Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapurin lukiolaistyttö ei tiennyt Fidel Castroa, onko ihan yleistäkin että tuon ikäiset eivät tiedä?

Vierailija
26.11.2016 |

Aamulla hississä kysyin että oliko jo kuullut että Fidel Castro on kuollut. Tyttö tokaisi vain että "ai kuka se on?". Ihmetyttää kyllä että eikö ole koskaan kuullut Fidel Castrosta, on kuitenkin maailmanhistorian merkkihenkilöitä.
Tuohon ikään mennessä luulisi jo jossain vastaan tulleen kyseisen asian.

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukion toisella, eikä nimi ole koskaan koulussa tullut vastaan. En siis tiennyt, kun luin uutisen aloin tosin tietty ottaa selvää kuka kys.henkilö oli. Nyt olen taas vähän viisaampi. Ihmetyttää kyllä ettei missään vaiheessa ole puhuttu koulussa hänestä

Etkö lue sanomalehtiä??? Tai netistä

Vierailija
82/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mie luulin että Se on kuollut jo ajat Sitten, sekoitin kai Tseke Waaraan? :D olen 31v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin ihan rehellisesti sanoa etten ole koskaan kuullutkaan tuota nimeä. Olen 24-vuotias ja valmistuin lukiosta L:n papreilla ja 9.8 keskiarvolla.

Vierailija
84/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tiedä kuka hän on, mutta sijoittaisin hänet jonnekin Kuubaan ja vallankumoukseen ja kommunismiin näin perstuntumalta. Nimi on tuttu, mutta en muista, että olisin koskaan perehtynyt aiheeseen.

Ei minua kiinnosta yleisesti ottaen historia, koska se on mennyttä aikaa ja siten sen muistelu on turhaa. Toki jos menneisyydessä on jotain tapahtumia, joita voidaan käyttää hyödyksi tulevaisuuden arvioinnissa. Se tulee kuitenkin kohdalle sitten jos tuollaista tietoa tarvitsee. En minä historian tapahtumia ala vain lämpimikseni opiskelemaan, vaikka jotain tarinoita on ihan mielenkiintoista kuunnella. Nuokin tulevat vain aina niin monen suodattimen läpi, että pitäisi perehtyä useisiin eri lähteisiin, jotta voisi luoda edes jotenkuten realistisen kuvan itse.

Ja juuri tämän asenteen takia ihmiskunta ja kansojen päättäjät yhä uudelleen toistavat vanhoja virheitä.

Vierailija
85/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin ihan rehellisesti sanoa etten ole koskaan kuullutkaan tuota nimeä. Olen 24-vuotias ja valmistuin lukiosta L:n papreilla ja 9.8 keskiarvolla.

No et kai sitten koskaan ole seurannut uutislähetyksiä tai lukenut 'Hesaria', tai muitakaan sanomalehtiä.

Tiesitkö missä Kuuba sijaitsee,tai oliko maan nimi sinulle  tuttu (tai olitko koskaan kuullut siitä ?)

Vierailija
86/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten nuorten osaaminen on alkanut polarisoitua, koska koulussa tarjotaan paljon mutta vaaditaan vähän. Ne, jotka ovat motivoituneita opiskelemaan, osaavat hyödyntää opetuksen ja ovat todella sivistyneitä, ja ne, jotka lyövät homman läskiksi, pääsevät systeemistä läpi, ansaitsevat sen tai ei. Olen törmännyt lukion opettajana mm. seuraaviin puutteisiin ihan hyviäkin arvosanoja peruskoulussa saaneiden nuorten tiedoissa: Yksi nuori ei tiennyt, mikä on lautanen englanniksi, opiskeltuaan englantia kahdeksan vuotta. Moni nuori puhuu Suomen historiasta ikään kuin olisimme käyneet vain yhden sodan joskus muinoin, ja tähän yhteen sotaan liittyy kaikki mahdollinen Suomen itsenäistymisestä veteraaneihin, Vänrikki Stoolin tarinoista Tuntemattomaan sotilaaseen. Syytä, miksi Suomessa on äidinkielenään ruotsia puhuvia, ei yleisesti tunneta. Moni lukiolainen ei tiedä, mitä tarkoittaa esimerkiksi demokratia, kommunismi tai kolonialismi.

Vierailija
87/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin 24-vuotiaana Suomi-Kuuba seuran kautta Brigada Nordicassa , Campamento Julio Antonio Mellan prikaatin  (sijaitsi lähellä Havannaa) työleirillä. Rakensimme siellä koulurakennusta rakennustyömaalla ja iltaisin oli poliittisia luentoja,kokouksia ja katsauksia.

Tämä tapahtui kesällä,loma-aikana. Töissä olin noihin aikoihin (80-luvulla) Svetogorskin II-vaiheessa, rakennustyömaalla.

Vierailija
88/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten nuorten osaaminen on alkanut polarisoitua, koska koulussa tarjotaan paljon mutta vaaditaan vähän. Ne, jotka ovat motivoituneita opiskelemaan, osaavat hyödyntää opetuksen ja ovat todella sivistyneitä, ja ne, jotka lyövät homman läskiksi, pääsevät systeemistä läpi, ansaitsevat sen tai ei. Olen törmännyt lukion opettajana mm. seuraaviin puutteisiin ihan hyviäkin arvosanoja peruskoulussa saaneiden nuorten tiedoissa: Yksi nuori ei tiennyt, mikä on lautanen englanniksi, opiskeltuaan englantia kahdeksan vuotta. Moni nuori puhuu Suomen historiasta ikään kuin olisimme käyneet vain yhden sodan joskus muinoin, ja tähän yhteen sotaan liittyy kaikki mahdollinen Suomen itsenäistymisestä veteraaneihin, Vänrikki Stoolin tarinoista Tuntemattomaan sotilaaseen. Syytä, miksi Suomessa on äidinkielenään ruotsia puhuvia, ei yleisesti tunneta. Moni lukiolainen ei tiedä, mitä tarkoittaa esimerkiksi demokratia, kommunismi tai kolonialismi.

Kyllä alkaa pelottamaan tulevaisuus, jos ei edes perussivistys ole nykynuorison hallussa. Minun on vaikea ajatella esimerkiksi mahdollisen NATOon liittymisen päättämistä tuntematta historiallista taustaa. Toisaalta voi olla hyväkin, että nykypäivän puolustuspoliittista päätöstä tehdessä ei ole tuota painolastia harteilla.

Kyllä minusta nykyhistorian tärkeimmän tapahtuman eli Kuuban ohjuskriisin vaiheet tulisi jokaisen tuntea. Myös se että ollaan oltu erittäin lähellä täydellistä ydintalvea. Ja ylipäätään mikä on ydintalvi.

Vierailija
89/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tiennyt ennen noita uutisia

T. 14 v

Vierailija
90/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tai mikä määrää sen, mitä jokaisen muka pitäisi tietää?

Vierailija
91/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin vastannut: Eikö se ole ollut jo kuolleena kauan?

Vierailija
92/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Fidel Castro on heille jo historian opetuksessa, kun meille vanhemmille se oli aikalaisuutta. Historiaahan tulee koko ajan lisää ja 80-90 -luvun vaihteessa tapahtui niin paljon, että Fidel Castro ei välttämättä ole vielä lukiossa tullut edes vastaan, koska myöhemmin on tapahtunut isompia asioita. 

Castro on kyllä maailmanhistorian kannalta aika iso asia. Jo Castron sissien voitto diktaattori Batistasta on ihme sinällään. Kysehän oli kuitenkin USA:n naapurissa elävästä USA:n nukkehallitsijasta, joten resursseja ei Castron vastapuolelta puuttunut.

Toisin kuin esim Vietnamissa, Castro ei saanut sotilaallista tukea kommunistijäteiltä, eikä vallankumous alkujaan nojannut kommunismiin. Castro käytännössä pakotettiin NL:n syliin, kun Batistan porukan tukemista ei älytty lopettaa USA:n taholta.

Seuranneet Sikojenlahden maihinnousun torjuminen, Kuuban kriisissä saavutettu lupaus Kuuban suvereniteetin kunnioittamisesta yms, eivät nekään todellakaan ole vähäpätöisiä historiallisia asioita. Kuuban kriisi oli hyvin lähellä aiheuttaa ydinaseilla käytävän kolmannen maailmansodan.

Vierailija
93/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiesin, tosin valmistuin lukiosta viime keväänä. Siihen en osaa vastata onko kovin yleistä, luulisin että ainakin pari kaveria ei tiedä kenestä on kysymys. Huomaan kyllä omassa ikäluokkassani, että välillä on vaikeaa keskustella ajankohtaisista asioista, koska todella harvat seuraavat edes uutisia tai ovat ylipäätään kiinnostuneita :/

Vierailija
94/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta. On kyllä saanut kulkea ihminen laput silmillä ja korvilla koko ikänsä, jos ei ole kuullutkaan yhdestä historian suurimmasta vallankäyttäjästä. Olet joko harvinaisen huonomuistinen tai harvinaisen typerä.

Vierailija
95/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kun pitää silmät auki ja korvan kuulolla niin jopa amis sen tietää.

Vierailija
96/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä nimeltä tiiä mut naaman ja "lippiksen" kyllä tunnistavat. Täällä meinaa yksi idiootti kans.

Vierailija
97/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tai mikä määrää sen, mitä jokaisen muka pitäisi tietää?

Ei kukaan ,mutta mitä yleisemmin tunnettu joku tieto on sitä useammat tietystikin huomaavat sen tietämättömyytesi jostain puheena olevasta asiasta ja mitä useamman asian suhteen sen  huomaavat, sitä vahvemmaksi kuva sinusta 'mistään yleisesti tiedetystä asiasta tietämättömänä ja niistä keskustella osaamattomana' ihmisenä heidän silmissään vahvistuu.  ...

Vierailija
98/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

N32v kirjoitti:

Minä olisin vastannut: Eikö se ole ollut jo kuolleena kauan?

Siis kuka ?! Eli ketä tarkoitat ?

Vierailija
99/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä typy on valinnut kurssiohjelmansa niin, että on mini pakollisista aineista ja sitten kaikenlaista mukavaa, elämyksellisiä taidekursseja, mediataitoja ja viisi kieltä. Kirjoitta 8 L:llää tai mikä se korkein arvosana nykyään onkaan.

Ja sinä kehtaat väittää tyttöä sivistymättömäksi. Kuule, nykypäivänä pärjätään elämässä ihan muilla tiedoilla kuin Suomen vesireittien, pääkaupunkien ja edesmenneiden johtajien syntymävuosien ulkopänttäyksellä. Toki nuo ovat hyviä tärppejä haluatko miljonääriksi tosi tv:ssä, mutta reaalimaailman tosielämän miljonääreiksi tullaan nykyään ihan muilla tiedoilla.

Vierailija
100/117 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohho. Tosin vielä erikoisempaa on, että joku ihan oikeasti juoksee vauvapalstalle avaamaan aloitusta siitä minä naapurin teinityttö tietää tai on tietämättä.