voi helvetin helvetti. sosku on sitä mieltä, ettei minun tarvitse asua neliössä
että kolmion pitäisi riittää. mutta kun 11v poika ja 8v tyttö tarvitsevat omat huoneet ! en jaksa sitä ainaista tappelua tyyliin "äitii Viivi pisti seinälle jonkun tyhmän hevosjulisteen!" saatikka sitä sotaa, kun kaverit ovat yhtä aikaa kylässä ja kaikkien pitäisi päästä sinne lastenhuoneeseen...
ainoa vaihtoehto lienee, että nukun sohvalla :(
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Mistä sossu saa vihiä, jos joku asuu liian leveästi? Alkoi nimittäin pelottaa tuo ap:n kertomus. Nyt meitä on kolme, mutta parin vuoden päästä enää kaksi, kun lapsi muuttaa pois. Jos naapuri tekee sossuun ilmoituksen, että me asutaan kahdestaan 97-neliöisessä kämpässä, niin voiko sossu pakottaa meidät muuttamaan pienempään?
Saatta olla myös niin, että sossu ei maksa vuokraanne enää lainkaan, kun lapsi muuttaa pois. Näin on käynyt jollekin.
Vierailija kirjoitti:
Kuule monet vanhemmat nukkuu olkkarissa. Ei muuta kuin laitat sängyn olkkarin nurkkaan ja rajaat oman tilan verhoilla tai lipastolla. Googlettamalla löytyy ihan kivoja ideoita siihen.
Ap voisikin järjestää tilanteen niin että on itse makkarissa ja tällöin järjestyy lapsille omat huoneet. Vähän vaikeampi on järjestellä mitään silloin jos siirtymällä makkariin ei silti jää tarpeeksi makuuhuoneita jotta eri-ikäiset ja eri sukupuolta olevat saisivat omat huoneet.
Käyttäjä2677 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sossu saa vihiä, jos joku asuu liian leveästi? Alkoi nimittäin pelottaa tuo ap:n kertomus. Nyt meitä on kolme, mutta parin vuoden päästä enää kaksi, kun lapsi muuttaa pois. Jos naapuri tekee sossuun ilmoituksen, että me asutaan kahdestaan 97-neliöisessä kämpässä, niin voiko sossu pakottaa meidät muuttamaan pienempään?
Saatta olla myös niin, että sossu ei maksa vuokraanne enää lainkaan, kun lapsi muuttaa pois. Näin on käynyt jollekin.
Asutteko kenties sossun omistamassa asunnossa? Totuus on se että vain vuokranantaja voi irtisanoa sopimuksen ja sitäkään ei voi tehdä sen takia että perhe asuisi liian isossa asunnossa. Ainakaan Helsingin kaupunki ei harrasta tällaista. Vuokraa ei myöskään voi kieltäytyä maksamasta kokonaan vaan aina on oikeus sen mukaiseen vuokratukeen joka perheen henkilölukumäärän mukaan kuuluu. Eli jos teitä on kaksi asumassa niin hyväksyttävä vuokra Helsingissä on n. 800€. Se vuokra mikä menee tuon yli maksatte itse siitä perustoimeentulotuesta tai sitten laitatte heti hakemuksen halvempaan ja pienempään. Tuo esimerkki muuten tuosta pariskunnasta joka jäisi 97 neliöiseen asuntoon lapsen muuton jälkeen, niin eihän niillä neliöillä ole väliä vaan vuokralla! Kolmelle hyväksytään 930€ ja kahdelle 800€.
Sinänsä kyllä neliöillä ehkä pitäisikin olla enemmän merkitystä sillä nyt voi olla tapauksia jossa perheellä on ylisuuri asunto mutta koska vuokra on niin halpa siitä ei ole mitään painetta muuttaa pois koska vuokran suuruus on vielä sossun hyväksymissä vuokranormien rajoissa eli tavallaan tuo perhe vie turhaan sen isomman asunnon joltain jolla olisi enemmän tarvetta sille.
Itse asiassa sossu ei voi edes pakottamaan maksamaan ylisuurta vuokraa perustoimeentulotuesta heti vaan heidän on annettava aikaa hankkia halvempi ja pienempi asunto esim. siten että henkilö laittaa hakemuksen vireille kaupungille. Sossu on velvollinen maksamaan ylisuurta vuokraakin kunnes halvempi asunto hakijalle tarjotaan. Voi tuntua hurjalta mutta entäs jos jollekin jää liian kallis asunto käsiin juuri vaikka eron takia? Ei kai sitä voi ketään nälkään jättää sen takia että ne ruokarahat menee vuokraan. Ainoastaan silloin sossu voi kieltäytyä auttamassa tilapäisesti jos henkilö ei tee itse mitään sen hyväksi että saisi halvemman ja pienemmän asunnon tai kieltäytyy tällaisesta kun sitä tarjotaan.
Kai nyt jokainen sen tajuaa että ei niitä asuntoja vaan oteta mistään vaan niitä otetaan vasta sitten kun niitä tarjotaan jostain (jos tarjotaan) hakemuksen jälkeen.
Ja vielä muuten kun on puhe että sossu maksaa sen ja sen vuokran niin ainahan ensin asuntoon tulee asumistuki Kelalta. Heitä ei kiinnosta pätkääkään kuka asuu leveästi ja kuka on sossun asiakas vaan asumistuki tulee ihan tulojen, vuokran ja henkilömäärän mukaan. Erittäin pienituloisille esim. työmarkkinatukea saavilla asumistuki on yleensä se maksimi eli 80% vuokrasta. Sossu maksaa sitten monille tuon puuttuvat 20% jotta henkilölle jäisi se toimeentultouen perusosan mukainen määrä.
Eli periaatteessa henkilölle ei jää maksettavaa mitään jos vuokra on hyväksyttävien normien rajoissa mutta jos ei niin voi sitä kalliimmassakin asua ja maksaa sen ylimenevät itse niistä ruokarahoista.
Kuitenkaan sossun osuus vuokrasta on pieni verrattuna Kelan asumistukeen joten vähän harhaanjohtavaa puhua siitä että sossu kieltäytyisi maksamasta vuokraa ollenkaan kun ei se ikinä sitä vuokraa maksa kokonaan. Asumistukeen perheellä on oikeus aina (jos siis tulojen mukaan on oikeus) ja niinkuin sanoin se on 80% hyväksyttävästä vuokramäärästä erittäin pienituloisilla.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2677 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutteko kenties sossun omistamassa asunnossa? Totuus on se että vain vuokranantaja voi irtisanoa sopimuksen ja sitäkään ei voi tehdä sen takia että perhe asuisi liian isossa asunnossa. Ainakaan Helsingin kaupunki ei harrasta tällaista. Vuokraa ei myöskään voi kieltäytyä maksamasta kokonaan vaan aina on oikeus sen mukaiseen vuokratukeen joka perheen henkilölukumäärän mukaan kuuluu. Eli jos teitä on kaksi asumassa niin hyväksyttävä vuokra Helsingissä on n. 800€. Se vuokra mikä menee tuon yli maksatte itse siitä perustoimeentulotuesta tai sitten laitatte heti hakemuksen halvempaan ja pienempään. Tuo esimerkki muuten tuosta pariskunnasta joka jäisi 97 neliöiseen asuntoon lapsen muuton jälkeen, niin eihän niillä neliöillä ole väliä vaan vuokralla! Kolmelle hyväksytään 930€ ja kahdelle 800€.
Sinänsä kyllä neliöillä ehkä pitäisikin olla enemmän merkitystä sillä nyt voi olla tapauksia jossa perheellä on ylisuuri asunto mutta koska vuokra on niin halpa siitä ei ole mitään painetta muuttaa pois koska vuokran suuruus on vielä sossun hyväksymissä vuokranormien rajoissa eli tavallaan tuo perhe vie turhaan sen isomman asunnon joltain jolla olisi enemmän tarvetta sille.
Itse asiassa sossu ei voi edes pakottamaan maksamaan ylisuurta vuokraa perustoimeentulotuesta heti vaan heidän on annettava aikaa hankkia halvempi ja pienempi asunto esim. siten että henkilö laittaa hakemuksen vireille kaupungille. Sossu on velvollinen maksamaan ylisuurta vuokraakin kunnes halvempi asunto hakijalle tarjotaan. Voi tuntua hurjalta mutta entäs jos jollekin jää liian kallis asunto käsiin juuri vaikka eron takia? Ei kai sitä voi ketään nälkään jättää sen takia että ne ruokarahat menee vuokraan. Ainoastaan silloin sossu voi kieltäytyä auttamassa tilapäisesti jos henkilö ei tee itse mitään sen hyväksi että saisi halvemman ja pienemmän asunnon tai kieltäytyy tällaisesta kun sitä tarjotaan.
Kai nyt jokainen sen tajuaa että ei niitä asuntoja vaan oteta mistään vaan niitä otetaan vasta sitten kun niitä tarjotaan jostain (jos tarjotaan) hakemuksen jälkeen.
Olen se, jolle vastasit. Me asutaan velattomassa ok-talossa. Mieheni on sossussa töissä, ja kertoili tätä joskus. Jos perheelle on maksettu lastensuojelullisena toimenpiteenä vuokra, sitä ei tarvitse maksaa sen jälkeen, jos lapsi on huostaanotettu tai muuttanut omilleen.
Ei nyt mitenkään pahalla tässä kirjoittele, mutta jos kasvatat itse lapsesi puhtaiksi pulmusiksi, niin onnea! Ei se aina toimi niin.. mistä sä tiedät toisten elämän tilanteesta:)