IS: Bussikuski jätti lapsen pysäkille Espoossa, kun ei ollut tarpeeksi rahaa
Bussikuski jätti lapsen pysäkille, kun lapsella ei ollut rahaa mennä perille asti, vaan hänellä oli Espoon seutukortti ja olisi matka ollut Helsinkiin.
Kommentit (466)
Lasten sisäinen lippu maksaa 1,03€ ja seutu 2,02€. Että 99snt takia muksu heitettiin bussista pihalle ja vaivattiin turhaan poliisia ja hätäkeskusta. Maalaisjärki selvästi katosi jonnekin heti kun Helsingin raja tuli vastaan.
Jos lapsi olisi saanut mennä bussilla sen loppumatkan ilmaiseksi niin se ei olisi ollut keneltäkään millään lailla pois eikä olisi aiheuttanut mitään lisäkustannuksia mutta nyt viivytettiin turhaan muiden matkustajien matkaa ja tuhlattiin häken ja poliisin resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
iltalehdessä lukee, että bussiyhtiönkin mielestä kuski teki väärin ! on kuulemma ulkomaalainen ja ottanut ohjeet turhan pilkutarkasti....
Bussikuski ei ole toiminut väärin, koska saanut ohjeet hälytyskeskukselta, mutta ei tuo ihan putkeenkaan ole mennyt.
Olen monta kertaa bussissa todistanut tilannetta, kun rajalla on pistetty porukkaa pois kyydistä, kun on ostettu vain sisäinen lippu. Tulee näille pummeille kauheana yllärinä, kun sillä ei voikaan ajaa seutuna... Ovat yleensä nuorta porukkaa. Tunnelma on ollut kuvainnollisesti, että rehellisesti lipun maksaneet ovat antaneet aplodit kuskille.
bussiyhtiön mielestä toimi " lainaus: maalaisjärkeä pitäisi käyttää, lasta ei saa heittää bussista ulos!" kuskia kuulemma puhutetaan asiasta, saa nähdä jatkuuko työsuhde...
Vierailija kirjoitti:
iltalehdessä lukee, että bussiyhtiönkin mielestä kuski teki väärin ! on kuulemma ulkomaalainen ja ottanut ohjeet turhan pilkutarkasti....
No tottakai he antavat tuollaisen lausunnon, kun asiasta on jo noussut someraivo. Silti uskon kuskin toimineen tietämiensä ohjeiden mukaisesti.
Rahatta/liputta matkustavia on ihan hirveästi ja monet tekevät sitä ihan tahallaan, yrittävät vedota kuskin empatiaan jotta pääsisivät pummilla. Luulen, että firmalla on hyvin tarkat säännöt tuosta asiasta ja tuo vaaraan saattaminen, mikä ohjeissa oli mainittu on hyvin tulkinnanvarainen kohta. Kuski yritti parhaansa ja vielä jälkikäteen soitteli äidille ja hätäkeskukseen varmistaakseen, että lapsi on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään järkeä? Ei. Entäs jos tytölle olisi tällä reissulla sattunut jotain? Sepä vasta kalliiksi olisikin tullut. Ja bussikuski maksaisi siitä todennäköisesti työpaikkansa menetyksellä.
No kun se lapsi ei edelleenkään ollut sen bussikuskin vastuulla missään vaiheessa.
Eli sinä olisit vaikka keskellä yötä heittnäyt 6-vuotiaan bussista jos niikseen tulee. Jos 6-vuotias löydettäisiin tapettua, kohauttaisit vain olkapätäsi ja ajattelsit "ei ollu mun vastuulla". Ymmärrätkö, että yhteiskunta toimii ainaostaan silloin hyvin, jos ihmisillä on hyviä aikeita toisiaan kohtaan. Eli, vaikka vastuu on tottakai vanhemmilla, niin jos joku ihminen joka olisi voinnut tehdä jotain, mutta ei sitä kusipäisyyttään tee - on myös osasyyllinen.
Sama kun taapero menee rannalla veteen - annat viattoman ihmisen hukkua, koska ei sun vastuulla?
9-vuotias ei ole välittömässä vaarassa linja-autopysäkillä seitsemältä illalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuskilta hölmösti toimittu. Saan tästä alapeukut. Mut itelle tuli vaan mieleen et miksi Laura ei kävelly lopun matkaa kotiin jos koti oli parin pysäkin päässä. Tiesi missä oli? Ei ollut eksynyt.
Sen sijaan viittilöi autoilijoille. Hirvee riski et joku hullu osuu kohdalle. Lauran mielestä pysähtynyt autoilija vaikutti kunnolliselta ( 9-vuotiaan arvio). Mä olenkin 70-luvulla syntynyt. Ite kuljettiin jokapuolelle bussilla/kävellen. Välillä eksyinkin.
Stadissa toi leppävaara-Pakila on about 5km. Aika pitkä matka pimeällä kävellä 9-vuotiaalle.. Toi oli kehän varrella missä pysäkit ei ole ihan vierekkäin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki puhuu täällä pienestä lapsesta? 9-vuotias ei ole enää mikään pieni lapsi, joka ei yhtään osaisi ajatella omilla aivoillaan. Siis normaali 9-vuotias. Tästä Laurasta en tiedä.
Ala-asteen 3-luokkalainen on kyllä minusta aika pieni ipana jossain motarin varrella ilta-aikaan.
Pitää muistaa että tilanne tuli täysin yllättäen,siinä voi hätääntyä sellainenkin joka ei muuten hätääntyisi.
Vierailija kirjoitti:
Hauska huomata, että nämä av-ääliöt täällä ovat lähinnä vain kateellisia tytön äidin somehuomiosta, mutta heiltä puuttuu täysin kyky miettiä, miltä tuntuisi, jos omalla lapselle tapahtuisi jotain vastavaa. Ei tajuta suuria linjoja, mutta osataan haukkua ihmisen ulkonäköä ja hammaskalustoa...
Tämä äiti ihan itse laittoi jutun someen ja kehotti jakamaan sitä. Minusta täysin idioottimaista toimintaa tuollainen, kun ei itse tajua, että oli itse suurin syyllinen tilanteeseen. Pitää kestää kritiikki kun alkaa muita syyttelemään omasta mokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuskilta hölmösti toimittu. Saan tästä alapeukut. Mut itelle tuli vaan mieleen et miksi Laura ei kävelly lopun matkaa kotiin jos koti oli parin pysäkin päässä. Tiesi missä oli? Ei ollut eksynyt.
Sen sijaan viittilöi autoilijoille. Hirvee riski et joku hullu osuu kohdalle. Lauran mielestä pysähtynyt autoilija vaikutti kunnolliselta ( 9-vuotiaan arvio). Mä olenkin 70-luvulla syntynyt. Ite kuljettiin jokapuolelle bussilla/kävellen. Välillä eksyinkin.
Stadissa toi leppävaara-Pakila on about 5km. Aika pitkä matka pimeällä kävellä 9-vuotiaalle.. Toi oli kehän varrella missä pysäkit ei ole ihan vierekkäin..
5km pitkä matka? Älä kuule viitti naurattaa. Seitsemältä illalla ei pitäisi edes olla hirveästi mitään sekopäitä liikkeellä vielä tai ainakin tulee paljon normaalejakin ihmisiä vastaan.
bussiyhtiön toimitusjohtajan Tom Wardin mukaan kuljettajan olisi pitänyt viedä tyttö määränpäähän!
"sanomattakin on selvää, että tässä ei toimittu oikealla tavalla eikä tilanteessa ole mitään puolusteltaváa.. kyseessä on kuljettaja, joka ei tule suomalaisesta kulttuurista ja on oppinut että annettuja ohjeita noudatetaan kirjaimellisesti... meidän ohjeemme sanovat, ettei matkustajaa saa poistaa bussista ellei se ole matkustajalle turvallista!
En laittaisi lastani ekaa kertaa bussiin tyhjällä arvolipulla ilman kännykkää. "Pikkasen" huithapeli on äitikin vaikka tässä kuski tekikin virhearvion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussikuski ei ole toiminut väärin, koska saanut ohjeet hälytyskeskukselta, mutta ei tuo ihan putkeenkaan ole mennyt.
Olen monta kertaa bussissa todistanut tilannetta, kun rajalla on pistetty porukkaa pois kyydistä, kun on ostettu vain sisäinen lippu. Tulee näille pummeille kauheana yllärinä, kun sillä ei voikaan ajaa seutuna... Ovat yleensä nuorta porukkaa. Tunnelma on ollut kuvainnollisesti, että rehellisesti lipun maksaneet ovat antaneet aplodit kuskille.
bussiyhtiön mielestä toimi " lainaus: maalaisjärkeä pitäisi käyttää, lasta ei saa heittää bussista ulos!" kuskia kuulemma puhutetaan asiasta, saa nähdä jatkuuko työsuhde...
Tietysti jatkuu. Ei ketään irtisanota sen takia, että on noudattanut yhtiön sääntöjä liian tarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Siis lapsi oli muutaman pysäkin päässä kotoa :D Ei jestas, kuolen nauruun, olipa ihan hirveä hylkäys, olis varmaan tunnin aikana kävellyt jo neljästi kotiin, jos olis vaan viitsinyt.
Ja lapsen kyyditsijä ei ollut voinut viedä lasta perille asti, vaan jätti muutaman pysäkin päähän kotoa (mitähän tekee kilometreissä?), ilman minkäänlaista mahdollisuutta soittaa apua jos hätä tulee. Minusta se alkuperäinen kyyditsijä oli tässä pahin hylkääjä, ihan aivoton järjestely, eikä ketään kotona ottamassa lasta vastaan ja ihmettelemässä kun ei tuntiin näy.
Joo hyi mikä bussikuski, sen vika! Taas duunarin niskoille kaikki hölmöilyt.
Et taatusti Helsingissä ole käynytkään. Täällä kehän varrella olla pari pysäkkiä 10km matkalla. Pistäppä oma penskas 9-vuotiaana kävelemään kehän varteen 10km pimeällä.. vittu mikä ääliö maalainen!!
Haha, "vasta" viides tai kuudes auto oli pysähtynyt. Musta se on aika hyvin, että noin nopeasti pysähtyi.
Uusi ajatus tuli mieleeni: mitäpä jos kuski ajatteli lapsen olevan karkumatkalla!
Jotkut lapset karkailevat-siksi ehkä soitti hätäkeskukseen.
Stockmann mainoksessakin pikkulapsi menee yksin kauppaan ja ostaa jonkun barbin joulupukin seuraksi...
Vierailija kirjoitti:
Hauska huomata, että nämä av-ääliöt täällä ovat lähinnä vain kateellisia tytön äidin somehuomiosta
Voi herra mua armahda.
Luin tuon jutun ja hämmästyin, kun kyseessä onkin 9-vuotias, kuvittelin, että puhutaan jostain kuusivuotiaasta. 9-vuotias on jo niin iso lapsi, että pitää osata hoitaa bussilippunsa ja rahansa itse. Jos ei osaa, hoitakoon vanhemmat. Ensimmäistä kertaa yksin matkustamassa??? Normaali tuon ikäinen on hoitanut matkakorttinsa ja kännykkänsä jo muutaman vuoden. Voi luoja näitä juttuja.
Bussikuski teki väärin MUTTA ENS KERRALLA VARMISTAKAA ETTÄ KÄNNYKKÄ ON MUKANA KUN LAPSI LÄHTEE POIS KODISTA PITKÄKSI AIKAA.
Jos pysäkki on jossain kehän tai moottorien varrella, niin sellaisesta on todella vaikea löytää tie kotiin. Vaikka kehää pitkin olisi kaksi pysäkkiä, voi se tarkoittaa kävellen mitä ihmeellisempää kiertotietä.
En tajua, miksei kuski voinut päästää lasta sillä vahingossa ostetulla väärällä lipulla kotiin asti. Ei todellakaan mene minun jakeluun. Ja bussi on ollut täynnä av-mammoja joille ei tule mieleenkään auttaa uuden lipun ostossa vaan myhäilevät ja haukkuvat äidin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaa kertaa yksin bussilla. Ei tarpeeksi matkakortilla, ei rahaa, ei kännykkää. Siis haloo vanhemmat! Yksin jätetty lapsi selviytymään.
Ei ole bussikuskin ongelma
No on se vähän jos on jättämässä pikkutytön yksin pimeään.