Naapurin lukiolaistyttö ei tiennyt Fidel Castroa, onko ihan yleistäkin että tuon ikäiset eivät tiedä?
Aamulla hississä kysyin että oliko jo kuullut että Fidel Castro on kuollut. Tyttö tokaisi vain että "ai kuka se on?". Ihmetyttää kyllä että eikö ole koskaan kuullut Fidel Castrosta, on kuitenkin maailmanhistorian merkkihenkilöitä.
Tuohon ikään mennessä luulisi jo jossain vastaan tulleen kyseisen asian.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kielten opettaja ja kysyin perjantaina lukion kakkosilta mikä on viisumi, koska opettelimme maahanmuuttoon ja matkustamiseen liittyviä sanoja englanniksi. Yksi viidestätoista osasi selittää mitä viisumi tarkoittaa. Pakko se oli uskoa, ettei tuollainenkaan asia ollut hallussa. Aika kummaa.
No ei se ettei viittaa tarkoita ettei tiedä.
Eikä nykyisin enää tarvekaan ole sitä luokkaa kuin joskus 80-luvulla. He eivät ole sitä tarvinneet, vaikka olisivat matkustelleetkin.
Mun työkaverit oli pihalla siitä, että Venäjä valloitti Krimin.
Miten laatikossa ihmiset voi asua?
Ei koulusta opi yleissivistystä. Lapsia pitää nuoresta alkaen kannustaa lukemaan lehtiä ja katsomaan uutisia. Sieltä se tieto pikkuhiljaa tarttuu. Internetistä oppii lähinnä silloin kun hakee tietoa jostain spesifisesti. N35
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommunismi ei kiinnosta normaaleja ihmisiä
Eikö sun mielestä normaalien ihmisten kuulu tietää sellaisiakin asioita, jotka ei just henkilökohtaisesti sattuisi kiinnostamaan? Eikö normaaleilla ihmisllä ole yleissivistystä sen vertaa, että tietäisi historian ja politiikan suurimpia nimiä, vaikkei niistä erityisesti olisi kiinnostunut? Eikö normaali ihminen seuraa tiedotusvälineitä?
Montako kertaa Fidel Castro on ollut uutisissa 2000-luvulla? Aika harvoin.
Mainitsinko viittaamisen? Opiskelijoiden piti selittää sanoja parilleen, koska on aivan turha opetella sellaisia sanoja englanniksi jotka eivät suomeksikaan ole selviä. Kiertelin luokassa ja yksi oppilas osasi selittää viisumin. Muut parit kysyivät minulta apua.
Minusta tämä on mennyt aivan naurettavaksi hommaksi. Ei ihminen hyvänen aika kaikkea voi tietää/ muistaa. En minäkään muista kaikkea historiasta tai kuuluisuuksista. Muutenkin saatan olla keskittynyt historiassa aivan erilaisemmista asioista kuin toinen. Pitääköhän kohta tehdä lista mitä kaikkea ihmisten pitäisi osata tietää, vaikkei sillä tiedolla tällä hetkellä mitään tekisikään. Itse muutenkin olen ihminen, joka keskittyy vain tärkeisiin asioihin, joista on minulle itselleni hyötyä. Varmasti tiedän jotain normaaliin arkeen kuuluvia asioita mitä toiset ei välttämättä tiedä. Kokemusta on.
Onko mun vanhan kaverin koira kuollut? Ja te kaikki tunnette sen?! Kylläpä oli pitkä elämä sillä.
Mulla ei todellakaan ole hyvä historian ja politiikan tuntemus, mutta tiedän kyllä, kuka oli Fidel Castro.
Luulisi, että lukioikäinenkin olisi edes kuullut nimen, vaikka ei osaisikaan sanoa tarkkaan, kuka hän oli. Mutta jos ei ole kovin kiinnostunut historiasta, niin varmaan ihan mahdollista, ettei nimikään ole jäänyt mieleen.
t. 23-vuotias
Vierailija kirjoitti:
Mun työkaverit oli pihalla siitä, että Venäjä valloitti Krimin.
Miten laatikossa ihmiset voi asua?
Hyvinkin laatikossa.
Eräs tuttavani juuri vastikään kertoi lukeneensa ainoan ilatalehtensä koko vuonna ja ei meinaa lehteä avata pitkään aikaan, kun oli heti alkanut ahdistamaan maailman meno. Mainittakoon että hän ei lue sen enempää Hesaria kuin muitakaan lehtiä tai uutisia. Kyseessä on kolmikymppinen, periaatteessa normaalijärkinen perheenäiti. Jonka kanssa ei tule juuri puhuttua muusta kuin lapsista ja vaatteista.
Tynnyrissä on helppo elää, kun ei yksinkertainen suostu ottamaan vastaan mitään "ikävää" informaatiota. Maailmankuvakin pysyy sopivan ruusuisena.
Kylllä mun yläasteikäinen poikani tiesi sen hyvin. Tietää Che Guevaran ja vallankumouksen, kuubalaiset pakolaiset ja myös Kuuban mielenkiitoisen autokannan.
Castro ei nyt loppujen lopuksi mitään niin hirveän merkittävää tai edes hirveää tehnyt, että hänestä historiassa kovin suuria kerrottaisiin näin jälkikäteen. Ei ole kuitenkaan ollut uutisissa juuri lainkaan yli 10 vuoteen, eikä lapset nyt tarhaikäisenä yleensä uutisia katso. Vaikka olikin pitkäaikainen hallitsija, niin mitä sitten. Ei suomalaisista Urho Kekkonenkaan nykynuorille enää niin merkittävä ole, kuin meille vanhemmille oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä kouluissa nykyään opetetaan, mutta tuntuu, että nuorilla ihmisillä on aivan käsittämättömän huono yleissivistys nykyään. Löytyy niitä toki kaikista sukupolvista, joita ei ole kiinnostanut, mutta alle 25-vuotiaiden kanssa tekemisissä ollessa tuntuu välillä siltä kuin keskustelisi ihmisen kanssa, joka on kasvanut täysin tynnyrissä niin historian, biologian, maantieteen kuin äidinkielenkin osalta.
Tämä on totta. Nuoret eivät ikään kuin "tosissaan", tai "vakavasti", kiinnostu mistään aiheesta. On tutkittu, että länsimaissa keskimääräinen älykkyys oli parhaimmillaan 1800-1900-lukujen vaihteessa ja siitä ollaan tultu alaspäin.
Suomessa lukiolaisten älyn huippu oli 1997, siitä asti lukiolaiset ovat keskimäärin olleet tyhmempiä teoria-asioissa. Ei taida olla sattumaa, että netti murtautui tuona vuonna Suomeen.
Keskimääräinen älykkyys on noussut reippaasti 1800-1900-lukujen vaihteesta. Et ole ilmeisti kuullut Flynnin efektistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kielten opettaja ja kysyin perjantaina lukion kakkosilta mikä on viisumi, koska opettelimme maahanmuuttoon ja matkustamiseen liittyviä sanoja englanniksi. Yksi viidestätoista osasi selittää mitä viisumi tarkoittaa. Pakko se oli uskoa, ettei tuollainenkaan asia ollut hallussa. Aika kummaa.
Tai sitten tiesivät mutta eivät halunneet viitata.
Meidan koulun historian tunneilla jai kylla paljon mielenkiintoisia asioita oppimatta, taidettiin keskittya kaukaiseen historian, joten ei siella Fidel Castroa kertaakaan mainittu. Itselleni nimi kylla tuttu ja maa, mutta muuten jaa suht vieraaksi kyseinen henkilo.
-30v
Kysyin lukiolaiseltani. Hän tiesi. Olemme tosin keskustelleet hänen kanssaan aiemmin Kuuban poliittisesta tilanteesta ja taloustilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä kouluissa nykyään opetetaan, mutta tuntuu, että nuorilla ihmisillä on aivan käsittämättömän huono yleissivistys nykyään. Löytyy niitä toki kaikista sukupolvista, joita ei ole kiinnostanut, mutta alle 25-vuotiaiden kanssa tekemisissä ollessa tuntuu välillä siltä kuin keskustelisi ihmisen kanssa, joka on kasvanut täysin tynnyrissä niin historian, biologian, maantieteen kuin äidinkielenkin osalta.
Samaa mieltä. Onko niin, että kun esim kodeissa ei enää välttämättä katsota edes uutisia, niin kaikki uutistapahtumat menevät monilta nuorilta ohi. Ei tuolla instassa tai fb:ssa mitään uutisia ole.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kommunisti on kuollut kommunisti.
Hyvä kapitalisti on suvunjatkamiskyvytön kapitalisti.
Nykyään tuntuu olevan tärkeämpää olla suosittu somessa ja saada tykkäyksiä perseen ja kulmakarvojen kuville.
Tämä. Mammat ei ilmeisesti ymmärrä, että kyseinen herra on nykyisin historiaa eikä edes kovin merkittävää sellaista.