voi helvetin helvetti. sosku on sitä mieltä, ettei minun tarvitse asua neliössä
että kolmion pitäisi riittää. mutta kun 11v poika ja 8v tyttö tarvitsevat omat huoneet ! en jaksa sitä ainaista tappelua tyyliin "äitii Viivi pisti seinälle jonkun tyhmän hevosjulisteen!" saatikka sitä sotaa, kun kaverit ovat yhtä aikaa kylässä ja kaikkien pitäisi päästä sinne lastenhuoneeseen...
ainoa vaihtoehto lienee, että nukun sohvalla :(
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Meidän 6 hengen perhe asuu kolmiossa. Molemmat työssäkäyviä, keskituloisissa ammatteissa. Ei vain varaa ostaa isompaa vielä tässä vaiheessa. Kyllä neliö olisi aivan jotain luksusta. Ei se mun mielestä kuulu automaattisesti kenellekään, ja vähiten kenellekään sosiaaliperheelle.
Minkäikäisiä lapset ovat ja miten olette jakaneet huoneet? Onko kenties hyvinkin eriikäisiä lapsia samassa huoneessa? Jos on niin hyvinko sujuu? On ihan turha tulla valistamaan että kyllä ne lapset ihan hyvin voi huoneet jakaa jos itsellä ei ole sellaista tilannetta että eri sukupuolta ja hyvin eri ikäiset lapset joutuisi laittamaan samaan huoneeseen, vaikka aikuiset itse olisi olohuoneessa.
Ai niin, tiedän jo vastauksen tietenkin te olette juuri sellainen perhe jossa lapset ovat niin suvaitsevaisia (siis oikeasti epänormaaleja) jossa pelkästään hyvän kasvatuksen ansiosta se teini jakaa ilomielin sen monta vuotta nuoremman sisaruksen kanssa huoneen. Samaan aikaan menevät tietenkin nukkumaan ja eihän se teidän teini nyt mitään omaa rauhaa tarvitse (eli ei ole normaali teini)
Gonamies kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Meillä oli jossain vaiheessa kolme lasta samassa huoneessa. Ei ollut tuolloin varaa hankkia isompaa asuntoa ennen kuin saatiin lainoja maksettua enemmän pois.
Ahdasta toki oli, mutta pärjättiin.
Samat sanat, kolme lasta ja niille yksi huone. Eikä sosku maksanut mitään, voi kyynel. Ihan palkkatuloilla piti maksaa lainaa. Nyt on jokaiselle oma huone ja vielä ylimääräisiäkin tiloja. Niistäkään toisin ei sossu ole maksanut mitään, toinen kyynel. Samalla on tietysti pitänyt osaltamme kustantaa AP:n kaltaisten neliöitä. En minä siitä kiitollisuutta odottanutkaan, mutta voisi nyt vähän miettiä ruikutustaan.
Ja nuo kolme lasta jotka olivat samassa huoneessa olivat minkä ikäisiä ja mitä sukupuolta?
No voi vee...meillä oli vaatehuone lastenhuoneena kun oltiin lapsia.
Minä juuri muutin kolmiosta 5h+k ja olen yksinhuoltaja ja tällä hetkellä työtön joten Kela ja sossu maksaa. Vuokra on 1250€ joten ei ole edes liian suuri vuokra vaan ihan hyväksyttä vuokra tämän kokoiselle perheelle. Kyllä teitä varmaan kismittää. Itseäni ei kyllä hävetä yhtään. Vasta sitten voisin vähän nöyrtyä ja myöntää että ehkä vähempikin riittäisi jos tietäisin että sossu ei maksa vuokria perheille jossa kukaan ei ole koskaan tuonut yhtään veroeuroa työnteolla tai perheille jotka asuvat yhtä kalliissa, yhtä isossa tai jopa kalliimmassa kun meidän perhe vaikka perhe olisi henkiömäärältään pienempi kun meidän perhe eli ei todellakaan edes tarvitsisi kolmiota isompaa.
Uni"vammaisena" ymmärrän ongelman oikein hyvin. En pystyisi nukkumaan olohuoneessa varsinkaan jos kukaan haluaa käydä yöllä vessassa tai vaikkapa jääkaappi hurisee niin kovaa että kuuluu olohuoneeseen. Käytän aina korvatulppia mutta ne eivät vaimenna kovin tehokkaasti. Jos vaimentaisivat niin sittenhän herätyskellokaan ei kuuluisi läpi.
Toinen ongelma olisi että jos olisin sinkku niin haluaisin pitää joskus omaa kivaa ja se on epämukavaa vessassa ja riskaabelia olohuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Uni"vammaisena" ymmärrän ongelman oikein hyvin. En pystyisi nukkumaan olohuoneessa varsinkaan jos kukaan haluaa käydä yöllä vessassa tai vaikkapa jääkaappi hurisee niin kovaa että kuuluu olohuoneeseen. Käytän aina korvatulppia mutta ne eivät vaimenna kovin tehokkaasti. Jos vaimentaisivat niin sittenhän herätyskellokaan ei kuuluisi läpi.
Toinen ongelma olisi että jos olisin sinkku niin haluaisin pitää joskus omaa kivaa ja se on epämukavaa vessassa ja riskaabelia olohuoneessa.
Vammaiset ja vaateliaat yleensä pitävät itse huolen, että yltävät haluamaansa elintasoon. En itsekään voisi kuvitella asuvani asunnossa, jota en ole itse tarkkaan valinnut tai jossa on epämääräinen naapurusto tms. Eli olen pyrkinyt pitämään elintasoni riittävällä tasolla.
Miksei useampaa lasta voi laittaa samaan huoneeseen? Meillä nukkui neljä hlö kahden huoneen ja keittiön kokoisessa kämpässä niin, että olohuone oli yhteistä tilaa ja muuten nukuttiin KAIKKI SAMASSA HUONEESSA. Oli omistuskämppä ja molemmat vanhemmat töissä. Oltais ees pelkästään sisaren kanssa nukuttu samassa, mutta kuuntelepa vanhempien tuhinaa ja kuorsausta.
Pää räjähtää näiden 100 neliötä ja autonkuljettaja soskun piikkiin-pellejä, vaikka tämäkin aloittaja oli joku elättiprovo. Miten odotankaan sitä päivää kun pskavaltio soomi on konkassa ja nämä eräät yyhooäidit ruinaavat yösijaa peräkammarinpoikien hoteista maksellen vuokria kuluneilla karvavisoillaan. Ätmeillä ja lassukoilla alkaa uusi elämä!
Asun omistusasunnossa, kolmiossa, kahden lapsen kanssa. Ei ole varaa ostaa isompaa. Mutta hei, mähän voisin kääntyä sossun puoleen, jospa maksaisivat vähän rahaa että saisin neliön ostettu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vammaiset ja vaateliaat yleensä pitävät itse huolen, että yltävät haluamaansa elintasoon. En itsekään voisi kuvitella asuvani asunnossa, jota en ole itse tarkkaan valinnut tai jossa on epämääräinen naapurusto tms. Eli olen pyrkinyt pitämään elintasoni riittävällä tasolla.
No aina ei pysty pitämään itse huolta. On paljon työttömyyttä ja matalapalkka-aloja. Mielestäni oma makuuhuone jokaiselle (varsinkin jos lapset eri sukupuolta ja toinen teini-iässä) + erillinen makuuhuone ei ole mikään yletön maata kaatava vaatimus. Itsekin olen aina asunut kaksiossa vaikka olin sinkku 20 vuotta. Maksoin tosin itse.
Sossuhan ei muuten maksa vuokria kokonaan vaan niissä on omavastuut ja vuokrarajat.
Vierailija kirjoitti:
Meitä asuu viisi henkilöä neliössä, ja sosiaalityöntekijän mielestä asunto on turhan suuri meille. Joten todellakin kolme mahtuu hyvin kolmioon!
Ai jaa, no meille ei ole kehdannut valittaa kun asutaan viisi henkilöä viisiössä siis sossun piikkiin. Meneekö teillä sitten vuokra yli vuokranormien vai miksi valittavat? Ei kai sosiaalityöntekijää pitäisi haittaa pätkääkään kuinka suuressa asutte vaan luulisi että enemmän kiinnostaa vuokra? Meillä vuokra ei mene hyväksyttävien rajojen yli joten ei ole aihetta kenelläkään mussuttaa mitään. Mussuttakoon todellakin ensin niille jotka asuvat ylikalliissa henkilömäärään nähden! Mistäs jos muuttaisitte siitä neliöstä kolmioon jossa olisi sama vuokra. Olisikohan sitten teidän sosiaalityöntekijä tyytyväinen? Outoja ne voi olla, mutta ei nyt ihan niin hulluja...
Parvisänky olkkariin. Toimii varmasti hyvin :)
Vierailija kirjoitti:
Asun omistusasunnossa, kolmiossa, kahden lapsen kanssa. Ei ole varaa ostaa isompaa. Mutta hei, mähän voisin kääntyä sossun puoleen, jospa maksaisivat vähän rahaa että saisin neliön ostettu!
No sossuhan ei avusta minkäänkokoisen oman asunnon ostossa. Jos isompaa tarvitset ja mielit sen omistusasunnon sijaan niin voisit todennäköisesti asuakin neliössä jo sinulle kelpaa vaatimaton halpa kaupungin kämppä. Ei varmaan tulisi kalliimmaksi kun oman asunnon ja lainan maksaminen. Mutta ymmärrän omaa on kivempi maksaa kun siinä kartuttaa omaisuutta koko ajan. Sitten on helppo leikkiä marttyyriä "kun ei ole varaa isompaan" Monesti voi olla niin että siihen halpaan isompaan vuokra-asuntoon olisi varaa mutta ei ole varaa nimenomaan ostaa isompaa omaa. Valintoja, valintoja...
Sitä saa asua missä vaan kun itse maksaa omilla rahoilla❤️
Kun olin pieni nukuin samassa huoneessa neljän sisarukseni kanssa. Isällä ja äidillä oli oma pieni huone. On sinullakin ongelmat.
Olen syntynyt 1996 eli ei mitään "silloin minun nuoruudessani..." kamaa.
Riittää kaksio jos sossun rahoilla elelet. Nuku sohvalla ja yritä saada töitä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa asua missä vaan kun itse maksaa omilla rahoilla❤️
Niinpä, mutta tosi asia on myös se että Kelan ja sossun rahoilla voi asua myöskin niin eritasoisesti eri perheet. Aika paljon on esim. siitä kiinni kuinka hyvän ja ison asunnon perhe saa. Esimerkiksi nelihenkinen perhe voi asua joko uudehkossa 4h+k jonka vuokra on 1150€ tai sitten vaikka rupukuntoisessa kolmiossa jonka vuokra on 750€. Kummassakin tapauksessa perheille asuminen on yhtäkallista jos kummatkin perheet ovat perus toimeentulotukeen oikeutettu koska tuohon kalliimpaan asuntoon tulee vain enemmän tukea kun tuohon halvempaan. Ei ole ihmekään jos perhe B joka asuu huonokuntoisessa ja pienessä hakee isompaa ja samantasoista kun perhe A. Miksi perhe A:n pitisi asua hyvin ja tilavasti kun taas perhe B:n paljon vaatimattomammin ja ahtaammin?
Kun olin lapsi asuimme koko perhe 2 lasta(molemmat tyttöjä) 52 neliön kaksiossa.Vanhemmat maksoivat itse kaikki kulut ja kävivät töissä.Pakko oli mahtua siihen aikaan.Yhden talven asui vielä isän veli lisänä, kun tuli kaupunkiin töihin eikä saanut muualta asuntoa siihen hätään.Patja laitettiin keittiön lattialle eikä kukaan valittanut.
.
Aika sairasta ja lasun paikka mikäli sosiaaliviranomaiset määrää että tuon ikäiset ja jatkuvasti vuosi vuodelta vanhemmat tyttö ja poika pitää laittaa samaan huoneeseen. nukkumaan. Tai ettei perheen äitillä saa olla omaa makuuhuonetta vaan pitää olohuoneessa nukkumiseen ja mahdolliseen rakastelemiseen alistua.
Itse ainakin valittaisin jollekin viranomaistaholle tuollaisesta ja tekisin ilmiannon.
.
Hmm. Asun 75 neliöisessä kolmiossa mieheni ja neljän lapsemme kanssa. Hyvin mahdumme.
Miten siis ette puolet pienemmällä porukalla muka mahdu kolmioon?
Ihan mielenkiinnosta, minkäikäisiä nuo lapset ovat jotka jakavat huoeneet? Miten jakaisitte kolmionne jos yksi lapsista olisi vaikka teini, yksi 10v, ja 2 pikkulasta ja nuo vanhimmat eri sukupuolta vielä?