Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapurin lukiolaistyttö ei tiennyt Fidel Castroa, onko ihan yleistäkin että tuon ikäiset eivät tiedä?

Vierailija
26.11.2016 |

Aamulla hississä kysyin että oliko jo kuullut että Fidel Castro on kuollut. Tyttö tokaisi vain että "ai kuka se on?". Ihmetyttää kyllä että eikö ole koskaan kuullut Fidel Castrosta, on kuitenkin maailmanhistorian merkkihenkilöitä.
Tuohon ikään mennessä luulisi jo jossain vastaan tulleen kyseisen asian.

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tiedä kuka hän on, mutta sijoittaisin hänet jonnekin Kuubaan ja vallankumoukseen ja kommunismiin näin perstuntumalta. Nimi on tuttu, mutta en muista, että olisin koskaan perehtynyt aiheeseen.

Ei minua kiinnosta yleisesti ottaen historia, koska se on mennyttä aikaa ja siten sen muistelu on turhaa. Toki jos menneisyydessä on jotain tapahtumia, joita voidaan käyttää hyödyksi tulevaisuuden arvioinnissa. Se tulee kuitenkin kohdalle sitten jos tuollaista tietoa tarvitsee. En minä historian tapahtumia ala vain lämpimikseni opiskelemaan, vaikka jotain tarinoita on ihan mielenkiintoista kuunnella. Nuokin tulevat vain aina niin monen suodattimen läpi, että pitäisi perehtyä useisiin eri lähteisiin, jotta voisi luoda edes jotenkuten realistisen kuvan itse.

Vierailija
62/117 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Che paita päällä kujetaan, tietävätkö kuka se oli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä Castron kuolema pitäisi ottaa hississä puheeksi jonkun puolitutun kanssa? Mitä oleellista ko. asiasta edes ehtisi hissimatkan aikana keskustella?

Mihin joku nuori tarvitsee tietoa kuka ja mikä castro oli, mitä sillä tiedolla oikeasti tekee.

Ei yhtään mitään.

No voihan olla, että seuraavissa yo-kirjoituksissa tulee kysymys Castron Kuubasta tai  äidinkielen aineenakin voisi olla hyvä pohdittava aihe.

Vierailija
64/117 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuljetaan, tietävätkö Ernesto oli ?

Vierailija
65/117 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Fidel Castro on heille jo historian opetuksessa, kun meille vanhemmille se oli aikalaisuutta. Historiaahan tulee koko ajan lisää ja 80-90 -luvun vaihteessa tapahtui niin paljon, että Fidel Castro ei välttämättä ole vielä lukiossa tullut edes vastaan, koska myöhemmin on tapahtunut isompia asioita. 

Tämä. Mammat ei ilmeisesti ymmärrä, että kyseinen herra on nykyisin historiaa eikä edes kovin merkittävää sellaista. 

Ei merkittivää historiaa? Aivan kuten ei myöskään esim. kylmä sota, Berliinin muurien murtuminen tai Vietnamin sota.

Vierailija
66/117 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylllä mun yläasteikäinen poikani tiesi sen hyvin. Tietää Che Guevaran ja vallankumouksen, kuubalaiset pakolaiset ja myös Kuuban mielenkiitoisen autokannan.

Minun poika kävi siellä tekniikanylioppilaana ja ihmetteli , kun ei ollut nähnyt yhtään sellaista autoa joka olis ollut häntä nuorempi.  Siitä on tosin jo monta vuotta, nythän ne harvinaisuudet varmaan romutetaan. Voihan se olla että se Stumppi paneekin taas välit poikki etteivaan pääse sieltäkin joku loikkaaamaan.

Vierailija
67/117 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Che paita päällä kujetaan, tietävätkö kuka se oli?

Toivon sydämestäni, etteivät tiedä. Olisin erittäin huolissani, jos joku haluaa vapaaehtoisesti pitää raakalaismaisen murhaajan kuvalla varustettua paitaa.

Vierailija
68/117 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Fidel Castro on heille jo historian opetuksessa, kun meille vanhemmille se oli aikalaisuutta. Historiaahan tulee koko ajan lisää ja 80-90 -luvun vaihteessa tapahtui niin paljon, että Fidel Castro ei välttämättä ole vielä lukiossa tullut edes vastaan, koska myöhemmin on tapahtunut isompia asioita. 

Tämä. Mammat ei ilmeisesti ymmärrä, että kyseinen herra on nykyisin historiaa eikä edes kovin merkittävää sellaista. 

Ei merkittivää historiaa? Aivan kuten ei myöskään esim. kylmä sota, Berliinin muurien murtuminen tai Vietnamin sota.

Ohjuskriisi?  Punasen napin pältä oli jo pölyt pyyhitty ja varmistin poistettu.  Niinn no eihän viittäsekuntia vaille mailmanloppu ole mitenkään merkittävää mailmanhistoriaa, kun sitä näin älyllisemmin ajattelee täältä tynnyristä käsin.

Vierailija
69/117 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret eivät tiedä paskaakaan. Opetan yläkoulussa ja tuli puhetta mikä meri on Suomen ja Ruotsin välissä. Eräs vastasi ihan pokkana: Välimeri. Ei vittu. Ihme, että pokkani piti. Ja tuo ei ollut Porvoossa..

Vierailija
70/117 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut minullekaan tuttu vaikka olen tämmöinen hikke korkeakoulut käynyt 23-vuotias. Ei sitä kaikkea tietoa muista tai sitä ei ole vain tullut vastaan, minä en esimerkiksi muista että koskaan historian tunneilla olisi Kuubaa käyty läpi.

Et sitten seuraa uutisia tv:stä tai lehdistä??

Castro on wikipedian mukaan ollut vuoden 2008 helmikuusta pääosin pois julkisuudesta, joten oletan että häntä ei ole niissä pyörinyt viimeiseen liki yhdeksään vuoteen. Yhdeksän vuotta sitten olin yläasteella. Eli ei ole käyty historian tunneilla läpi hyvin todennäköisesti eikä uutisissakaan pyörinyt :D

Ja ei, en seuraa. Seuraan netistä.

Vierailija
71/117 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret eivät tiedä paskaakaan. Opetan yläkoulussa ja tuli puhetta mikä meri on Suomen ja Ruotsin välissä. Eräs vastasi ihan pokkana: Välimeri. Ei vittu. Ihme, että pokkani piti. Ja tuo ei ollut Porvoossa..

Niin, tietenki porvoolaiset olis tienneet että suomenlahti :) 

Mutta, jos opetat, niin oletko tehnyt hommasi huonosti jos tuolla asteella ei kysyttäessä tiedetä?

Vierailija
72/117 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylllä mun yläasteikäinen poikani tiesi sen hyvin. Tietää Che Guevaran ja vallankumouksen, kuubalaiset pakolaiset ja myös Kuuban mielenkiitoisen autokannan.

Ihmettelen eniten sitä että joillakin voi olla Che paita päällä eikä he tiedä tästä terrorista yhtään mitään, kuin että sen paidan käyttäminen ärsyttää joitain ihmisiä.

Vierailija
73/117 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut minullekaan tuttu vaikka olen tämmöinen hikke korkeakoulut käynyt 23-vuotias. Ei sitä kaikkea tietoa muista tai sitä ei ole vain tullut vastaan, minä en esimerkiksi muista että koskaan historian tunneilla olisi Kuubaa käyty läpi.

Et sitten seuraa uutisia tv:stä tai lehdistä??

Castro on wikipedian mukaan ollut vuoden 2008 helmikuusta pääosin pois julkisuudesta, joten oletan että häntä ei ole niissä pyörinyt viimeiseen liki yhdeksään vuoteen. Yhdeksän vuotta sitten olin yläasteella. Eli ei ole käyty historian tunneilla läpi hyvin todennäköisesti eikä uutisissakaan pyörinyt :D

Ja ei, en seuraa. Seuraan netistä.

Kyllä Kuuba on viime vuosinakin ollut otsikoissa. Obama teki historiallisen vierailun keväällä Kuubaan ja Fidelin veli presidentti Raul Castro isännöi. 

Vierailija
74/117 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö lukion ekalla. Ei tiedä kuka oli.

Vierailija
75/117 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään tiennyt/muistanut. Ikää 35 vee. Mun piireissä ei ole tapana keskustella historiasta. Uutisia seuraan mutten silti muistanut.

Vierailija
76/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö lukion ekalla. Ei tiedä kuka oli.

En ole koskaan käynyt lukiota,mutta tiesin kyllä siinä iässä keitä olivat Stalin ,Hitler, Churchill,De Gaulle, Eisenhover, Mahatma Gandhi, Albert Schweitzer,Martin Luther King, Nelson Mandela,Mannerheim,Minna Canth,Leo Tolstoi, F.M Dostojevski, Marie Curie...tiesin heidän tekojensa kautta  sen perusteella mitä olin niistä  heistä lukenut ja kuullut.Ja monista muistakin näiden mainittujen lisäksi.

Historian henkilöistä,joista useimmat  olivat kuolleet jo vuosikymmeniä ennen syntymääni.

Jos ei historian tuntemus ulotu edes 1900-luvun merkkihenkilöihin (hyviin tai pahoihin,faktoista tai katsantokannasta riippuen) niin sitä ei sitten olekaan.

Jos ei tämän päivän 16-17 vuotias lukiolainen tunne edes sellaisia nimiä jotka vaikuttivat vielä täysillä 1990-luvun maailman politiikassa ja suurvaltapolitiikassa, niin ei ainakaan  ihan hirveästi kannattaisi sitten ruveta nyrpistelemään nenää "alaspäin" niille jotka ovat siitä lukeneet ja sitä seuranneet ja ehkä tietävätkin siitä jotain.

Muutakin kannattaa maailmassa tosiaan seurata kuin pelkästään  niitä Pokemon-hahmoja ja Salkkareita.Ja ehkä voisi olla muunkinlaisia ylpeydenaiheita,kuin "ettei edes tiedä" mikä on dieselveturi,lp-levy,postikortti  ja kasettisoitin.

Voisi vaikka miettiä,että olisikohan jotain sellaista  osannut keksiä itse.

Vierailija
77/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No osataan täällä ainakin alapeukuttaa-se se vasta taito onkin ja tapa tuoda mielipiteensä esille ja keskustella...

Vierailija
78/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukion toisella, eikä nimi ole koskaan koulussa tullut vastaan. En siis tiennyt, kun luin uutisen aloin tosin tietty ottaa selvää kuka kys.henkilö oli. Nyt olen taas vähän viisaampi. Ihmetyttää kyllä ettei missään vaiheessa ole puhuttu koulussa hänestä

Vierailija
79/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunismi on kuonnollinen yhteiskunnan tila, tulemme vielä huomaamaan sen. Kapitalismi ei vaan toimi.

Vierailija
80/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuuluu tietää lukiolaisten.