Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MITEN oppia lausumaan englantia?

Vierailija
27.11.2016 |

Olen tuskaillut asian kanssa vuosikausia, ja nyt alkaa hermo mennä. Tarvitsen nykyisessä työssäni usein englantia, ja olen täysin väsynyt nolaamaan itseni!

Minähän osaan englantia erittäin hyvin - kunhan sitä ei tarvitse puhua. Ymmärrän kuulemani ongelmitta, samoin tekstiä tuotan vaivatta. Mutta se puhuminen! En yksinkertaisesti osaa lausua englantia. En pääse edes "rallienglannin" tasolle, vaan kieleni menee totaalisesti solmuun eivätkä sanat vain tule ulos oikein. Menee änkyttämiseksi, ja jotkut vaikeat sanat muuttuvat aivan toisenlaisiksi, mm. kirjaimia voi jäädä pois / korvautua jollain ihan muulla. Joskus puhumani englanti ei siis oikeasti ole edes kovin ymmärrettävää.

Olen vuosia harjoittelut omassa rauhassani tätä lausumista. Joskus vain toistelen yksin kotona ollessani erilaisia englanninkielisiä virkkeitä, kiinnittäen huomiota lausuntaan. Usein ensimmäisellä kerralla menee pieleen, mutta pienellä harjoittelulla saan juuri sen lauseen sujumaan. Esim. sanan geography osaan lausua, koska olen harjoitellut sitä niin monta kertaa.

Kokonaiskuvaa tämä harjoittelu ei kuitenkaan ole muuttanut. Eikä myöskään se, että olen yrittänyt puhua hitaammin. Ja jos olen vähänkin aikaa kokonaan puhumatta englantia, katoaa aina pienikin aikaansaatu edistys.

Nykyajan kansainvälisessä maailmassa koen ongelmani oikeasti suureksi rasitteeksi, ja stressaan sitä paljon. Englantia tarvitsen tosiaan töissä, ja myös lähipiiriin kuuluu ihmisiä, joille olisi puhuttava englantia. Olkaa te onnellisia, joille englannin ääntäminen on helppoa!

Onko kellään vinkkejä, miten voisin aidosti kehittyä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä muuten kuin puhumalla opi.

Vierailija
2/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman mittapuulla suomalainen rallienglanti on melko hyvää englantia, sillä saa asian selväksi. Ei sitä tarvitse hävetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä muuten kuin puhumalla opi.

Ei vaan tunnu oppivan! Eikä edes edistyvän. Kieltäydyn hyväksymästä, että tämä olisi kohtaloni. Täytyy olla jokin tapa kehittyä.

Ap

Vierailija
4/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman mittapuulla suomalainen rallienglanti on melko hyvää englantia, sillä saa asian selväksi. Ei sitä tarvitse hävetä.

Minun ongelmani ei ikävä kyllä koske pelkästään hölmöä aksenttia, vaan usein en oikeasti saa sanoja ulos ymmärrettävässä muodossa :(

Ap

Vierailija
5/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä auta kuin harjoittelu. Lue vaikka kotona tekstejä ääneen tai ala laulaa musiikin mukana. Muistan omilta kouluajoiltani kun opettaja huomasi yhden pojan lausumisen kehittyneen huomattavasti. Hän ei ollut muuten harjoitellut, mutta musiikin mukana oli laulanut. Ehkä se olisi sinullekin helpoin ja mukavin tapa? Ota alkuun jotain helpompaa ja hidastemposempaa, vaikka ABBAa. Kun alat kehittyä, voit siirtyä musiikkiin, jossa on nopeatempoisemmat lyriikat.

Ja sitten jotain tiettyjä sanoja ja sanontoja voi harjoitella ihan vaan hokemalla useaan kertaan peräkkäin. Muistan itse harjoitelleeni lukiossa lausumaan Massachusetts Institute of Technology tuolla tekniikalla. 

Kielen puhumisessa ei tosiaan riitä se, että tietää mitä pitää sanoa. Kieli pitää saada mukaan yhteistyöskentelyyn ja siihen auttaa vain harjoittelu. Ja ihan niin kuin pianonsoitonkin kanssa, jos pidät taukoa, niin takapakkia tulee. Se mekaaninen osaaminen ja hermoratayhteyksien ylläpito vaatii jatkuvaa toistoa.

Vierailija
6/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit pelannut, tai aloita pelaamaan englannin kielisiä videopelejä. Et edes tiedä kuinka paljon se auttaa.

Vierailija
7/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuntele ja toista, kuuntele ja toista jne...

Vierailija
8/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, kun en itse ole ollut samassa tilanteessa, englanti sujuu kuin vettä vain, vieläkin teen joitakin virheitä ääntämisessä (jos on jokin uusi ja outo sana esim.) mutta pääasiassa olen oppinut ääntämyksen ihan vain tv sarjoista ja elokuvista/dokumenteista. Niitä katsomalla on jäänyt vähän tuonne aivon sopukoihin muistiinkin.

Nykyäänhän saa puhelimiin myös erilaisia kieliohjelmia, joissa opetetaan sanojen ääntämistä, itsellä on niitä pari, koska haluaisin oppia venäjää. Oletko noita ohjelmia kokeillut? :) 

Vierailija
9/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskailen saman ongelman kanssa. Tai oikeastaan oma ongelmani on puhumiseen ja sosiaalisuuteen liittyvä ahdistus, joka ei tunnu hellittävän millään ja pilaa kaiken. Kotona harjoitellessani lausun todella hyvää englantia, ja esim kirjoittaessa kielioppi tulee oikein. Kun sitten pitää puhua vieraiden ihmisten kanssa (pahinta on kun joku yllättäen kysyy jotain, mihin pitää vastata englanniksi) sanat ja kielioppi katoaa mielestä ja puhun ihan outoja, mongertaen sanat ulos. Tuntuu että kieli suussa muuttuu ihan halvaantuneeksi eikä taivu niihin äänteisiin mihin kotona. 

Vierailija
10/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä, joiden kaiken järjen mukaan pitäisi toimia. Mutta olen yli 30-vuotias, ja tietoisesti yrittänyt kehittyä tällä alueella ainakin 15-vuotiaasta saakka. Milloin niitä tuloksia alkaisi näkyä :D

Ap

Vierailija
11/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit lukea kokonaisen kirjan ääneen. Vaatii aika paljon harjoittelua.

Ymmärrätkö siis natiivin puhumaa normaalia kieltä, esim. television ohjelmia? Yritä puhua samalla rytmillä.

Minulla meni saksan kielen kanssa useita vuosia ennen kuin tajusin mikä on oikea puheen rytmi ja sanojen painotukset. Helpoiten sen oppii kun kuuntelee natiivin vapaamuotoista puhetta. Mikä katselen keskusteluohjelmia Youtubesta.

Vierailija
12/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ongelmasi oikeasti ääntäminen, vai jännittäminen?

Vierailija
13/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin ongelmitta natiivin puhumaa englantia. Teini-ikäisenä en enää tarvinnut tekstityksiä ohjelmiin, eikä minulla muutenkaan ole koskaan ongelmia ymmärtää puhuttua englantia (lukuun ottamatta muutamaa hyvin hämmentävää Briteissä puhuttua murretta). Kirjatkin luen mieluiten alkukielellään, eli usein englanniksi.

Olen miettinyt, voisiko jännittäminen olla perimmäinen syy ongelmaan. Jännittämisellä on varmasti osuutensa, mutta toisaalta en osaa lausua englantia edes yksin kotona, joten ainoa syy jännitys ei voi olla.

Ap

Vierailija
14/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnusta suoraan, ettet osaa ääntää. Kerro reilusti ongelmastasi ihmisille joiden kanssa joudut töissä puhua englantia. Selitä mistä on kyse, jotta he tietävät. Ehkä sitten sinun ei tarvitse niin nolostella sitä, että puheestasi tulee täyttä mongerrusta. Ja kun ei enää tarvitse nolostella ja jännittää niin ehkä se sitten siitä alkaa luonnistua.

Vierailija
15/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnusta suoraan, ettet osaa ääntää. Kerro reilusti ongelmastasi ihmisille joiden kanssa joudut töissä puhua englantia. Selitä mistä on kyse, jotta he tietävät. Ehkä sitten sinun ei tarvitse niin nolostella sitä, että puheestasi tulee täyttä mongerrusta. Ja kun ei enää tarvitse nolostella ja jännittää niin ehkä se sitten siitä alkaa luonnistua.

Jatkan vielä, että selitä siis vaikka sähköpostilla, niin ei tarvitse puhua ja ainakin asia tulee ymmärretyksi. :)

Vierailija
16/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama vika. Oikeastaan kaikkien vieraiden kielien kanssa. Osaan kieliopin, ymmärrän puhutun kielen ja kirjoitan sujuvasti, mutta kun pitää puhua, niin se on ahdistavasti eri tasolla kuin muu kielen hallitseminen.

En tiedä itse asiassa mitä on tapahtunut, sillä olen aikoinaan ollut au pairina USAssa ja siellä jengi välillä ei meinannut uskoa mun olevan ei-jenkki, joten joku rappeutuminen on asiassa tapahtunut. En joutunut au pair -vuoden jälkeen vuosikausiin käyttämään kieltä ja kun sitten vihdoin menin työpaikkaan, jossa työkielenä on englanti, niin tajusin tämän ongelmani. Vaikka työkieli on englanti, niin silti meillä on suurin osa työntekijöistä suomalaisia, että kuitenkaan sitä englantia ei koko ajan pääse puhumaan.

Vierailija
17/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootkohan sä vähän turhan armoton itsellesi? Suomalaisten englanninääntämistä ihan suotta parjataan, monella muulla kansalla on paljon pahempi, kuten vaikka intialaisilla. Heillä usein on täydellisesti kielioppi hallussa, mutta puheesta on tosi vaikea saada selkoa.

Hyviä vinkkejä kuitenkin sait. Aksentista et koskaan tule pääsemään eroon, edes lähestulkoot. Joskus luin, että jos kielen oppii alle kouluikäisenä, sen voi oppia ilman aksenttiua. Tämä pitää meillä 100% paikkansa lasten kohdalla. Kuopus oli 6-vuotias muuttaessamme englanninkieliseen maaha. Keskimmäinen oli 8-vuotias ja esikoinen 10-vuotias.Kuopus oli täysi ummikko, kaksi muuta olivat opiskeleet 1-2 vuotta enkkua. Kuopus puhuu englantia täysin ilman suomalaista aksenttia, keskimmäisellä on pienen pieni korostus ja esikoisella vahvin, toki sekin hyvin vähäinen.

Älä häpeä puhumista vaan anna mennä!

Vierailija
18/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on oikeasti hyvä englanti aksentista ja ääntämisongelmista huolimatta! Asun ulkomailla ja on tullut törmättyä jos jonkinlaisiin englannintaitoihin. Itselläni on ollut vaikeuksia ymmärtää aasialaisia (intia, japani, indonesia...), ranskalaisia ja erityisesti andalusian espanjalaisia englantia puhuessa, on noloa kysyä jatkuvasti "what? Oh sorry I didn't hear you, can you say again?"

Mun mielestä ainoa tapa oppia on vaan puhua. Esim. Natiivina englantia puhuvien ympäröimänä, jos ei livenä niin vaikka skypessä. Ääntämisharjoitukset on myös kannattavia, siis sellaiset että suuta auotaan huolella ja sanoja toistetaan hölmön kuulosena hitaasti keskittyen jokaiseen tavuun. Tai kokeile eri aksentteja! British vai American, which one suites you the best?

Vierailija
19/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma. Kieli ei vaan taitu :( lisäksi opettelua on vaikeuttanut sosiaalinen paine ja jonkinlainen tunnelukko asiassa, sillä jo peruskoulussa opettaja sai aikaan huonon olon opiskeluun. Päässäni kaikuu ikuisesti opettajan sanat "on vähän noloa, jos ei osaa lausua englantia" sitten siihen perään aina ääneen lukemista.

Vierailija
20/28 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ongelmani ei ikävä kyllä koske pelkästään hölmöä aksenttia, vaan usein en oikeasti saa sanoja ulos ymmärrettävässä muodossa :(

Ap

Ymmärrän. Itse puhuessani englantia , ajattelen englanniksi ja puhun sen mitä osaan. En yritä kääntää mielessäni siomenkielistä lausetta englanniksi. Puhelinpalavereissa teen avainsanalistoja, joskus jopa lauseita paperille ja kun kommentoin on ulosantini mielestäni selkeämpää.

Nykyään kuuntelen tv:tä sillä korvalla ja teen huomioita sanoista, joita en ole osannut lausua ja opin ne sarjaa tai leffaa katsoessa. Seuraan englanninkielisiä nettiuutisia myös.

Äänikirjat englanniksi voisi auttaa lausumisessa. Lyhyet novellit aluksi. Tätä en ole kokeillut.