voi helvetin helvetti. sosku on sitä mieltä, ettei minun tarvitse asua neliössä
että kolmion pitäisi riittää. mutta kun 11v poika ja 8v tyttö tarvitsevat omat huoneet ! en jaksa sitä ainaista tappelua tyyliin "äitii Viivi pisti seinälle jonkun tyhmän hevosjulisteen!" saatikka sitä sotaa, kun kaverit ovat yhtä aikaa kylässä ja kaikkien pitäisi päästä sinne lastenhuoneeseen...
ainoa vaihtoehto lienee, että nukun sohvalla :(
Kommentit (187)
Vielä 20-30-luvuillakin saattoi viisilapsinen perhe asua yksiössä. Silloin on ei tosin ollut heppajulisteita mistä riidellä.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä suomalaiset rahoittavat nigerialaisen sinkkumiehen asumista kolmiossa. Vaimo otti ja lähti lapsen kanssa väkivaltaisesta suhteesta. Mutta toki tämä on ok, koska kyse on maahanmuuttajasta. Mies on siis työtön ja naapurustossa hyvin tunnettu häirikkö.
Aloitus on tietysti provo, sossu ei puutu neliöihisi, itsehän ne maksat niistä tuista ja kenties palkastasi.
Kyllä sossu puuttuu asuinneliöihin. Ystävääni kehotettiin sossun taholta etsimään pienempi asunto. Ystävälle tehtiin vaikea selkäleikkaus, tulot romahti.
Vieläpä lupasivat auttaa asunnon hankinnassa Vantaalta. . Ystävä asuu Helsingissä. Eli vielä seutulippua makselemaan sairaalakäynneille.
Onneksi hän sai asiat järjestymään ( pankkilaina), ja on nyt jo palannut työelämään Mutta kyllä, sossu voi todellakin vaatia ihan mitä hulluuksia tahansa. Terveisiä Helsingistä.
Lavita kirjoitti:
Töihin. Jos ei varaa itse elättää perhettä niin ei todellakaan ole yhteiskunnan velvollisuus maksaa isoa asuntoa.
Hih, mä taas muuton isompaan asuntoon jossa on sama vuokra kun edellisessä pienemmässä oli. Ai niin, ei olisi pitänyt missään nimessä. Nyt asun aivan liian leveästi lasten kanssa. Pienihän se asunto olla pitää varsinkin jos saa avustusta vuokraan, pieni, pieni, se on ainoa kriteeri ettei vain kukaan tule kateelliseksi...
Niin, vain soskun rahoilla voi elää noin väljästi. Työssä käyvät itse oman elämänsä (ja soskun asiakkaiden) rahoittavat joutuvat asumaan paljon ahtaammin. tavallista on min 2 lasta samassa huoneessa ja vanhemmilla vuode olohuoneessa. Katsele vaikka myytävänä olevien asuntojen ilmoitusten kuvia.
ymmärrän ap:ta. kuvitelkaa samaan huoneeseen naiseksi kehittyvä pikkusisko ja isoveli kavereineen ! lauma 15v jätkiä kyttää, kun 13 v tyttö vaihtaa paitaa :( kerran tyttö tuli huutamaan miten häntä vituttaa, kun vaatteita ei vaihtaa kuin kylppärissä! asunto oli muutenkin ahdas, keittiö oli keittokomero ja koska olkkariin ei mahtunut sohvaa, niin kaikki istui sitten mun sängyllä. tai lattialla. ihmisten seassa pyöri vielä saksanpaimenkoira... välillä tuntui että happi loppuu kämpästä!
Minäkin olisin halunnut asua neliössä, mutta ajattelin realistisesti vaatia kolmiota. Hämmästyin, kun eivät suostuneet, mutta hampaat irvessä suostuin janaan. Sossu ei vieläkään lopettanut, vaan väitti, että piste sen olla pitää tai ei mitään. Laitoin vihaista sähköpostia, että jana sen on pakko olla, koska tarvitsen hieman enemmän tilaa. Sossusta tuli, että se on piste, piste.
Pakko kai se on ottaa se minkä saa.
Meillä on kolme muksua ja minä. Kolmiossa asutaan. Kahdella pojalla on yhteinen huone ja tytöllä on sitten oma huone. Ja minulla on sänky olkkarissa. Ja hyvin pärjätään, eivätkä penskatkaan valita, koska tietävät että aina ei saa kaikkea mitä haluaa. Ja töissä käyn kyllä. Ja ennen kuin joku tulee sanomaan että kannattiko jättää mies, niin mies petti minua ja alkoholia meni jatkuvasti. Eli jos itse haluaisitte lapsenne sellaisessa ympäristössä kasvataa niin siitä vaan. Ehkä en maailman paras äiti ole, mutta yritän parhaani, ja se tuntuu lapsille riittävän.
Sen siitä saa kun jakaa lörpötintään ympäri kyliä.
Mitä teidän asuminen sossulle kuuluu ? Hommaa itse asunto johon on varaa, ei tarvitse sossulle selittää. Jos toiset maksavat elämisesi, ole onnellinen, kun on katto pään päällä.
Olen töissä, mutta yhden henkilön tienesteillä ei täällä ainakaan neliöitä hankita. Kolmiossa siis, ja lapsilla omat huoneet. Minä punkkaan olkkarissa josta eristettyä paikan sängylle. Kun lapset vetäytyvät yöpuulle, on muu huusholli käytössäni, joten ihan toimiva systeemi.
Mikä ongelma ap:lla oikein on? Meidän viisihenkinen perhe asuu kolmiossa. Tytöt ovat samassa huoneessa ja pojalla on oma huone. Me vanhemmat taasen nukumme olohuoneessa.
Ei mitään ongelmaa ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Meidän 6 hengen perhe asuu kolmiossa. Molemmat työssäkäyviä, keskituloisissa ammatteissa. Ei vain varaa ostaa isompaa vielä tässä vaiheessa. Kyllä neliö olisi aivan jotain luksusta. Ei se mun mielestä kuulu automaattisesti kenellekään, ja vähiten kenellekään sosiaaliperheelle.
Ryhdy somaliksi. Somalit saavat kaikkia kummia erivapauksia ja liian isoja asuntoja kun eivät voi mennä samasta ovesta miehen kanssa tms.
Itse nukuin vanhempieni kanssa samassa makuuhuoneessa, samoin naapurissa asuneet kaverini. Yhdellä kaverilla oli veljensä kanssa kerrossänky vanhempiensa parven alla (alkovi, ei edes makuuhuone). Ja meidän kaikkien vanhemmat kävivät töissä. Tämä oli ainakin Helsingissä ihan tavallista. Nykyään on tämä, että "mulle kuuluu", vaikka ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä suomalaiset rahoittavat nigerialaisen sinkkumiehen asumista kolmiossa. Vaimo otti ja lähti lapsen kanssa väkivaltaisesta suhteesta. Mutta toki tämä on ok, koska kyse on maahanmuuttajasta. Mies on siis työtön ja naapurustossa hyvin tunnettu häirikkö.
Aloitus on tietysti provo, sossu ei puutu neliöihisi, itsehän ne maksat niistä tuista ja kenties palkastasi.
Kyllä sossu puuttuu asuinneliöihin. Ystävääni kehotettiin sossun taholta etsimään pienempi asunto. Ystävälle tehtiin vaikea selkäleikkaus, tulot romahti.
Vieläpä lupasivat auttaa asunnon hankinnassa Vantaalta. . Ystävä asuu Helsingissä. Eli vielä seutulippua makselemaan sairaalakäynneille.
Onneksi hän sai asiat järjestymään ( pankkilaina), ja on nyt jo palannut työelämään Mutta kyllä, sossu voi todellakin vaatia ihan mitä hulluuksia tahansa. Terveisiä Helsingistä.
Suomessa ihminen saa kyllä valita asuinpaikkansa. Helsingin sossulle tietysti olisi ollut hyvä juttu, jos asiakas olisi muuttanut Vantaalle pois Helsingin rahoja nostamasta.
Itse tosin asun Vantaalla, ihan vapaaehtoisesti, omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
No av. Riittääkö esim. kolmio mielestänne viidelle?
Sen on vähän pakko riittää, jos ei ole varaa isompaan.
Tulijat asuu hotelleissa täydellä ylläpidolla ja saa diskorahaa päälle.
Mutta täällä halutaan nylkeä yh, joka on sosiaalituella.
Onnea, asiat tärkeysjärjestykseen, eli muut ensin ja suomalaiset vasta sitten.
Helsingissähän on suunniteltu asuntoja mm somalialaisten tarpeisiin, jotka asuu kaikki sossun piikkiin.
Mutta siitä ei haluta keskustella, koska suojaväri.
Prototyyppi kirjoitti:
Meillä oli jossain vaiheessa kolme lasta samassa huoneessa. Ei ollut tuolloin varaa hankkia isompaa asuntoa ennen kuin saatiin lainoja maksettua enemmän pois.
Ahdasta toki oli, mutta pärjättiin.
Samat sanat, kolme lasta ja niille yksi huone. Eikä sosku maksanut mitään, voi kyynel. Ihan palkkatuloilla piti maksaa lainaa. Nyt on jokaiselle oma huone ja vielä ylimääräisiäkin tiloja. Niistäkään toisin ei sossu ole maksanut mitään, toinen kyynel. Samalla on tietysti pitänyt osaltamme kustantaa AP:n kaltaisten neliöitä. En minä siitä kiitollisuutta odottanutkaan, mutta voisi nyt vähän miettiä ruikutustaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulijat asuu hotelleissa täydellä ylläpidolla ja saa diskorahaa päälle.
Mutta täällä halutaan nylkeä yh, joka on sosiaalituella.
Onnea, asiat tärkeysjärjestykseen, eli muut ensin ja suomalaiset vasta sitten.
Helsingissähän on suunniteltu asuntoja mm somalialaisten tarpeisiin, jotka asuu kaikki sossun piikkiin.
Mutta siitä ei haluta keskustella, koska suojaväri.
Muutama kysymys: 1) miksi minun pitäisi sympata jotain randomia sossutuilla elävää yh:ta enemmän kuin jotain randomia pakolaista? En halua nylkeä kumpaakaan, mutta en ymmärrä miten veronmaksajien sponssaamana elelevällä on kanttia vinkua siitä, että jotain toistakin sponssataan. 2) kuka sinua on kieltänyt puhumasta? Mutta jos konteksti on se, että elättäkää minut, mutta älkää antako noille muille mitään, niin ei kannata ihmetellä kitkerää palautetta.
meillä taas joku teki lasun siitä että minä, poika joka oli tuolloin 5 ja miesystäväni nukuimme samassa sängyssä olkkarissa.. pojalla ei siis ollut omaa sänkyä olleenkaan, oli aina nukkunut vieressäni ! isotsiskot nukkui ainoassa makkarissa kerrossängyssä ja äitini, joka oli usein yötä meillä patjalla keittiön lattialla.