Mun ei tarvii maksaa opintolainaa takasin! Kiitos KELA!
KELA makso mun opintolainan pankille ja KELA ei peri sitä multa takas vaan sain vapautuksen maksusta. Vajaa 10 000 € summasta kyse. Kiitos KELA!
Kommentit (99)
Minä oon ollu kuntoutustuella 3 vuotta, enkä koskaan oo työelämässä ollut sairauksien vuoksi. Opiskellut joskus olen, mutta en loppuun asti ja opintolainaakin on ja ulosottoon ne ovat menneet. Miksi en ole saanut vapautuksia? Miksi Kela ei maksa opintolainojani pois?
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus sulla ap on kun olet ollut noin kauan kuntoutustuella mutta et ole saanut/päässyt eläkkeelle? Mietin koska itsellä myös kuntoutustuki mt syistä jo monta vuotta ja olisin jo valmis hakemaan oikeaa eläkettä.
mt syyt täälläkin :P
Vierailija kirjoitti:
Minä oon ollu kuntoutustuella 3 vuotta, enkä koskaan oo työelämässä ollut sairauksien vuoksi. Opiskellut joskus olen, mutta en loppuun asti ja opintolainaakin on ja ulosottoon ne ovat menneet. Miksi en ole saanut vapautuksia? Miksi Kela ei maksa opintolainojani pois?
Koska 3 vuotta ei riitä, pitää olla vähintään 5 vuotta.
nih kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus sulla ap on kun olet ollut noin kauan kuntoutustuella mutta et ole saanut/päässyt eläkkeelle? Mietin koska itsellä myös kuntoutustuki mt syistä jo monta vuotta ja olisin jo valmis hakemaan oikeaa eläkettä.
Onko sulle lääkäri väläytellyt milloin haette eläkettä vai kirjoittaako aina vähän kerrallaan kuntoutustukea? Pitkä aika tuo 5 vuotta, jatkuva epätietoisuus.. voimia! Ja hyvä että jotain positiivisia uutisia kelalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään saa käsittääkseni aika helposti opintolainaa anteeksi. Näin ainakin meille markkinoitiin, kun aloitin yliopistossa. Kuulemma kannattaa ottaa lainaa, kun sitä kaikkea ei tarvitse maksaa takaisin.
Ootko ihan pihalla? Se on opintolainahyvitys, ei mikään anteeksianto. Opintolainahyvityksen saa kaikki, jotka valmistuu Kelan määrittämässä tavoiteajassa.
Ainoastaan tyhmät jättää opintolainan ottamatta.
Itse uskalsin ottaa vasta viimeisen vuoden lainat, kun pelkäsin etten valmistukaan. Nytkin on lainaa useampi tonni, mutta valmistuminen tavoiteajassa sentään varma. Meidän aloittavista keskeyttäjien määrä oli yli puolet.
Vierailija kirjoitti:
nih kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulle lääkäri väläytellyt milloin haette eläkettä vai kirjoittaako aina vähän kerrallaan kuntoutustukea? Pitkä aika tuo 5 vuotta, jatkuva epätietoisuus.. voimia! Ja hyvä että jotain positiivisia uutisia kelalta.
Ei oo väläytelty, vaikka vähän oon kyselly sen perään joskus. Viimeksi kirjoitettiin 2 vuotta kerralla lisää, niin eipä tuota hirveen usein tarvii hakea.
Vierailija kirjoitti:
Sinun opintolainasi ei ollut valtion takaama. Haitko sinä edes maksua muualta vaan nöyrästi alistuit ulosottoon?
Kippis AV! Tää juo nyt yhen sihisevän tän kunniaksi :)
Kyllä sitä voi hakea opintolainaan maksuhuojennusta, hain mutta en saanut. Olen pysyvästi työkyvytön, kyllä työkyvyttömyyseläkkeellä, en mt-syistä, vaan sydän-ja verisuonitaudista. En ole viestin 30 kirjoittaja, ei tuota kyllä helposti Kela myönnä, ilmeisesti mt-potilaat saavat helpommin. Anomus on itselläni taas kerran käsittelyssä, 5 vuotta on tullut täyteen. Ihmettelen kyllä.
No opintolaina olisi kyllä maksettava takaisin aina, mutta valtio voi ottaa huomioon ihmisen heikon tilanteen, joten itse opintolainan kanssa hölmöilleenä suosittelen että ottakaa vaikeuksissa yhteys Kelaan ja neuvotelkaa asiassa.
Muistakaa myös näinä vaikeina aikoina, että Kelalta voi hakea opintolainan korkoavustusta, jos ei pysty maksamaan korkoja pankille kun opintolaina menee maksuun.
nih kirjoitti:
Et kyllä kovin sairaalta vaikuta, mutta laitankin tämän ketjun eteenpäin, näin sitä pitää toimia.
Terveisin pysyvästi työkyvytön
Vierailija kirjoitti:
nih kirjoitti:
Et kyllä kovin sairaalta vaikuta, mutta laitankin tämän ketjun eteenpäin, näin sitä pitää toimia.
Terveisin pysyvästi työkyvytön
Eteenpäin minne :D? KELAan vai :D? Senkus. MT ongelmat ei yleensä estä käymästä kaupassa tai kirjottamasta AV:lle ;)
Eteenpäin sinne, missä päätöksiä tehdään. Varmaan alkoholi ja lääkkeet ovat hyvä yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä voi hakea opintolainaan maksuhuojennusta, hain mutta en saanut. Olen pysyvästi työkyvytön, kyllä työkyvyttömyyseläkkeellä, en mt-syistä, vaan sydän-ja verisuonitaudista. En ole viestin 30 kirjoittaja, ei tuota kyllä helposti Kela myönnä, ilmeisesti mt-potilaat saavat helpommin. Anomus on itselläni taas kerran käsittelyssä, 5 vuotta on tullut täyteen. Ihmettelen kyllä.
Niin ja usein työ nimenomaan on parasta lääkettä mt-ongelmiin, itselleni ainakin on ollut. Toki vakavat skitsofreenikot ym. voivat olla asia erikseen mutta tuskin heitä näissä kuntoutustuetuissa on.
Vierailija kirjoitti:
Eteenpäin sinne, missä päätöksiä tehdään. Varmaan alkoholi ja lääkkeet ovat hyvä yhdistelmä.
Lol ei mun lääkkeiden kanssa oo mitään juontikieltoa :D. Vähän valoja päälle nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja usein työ nimenomaan on parasta lääkettä mt-ongelmiin, itselleni ainakin on ollut. Toki vakavat skitsofreenikot ym. voivat olla asia erikseen mutta tuskin heitä näissä kuntoutustuetuissa on.
Työkyvytön yleensä meinaa, että kyvytön töihin. Kerro toki jos olen ymmärtänyt väärin :P
Tää ketjun alotus oli myös informaatioksi tarkoitettu niille, joilla on oikeus tuohon samaan vapautukseen, mutta eivät tiedä sitä. Perusteet siihen lukee ihan KELAn sivuilla, jos kiinnostaa katsoa.
nih kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvytön yleensä meinaa, että kyvytön töihin. Kerro toki jos olen ymmärtänyt väärin :P
Työkyvytön, koska masentaa. Masentaa, koska ei ole mitään mielekästä tekemistä tai paikkaa tässä maailmassa. Miksiköhän? Vai kuinka moni siirtyy työelämästä kuntoutustuelle?
Vierailija kirjoitti:
nih kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvytön, koska masentaa. Masentaa, koska ei ole mitään mielekästä tekemistä tai paikkaa tässä maailmassa. Miksiköhän? Vai kuinka moni siirtyy työelämästä kuntoutustuelle?
No monet mun mt-kaverit ja minä on kokeilleet opiskeluun palaamista ja failanneet siinä. Henk.koht. mulla on kyllä ihan tarpeeks mielekästä tekemistä jo nyt. Voi silti olla, että kuntoudun vielä ihan työelämäänkin asti joskus.