Mun ei tarvii maksaa opintolainaa takasin! Kiitos KELA!
KELA makso mun opintolainan pankille ja KELA ei peri sitä multa takas vaan sain vapautuksen maksusta. Vajaa 10 000 € summasta kyse. Kiitos KELA!
Kommentit (99)
nih kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nih kirjoitti:
Tää ketjun alotus oli myös informaatioksi tarkoitettu niille, joilla on oikeus tuohon samaan vapautukseen, mutta eivät tiedä sitä. Perusteet siihen lukee ihan KELAn sivuilla, jos kiinnostaa katsoa.
Voisitko laittaa linkkiä? Yritin etsiä, mutta en löytänyt. Kiitos 😊
Oleppa hyvä :) http://www.kela.fi/opintolaina-korot-ja-lyhennykset
Kiitos paljon! Olen pysyvällä eläkkeellä, enkä ainakaan koskaan muista kuulleeni tällaisesta mahdollisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
nih kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nih kirjoitti:
Tää ketjun alotus oli myös informaatioksi tarkoitettu niille, joilla on oikeus tuohon samaan vapautukseen, mutta eivät tiedä sitä. Perusteet siihen lukee ihan KELAn sivuilla, jos kiinnostaa katsoa.
Voisitko laittaa linkkiä? Yritin etsiä, mutta en löytänyt. Kiitos 😊
Kiitos paljon! Olen pysyvällä eläkkeellä, enkä ainakaan koskaan muista kuulleeni tällaisesta mahdollisuudesta.
Mun piti vaihtaa pankkia, jotta tuo oli mahdollista. Muuten pankki olisi vaan ottanut rahat tililtä. Sen jälkeen pitikin melkein puoli vuotta ignoorata kaikki perintäkirjeet niin pankista, kuin kelastakin, vaikka niissä uhkailtiin luottotietojen menetyksellä. Vasta kun pankki irtisanoi lainan ja kela maksoi koko lainan pois, pystyi siitä hakemaan vapautusta. Stressaava prosessi kyllä.
Mikä pankki ylläolevalla oli ja mihin pankkiin vaihdoit saadaksesi homman onnistumaan?
Vierailija kirjoitti:
Mikä pankki ylläolevalla oli ja mihin pankkiin vaihdoit saadaksesi homman onnistumaan?
Sillä ei ole merkitystä. Mulla oli alunperin käyttötili samassa pankissa, jossa opintolaina, ja tältä tililtä olisi siis vaan lähteneet rahat, jos en olisi sulkenut sitä. Eli sulla ei saa olla tiliä samassa pankissa, josta laina on otettu, jotta onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä tuon teit? Pysyvä sairaus varmaan ainoa käypä peruste? Luottotiedotkin varmaan palautuvat jo parissa vuodessa?
Eihän siitä luottotiedot mene, jos vapautetaan maksuista. Velan pitäisi mennä perintään ennen kuin menee luottotiedot ja nythän se ei mene vaan tulee maksuvapautus.
Tämä on takistettu Kelalata!
Pankki voi ilmoittaa luottotietorekisteriin, eikä vättämättä sekään. Tiedän tapauksen, jossa ei ilmoitettu. Velka jäi pankille maksamatta ja maksuvapautuksen myötö Kelalle eikä mennyt luottotiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä tuon teit? Pysyvä sairaus varmaan ainoa käypä peruste? Luottotiedotkin varmaan palautuvat jo parissa vuodessa?
Eihän siitä luottotiedot mene, jos vapautetaan maksuista. Velan pitäisi mennä perintään ennen kuin menee luottotiedot ja nythän se ei mene vaan tulee maksuvapautus.
Tämä on takistettu Kelalata!
Pankki voi ilmoittaa luottotietorekisteriin, eikä vättämättä sekään. Tiedän tapauksen, jossa ei ilmoitettu. Velka jäi pankille maksamatta ja maksuvapautuksen myötö Kelalle eikä mennyt luottotiedot.
Tuossa on vaan jätettävä laina pankille maksamatta ja sen jälkeen Kela voi vapauttaa maksuista, jos ehdot täyttyvät.
Vierailija kirjoitti:
ja sit ekana tuut leuhkimaan tänne? toivottavasti oot Porvoosta.
Vai olisiko helpotuksen ja onnen kyyneleitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahh, hetken tunsin kateuden piston, mutta jos olet niin sairas ettet kykene töihin, niin eiköhän tuo silloin ole ihan reilua. Jaksamisia sairauden kanssa!
Mutta maailmankatsomus ja moraali sellanen et tulee tänne leuhkimaan tolla? Ainoa sairaus taitaa olla krooninen loisiva luuserius.
Sillähän niitä sairaslomia saa, kun ei monet todella sairaatkaan saa sairaslomaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä tuo tuntuu jo vähän epäreilulta, että edes luottotiedot eivät mene. Normitapauksessa kun ne menevät niin pitkäksi aikaa, kun Kela ulosmittaa etuuksista sitä lainaa takaisin, eli käytännössä loppuelämäksi.
En siis tarkoita, että sairaan ap:n pitäisi menettää luottotiedot, vaan että jos muuten on hoitanut raha-asiansa kunnolla ja yrittää kaikkensa saadakseen töitä, niin se luottotietojen menetys opintolainan takia on melkoinen rangaistus.
Jos lainaan saa vapautuksen niin miten siitä luottotiedot menisi. Laina on kadonnut kuin pieru saharaan eikä sitä ole. Tyhjästä ei voi mennä luottotiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, tämänkin yksilön kouluttamiseen on käytetty nyt useampi satatuhatta euroa, ja lopputuloksena tämä haaveilee sairaseläkkeestä. Miksi ihmeessä käydä monta vuotta koulua jos ei ole aikomustakaan mennä töihin? En usko hetkeäkään, että heti mukavien opiskeluvuosien jälkeen sairastuu äkillisesti viideksi vuodeksi. Veikkaan, että elämänilo palautuu heti ja kolotukset loppuvat kunhan eläkepaperit on kädessä. Kyllä on mukava käydä töissä ja maksaa veroja.
Itse asiassa minulle kävi juuri niin että opintojen jälkeen romahdin kokonaan. Siihen asti tein töitä ja opiskelin. Haaveilin korkeasta tutkinnosta. Toki olin oirehtinut jo lapsesta. Mutta siinä olen samaa mieltä että aika moni tuntuu haluavan sen eläkkeen. Mun kohdalla useampi lääkäri on ehdottanut pitkää sairaslomaa / ihmetellyt etten ole eläkkeellä. Haluan kuitenkin tehdä niin kauan edes silloin tällöin töitä kun pystyn. Ja usko pois. Olisin todellakin mieluummin opiskelemassa tai tekemässä kokopäivätyötä kuin eläisin suurimmaksi osaksi tuilla ja tekisin "paskatyötä". Kohta 5 vuotta terapiassa eikä mun työkyky välttämättä palaudu koskaan terveen tasolle.
Ei sitä yleensä kukaan halua, poikkeukset on erikseen, yleensä eläkkeelle joutuu.
nih kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei ole merkitystä. Mulla oli alunperin käyttötili samassa pankissa, jossa opintolaina, ja tältä tililtä olisi siis vaan lähteneet rahat, jos en olisi sulkenut sitä. Eli sulla ei saa olla tiliä samassa pankissa, josta laina on otettu, jotta onnistuu.
Kyllä minulla oli käyttötili ja opintolainatili samassa pankissa eikä ottaneet lyhennyksiä käyttötililtä.
nih kirjoitti:
mammanpoika kirjoitti:
nih kirjoitti:
mammanpoika kirjoitti:
Koko opintolainasysteemi on muutenkin minusta väärin. Törkeää pakottaa ihmiset velkaantumaan. Pitäisi olla mahdollisimman paljon vapautta ja tuohan painostaa orjuuttamiseen, kun taloudellisesti alistetaan heti nuoresta pitäen.
Suomessa on opiskelijoiden asema kuitenkin parempi kuin monessa muussa maassa.
On varmasti, mutta minusta opiskelu saisi olla kokonaan ilmaista, eikä mitään lainapainotteista. Kyllä täällä maksetaan paljon muustakin jopa turhasta.
Olishan se kiva jos lainaa ei tarvitsisi ottaa, mutta opiskelu on Suomessa ilmaista ja täällä jopa maksetaan opintotukea. Monessa muussa maassa et saa mitään tukia ja joudut vielä maksamaan lukukausimaksuja siihen päälle.
Monessa muussa maassa on huomattavasti halvempi elää, saa helpommin töitä ja verotus ei ole helvetin korkea.
Vierailija kirjoitti:
Täh, epistä! Pääsitkö eläkkeelle tai jotain??
Pitääkö saada pysyvä eläke vai riittääkö kuntoutustuki?
Summa ei voi olla noin suuri. Kela perii sinulta summan takaisin ja voit sopia Kelan kanssa sopivan maksusuunnitelman. Jos et summaa maksa, niin Kela perii sen sinulta ulosoton kautta.