IS: Bussikuski jätti lapsen pysäkille Espoossa, kun ei ollut tarpeeksi rahaa
Bussikuski jätti lapsen pysäkille, kun lapsella ei ollut rahaa mennä perille asti, vaan hänellä oli Espoon seutukortti ja olisi matka ollut Helsinkiin.
Kommentit (466)
Ikivanha ohje jo ytv:n ajoilta on että liputonta/rahatonta lasta ei ikinä jätetä kyydistä. Aikuisen voi huoletta jättää kyydistä, mutta lasta ei.
Vierailija kirjoitti:
Lasten sisäinen lippu maksaa 1,03€ ja seutu 2,02€. Että 99snt takia muksu heitettiin bussista pihalle ja vaivattiin turhaan poliisia ja hätäkeskusta. Maalaisjärki selvästi katosi jonnekin heti kun Helsingin raja tuli vastaan.
Jos lapsi olisi saanut mennä bussilla sen loppumatkan ilmaiseksi niin se ei olisi ollut keneltäkään millään lailla pois eikä olisi aiheuttanut mitään lisäkustannuksia mutta nyt viivytettiin turhaan muiden matkustajien matkaa ja tuhlattiin häken ja poliisin resursseja.
Siis lapsi laitettu matkaan matkakortilla, jossa alle 5 € arvoa ja turvarahaa käytännössä 0 €. Aikamoista säätöä äidiltä.
Luulen, että lapsi oli opetettu aikaisemmin siihen, että ajetaan sisäisellä lipulla ja että kuski ei huomaa. Nyt kävi, että kuski huomasi. Kyllähän se harmittaa, kun on ollut paska tsäkä.
Mun lapsille opetan ettei koskaan vieraan kyytiin, ei koskaan. Tosin annan riittävästi bussirahaakin. Eikä asuta pkseudulla.
Minulle kävi noin 90-luvulla. Olin yön keskustassa. Minulta vietiin talvitakki, kukkaro ja nuorisojoukko kiusasi minua. Vanhemmat olivat tehneet minusta ilmoituksen poliisille ja minua etsittiin.
Kamalaa olisi voinut sattua. Muistan miten itkin ja yritin monesti kysyä apua ihmisiltä ja bussikuskeiltakin. Kyyneleet polttivat pakkaspäivän poskilla. Ajattelin että kuolen, olin niin pieni silloin. Tapauksen jälkeen äiti jättäytyi pois töistä ja isän oli tehtävä ylitöitä, kunnes kuoli työonnettomuudessa. Muistan vieläkin kun eräs herra potkaisi minut kuralätäkköön ja sylki päin näköä kun kerjäsin markkaa bussimatkaa varten. Hänellä oli julma katse :(
Aika vaikea on tietää paljonko lapsen lipussa on arvoa. Lapsikin voi lähteä treeneihin, niin että vanhemmat ovat töissä. Siksi puhelin voi jäädä tai siitä voi olla akku lopussa. Vaikka äidit yrittävät varautua aivan kaikkeen, niin silti me kaikki toivomme, että joku auttaisi pulaan joutunutta lasta. Tuosta lasten heittelejätöstä tai bussista ulos heittämisestä on puhuttu iät ajat ja näköjään vieläkin pitää puhua. Lapsia ei heitetä ulos tuntemattomille pysäkeille. Itsekin olisin ollut ihmeissäni ilman rahaa ja puhelinta jossain kehän varrella.
pulutossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska huomata, että nämä av-ääliöt täällä ovat lähinnä vain kateellisia tytön äidin somehuomiosta
Voi herra mua armahda.
No mercy for braindead.
8 vuotias Mimmu kirjoitti:
Minulle kävi noin 90-luvulla. Olin yön keskustassa. Minulta vietiin talvitakki, kukkaro ja nuorisojoukko kiusasi minua. Vanhemmat olivat tehneet minusta ilmoituksen poliisille ja minua etsittiin.
Kamalaa olisi voinut sattua. Muistan miten itkin ja yritin monesti kysyä apua ihmisiltä ja bussikuskeiltakin. Kyyneleet polttivat pakkaspäivän poskilla. Ajattelin että kuolen, olin niin pieni silloin. Tapauksen jälkeen äiti jättäytyi pois töistä ja isän oli tehtävä ylitöitä, kunnes kuoli työonnettomuudessa. Muistan vieläkin kun eräs herra potkaisi minut kuralätäkköön ja sylki päin näköä kun kerjäsin markkaa bussimatkaa varten. Hänellä oli julma katse :(
0/5
Vanhemmat ovat osasyyllisiä, kun laittoivat lapsen rahattomana ja ilman kännykkää matkaan. Luulisi, että vanhempi on edes puhelimen tavoitettavissa, kun lapsi on ensimmäistä kertaa yksin matkustamassa. Bussikuski teki myös törkeästi, eikös vähän aikaa sitten ollut saman tyyppinen tapaus, missä linjattiin, että rajatonta lasta ei jätetä kyydistä.
Miksei kukaan bussissa olleista muista matkustajista maksanut tytön matkaa ?
En tiedä itkeäkö vai nauraa, että puolet kommentoijista ei ole edes lukenut koko lehtijuttua. Tai sitten kaikilla on jokin häiriö lukemisen ymmärtämisessä. Aika turhauttavaa kun monen sivun pituisessa keskustelussa joka toinen viesti on aivan turha, vastaus selviää alkuperäisestä artikkelista.
Mitäs kertalippu kuljettajalta olisi maksanut, 2,80? Lapsi yksin maailmalle ilman edes kolmea euroa matkassa, hyvää toimintaa äidiltä.
Siis miten ihmeessä on heitteillejättö jättää lapsi pysäkille, mutta sama lapsi on kuitenkin päästetty yksin matkustamaan ilman rahaa ja yhteyttä vanhempiin? Itselläni on saman ikäinen poika ja tiedän, että hän olisi ihan kauhuissaan yksin pimeällä kaupungilla, joten ymmärrän kyllä tuon hädän. Mutta kyllä syy on jossain ihan muualla kuin bussikuskissa. Jos on ensimmäinen kerta, kun lapsi kulkee yksin, pitää tietysti vanhempien olla koko ajan tavoitettavissa ja tarkistaa, että on rahaa ja lisäksi vielä käydä läpi kaikki mahdolliset ongelmatilanteet.
Onneksi täällä Pieksämäellä on ilmaiset bussikyydit kaikille peruskouluikäisille ;)
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikea on tietää paljonko lapsen lipussa on arvoa. Lapsikin voi lähteä treeneihin, niin että vanhemmat ovat töissä. Siksi puhelin voi jäädä tai siitä voi olla akku lopussa. Vaikka äidit yrittävät varautua aivan kaikkeen, niin silti me kaikki toivomme, että joku auttaisi pulaan joutunutta lasta. Tuosta lasten heittelejätöstä tai bussista ulos heittämisestä on puhuttu iät ajat ja näköjään vieläkin pitää puhua. Lapsia ei heitetä ulos tuntemattomille pysäkeille. Itsekin olisin ollut ihmeissäni ilman rahaa ja puhelinta jossain kehän varrella.
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia. Aika järkyn kevyttä suhtautumista vakavaan asiaan.
!!! OLI LAPSEN ENSIMMÄINEN MATKA YKSIN !!!
Ei rahaa, ei lippua, ei kännykkää, superäityli harrastamassa
Kyllä olisi hyvä, että kuljettaja odottaa sen maksun jo liikkeelle lähtiessä, siinähän voi ihan kysyä, että minne olet menossa ja neuvoa lasta. Niin että jos ei ole rahaa, voi jättää ottamatta kyytiin. Tässä tapauksessa tosin kyytiin ottamattomuus olisi ollut lapselle ihan yhtä huono juttu, koska koko homma oli äidin taholta niin huonosti suunniteltu.
Hyvin näkyy tyttöä ja äitiä kuvassa hymyilyttävän, että eipä nuo suuresti järkyttyneiltä vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kyse lapsen ensimmäisestä matkasta yksin, niin tällaiset asiat pitää poissulkea. Bussirahat voi katsoa jo aamulla valmiiksi ja puhelimen ladata, jos tietää, ettei ole silloin kotona kun lapsi lähtee kotoa.
No mut on jätetty helsingissä ulkopuolelle vaikka oli rahaa, kun oli se kokeilu, että ritivaunissa ei saanut ostaa lippuja. Siinä tlvipuutarhan tienoilla ei nyt vaan ole lähimaillakaan mitään kioskeja tai paikkoja mistä lippuja voi ostaa. Kyllä vitutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kyse lapsen ensimmäisestä matkasta yksin, niin tällaiset asiat pitää poissulkea. Bussirahat voi katsoa jo aamulla valmiiksi ja puhelimen ladata, jos tietää, ettei ole silloin kotona kun lapsi lähtee kotoa.
Niin ja sitten koskaan ei voi tapahtua mitään ylättävää.
En ole syntynyt pk-seudulla joten voin sanoa hyvin, etten antaisi pienen tytön kulkea yksin bussilla tuon ikäisenä. Etenkään iltaisin.
Eivät ne kehän liikennekaistat ole mitään kävelypromenadipaikkoja ja 9-vuotias saa olla lapsi ja avuton. Ei tarvitse olla "pikkuaikuinen". Tyttö olisi voinut jäädä auton alle ja turha kai sanoa, että liftaaminen vasta vaarallista onkin. Olisi tuossa voinut joutua jonkun hullun kyytiin ja löytyä myöhemmin jostain katuojasta. Ja vaikka olisikin kuinka pärjäävä lapsi tahansa, niin fyysisesti lähes kuka tahansa aikuinen voi tehdä 9-vuotiaalle lapselle pahaa. Ei se huoli lapsen turvallisuudesta ole tuulesta temmattua.