puolikkaansa siivoamisesta yms.
Kyllähän se teini-iässä siskoa joskus harmitti kun minä olin vielä ei niin innokas siivoaja, ja hän pikkutarkka, vaan ihan sovussa silti elettiin.
Oman huoneen sain kun muutimme omakotitaloon ollessani 11v.
Yksi kaverini taas, heitä oli vanhemmat ja kolme poikaa ja yksi tyttö. Kaverini oli tämä vanhin tyttö siis. Heillä oli kolme makuuhuonetta joista yksi niin peni että mahtui vain sänky ja pikkuinen pöytä. Yks lapsi nukkui siellä, kaksi jakoivat toisen makuuhuoneen ja vanhemmat viimeisen makkarin. Yksi lapsi nukkui olohuoneessa. Järjestystä sitten vaan vaiheltiin aina silloin tällöin kellä oli oma huone.
Luulisi että jos muitte tukien varassa on niin ei kehtaisi noin pienestä asiasta valittaa kuin jaettu huone... Tai kumma jos kehtaa, ihmeen hyvän on ihmiset lyhyessä ajassa tottuneet. Kun oma huonejakoni tapahtui 90-luvulla ja ihan tavallista ainakin silloin oli ettei kaikilla omaa huonetta ollut...
Tapa ittes.
T. Veronmaksaja 2h+k & 3 hlö
Onneksi nykyisin rakennetaan entistä pienempi huoneistoja oli sitten huonelukumäärä mikä tahansa. Lisäksi saunat voisi jättä rakentamatta monista vuokra-asunnoista kokonaan. Turhia nelijöitä, jotka lisävät kaikella tavalla yhteiskunnan menoja.
Ei wt-vinkuja siitä välitä, vaan sikiää ja vaatii sitä mukaa lisää. Pari kun vielä persiistään suoltaa, niin ulisee jo ok-taloa.