HS: synnytyspelkoiset keisarinleikkaussynnyttäjät, mitä mieltä?
Olen varmaan old school, mutta itse soisin valinnan vain sellaisille, joilla olisi itsellään aidosti huono kokemus synnytyksestä.
Ja tuossa artikkelissakin mainitaan, että on somen aiheuttama ilmiö, että naiset ovat synnytyspelkoisempia.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1480055151667?jako=dd55ec1b55c59e76748c7f5937…
Kommentit (504)
Pelko on aika itsekäs tila ajatellen, että äidillä olisi mahdollisuus normaaliin alatiesynnytykseen. Alatiesynnytyksessä vauva saa heti tuloreitillään kosketuksen bakteereihin, jotka vaikuttavat hänen tulevaan vastustuskykyynsä. On aika ihmeellistä, jos äiti ei toivo lapselleen terveyttä.
Itselläni on takana onnistunut ja helppo alatiesynnytys, eikä missään vaiheessa ollut synnytyspelkoa, enemmänkin olin naiivin luottavainen ammattiosaajiin. En siis osaa lainkaan samaistua synnytyspelkoisten tuntemuksiin, mutten välttämättä lähtisi ulkopuolisena päättämään minkälainen pelko keneltäkin on "hyväksyttävää" ja eväämään pelkosektiota keneltäkään vain siksi, että minulla on takana hyvä synnytyskokemus.
Äidin pitäisi saada itse päättää synnytystapansa, mutta lääkäreiden tehtävänä on kertoa riskit sekä antaa heidän ammatillinen mielipide siitä, minkä lääkäri kokee olevan paras vaihtoehto. Viimeinen päätös tulisi olla kuitenkin potilaan ja lääkäri tulisi kunnioittaa sitä. Näin asia ei tällä hetkellä ole teoriassa, mutta käytännössä hyvin lähelle tätä.
Vierailija kirjoitti:
Pelko on aika itsekäs tila ajatellen, että äidillä olisi mahdollisuus normaaliin alatiesynnytykseen. Alatiesynnytyksessä vauva saa heti tuloreitillään kosketuksen bakteereihin, jotka vaikuttavat hänen tulevaan vastustuskykyynsä. On aika ihmeellistä, jos äiti ei toivo lapselleen terveyttä.
Niitä pöpöjä ei voi hieroa lapsen nassuun sitten omin kätösin heti kun on saatu ulos? On aika ihmeellistä jos sektio on saatanasta vain tämän takia.
Kattokaa nyt! Suomessa ollaan vieläkin keskiajalla, muualla sektiot on ihan normaaleja synnytystapoja!
Synnytyspelkoa oli jo paljon ennen somea. Minusta syntyvyys on jo muutenkin pohjalukemissa, joten synnytspelkoisten pitäisi automaattisesti saada keisarinleikkaus, jos haluavat. Komplikaatioriskistä huolimatta.
Suomessa syntyvyys on laskussa ollut jo monta vuotta ja laskee edelleen kuin lehmän häntä synnytyspelon vuoksi. Itsekään en hanki lapsia ennenkuin sektio on 100% mahdollinen.
Jännästi ne sektion riskit aina unohtuvat, kun vaakakupissa on se, että pillu on hetken löysänä. Valitkaa paremmat miehet, joiden voitte luottaa pysyvän rinnalla myös epäseksikkään kauden niin synnytyspelkokin vähenee.
Hmm..pitäisiköhän se sektio jo antaa synnytyspelkoisille? Jos sillä vaikka sais vähän Suomen väkilukua nousemaan. Ihme ettei ole jo herätty tähän
Minulta jää ainakin lapset tekemättä tähän maailman sen takia, etten halua synnyttää alateitse (=ajatus on niin ahdistava ja pelottava etten pysty edes harkitsemaan sitä) ja keisarinleikkaus tuntuu olevan sellainen vaihtoehto että siitä joutuu taistelemaan. Eipä tule täältä ainakaan uusia veronmaksajia tähän maahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä pöpöjä ei voi hieroa lapsen nassuun sitten omin kätösin heti kun on saatu ulos? On aika ihmeellistä jos sektio on saatanasta vain tämän takia.
Kuka niitä hieroo? Isäkö tunkee kätensä nukutetun äidin alapäähän ja hieroo sitten?:)
No siis sektio on leikkaus eli siihen liittyy leikkauksen riskit, mahdolliset komplikaatiot. Eli myös siten "sektio on saatanasta", jos halutaan käyttää ilmaisuasi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa syntyvyys on laskussa ollut jo monta vuotta ja laskee edelleen kuin lehmän häntä synnytyspelon vuoksi. Itsekään en hanki lapsia ennenkuin sektio on 100% mahdollinen.
Jos sinulla on tuollaisia henkisiä ongelmia, ehkä on kaikille parempi ettet lisäänny.
Minä ja siskoni olemme molemmat sektiolapsia. Hyvin meillä menee, terveitä ollaan eikä edes mitään allergioita. Äiti oli/on niin synnytyspelkoinen ettei kuulemma meinannut edes tehdä meitä. Luojan kiitos sai sektion ja me molemmat saatiin syntyä.
Vierailija kirjoitti:
Minulta jää ainakin lapset tekemättä tähän maailman sen takia, etten halua synnyttää alateitse (=ajatus on niin ahdistava ja pelottava etten pysty edes harkitsemaan sitä) ja keisarinleikkaus tuntuu olevan sellainen vaihtoehto että siitä joutuu taistelemaan. Eipä tule täältä ainakaan uusia veronmaksajia tähän maahan.
Ei tuollaisen vässykän lapsista mitään veronmaksajia tule :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on tuollaisia henkisiä ongelmia, ehkä on kaikille parempi ettet lisäänny.
Sulla näyttäis niitä henkisiä ongelmia olevan. Taisi alatiesynnytys olla traumaattinen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Kattokaa nyt! Suomessa ollaan vieläkin keskiajalla, muualla sektiot on ihan normaaleja synnytystapoja!
Suomessa on vielä maalaisjärki voimissaan. Ihmistä ei mikään saalista toista ihmistä lukuunottamatta eikä juuri mikään tauti tapa. Synnytys ja ehkä myös synnytyspelko ovat luonnon tapoja säädellä kantaamme, joka on jo nyt täysin riistäytynyt käsistä.
Naiset on kyllä ihan kauheita. Sen huomaa täältäkin kommentoinnista. Syyllistetään kaikesta, tainnu oma alatiesynnytys olla niin järkyttävä että saman tuskan haluaisi muillekin.
Hei teille synnytyspelkoisille: sen sektion kyllä saa nykypäivänä. Se vain vaatii sen synnytyspelko-diagnoosin. Se vaatii keskustelun (joillakin keskusteluita) pelkopolklinikalla ja lopulta päätöksen saa synnytystapa-arviossa lääkäriltä n. raskausviikolla 36. Kyllä minäkin jännitin loppumetreille asti että näinköhän se lääkäri minulle sitä myöntää, mutta myönsi. Ei tarvinnut vääntää kättä eikä tapella. Ei vaatinut kuin asiallista keskustelua sekä että on varma päätöksestään.
Ketään ei voida pakottaa synnyttämään alateitse, sitä suositellaan koska se lähtökohtaisesti turvallisempi, mutta siihen ei todellakaan pakoteta. Se sanotaan tuossa hesarin artikkelissa. Rohkeasti vaan lapsia tekemään, ei kannata tuon takia jättää lapsia tekemättä.
Terveisin itsekin pelkosektiolla synnyttänyt, joka hieman yllättyi kun siitä sektiosta ei tarvinnutkaan tapella
Suomessa saa sektion jos osaa sen itse vaatia. Ensin kyllä täytyy käydä keskustelemassa pelostaan yms mutta jos vielä senkin jälkeen pelko on kamala niin sektion saa. Itse yritin päästä pelosta kaikin keinoin mutten päässyt. Kaksi lasta minulla on, molemmat suunnitellulla sektiolla. Sektiot menivät todella hyvin ja minulla on aivan ihanat tyttäret. Ilman sektiomahdollisuutta ei varmaan olisi noita rakkaita tyttäriä.
Onneksi tuota synnytyspelkolievitystä on ja moni pääsee pelostaan. Mutta uskomatonta on se, että joku nainen tankkaa itsensä täyteen nettikirjoituksia ja somekertomuksia kauhusynnytyksistä eikä enää pidä alatiesynnytystä itselleen vaihtoehtona.