Kelan pääjohtaja SK:lle: ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?
Taidettiin saada napakka johtaja Kelaan, saas nähdä tuleeko oikeasti muutoksia. Tukien vuoksi monet ei edes hakeudu töihin kun yhteiskunta elättää eli me veronmaksajat.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000004883568.html
Kelan uusi pääjohtaja Elli Aaltonen haluaa lakkauttaa vastikkeettoman sosiaaliturvan. Hän sanoo Suomen Kuvalehdessä, että etuuksia ja kannustin- ja tuloloukkuja on liikaa.
Kelan uusi pääjohtaja Elli Aaltonen haluaa lakkauttaa vastikkeettoman sosiaaliturvan. Hän sanoo Suomen Kuvalehdessä, että nykyinen sosiaaliturvajärjestelmä tukee syrjäytymistä.
– Nyt meillä on etuutta, etuutta, etuutta, etuutta, ja niiden välissä loukkuja, loukkuja, loukkuja, loukkuja. Miten saamme kannustinloukut pois? Ja miksi ylipäätään ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta? Voisiko vaihtoehto olla, että maksaisimmekin osallisuudesta? Aaltonen sanoi lehden haastattelussa.
Käytännössä Aaltosen uudistukset tarkoittaisivat vastikkeettoman sosiaaliturvan, kuten vastikkeettoman työttömyysturvan, loppua. Erityisesti pitkäaikaistyöttömät ovat pitäneet ajatusta pakkotyönä.
Aaltosen mukaan ”nykysysteemi tukee yhteiskunnallista syrjäytymistä, maksaa paljon eikä tuota mitään”, lehti kertoi. Erityisesti häntä huolettavat 20–35-vuotiaat kouluttamattomat tai vähän koulutetut työttömät.
Taloussanomat uutisoi aiemmin tässä kuussa, että hallitus on nimennyt yhdeksi kärkihankkeekseen ”osallistavan sosiaaliturvan mallin luomisen”, ja ehdotusta uudesta mallista on hallituksen toimeksiannosta kehittänyt tänä vuonna professori Heikki Hiilamon johtama tutkijaryhmä.
Kela käytti sosiaaliturvaan lähes 15 miljardia euroa, 20 prosenttia kaikista sosiaalimenoista viime vuonna.
Kommentit (474)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vastike-työpalvelua on käytännössä erittäin vaikea järjestää.Kuka maksaa työmatkat tai lastenhoidon? Mitä jos työnantajat käyttävät ilmaista työvoimaa sen sijaan että ottaisivat oikean työntekijän kuluineen? Ilman sosiaaliturvaa rikollisuus räjähtäisi taivaisiin.
Entä sitten jos on sairas "työaikana"? Terveyskeskukseen jonottamaan, sitten ilmoitus Kelaan, joka taas keskeyttää työttömyyskorvauksen ja laskee erikseen sairaspäivärahat, jonka jälkeen taas haetaan uusi työttömyyskorvaus jne. Kaikki tämä jonkun syysflunssan takia? Ja sama lasten ollessa kipeänä. Entä kun on työpaikkahaastattelu oikeaan työpaikkaan, pitääkö siitä vaatia todistus, että ei tule sanktioita kun ei ole ilmaistyössä? Kyllähän tämä byrokratiaa ja paperinpyöritystä lisää, mistä ne rahat otetaan?
Joku tutkija kirjoitti tästä.Se vastikkeellisuus olisi tragikoomista sotkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäreilua, että työtä ei oikeasti riitä kaikille. Tällöin työtä pitää jakaa tasapuolisesti siten, että työaika on niin lyhyt, että kaikille riittää työtä.
Ei ole oikein, että vain osa saa työtä ja siitä tulevat edut (eläke, työterveys, lomat) ja osa joutuu tekemään työtäbilman mitään etuja vain surkeaa korvaustaan vastaan.
Kun työtä ei riittänyt kaikille, sitten lähdettiin ulkomaille sitä työtä hakemaan. Ei tarvitse kuin katsoa 80-luvun alkuun, kun Suomikin oli vielä työvoimaa vievä maa. Ei silloin jääty kotiin surkuttelemaan, että voi voi kun en saa etuuksia, vaan otettiin ohjat omasta elämästä.
Ei silloin ollut mikään pakko lähteä edes. Suomessa sai töitä kun käveli jostain kysymään; kokemusta on. Olen jäänyt töihin niin että olen aamulla mennyt kysymään töitä, viiden minuutin haastattelu ja vartin päästä siitä jo kierretään talossa esittelemässä, että tässä tämä meidän uusi työntekijä.
Huoh...
Jos ulkomaille lähteneet olisivat pysyneet Suomessa, he olisivat kilpailleet kanssasi samoista työpaikoista. Silloin sinäkään et olisi saanut töitä noin helposti. Kykenetkö tajuamaan sen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäreilua, että työtä ei oikeasti riitä kaikille. Tällöin työtä pitää jakaa tasapuolisesti siten, että työaika on niin lyhyt, että kaikille riittää työtä.
Ei ole oikein, että vain osa saa työtä ja siitä tulevat edut (eläke, työterveys, lomat) ja osa joutuu tekemään työtäbilman mitään etuja vain surkeaa korvaustaan vastaan.
Kun työtä ei riittänyt kaikille, sitten lähdettiin ulkomaille sitä työtä hakemaan. Ei tarvitse kuin katsoa 80-luvun alkuun, kun Suomikin oli vielä työvoimaa vievä maa. Ei silloin jääty kotiin surkuttelemaan, että voi voi kun en saa etuuksia, vaan otettiin ohjat omasta elämästä.
Jos ei olisi miestä ja lapsia, olisin jo lähtenyt. Helppohan se on sanoa, että lähde ulkomaille, mutta se asia ei ole todellakaan niin yksinkertaista. Kyllä sinäkin sen ymmärrät.
Miljoonien ympäri maailmaa on pakko jättää perheensä ja lähteä ulkomaille töihin. Miksi sinä olisit niin etuoikeutettu, että sinun ei tarvitsisi? Et sinä ole ketään heistä parempi.
Miljoonien ihmisten ympäri maailmaa on pakko tehdä sitä sun tätä. Miljoonien on esimerkiksi tehtävä työtä todella huonoissa olosuhteissa, todella huonolla palkalla. Miksi sinä olet etuoikeutettu parempaan? Tai miksi sinulla on ylipäätään oikeus saada palkkaa työstäsi, mutta jollain muulla ei ole? Et sinä ole ketään heistä parempi.
Viime kädessä en tietenkään ole etuoikeutettu. Olen vain osannut järjestää elämäni niin, että en ole huonopalkkaisessa työssä. Jos sinä et ole osannut, niin tietysti olet enemmän maailman tuulille alttiina kuin minä. Turha parkua, jos olet tuista riippuvainen ja joudut tukien vähetessä tekemään mukavuusalueesi ulkopuolisia järjestelyjä kuten kaikki muutin tilanteessasi olevat. Minä en sinä tilanteessa ole. Maailma katsos ei ole velkaa meille kummallekaan mitään. Hoida asiasi siis paremmin.
Kyllä sinullekin vielä todellisuus valkenee, omahyväinen paska. Sitten näet, että se, mitä luulit omaksi saavutukseksesi, olikin vain arpaonnea.
Ei siinä arvalla ollut mitään osuutta. Samalla luokalla kanssani oli kolmisenkymmentä muutakin. Ne, jotka suhtautuivat kouluunsa asiallisemmin ovat yleisesti ottaen pärjänneet paremmin. Ei toki 1:1, mutta korrelaatio on selvä. Ne, jotka eivät tajunneet että koulu kannattaisi ottaa tosissaan, ovat pääsääntöisesti pärjänneet huonommin. Pikkurikollistyyppiset nilkit ovat vajonneet kuka minnekin. Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä ilmeisemmäksi se käy.
Jos se tekee minut omahyväiseksi, niin sallittakoot se, kun jouduin yhdeksän vuotta niitä munapäisempiä katselemaan jaa kuuntelemaan. Jotain hyvitystä sitä pitää sentään elämässä saada, että silloin teki oikein.Omassa ryhmässäni se kaikista heikoin pyörittelee vaikka mitä bisneksiä ja pyöritteli jo opiskeluaikana. Minä taas olin ihan keskinkertainen kaikessa ja minä sain töitä ensimmäisten joukossa ja minulla on työpaikka myös pysynyt.
Kerroin vaan oman kokemukseni. Ei sillä kumoudu, että sinun on eri.
Mutta noin muutenkin yleisesti ottaen ainakin tekniikan alalla opettajat sanovat, että joka vuosi vain jaksaa yllättää, että useampi kaveri, joka ei ota oikein koulua vakavasti, onkin sitten työelämässä ihan toista maata. Mutta mulla on kokemusta vain tekniikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin ollut mikään pakko lähteä edes. Suomessa sai töitä kun käveli jostain kysymään; kokemusta on. Olen jäänyt töihin niin että olen aamulla mennyt kysymään töitä, viiden minuutin haastattelu ja vartin päästä siitä jo kierretään talossa esittelemässä, että tässä tämä meidän uusi työntekijä.
Huoh...
Jos ulkomaille lähteneet olisivat pysyneet Suomessa, he olisivat kilpailleet kanssasi samoista työpaikoista. Silloin sinäkään et olisi saanut töitä noin helposti. Kykenetkö tajuamaan sen?
Ei sinne kyllä miljoonia lähtenyt. Myös tänne tuli väkeä ulkomaiĺta töihin jo tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vastike-työpalvelua on käytännössä erittäin vaikea järjestää.Kuka maksaa työmatkat tai lastenhoidon? Mitä jos työnantajat käyttävät ilmaista työvoimaa sen sijaan että ottaisivat oikean työntekijän kuluineen? Ilman sosiaaliturvaa rikollisuus räjähtäisi taivaisiin.
Maailmassa on paljon maita, joissa on Suomea huonompi sosiaaliturva eikä rikollisuus oli missään taivaissa. Libanon vaikkapa yhtenä esimerkkinä.
Entäs muut mainitut ongelmat? Helpommin sanottu kuin tehty,tästä on puhuttu jo kauan.
Ei kukaan maksa työmatkoja, muuta kuin työntekijä itse. Kuka muu ne muka maksaisi?
Lastenhoidon maksaa se, joka sitä tarvitseekin. Niin se on ollut aina ennenkin.
Joissakin töissä voikin olla kannattavaa pyörittää ilmaistyöntekijää toisensa perään. Toisissa töissä se ei onnistu. Jos et halua ilmaistöitä tehdä, hae itsellesi palkallinen työpaikka vaikkapa ulkomailta. Sitä olen tässä kaiken aikaa teille selittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä logiikalla eläkeläisetkin pitäisi saada töihin. Turhaan oleilevat tyhjän panttina. Ja lapset - mitään eivät tuota, ovat vaan. Jo ihan vauvana. (Ja turha mainita eläkemaksuja. Ovat työttömätkin maksaneet työttömyyden varalta maksuja töissä ollessaan.)
Kyllä, hyvin huomattu eli jos käytämme hallituksen "logiikkaa", niin...
Lapset saavat lapsilisää ihan vain tekemättä mitään, kunhan ovat vain lapsia. Kyllä lapsilisät pitäisi tehdä vastikkeelliseksi eli lastenkin pitää suorittaa lapsenaoloa tiettyjen standardien mukaan. Kelan pitää ruveta tekemään tarkistuksia joka kotiin että onko siellä oltu lapsia kunnolla, eli onko tänään askarreltu jotain ja onko leikitty pihalla. Muuten tuet pois.
Samoin eläkeläiset. Eläkettä maksetaan sellaisille jotka vain makaavat kotona. Kelan tarkastajat heti vahtimaan eläkeläisiä, kyllä jokaisen pitäisi edes kerran kuussa osallistua johonkin senioritoimintaan tai eläkeläiskerhoon. Eihän eläke voi vastikkeetonta olla.
Ja entäs hoitovapaalla olevat vanhemmat! Aivan varmasti isyyslomaa ottavissa on isiä, jotka antavat lapsen huutaa märissään ja itse surffaavat netissä päivät pitkät tai äitejä jotka kahvittelevat kaverien kanssa, eikä leiki lapsen kanssa. Kelan tarkastajille töitä tässäkin.
Ja vammaiset! Vammaistukia ja työkyvyttömyyseläkkeitä vaan nautitaan, mutta onko sitä oikeasti tehty mitään? Vammaisjärjestöissä on paljon ilmaisia töitä ja vammaiset/sairaat voisi velvoittaa myös testaamaan esteettömyyttä. Kaikki mopoilla, pyörätuoleilla yms. liikkuvat voisivat edes kerran kuussa tehdä yhteisössään pienen kierroksen ja raportoida sitten kuntansa rakennusvirastoon löytämistään epökohdista...
Toisaalta sitten törmäämmekin suureen ongelmaan, koska yhteiskunnan varojahan suunnataan tahoille, jotka eivät ole millään tavalla tilivelvollisia saati tee mitään vastikkeellista kuten yritystuet ja kaikenmaailman veroedut. Valvooko joku mitä firmat saamillaan rahoilla tekevät?
Vaikutat melko idiootilta.
Eiköhän idiootti oli se, joka ei ymmärtänyt että kyse on ironiasta :D
Ironisoin tuossa tiettyjen poliittisten tahojen vaatimusta sosiaalisten tulonsiirtojen vastikkeellisuudesta. Tyhmät eivät nääs tajua, että lain mukaan ne tuet ovat JO vastikkeellisia, lapsilisää varten pitää olla lapsi, työttömyystukea varten pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä sun muuta, jne.
Voisi myös ajatella, että jos vastikkeellisuus tarkoittaa velvoitetta niin itseasiassa tuet ovat usein sellaisia, että ne velvoittavat valtiota korvamaan tulonmenetykset tai vastaavat kansalaiselle. Perustuslain mukaan siis voisi tulkita että vastikkeellisyys koskeekin valtiota. Esim. työttömuuskorvauksen tarkoitus on että valtio korvata työttömyydestä koituvat menot kansalaiselle.
Joka tuota ei tajua, on todellakin idiootti.
Kannattaa lukea alan tutkijan eli Pertti Honkasen mielenkiintoinen kirjoitus samasta aiheesta jo parin vuoden takaa:
http://blogi.kansanelakelaitos.fi/arkisto/1607
Siinä pohditaan juuri workfare-diskurssia eli ilmaisen vastikkeellisen työn teettämistä työttömillä.
Loppukappale on paras:
"Workfare-diskurssin kääntöpuolena on monissa maissa perinteisen työllisyyspolitiikan hiipuminen. Julkinen valta ei enää luo tai rahoita entiseen tapaan ”oikeata” palkallista työtä, jota eräät tutkijat ovat nimittäneet myös ”reiluksi” työksi. Työpaikkojen luominen on hävinnyt budjettipolitiikan agendalta, puhumattakaan siitä, että täystyöllisyys olisi enää hallitusten ohjelmassa. Suomessa vuoden 1987 työllisyyslaki edellytti, että vuosittain laaditaan työllisyyden hoidon lähiajan tavoiteohjelma, mutta tästä luovuttiin vuoden 2002 työvoimapalvelulaissa. Vuoden 2012 uudessa laissa luovuttiin myös työllisyyskertomuksen esittämisestä eduskunnalle, samoin kuin edelliseen lakiin vielä sisältyneestä täystyöllisyyden tavoitteesta. Palkkaperusteisilla työllisyysmäärärahoilla työllistettyjen lukumäärä on nykyisin pienempi kuin 1980-luvun lopun nousuvuosina, vaikka uutta finanssikriisiä on eletty jo monta vuotta."
Hollannissa, esimerkiksi, on kaksinkertainen väestö ja saman verran byrokraatteja kuin Suomessa. Näistä voisi säästää.
Te-keskusten tyhjäntoimittajien sijaan sinne voisi palkata psykologeja ja sosiaalityöntekijöitä, tosin nämäkään ei mittään uutta työtä luo
pöyristyttävä idiootti tämä Elli Aaltonen,krapulassako ne aina päästelee näitä aivopieruja?olis ensi edes perusasiat kunnossa monella ihmisellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh...
Ei sinne kyllä miljoonia lähtenyt. Myös tänne tuli väkeä ulkomaiĺta töihin jo tuolloin.
Ruotsiin lähti 50-80 -luvuilla tuollaiset noin 400 000 henkeä. Noihin aikoihin ulkomailta Suomeen ei tullut paljoa ketään. Ulkomaalaisten osuus väestöstä oli hyvin pieni 90-luvun alkuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisisivat nyt ihan ensiksi sen yhtälön että miksi kyvykkäät ihmiset eivät saa kykyjään vastaavia töitä, vaan aina niihin positioihin valitaan joku toistaitoinen veljenpoika tai -sisko. Ratkaisisivat ensin tämän niin sitten keskustellaan lisää. Minä en kykyjäni lähde tuhlaamaan jonnekin aivot narikkaan hommiin koska siinä ei olisi mitään järkeä. Työnteko ei ole mikään itseisarvo.
Johtuisiko se asenteesta. Sullakin aika kivasti paistaa läpi, eikä toi kyllä jeesaa työnsaannissa. Kyvyt on vain yksi peruste työhön palkkaamisessa. Usein palkataan ihminen joka on positiivisempi ja ulospäinsuuntautuneempi, vaikka osaaminen ei olisi ihan paras. Semmoinen ihminen usein myös oppii uutta ja haluaa kehittyä.
Olisiko monella ihmisellä peiliin katsomisen paikka. Missä sinä voit kehittyä?
Ei tartte osaava, kyvykäs tai ulospäinsuuntaunut, jos on sukua. Meillä on töissä tällainen tyyppi. Ovikin laitetaan lukkoon jos hän on yksin paikalla, ettei vain asiakkaiden kanssa joudu tekemisiin ja kyse on pomon sukulaisesta. Ei puhu mitään, on vähän "hidas" yms. Pomo tuntuu pitävän osaavana, minusta nyt on aika keskinkertainen tulos, mutta se tulos tulee hitaasti. Ei kai hän oikeasti pidä osaavana, mutta koettaa kannustaa, ei kukaan voi olla niin pihalla.
Tehostaminen voi oikeasti aloittaa julkiselta puolelta. Joissakin yksiköissä johtajilla on edelleen 6h työpäivät ja 1,5h ruokis.
tämmöisien ellien ajatuksille en viitsi edes kommentoida,tajuaisi olla edes olla puhumatta typeryyksiä julkisuuteen jos ei päästä lähde enenpää
Vierailija kirjoitti:
Tehostaminen voi oikeasti aloittaa julkiselta puolelta. Joissakin yksiköissä johtajilla on edelleen 6h työpäivät ja 1,5h ruokis.
Eikö tuo kuuden tunnin päivä ole juuri vasureitten tavoite?
Vierailija kirjoitti:
pöyristyttävä idiootti tämä Elli Aaltonen,krapulassako ne aina päästelee näitä aivopieruja?olis ensi edes perusasiat kunnossa monella ihmisellä!
Ihmiset sitten kunnostavat ne perusasiansa. Ai sinäkö odotit, että joku muu tulee ja kustannuksellaan fiksaa elämäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on paljon maita, joissa on Suomea huonompi sosiaaliturva eikä rikollisuus oli missään taivaissa. Libanon vaikkapa yhtenä esimerkkinä.
Entäs muut mainitut ongelmat? Helpommin sanottu kuin tehty,tästä on puhuttu jo kauan.
Ei kukaan maksa työmatkoja, muuta kuin työntekijä itse. Kuka muu ne muka maksaisi?
Joissakin töissä voikin olla kannattavaa pyörittää ilmaistyöntekijää toisensa perään. Toisissa töissä se ei onnistu. Jos et halua ilmaistöitä tehdä, hae itsellesi palkallinen työpaikka vaikkapa ulkomailta. Sitä olen tässä kaiken aikaa teille selittänyt.
Aha,ja minkähän verran siitä tuöttömyyskorvauksesta jää jos työtön itse nuo maksaa? Tarkemmin ajatellen lastenhoito tulee KALLIIMMAKSI kuin työttömyyskorvaus.
Millanen palkka ja työedut tuolla kelan pääjohtajalla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha,ja minkähän verran siitä tuöttömyyskorvauksesta jää jos työtön itse nuo maksaa? Tarkemmin ajatellen lastenhoito tulee KALLIIMMAKSI kuin työttömyyskorvaus.
Niinpä, mutta ei ole minun ongelmani eikä minun murheeni ratkaista työttömän ongelmia niin että työttömälle itselleenkin kelpaa. Työtön itse hoitakoot ongelmansa, jos ei osaa niin voi voi. Tähän suuntaan olemme menossa, katso vaan Kreikan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset sitten kunnostavat ne perusasiansa. Ai sinäkö odotit, että joku muu tulee ja kustannuksellaan fiksaa elämäsi?
on siltojen alla majailevia asunnottomia juoppoja ,maksuhäiriöisiä ym moniongelmaista,niidenkö pitäisi mielestäsi mennä vastikkeelliseen työhön?ja pakolaisia otetaan kokoajan lisää tänne loisimaan
Juoppoa ei kukaan edes oleta palkkaavansa. Sillan alla majailevan sellaisen paikka on työkyvyttömyyseläkkeellä. Terve, työikäinen maksuhäiriöinen menkööt ilmaistyöhön tukiensa vastikkeeksi. Moniongelmainen voi tarkoittaa mitä vaan, jos kyse on hullusta, niin paikkansa on mielisairaalassa.
sinä olet irtaantunut todellisuudesta aivan kuten tämä kelan bitch myös,mikä olet sanomaan tuommoista?
Tuotahan on jo kokeiltu, eikä pysynyt pystössä vaikka valvojat oli ilmaisia. Pelkkä kateus ei pitänyt yhteiskuntaa koossa, ainakaan neukuissa.