voi helvetin helvetti. sosku on sitä mieltä, ettei minun tarvitse asua neliössä
että kolmion pitäisi riittää. mutta kun 11v poika ja 8v tyttö tarvitsevat omat huoneet ! en jaksa sitä ainaista tappelua tyyliin "äitii Viivi pisti seinälle jonkun tyhmän hevosjulisteen!" saatikka sitä sotaa, kun kaverit ovat yhtä aikaa kylässä ja kaikkien pitäisi päästä sinne lastenhuoneeseen...
ainoa vaihtoehto lienee, että nukun sohvalla :(
Kommentit (187)
Täällä meidän narkkarikylänkäppyrässä sossu on sitä mieltä että isä ja kolme lasta pärjää ihan hyvin kaksiossa. Tai että eronnut äiti ja pieni vauva saa vaikka asua kadulla jos ei saa ajoissa (3 kk sisällä) pienempää ja halvempaa asuntoa Kaupungin listoilta.
Kaikkea ei voi saada heti. Satsaa siihen että yrität saada lapset ymmärtämään tilanteen ja että toimeen on tultava.
Kaikille ne sanoo samoin. Mieheni sairastui vakavasti ja jouduimme suurien sairaskulujen takia hakemaan toimeentulotukea kahdelta kuukaudelta. Päätöksessä sanottiin, että asuntomme on liian kallis/suuri ja jos jatkossa meinaamme saada tukea, pitää asunto vaihtaa halvempaan. Oli annettu vuokrasummakin, minkä verran vuokra-asunto saisi maksaa. Ei sillä summalla saa tällä paikkakunnalla minkäänkokoista asuntoa! Meidän eläkeläisten pitäisi siis lähteä omasta pitkäaikaisesta kodistamme pois? Toivon mukaan tilanne tasoittuu jatkossa, ettei apua edes tarvita enää siltä suunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko pakko hankkiutua eroon siitä toisesta aikuisesta?
no kuule oli! koeta itse olla naimisissa henkisesti teinin kanssa..
Ap
No oliko sitten pakko nussia kaksi lasta mailman henkisesti teinin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta töihin ei sit ollu pakko mennä?
Tää on taas ihan selvä provo. Periaatteessahan se ei sossulle kuulu monta huonetta tai neliötä sulla on vaan nykyään hyväksyttävät vuokrat menee ihan vuokran mukaan eli kolmelle se hyväksyttävä vuokra on 900€ eli jos tuohon hintaa löydät tai saat kolmion niin ei se pitäisi sossun persettä kutittaa. Olisikohan se joidenkin mielestä sitten hyväksyttävämpää että asuntoja olisi esim. kolmio (eikä neliö) jonka vuokra olisi 900€? Asuntoja on niin erihintaisia jopa kaupungilla.
Enemmänkin luulisi että sossua häiritsisi se että on lukuisia perheitä ja sinkkuja jotka asuvat aivan ylikalliissa asunnossa ja tämän lystin sossu maksaa kiltisti kun uutta ei kuulemma löydy eikä edes velvoiteta välttämättä hakemaan. Tiedän tapauksen jossa esim. yksinhuoltaja asuu kolmen lapsen kanssa yli sataneliöisessä viisiössä ja lukuisia tapauksia jossa esim. kolmihenkinen perhe asuu neliössä tai nelihenkinen perhe viisiössä. Ei se mitään jos vuokrarajat ei pauku mutta useissa tapauksissa se vuokrakin on jo yli rajojen jos liian isossa asuu. MIksi joku muuttaisi ylisuuresta asunnosta pois jos sen sossu kuitenkin kokonaan maksaa? Ja muut joutuvat sitten asumaan erittäin ahtaasti.
Juu on varmaan hankalaa aina kun joutuu pistämään kaksi lasta yhteen huoneeseen mutta sitä hankalampaa se on mitä isompi ikäero lapsilla on ja mitä vanhemmaksi he tulevat. Sukupuolikaan ei ole aina ratkaiseva tekijä välttämättä. Kyllä kai 3 ja 5-vuotiaat Matti ja Maija voivat aivan hyvin jakaa huoneen mutta vähän eria asia se on jos Matti on 17 ja Maija 10. Mutta ei ap sun tilanne ole mikään huono jos lapsille voit järjestää omat huoneet siirtymällä itse olohuoneeseen. Mulle sanottiin että voisin pitää olohuonetta makuuhuoneena KAHDEN pienen lapsen kanssa. Kyllä on aika idioottimaisia ideoita kieltämättä joillain ihmisillä.
Toimeentulotuki on tarkoitettu hätäavuksi, ettei kuole pakkaseen tai nälkään. Ei sen tarkoituksena ole taata kaikille vähintään vähän keskimääräistä parempi elintaso.
Ei se homma niin mene, että toisten pitää maksaa automaattisesti sinulle ainakin keskiluokan elintaso, ellei siihen itse pysty. Ruokaa ja lämmin petipaikka, siitä lähdetään. Muu on luksusta.
Voit asua neliössä jos on vaan halpa vuokra, eli etsi halvempi asunto. Minäkin sain asua kaksiossa, koska sen vuokra oli halvempi, kuin 90% yksiöiden. olen siis yksinasuva, tosin en enää sossutuella.
Meitä asuu 4 henkeä pienessä kaksiossa. Mutta maksammekin asumisen itse toisin kuin ap...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ole ylempi mutta miksi tuon henkisesti teinin kanssa on tehty lapsi ja vielä toinenkin perään. Kanna vastuu omista teoista.
Suhteellisuus kirjoitti:
Meidän naapurissa asuu työtön sinkkumies Neliössä!
Sossu maksaa. Ja on varaa hänellä vielä juopotellakin päivittäin.
Itse asumme kolmiossa, toinen käy töissä ja toinen hoitaa pientä lasta kotona.
Just tätä! Oikein oksettaa kun jos joku ilmoittaa että haluaisi asianmukaiset olot lapsilleen ja kohtuullisen kokoisen asunnon niin silloin hyökätään tyyliin "kyllä sitä koko perhe nyt voi aina kaksiossa olla jos ei ole varaa isompaan ja vaikka kolme lasta samassa huoneessa"
Ensinnäkin tajuatteko paljon te maksatte tälläkin hetkellä sellaisten ihmisten vuokria jotka asuvat aivan liian isoissa ja ylikalliissa asunnossa? Sitten kuvittelette parantavanne maailmaa sillä että käskette jonkun yksinhuoltajan lapsineen asumaan todella ahtaasti kun joku sinkku juoppo asuu kolmiossa tai neliössä tai joku perhe asuu ökykalliissa Saton asunnossa. Te maksatta kaiken tämä mukisematta. ette vain tiedä sitä!
Sinänsä olen monen kanssa samaa mieltä että lapsilla ei aina tarvitse olla oma huoneet (riippuu ikäerosta ja sukupuolestakin) mutta jos nämä omat huoneet voi järjestää sillä että vanhempi tai vanhemmat nukkuvat olohuoneessa niin sekin on ratkaisu jonka varmaan voi tehdä lasten hyvinvoinnin hyväksi.
Eri asia on sitten jos siirtymällä makuuhoneeseen ei kuitenkaan jää lapsille tarpeeksi huoneita. Tällöin asunto on kyllä auttamatta liian pieni.Tiedän tapauksen jossa vanhemmat ovat olohuoneessa ja lapsia neljä mutta makuuhuoneita vain kaksi. Tosi vaikea jakaa huoneita kun lapsetkin ovat todella eri-ikäisiä. Minusta tuossa tapuksessa ei kyllä ole mitään röyhkeää hakea isompaa asuntoa varsinkin kun samaan aikaan maksetaan vuokria perheille jotka asuvat aivan liiian suurissa ja kalliissa asunnoissa perhekokoonsa nähden. Eikä se isompi asunto ole välttämättä edes kalliimpi. Meidän kolmihenkinen perhe asui ennen kaksiossa joka oli kalliimpi kun tämä nykyinen kolmio.
Aloittaja on Lahdesta.
Kirjoitatko myös 'taakke' kun tarkoitat 'taakse'?
Oksettava murre.
Provohan tuo on. Ei sossu ota kantaa kenenkään asumiseen tai järjestä asuntoja muuta kun jos on asunnoton. Vuokrat maksetaan kohtuullisten vuokrarajojen mukaan eikä siinä paina neliöt tai huoneiden lukumäärä. Esim. nelihenkinen perhe voi asua vaikka yksiössä tai viisiössä kunhan vuokra ei ylitä 1053€.
Kysymys kuuluukin: Miksi sossun pitäisi maksaa joillekin ylisuuria vuokra jotka ylittävät vuokranormit? Miksi sossu ei tee enemmän yhteistyötä esim. kaupungin kanssa jotta näille liian kalliissa tai ylisuurissa asunnoissa asuvat saisivat halvemman tai pienemmän asunnon jotta heidät voisi velvoittaa muuttamaan sellaiseen?
Naurettavaa että se punainen vaate on monille vain se, että jos joku sossun tuella asuva lapsiperhe haluaisi muuttaa tilavampaan joka vastaisi perhekoon asumistarvetta paremmin ja joka tulisi ehkä vain hieman kalliimmaksi tai ei ehkä ollenkaan! Ei nähdä kokonaisuutta. Sen sijaan sossun tuella asuva eläkeläinen joka asuttaa kaupungin asuntoa 3h+k ei nähdä ongelmana tai sinkkua joka bilettää villisti ja asuttaa yksin kolmiota ei nähdä ongelmana.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kanssa kaksiossa, lapsella oma huone ja minä nukun olohuoneessa tulevat 10 vuotta, ellei tule lottovoittoa. Tällä palkalla ei ole varaa maksaa itselle makuuhuonetta, vaikka se montaa asiaa helpottaisikin. Kyllähän sitä varmaan systeemin varaan jäämällä saisi sen kolmion muiden maksamana, mutta mielummin maksan pientä omaa.
Hyvä kun pystyit järjestämään noin lapselle oman huoneen. Itse olen olohuoneessa ja neljä lasta joutuvat jakamaan kaksi makuuhuonetta toistaiseksi. Meneehän se näinkin kun pystyin laittamaan samanikäiset samaan eli 2+2.
Vierailija kirjoitti:
Suhteellisuus kirjoitti:
Meidän naapurissa asuu työtön sinkkumies Neliössä!
Sossu maksaa. Ja on varaa hänellä vielä juopotellakin päivittäin.
Itse asumme kolmiossa, toinen käy töissä ja toinen hoitaa pientä lasta kotona.Nyt en usko että sossu maksaa kokonaan vuokraa. Se on niin vastoin sääntöjä, että ei voi maksaa. Jos asunto on ko. miehen oma? Nyt kun tulee maakuntahallinto ja sote -uudistus niin kaikki nämä tulevat esille kun kuntien sossujen hommat tulevat esille. Koko Suomeen tulee samat säännöt ja tilastot millaisiin asuntoihin ja miten paljon maksetaan esim. asumistukia. Alkakaa valmistautua muuttamaan jotka asutte liian leveästi, se nimittäin loppuu kun tilastot tulevat julki. Onneksi meille maksajille. On olemassa joitakin kohtuuttomuuksia, että on maksettu tolkuttomia asuntoja esim. Kaikki sen tietävät mutta minkäs voit.
Toivottavasti! Itse taas tiedän esim. yksinhuoltajan joka asuu Saton kaksiossa jossa vuokra on 980€. Sossu maksaa kun halvampaa ei löytynyt. No kenen vika en tiedä. Auta armias jos kertoisin että kyseinen yh asuu kolmiossa jonka vuokra on tuo. Johan tulisi neuvoja muuttaa heti pienempään ja halvempaan kun kolmio on aivan liian suuri linna kahdelle. Mutta kaksiossako se asuminen on ok vaikka vuokra olisi tonnin? Ei se koko vaan hinta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kanssa kaksiossa, lapsella oma huone ja minä nukun olohuoneessa tulevat 10 vuotta, ellei tule lottovoittoa. Tällä palkalla ei ole varaa maksaa itselle makuuhuonetta, vaikka se montaa asiaa helpottaisikin. Kyllähän sitä varmaan systeemin varaan jäämällä saisi sen kolmion muiden maksamana, mutta mielummin maksan pientä omaa.
Hyvä kun pystyit järjestämään noin lapselle oman huoneen. Itse olen olohuoneessa ja neljä lasta joutuvat jakamaan kaksi makuuhuonetta toistaiseksi. Meneehän se näinkin kun pystyin laittamaan samanikäiset samaan eli 2+2.
No onneksi lapset ovat samanikäisiä jotta voivat ongelmitta jakaa huoneen. Onko täällä joitain jotka ovat joutuneet laittamaan täysi-ikäisen sisaruksen ala-asteikäisen lapsen kanssa samaan huoneeseen? Siinä vasta ongelma.
Kyllä kolmion pitäisi riittää kolmelle ihmiselle,kummallista pinnallisuutta,kun pitää olla ylimääräisiä huoneita vaikkei ole tarvetta,ei mukuloiden kaverien takia tarvi ylimääräisiä huoneita,pitääkö sitä otaa koko kaveri lauma kerralla kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli mies jätti sinut.
Lapset lastenkotiin ja lehmä töihin.
Jos et itse kerran pysty lapsiasi kustantamaan niin ne kuuluvat lastenkotiin.
No av. Riittääkö esim. kolmio mielestänne viidelle?
Töihin. Jos ei varaa itse elättää perhettä niin ei todellakaan ole yhteiskunnan velvollisuus maksaa isoa asuntoa.
Kolmiossa on oma huone jokaiselle. Olkkari ei oo pakollinen.