Kelan pääjohtaja SK:lle: ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?
Taidettiin saada napakka johtaja Kelaan, saas nähdä tuleeko oikeasti muutoksia. Tukien vuoksi monet ei edes hakeudu töihin kun yhteiskunta elättää eli me veronmaksajat.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000004883568.html
Kelan uusi pääjohtaja Elli Aaltonen haluaa lakkauttaa vastikkeettoman sosiaaliturvan. Hän sanoo Suomen Kuvalehdessä, että etuuksia ja kannustin- ja tuloloukkuja on liikaa.
Kelan uusi pääjohtaja Elli Aaltonen haluaa lakkauttaa vastikkeettoman sosiaaliturvan. Hän sanoo Suomen Kuvalehdessä, että nykyinen sosiaaliturvajärjestelmä tukee syrjäytymistä.
– Nyt meillä on etuutta, etuutta, etuutta, etuutta, ja niiden välissä loukkuja, loukkuja, loukkuja, loukkuja. Miten saamme kannustinloukut pois? Ja miksi ylipäätään ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta? Voisiko vaihtoehto olla, että maksaisimmekin osallisuudesta? Aaltonen sanoi lehden haastattelussa.
Käytännössä Aaltosen uudistukset tarkoittaisivat vastikkeettoman sosiaaliturvan, kuten vastikkeettoman työttömyysturvan, loppua. Erityisesti pitkäaikaistyöttömät ovat pitäneet ajatusta pakkotyönä.
Aaltosen mukaan ”nykysysteemi tukee yhteiskunnallista syrjäytymistä, maksaa paljon eikä tuota mitään”, lehti kertoi. Erityisesti häntä huolettavat 20–35-vuotiaat kouluttamattomat tai vähän koulutetut työttömät.
Taloussanomat uutisoi aiemmin tässä kuussa, että hallitus on nimennyt yhdeksi kärkihankkeekseen ”osallistavan sosiaaliturvan mallin luomisen”, ja ehdotusta uudesta mallista on hallituksen toimeksiannosta kehittänyt tänä vuonna professori Heikki Hiilamon johtama tutkijaryhmä.
Kela käytti sosiaaliturvaan lähes 15 miljardia euroa, 20 prosenttia kaikista sosiaalimenoista viime vuonna.
Kommentit (474)
Saku kirjoittaa taas kerran hyvin tästäkn, tässä lyhennetty siteeraus:
Miksi meillä tosiaan on järjestelmä, joka maksaa ihmiselle olemisesta? Siis siitä, että hän on sattunut syntymään pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon, jossa on ilman omaa syytään joutunut työttömäksi.
Yhtä hyvin voisi kysyä miksi meillä on järjestelmä, joka maksaa kenellekään työn tekemisestä, kun kaikki työt voisi teettää sosiaalietuutta vastaan. Tai miksi meillä on sosiaaliturvajärjestelmä ihan kaikkia ihmisiä varten, kun sen voisi kohdentaa vain etuoikeutetulle vähemmistölle? Nämä vastikkeellisen sosiaaliturvan kannattajat eivät koskaan vie ajatustaan tähän loogiseen loppuun asti. Tai vielä pitemmälle, lopulliseen ratkaisuun asti.
Työttömät ovat selkeästi heidän silmissään turhia suita ruokittaviksi ja hyvinvointiyhteiskunta on aikansa elänyt.
Työttömyys on tullut jäädäkseen ja sosiaaliturvajärjestelmä on tiukoilla. Suurituloiset eivät halua maksaa veroja ja heille annetaan veronkevennyksiä. Hyvätuloiset murisevat, että heidän pitää elättää työttömien joukot.
Poliitikot ja tiedotusvälineet huutavat koko ajan, että työttömät ovat laiskoja ja lojuvat sohvalla ylenpalttisia tukia nauttien. Heidät pitää pakottaa työhön, mutta palkasta ei kukaan enää puhu mitään. Palkaksi riittää pelkkä työttömyysturva ja tämän pakkotyön sanotaan olevan työttömän etu. Hän saa kokea osallistuvansa yhteiskuntaan siellä räntäsateisessa risusavotassa.
Olemme tosiaan uuden maailman kynnyksellä, mutta ei se kovin moderni ole. Orjayhteiskunta keksittiin jo kauan sitten.
http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2016/11/27/paajohtaj…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavoite on tehdä työttömyydestä vittumaisempaa, jotta työttömällä olisi parempi kannustin elämänsä kohentamiseen. Tarkoitus ei ole, että työttömänä olisi rauhallista ja leppoista.
Minusta työttömyydestä pitäisi tehdä erittäin vittumaista. Keskitysleirit pystyyn ja kaikki työhaluttomat uuniin saman tien. Ei tarvitse enää miettiä siirtolaisuutta muuta kuin toiseen hiippakuntaan.
Edes leikin varjolla ei ole asiallista heittää tuollaista. Hävettää puolestasi.
Miksei ole asiallista? Saksassa toimi hyvin muutama vuosikymmen sitten. Ja puhuin vain työhaluttomien työntämisestä uuniin. Pakkotyöhön suostuvat saavat elää ja saavat ruuan ja katon päänsä päälle. Työ on kuitenkin se, joka mielestäni määrittää ihmisen arvon. Jos et tee työtä, olet arvoton. Jos teet pakkotyötä, et ole täysin arvoton. Maailma on kova paikka, ei täällä luuserit pärjää. Itse olen ihan omalla kovalla työlläni saavuttanut hyvän aseman yhteiskunnassa. Se on vain asennekysymys. En ole jäänyt sohvalle makaamaan vaan olen tehnyt työtä. Siksi en ole luuseri.
Sosiaaliturva on valtion, kunnan tai muun julkisyhteisön, kuten Suomen Kansaneläkelaitoksen tuottama kokonaisuus asukkaiden tai kansalaisten terveyden ja toimeentulon turvaamiseksi.
Sosiaaliturva on usein lakisääteistä, tai muuten julkisen sektorin ohjaamaa ja edistämää, ja rahoitetaan enimmäkseen veroilla tai veronluonteisilla sosiaaliturvamaksuilla (sosiaalivakuutusmaksut).
Sosiaaliturvalla pyritään tasaamaan tuloeroja eri yhteiskuntaluokkien ja ikäkausien välillä sekä lapsettomien ja lapsiperheiden välillä.
Ymmärtäisin näkökulman, jos maassa olisi täystyöllisyys. Mutta kun työhaluisiakin ihmisiä on valtavat määrät, eikä heidän auttamisekseen tehdä mitään. Kaikki nämä pakkotyöt ovat pois itse työnhausta ja jos työnantaja näkee hakijan jossain tienvarren puhdistuspartiossa työkkärin liivi päällä, niin eihän se kenenkään työllistymismahdollisuuksia paranna. Tai jos työhaastattelun joutuu päättämään siihen, että pyytää haastattelija nimen johonkin lappuun, että saanko olla pois kuntouttavasta työtoiminnasta. (Koska jokin nöyryyttävä nimi näillä pitää olla, muuten joku voisi luulla, että työtönkin voi olla normaalikykyinen ihminen!)
Miksei ennemmin puhuttaisi siitä, että miten työtön voisi saada oman alan tai työvoimapula-alojen tuoretta työkokemusta? Senhän pitäisi olla kuitenkin se ensisijainen juttu. Ja jos työkkärin eri alojen palvelukuvauksia lukee, niin melkein jokaisen kohdalla alleviivataan, että työkokemusta ei tällä keinolla saa hankkia.
Vierailija kirjoitti:
kusisin sun kengilles kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei työttömiä voi laittaa vaikka kenkiä kiillottamaan? Minun erityisasiantuntijan palkastani kyllä voisin kengät pari kertaa viikkoon kiillotuttaa.
miks ei sua voisi laittaa kiillottaa kenkiä yhtä hyvin?
Koska hän jo huolehtii omasta toimeentulostaan.
Tänään joo, mutta entä huomenna? Oikeastaan ihan oikeus ja kohtuus, että pitkäaikaistyöttömyys osuu mahdollisimman pian noin ylimieliselle tyypille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavoite on tehdä työttömyydestä vittumaisempaa, jotta työttömällä olisi parempi kannustin elämänsä kohentamiseen. Tarkoitus ei ole, että työttömänä olisi rauhallista ja leppoista.
Minusta työttömyydestä pitäisi tehdä erittäin vittumaista. Keskitysleirit pystyyn ja kaikki työhaluttomat uuniin saman tien. Ei tarvitse enää miettiä siirtolaisuutta muuta kuin toiseen hiippakuntaan.
Miksei ole asiallista? Saksassa toimi hyvin muutama vuosikymmen sitten. Ja puhuin vain työhaluttomien työntämisestä uuniin. Pakkotyöhön suostuvat saavat elää ja saavat ruuan ja katon päänsä päälle. Työ on kuitenkin se, joka mielestäni määrittää ihmisen arvon. Jos et tee työtä, olet arvoton. Jos teet pakkotyötä, et ole täysin arvoton. Maailma on kova paikka, ei täällä luuserit pärjää. Itse olen ihan omalla kovalla työlläni saavuttanut hyvän aseman yhteiskunnassa. Se on vain asennekysymys. En ole jäänyt sohvalle makaamaan vaan olen tehnyt työtä. Siksi en ole luuseri.
En yhtään ihmettele veristä ja sairasta ihmiskunnan historiaa, kun tällaisia mätäpaiseita on yhä.
Aika moni meuhkaa, että lähtisi tekemään mitä vaan jos jäisi työttömäksi. Hah. Taustalla on suuri itsevarmuus oman työn pysyvyydestä tai uskotaan siihen, että saa itse kuitenkin jotain oman alan työtä. Mutta todellisuus on näyttänyt, kun tällainen tyyppi jää työttömäksi eikä saakaan sitä uutta työtä, niin he ovat pahimpia meuhkaajia ja suurisuisimpia vaatijoita. Eikä puhettakaan, että lähtisivät mihinkään talkoisiin, koska ovathan he maksaneet veroja. He myös pitävät itseään paremman luokan työttömänä tuossa vaiheessa, vaikka eivät sitä ole. Itse olen töissä ja moniosaaja, myös jollain tapaa yrittäjähenkinen, mutta silti tiedostan, että koska tahansa voi tapahtua mitä tahansa.
Työ kyllä löytyy ja syntyy ennen muuta oman aktiivisuuden kautta. Vaikea uskoa, että jonkun työkkärin kautta mitään löytyisi. Olen itse vaihtanut työpaikkaa 21 vuodessa kolme kertaa, eikä kertaakaan ollut kysymys ns. "avoimesta" työpaikasta. Eikä faijan firmasta. Vastaavia tiedän vaikka miten paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvää päivää taas.
Työttömyysturva on tuki jota maksetaan, jos joutuu työttömäksi. Suomessa vähennetään työpaikkoja koko ajan eikä kaikille ole töitä, joten tuolla tuella turvataan näille ihmisille jonkinlainen säädyllinen elämä kun joutuvat kilometritehtaalle. Miksi juuri tänä aikana, kun työpaikkoja on vähemmän kuin koskaan, väläytellään näitä kaikki nerouksia kuinka työttömyysturva pitäisi ansaita TÖILLÄ?Työpaikkoja on ulkomaillakin. mene sinne.
Perusta sinä niitä ulkomaisia työpaikkoja välittävä yritys. Soppari vois olla vaikka sellainen, että saat jokaiselta ulkomaille työllistämältäsi henkilöltä 100€/kk vuoden ajan, kuitenkin enintään siihen asti kun he ovat sinun välittämässäsi työpaikassa. Jos välittäisit voudessa 1000 työpaikkaa saisit tuloja 1200 000€ eli 1,2 miljoonaa euroa. Etpä taida nykyisin saada läheskään tuollaisia tuloja, mutta silti diili ei sinulle kelpaa. Miksei?
10 vuodessa tienaisit jo 12 miljoonaa, mikä lienee enemmän mitä nyt ansaitset koko työurasi aikana. Idea on vapaasti käytettävissäsi.
Idean luulisi kiinnostavan, koska se ulkomaille työllistyminen on sinun mukaasi niin helppoa.
Suomesta kuitenkin löytyy helposti tuhansia sellaisia työttömiä, joille tuo diili maksajan ja työllistyjän roolissa kelpaisi, tiedän tämän koska olen yksi heistä.
Maailmalla on miljoonittain filippiiniläisiä töissä siellä sun täällä. Jos he siihen pystyvät, pystyvät myös muutama sata tuhatta suomalaistakin. Mitä sinä minua yrität syyllistää sinua auttamaan, kun itse kuitenkin olet omasta elämästäsi vastuussa?
Mitä ihmettä jauhat filippiinoista? Heidän tilanteensa on täysin eri, koska Havajilla oli erikoislupa tuoda heitä töihin ananasviljelmille ja kun maa kuului USA:n hallintaan kyse ei ollut maahanmuutosta vaan sisäisestä liikkuvuudesta. Useimmilla alkuajan muuton filippiiniläisillähän oli USA:n passi. 1965 jälkeen USA:n lakimuutokset sallivat maahanmuuton muillekin Filippiineiltä tuleville.
Lisäksi nykyisin Filippiinien hallitus tukee maastamuuttoa ja yrittää suojata heitä väärinkäytöksiltä.
Suomi ei ole siirtomaa, eikä täältä taida olla ketään millekään ananasplantaasille sopivaa työtöntä. Tai lapsenlikaksi tai maataloustyöhön yms. Sulle ei ole valjennut että suomalaiset työttömät ovat valtaosaltaan ammattiväkeä, suurella osalla ammatti-koulu, amk tai yliopistokoulutus.
Suomalainen voi lähteä 3 kk:ksi EU-maahan hakemaan töitä, mutta jollet ole huomannut, aika monessa EU-maassa on suurtyöttömyys tällä hetkellä, esim. Espanjassa.
Sun ymmärrys maailman asioista on aivan käsittämättömän puutteellista.
Olisit uskottavampi minua haukkuessasi, jos osoittaisit mitään ymmärrystä sille että filippiniläisiä on paljon muuallakin kuin Havaijilla :-)
Filippiiniläisetkin ovat muuten ammattiväkeä, Filippiinithän on varsinainen sairaanhoitajatehdas, joka tuottaa hoitajia sairaaloihin ympäri maailmaa.
Nuo kuvailemasi suomalaiset olisivat muuten kovaa valuttaa Latinalaisessa Amerikassa, missä nousevat taloudet eivät ole kyenneet tuottamaan tarpeeksi koulutettua työvoimaa uudistuvan taloutensa tarpeisiin. Siitä vaan työtön preppaamaan espanjaa...
Kun keskustelee julkisesti jostain, olisi hyvä olla sisälukutaito.
Eli sun näkemys kaikkeen on todella infantiili ja vailla mitään konkreettista hyötyä.
Tule takaisin arviontiesi kera, kun itse olet kehittänyt sen hyvän sisälukutaidon. Olisit vähän uskottavampi silloin.
Taisi nyt ottaa oikein tunteisiin trollilla? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla on kans hyvä idea. Mitä jos nostettaisiin työttömyysturva kahteen tonniin ja laitettaisiin työttömät tekemään jotain viitenä päivänä viikossa, kahdeksan tuntia per päivä?
Ai niin, mut sithän se olis työtä, jota ei kaikille riitä, minkä takia on olemassa työttömyysturva.Kannatetaan. Järjestelmä on älytön ja sen kustannukset karkaavat pilviin vain tällaisessa taloustilanteessa, jossa työtä ei yksinkertaisesti ole kaikille. Työttömiä on satoja tuhansia. Avoimia työpaikkoja reilut 10 000. Mitä nämä ihmiset laitetaan tekemään? Ja miksi sitä ei ole tehty jo aikoja sitten, palkallisesti?
Työntekijän oikeuksia supistetaan koko ajan ja nyt ollaan jo nähty mihin se kurjistaminen johtaa. Vuokratyöt, nollasopimukset ja pätkätyöt vain ajavat ihmisiä säännöllisesti taloudelliseen ahdinkoon ja tukien piiriin. Miksi työnantaja puolta ei pakko-aktivoida millään tavalla? Esimerkiksi kiellettäisiin lailla irtisanomiset, jos firma ei ole tappiolla tai tekee voittoa. Tai jos voitot ylittävät tietyn määrän, niin yritykselle syntyisi velvollisuus rekrytoida? Härskiyden huippu ovat nämä kotimaiset firmat, jotka tekevät miljoonavoitot ja pistävät samalla Yt-neuvottelut pystyyn ja johtajat sen kun nostavat tähtitieteellisiä palkkioita ja kaikki menee tietenkin fiksun verosuunnittelun kautta niin, että veroja ei käytännössä makseta.
Nythän ei ole pula työvoimasta vaan palkanmaksajista. Jos niitä onkin niin maksavat niin huonoa palkkaa ettei sillä tuu toimeen.
Kuka sinulle on luvannut, että yhdestä työstä maksettavalla palkalla pitää tulla toimeen. Ota toinen työ kuten monet jo tekevätkin.
Niin se on sitten aikataulujen sumpliminen, työmatkat sekä niiden kulut kaksinkertaistuvat ja vapaa-aikaa/unta ei sitten enää olekaan.
No niinpä. Ei ole elämä helppoa, kun itse pitää itsensä elättää ja taikaseinästä ei tulekaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa ymmärtää miten isoja summia tienaava eukko voi kadehtia työttömien tukia.
Jos kuvittelet, että hän kadehtii työttömien tukia, niin et taida jaksaa ymmärtää paljoa muutakaan. Tavoite on tehdä työttömyydestä vittumaisempaa, jotta työttömällä olisi parempi kannustin elämänsä kohentamiseen. Tarkoitus ei ole, että työttömänä olisi rauhallista ja leppoista.
Ihminen joka olettaa työttömyyden olevan rauhallista ja leppoista ei ole ollut päivääkään työttömänä ja on siten väärä ihminen sanomaan asiasta yhtään mitään.
Sano se heille palstoille kirjoittajille, jotka ovat kovasti tyytyväisiä työttömyyteensä ja lupaavat etteivät koskaan töihin menekään.
Miksi ihmeessä näiden elämäntapatyöttömien kokemus ja mielipide on jotenkin paikkansa pitävämpi ja joka voidaan yleistää kaikkiin työttömiin? Miksi normaalin ihmisen pitäisi kärsiä työttömyydestään nykyistäkin enemmän näiden luuserien lusmuiluiden takia? Miksi näiden asennevamma on työhaluisten työttömien syytä?
Ei ole elämä reilua, ei ole. Mutta noiden elämäntapatyöttömien nalkittamisen nimissä saat kyllä nalkittua sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Työ kyllä löytyy ja syntyy ennen muuta oman aktiivisuuden kautta. Vaikea uskoa, että jonkun työkkärin kautta mitään löytyisi. Olen itse vaihtanut työpaikkaa 21 vuodessa kolme kertaa, eikä kertaakaan ollut kysymys ns. "avoimesta" työpaikasta. Eikä faijan firmasta. Vastaavia tiedän vaikka miten paljon.
Kysmys on myös tuurista. Sinä et joutunut laman aikaan työttömäksi. Minä jäin suuresta firmasta. Olin äitiyslomalla silloin. Työttömänä on aina vaikeampaa löytää töitä. Täälläkin on tyyppejä, jotka ilmiottavat, etteivät ota työttömiä koskaan, riippumatta taustoista. Minullakin on jäänyt muutama työpaikka saamatta vain siksi, että olen ollut työtön. Olen täysin varma, että olisin ollut tekijänä parhaasta päästä ja kerran olin tilanteessa, missä olin itse asiakas hakemani paikan suhteen ja neuvoin sitä valittua tekemään töitään, kun itse ei osannut. Perustan sen siihen, että aina kun olen töitä saanut, olen saanut pelkkiä kehuja. Nyt on toistaiseksi voimassa oleva paikka, mutta työttömyysjaksot on aina miinus.
Vierailija kirjoitti:
Oikeus sosiaaliturvaan määritellään Ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen 22. artiklassa seuraavasti:
Jokaisella on yhteiskunnan jäsenenä oikeus sosiaaliturvaan sekä oikeus kansallisten toimenpiteiden ja kansainvälisen yhteistyön kautta kunkin maan järjestelmä ja voimavarat huomioonottaen, nauttia hänen ihmisarvolleen ja hänen yksilöllisen olemuksensa vapaalle kehittymiselle välttämättömiä taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia.
Suomalaisen sosiaaliturvan tehtävänä on huolehtia siitä, että jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon. Perustuslain mukaan jokaiselle kuuluu oikeus perustoimeentuloon työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana.
Ensinnäkin tuo julistus on juuri sitä mitä nimi kertookin, julistus. Ei sillä ole oikeudellista voimaa. Toisekseen, sinulta jäi huomaamatta tämä, mahtoikohan silmäsi hypätä sen yli: "kunkin maan järjestelmä ja voimavarat huomioonottaen". Meidän voimavarat ovat laskemassa ja ne huomioonottaen oikeus sosiaaliturvaankin raamittuu uudella tavalla.
Elli Aaltonen kertoo sivullaan Elli Aaltonen Abi että ei ole lakkauttamista tukia ja että osa Suomen Kuvalehden tekstistä olisi toimittajan juttuja ei hänen sanomisiaan. Että semmonen on tämä Aaltonen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvää päivää taas.
Työttömyysturva on tuki jota maksetaan, jos joutuu työttömäksi. Suomessa vähennetään työpaikkoja koko ajan eikä kaikille ole töitä, joten tuolla tuella turvataan näille ihmisille jonkinlainen säädyllinen elämä kun joutuvat kilometritehtaalle. Miksi juuri tänä aikana, kun työpaikkoja on vähemmän kuin koskaan, väläytellään näitä kaikki nerouksia kuinka työttömyysturva pitäisi ansaita TÖILLÄ?Työpaikkoja on ulkomaillakin. mene sinne.
Millä rahalla muuten voi lähteä muuttamaan ulkomaille jos ei mitään jää säästöön? Ihan oikeasti.
Pakko ottaa kantaa tähän keskusteluun. Koko ketjua en ole lukenut, mutta vastaan on tullut useampi "menkää ulkomaille töihin" -kommentti. Elämän realiteetit tulee tässäkin ratkaisussa vastaan. Minä lähdin ulkomaille töihin. Kumppani jäi lasten kanssa Suomeen. Tämä ei ole pitkällä aikavälillä todellakaan kantava ratkaisu. Maksamme kahta eri asuntoa sähkö- ja vesilaskuineen, matkustaminen Suomeen säännöllisin väliajoin ei ole ilmaista, myös kaksi nettiyhteyttä pitää olla, sillä ilman Skypeä tästä ratkaisusta ei tulisi mitään. Raastava ikävä perhettä ja kotia kohtaan on pysyvä seuralainen. Vaikka muuttaessani toiseen maahan en ottanut mukaani kuin vain välttämättömimmät, matkoihin ja asunnon hankintaan paloi reippaasti yli 3000 euroa. Väkisinkin tulee vaikutelma siitä, että nämä huutelijat eivät ole niitä penaalin terävimpiä kyniä. Tai ainakaan eivät osaa tarkastella tätä asiaa eri näkökulmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvää päivää taas.
Perusta sinä niitä ulkomaisia työpaikkoja välittävä yritys. Soppari vois olla vaikka sellainen, että saat jokaiselta ulkomaille työllistämältäsi henkilöltä 100€/kk vuoden ajan, kuitenkin enintään siihen asti kun he ovat sinun välittämässäsi työpaikassa. Jos välittäisit voudessa 1000 työpaikkaa saisit tuloja 1200 000€ eli 1,2 miljoonaa euroa. Etpä taida nykyisin saada läheskään tuollaisia tuloja, mutta silti diili ei sinulle kelpaa. Miksei?
10 vuodessa tienaisit jo 12 miljoonaa, mikä lienee enemmän mitä nyt ansaitset koko työurasi aikana. Idea on vapaasti käytettävissäsi.
Idean luulisi kiinnostavan, koska se ulkomaille työllistyminen on sinun mukaasi niin helppoa.
Suomesta kuitenkin löytyy helposti tuhansia sellaisia työttömiä, joille tuo diili maksajan ja työllistyjän roolissa kelpaisi, tiedän tämän koska olen yksi heistä.
Maailmalla on miljoonittain filippiiniläisiä töissä siellä sun täällä. Jos he siihen pystyvät, pystyvät myös muutama sata tuhatta suomalaistakin. Mitä sinä minua yrität syyllistää sinua auttamaan, kun itse kuitenkin olet omasta elämästäsi vastuussa?
Mitä ihmettä jauhat filippiinoista? Heidän tilanteensa on täysin eri, koska Havajilla oli erikoislupa tuoda heitä töihin ananasviljelmille ja kun maa kuului USA:n hallintaan kyse ei ollut maahanmuutosta vaan sisäisestä liikkuvuudesta. Useimmilla alkuajan muuton filippiiniläisillähän oli USA:n passi. 1965 jälkeen USA:n lakimuutokset sallivat maahanmuuton muillekin Filippiineiltä tuleville.
Lisäksi nykyisin Filippiinien hallitus tukee maastamuuttoa ja yrittää suojata heitä väärinkäytöksiltä.
Suomi ei ole siirtomaa, eikä täältä taida olla ketään millekään ananasplantaasille sopivaa työtöntä. Tai lapsenlikaksi tai maataloustyöhön yms. Sulle ei ole valjennut että suomalaiset työttömät ovat valtaosaltaan ammattiväkeä, suurella osalla ammatti-koulu, amk tai yliopistokoulutus.
Suomalainen voi lähteä 3 kk:ksi EU-maahan hakemaan töitä, mutta jollet ole huomannut, aika monessa EU-maassa on suurtyöttömyys tällä hetkellä, esim. Espanjassa.
Sun ymmärrys maailman asioista on aivan käsittämättömän puutteellista.
Olisit uskottavampi minua haukkuessasi, jos osoittaisit mitään ymmärrystä sille että filippiniläisiä on paljon muuallakin kuin Havaijilla :-)
Filippiiniläisetkin ovat muuten ammattiväkeä, Filippiinithän on varsinainen sairaanhoitajatehdas, joka tuottaa hoitajia sairaaloihin ympäri maailmaa.
Nuo kuvailemasi suomalaiset olisivat muuten kovaa valuttaa Latinalaisessa Amerikassa, missä nousevat taloudet eivät ole kyenneet tuottamaan tarpeeksi koulutettua työvoimaa uudistuvan taloutensa tarpeisiin. Siitä vaan työtön preppaamaan espanjaa...
Kun keskustelee julkisesti jostain, olisi hyvä olla sisälukutaito.
Eli sun näkemys kaikkeen on todella infantiili ja vailla mitään konkreettista hyötyä.
Tule takaisin arviontiesi kera, kun itse olet kehittänyt sen hyvän sisälukutaidon. Olisit vähän uskottavampi silloin.
Taisi nyt ottaa oikein tunteisiin trollilla? :D
Ai sinäkö? Älähän liiottele osaamistasi. Enhän minä viitsi edes pitkiä sepostuksiasi kokonaan lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysmys on myös tuurista. Sinä et joutunut laman aikaan työttömäksi. Minä jäin suuresta firmasta. Olin äitiyslomalla silloin. Työttömänä on aina vaikeampaa löytää töitä. Täälläkin on tyyppejä, jotka ilmiottavat, etteivät ota työttömiä koskaan, riippumatta taustoista. Minullakin on jäänyt muutama työpaikka saamatta vain siksi, että olen ollut työtön. Olen täysin varma, että olisin ollut tekijänä parhaasta päästä ja kerran olin tilanteessa, missä olin itse asiakas hakemani paikan suhteen ja neuvoin sitä valittua tekemään töitään, kun itse ei osannut. Perustan sen siihen, että aina kun olen töitä saanut, olen saanut pelkkiä kehuja. Nyt on toistaiseksi voimassa oleva paikka, mutta työttömyysjaksot on aina miinus.
Olen ollut äitiyslomalla välillä 91 - 96 kolmeen otteeseen ja sitä ennen töissä oli neljät yt:t, jossa väki väheni 300:sta 65:een. Työttömyyttä ei osunut kohdalle, mutta tiedän kyllä miltä tuntuu olla jatkuvassa löysässä hirressä.
Elli voisi nyt pestinsä alkajaisiksi mennä lukemaan työpaikkansa sivuilta tämän ihan ajatuksen kanssa:
Kelan strategia 2017–2020
Toiminta-ajatuksemme
Elämässä mukana – muutoksissa tukena
Arvomme
Ihmistä arvostava, osaava, yhteistyökykyinen, uudistuva
Kelan visio 2020
Toimintamme luo hyvinvointia yhteiskuntaan. Rakennamme palveluita sosiaaliturvan edelläkävijänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai tosissasi puhu ja ajattele noin?
Siinä tapauksessa sulla on vain yksi ratkaisu: toimit vakaumuksesi mukaan.
Eli maksat takaisin kaikki nauttimasi sosiaalituet Suomen valtiolle, koska sinähän et ole lusmu etkä luuseri. Jos olet yli 25-vuotias, niin olet ilman mitään erityisiä tukia jo saanut valtiolta n 260 000 euroa. Laske siihen mahdolliset omien lasten lapsilisät, ynnä verovähennykset, opintotuet, korkotuet, sairaspäivät, yms.
Sitten maksat tuon takaisin Suomen valtiolle ja muutat valtioon, jossa hyvinvointivaltion ja oikeusvaltion periaatteet eivät sinua häiritse. Kuten Pohjois-Korea.
Hei-hei.
No mutta erikoisasiantuntijahan on itse se paras kengänkiillottaja, tietää paremmin kuin muut kuinka tulee kiiltävintä jälkeä. Sun nykyisellä palkalla voidaan sitten työllistää työtön ja kaikki voittaa.