Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
Tehoaisiko saunominen kuumassa ja välillä oleilu kloorivedessä? Tätä monta tuntia putkeen.
Mulla oli syyhy kaksi viikko sitten tehtiin poikaystävän kanssa rasvaus. Ja oon pessy melkeen kaikki vaatteet 60 kympissä ja nyt tullut uusia näppyjä käsiin. Kelaan että pitääkö käydä ostaa uusi rasva ihan mälsää. Mietin että mitä tein väärin. Imuroin 3päivää putkee. Kaikki pesin sängystä patjojen päälliset 60 imuroin sohvan matot patjat huolellisesti tyynyliinat pesin. Mitä neuvoksi?
Hei @syyhyläinen, ole kiltti ja palaa kertomaan lisätietoja tai laita nyt edes työpaikkasi laittamaan Thl:ään epidemia-ilmoitus- eihän tästä tosiaan muuten päästä koskaan!!
Jos tulee kuituja ihosta, se voi olla morgellons.
Maailmalla tätä on ollut enemmän.
Johtuu chemtraileista.
Googlaa Morgellons.
Lääkärit ei muuten sitten edes tunnista tätä versiota
Lääkärit ei todellakaan tunnista syyhyä. He olettavat, että syyhupunkki elää pelkästään kämmenissä/sormissa ja sieltä täytyisi löytyä niitä punkkeja/tunneleita/vesirakkuloita.
Niitä löytyy vain taudin alkuvaiheessa käsistä.
Elimistön oma puolustusmekanismi reagoi syyhypunkin eritteisiin ja muniin hitaasti, siksi oireet tartunnan saamisesta voivat alkaa vasta viikkojen kuluttua ja tartunnan alkuperää ei voi kuin aavistella.
Syyhytartuntojen määrä on kasvanut hurjasti matkustuksen lisäännyttyä. Lentokoneet, bussit ja hotellit, tarjoavat tälle viheliäiselle kulkutaudille hyvät mahdollisuudet levitä.
Punkki tarttuu helposti vaatteisiin yleisistä penkeistä yms. Ihmisellä voi olla tuhansia punkkeja ihollaan ja sen alla, joten niitä on myös vaatteissa, hanskoissa, pipoissa.
Ajattelin kanssa nyt jakaa oman kokemukseni jos siitä olisi jollekin apua! Meille tuli kanssa syyhy, ja tein rasvaukset nixillä kaksi kertaa. Siivosin, höyrytin, pakastin ja saunotin vaatteita, ja vaihdoin lakanat tosi usein. Silti rasvan tuoma helpotus tuntui kestävän vain muutaman päivän.. lueskelin sitten näitä ketjuja suomeksi ja enkuksi, ja törmäsin jossain tutkimukseen jossa ihmisiä oli nukutettu samoissa lakanoissa henkilöiden kanssa joilla oli paha syyhy. Vain 1.5% sai tartunnan. En tiedä onko tämä totta mutta päätin vaihtaa taktiikkaa, koska jatkuva siivoaminen alkoi käydä henkisesti raskaaksi.
Luin kanssa teepuuöljystä, ja olinkin käyttänyt sitä jo iholleni, mutta toisen öljyn kanssa laimennettuna. Vaihdoin sen kosteusvoiteeseen (koska ajattelin että se kuljettaa öljyn syvemmälle ihoon eikä jätä vain pintaan niin kuin toisen öljyn kanssa sekoitettuna)
Ja tuntui että se toimi..! Vaikka siis lopetin siivoamisen.
Mutta raskaana ollessaan teepuuöljyähän ei saa käyttää. Halusin vain kertoa omasta kokemuksesta kun epätoivoissani itsekin näitä ketjuja silloin selailin.
Kysymys ap:lle. Onko syyhy jo lähtenyt?
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin kanssa nyt jakaa oman kokemukseni jos siitä olisi jollekin apua! Meille tuli kanssa syyhy, ja tein rasvaukset nixillä kaksi kertaa. Siivosin, höyrytin, pakastin ja saunotin vaatteita, ja vaihdoin lakanat tosi usein. Silti rasvan tuoma helpotus tuntui kestävän vain muutaman päivän.. lueskelin sitten näitä ketjuja suomeksi ja enkuksi, ja törmäsin jossain tutkimukseen jossa ihmisiä oli nukutettu samoissa lakanoissa henkilöiden kanssa joilla oli paha syyhy. Vain 1.5% sai tartunnan. En tiedä onko tämä totta mutta päätin vaihtaa taktiikkaa, koska jatkuva siivoaminen alkoi käydä henkisesti raskaaksi.
Luin kanssa teepuuöljystä, ja olinkin käyttänyt sitä jo iholleni, mutta toisen öljyn kanssa laimennettuna. Vaihdoin sen kosteusvoiteeseen (koska ajattelin että se kuljettaa öljyn syvemmälle ihoon eikä jätä vain pintaan niin kuin toisen öljyn kanssa sekoitettuna)
Ja tuntui että se toimi..! Vaikka siis lopetin siivoamisen.
Mutta raskaana ollessaan teepuuöljyähän ei saa käyttää. Halusin vain kertoa omasta kokemuksesta kun epätoivoissani itsekin näitä ketjuja silloin selailin.
Mutta siis pääsittekö tällä konstilla eroon? Kun kirjoitit, että tuntui, että se toimi?
Mikä äidilläsi on tilanne nyt?
Pystytkö palaamaan kertomaan lisätietoja?
Syyhyläinen kirjoitti:
Meillä työpaikalla syyhyepidemia "n.500 työntekijää" pääkaupunkiseudulla. Ollut vuosia jo kutinaa mutta nyt vasta selvisi sen aiheuttaja. Todnäk myös kaikkien työtekijöiden perheenjäsenillä jo ja heidän työpaikoilla, kouluissa jne jne. Aluksi oli pieniä vesirakkuloita sormissa, punaisia näppylöitä alapäässä ja nyt vuosien jälkeen kutittaa nenää melki kokoajan ja muualtakin.
Eihän tästä päästä enää ikinä eroon!!!???
Mikä sinulla on tilanne nyt? Mikä lääkärifirma tätä hoiti, tai miten asia selvisi?
Itselläni on ollut syyhy jo pitkän aikaa.. Mielenterveyteni on mennyt jo ajat sitten ja itsemurhat lähinnä mielessä tästä saatanan punkista.. Olen hoitanut muutamaan kertaan mutta aina tulee takaisin jostain. Eihän tämä lähde ikinä tästä mailmasta kun jo lääkäreillä on tämä tauti.. Ainoa tapa on että ihmiset alkavat menemään lääkäreillä enemmän ja enemmän ja vaativat tästä uutta tutkimusta. Minulla tämä on jo siinä kohtaa että käteni hikoavat 24/7 kurkussa paskaa kokoajan, olen kalpea kuin mikä, outoja sykkimisiä ympäri kehoa sillon tällöin.. Itse olen pirkanmaalta ja tämä tauti on levinnyt ihan käsiin jo vuosi kaksi sitten. Toivon todella että tämä olisi menneen talven lumia vuoden loppuun saakka mutta se vaatii ihmisiltä rankkaa vääntämistä niiden lääkäreitten kanssa.. Miettikää toki kuinka vaikeaa tälläinem pandemia on lääkäreiden myöntää kun itsekkin jo kantavat sitä
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ollut syyhy jo pitkän aikaa.. Mielenterveyteni on mennyt jo ajat sitten ja itsemurhat lähinnä mielessä tästä saatanan punkista.. Olen hoitanut muutamaan kertaan mutta aina tulee takaisin jostain. Eihän tämä lähde ikinä tästä mailmasta kun jo lääkäreillä on tämä tauti.. Ainoa tapa on että ihmiset alkavat menemään lääkäreillä enemmän ja enemmän ja vaativat tästä uutta tutkimusta. Minulla tämä on jo siinä kohtaa että käteni hikoavat 24/7 kurkussa paskaa kokoajan, olen kalpea kuin mikä, outoja sykkimisiä ympäri kehoa sillon tällöin.. Itse olen pirkanmaalta ja tämä tauti on levinnyt ihan käsiin jo vuosi kaksi sitten. Toivon todella että tämä olisi menneen talven lumia vuoden loppuun saakka mutta se vaatii ihmisiltä rankkaa vääntämistä niiden lääkäreitten kanssa.. Miettikää toki kuinka vaikeaa tälläinem pandemia on lääkäreiden myöntää kun itsekkin jo kantavat sitä
Täällä toinen Pirkanmaalta, täällähän tuntuvat kaikki rapsuttavan itseään, porukka ei vaan tajua heillä olevan tartuntaa? Saan itsekin kokoajan jostain takaisin. Kävin myös lääkärissä ja lääkäri alkoi tiedostamattaan raapia kättään, jolloin tajusin, että on huono tilanne jos hoitohenkilökunnalla jo tartunta myös. Tämä ei kyllä ole mitään normikantaa.
Pakkashoitoa vaatteille, avantouintia? Muutto johonkin hotellihuoneeseen pariksi viikoksi.
Jos toisen hoidon jälkeen, kahden viikon päästä ilmestyy taas näppylöitä onko hoito mennyt pilalle?
Vierailija kirjoitti:
Jos toisen hoidon jälkeen, kahden viikon päästä ilmestyy taas näppylöitä onko hoito mennyt pilalle?
Oliko pelkkä rasvaushoito vai saitko suun kautta otettavat tabletit myös?
Olen itsekin huomannut Pirkanmaalla saman. Moni tuntuu rapsuttavan sormenvälejään eikä edes tiedosta vaivaa. Tiedän muutaman kaverinkin keillä selkeät syyhyn oireet, mutta eivät hoidata.
Itse olen tehnyt tarkat voidehoidot (sisältäen 2 voitelua viikon välein ja yltiömäiset siivoukset yksiössä) jo kolmesti. Myös yksittäisiä voidehoitoja välissä. Odotteluaikana olen aina siivoillut, odotellut ja tunnustellut joko kutina loppuisi. Yhdellä hoitokerralla (voitelu x2) oli voiteen lisänä tabletit. Tuntuu, että kutina helpottanut pariksi päiväksi hoidon jälkeen, mutta sitten alkaa taas yltyä.
Olen soitellut lääkäriin, mutta kuulemma enää ei eivät edes tabletteja suostu määräämään, sillä ihossani ei ole jälkiä. Ihossani oli näitä kutisevia näppyjä ja paukaumia vain aivan tartunnan alussa. Tämän jälkeen pelkkä kutina. Ja tiedän sen olevan syyhyä sillä epäonnistuneen hoidon (jonka luulin onnistuneen) jälkeen syyhy on tarttunut lähipiiriini.
En ole enää ollut kuukausiin minkäänlaisissa tekemisissä tai kosketuksessa ihmisten kanssa etten vain tätä tartuttaisi enää eteenpäin, mutta hoitoa (tabletteja) ei enää saa ja voiteet tehottomia. Rahaa mennyt nyt vajaa 500e puolessa vuodessa tähän eikä enää olisi varaa.
Olen myös huomannut, että nix-voiteet olleet loppu useasti tässä reilun puolen vuoden aikana. Samoin nix-shampoot. Myöskin stroctomelin saatavuudessa puutteita. Tämähän on jo toivoton tilanne. Ahdistaa ehdottomasti enemmän kuin korona. En tiedä enää mitä tehdä. Keinot on käytetty ja netistä luettu ihan kaikki hoito-ohjeet ja kokemukset.
Pari kuukautta sitten luin epätoivoisena näitä palstoja. Kaipasin edes yhtä onnistunutta syyhyn karkotus tarinaa. Ehkä ihmiset eivät jaksa palata kirjoittamaan sen jälkeen kun ovat eroon päässeet, mutta tässä miten itse pääsin eroon.
Ihan ensimmäiseksi sitä rasvaa laitetaan (painan 55kg) 2tuubia kerrallaan, yksi ei riitä mihinkään (lääkäri neuvoi näin)
Huomasin sellaisen että rasva ei tapa käsissä näkyviä käytäviä, kädessä näkyvä punkki lopettaa liikkumisen pariksi päiväksi rasvauksesta mutta jatka sitten taas elämää?! Rupesin jossain kohti repimään käsien käytävät nuppineulalla auki ja kaivamaan punkin pois ja laittamaan vielä rasvaa päälle.
Olin tehnyt 3rasvausta ennen lääkäriin menoa ja syyhy palasi joka kerta
Lääkäri määräsi 2tuubia ja 2tuubia viikon päästä uudestaan, eli yhteensä 4 tuubia (stromectol oli tässä kohti maasta kokonaan loppu).
Noh viikko tämän 4tuubin hoito setin jälkeen huomasin taas uusia käytäviä käsissä. Stromectolia ei edelleenkään ollut saatavilla ja sain uudet 4 tuubia nixiä.
Alotin viikon mittaisen ”teho hoidon”. Pakkasin laukun valmiiksi puhtailla vaatteilla ja heitin sen varuiksi vielä ulos pakkaseen. Vaihdoin lakanat joka yö, imuroin joka päivä. Sänky, imuri ja lompakko pois lukien en koskenut mihinkään mihin olin viimeisen kahden viikon aikana koskenut. Sitten aloitin rasvauksen. Tiistaina laitoin kaksi tuubia, torstaina yhden tuubin, lauantaina yhden tuubin, sunnuntaina yhden,
(tässä kohti tuntui että käytäviä silti tulee vain lisää ja lisää mutta maanantai aamuna sain iloisia uutisia, stromectolia oli tullut taas suomeen)
Maanantai iltana otin pillerit naamaan, rasvasin vielä kahdella tuubilla. Tiistai aamuna nappasin laukun mukaan ja lähdin mökille. Mökin kuistilla heitin päällä olevat vaatteet pussiin ja menin suoraa suihkuun pesemään nixin pois. Ensimmäisen yön nukuin mökin sivurakennuksessa, jonka jälkeen siirryin pää mökkiin. Olin mökillä yhteensä 10pv. Vaatteet vaihdoin joka päivä, lakanat myös, vaihtelin myös sänkyä jossa nukun. 8pv mökillä oltuani otin stromectolin toisen annoksen ja tein siivous rumban.
Nyt on kuukausi kulunut siitä kun olen mökiltä palannut eikä yhden yhtä näppyä tai käytävää ole ilmestynyt. Jo ensimmäinen stromectol annostus mielestäni pysäytti syyhyn sillä mökillä en kutissut enää ollenkaan.
Sain tartunnan kaveripiiristäni, kaverit pääsivät eroon pelkällä rasvalla ja lakanoiden vaiholla. Kukaan ei tosin kahdella tuubilla, jokaisella meni vähintään 5 tuubia, joillakin enemmän.
Ja vielä lisäyksenä emme nähneet kavereiden kanssa ketään ihmisiä joulukuun lopun, tammikuun ja helmikuun alun aikana joten toistemme uudelleen tartuttaminen ei ole ollut mahdollista.
Tsemppiä kyllä tästä voi näköjään selvitä!
Onko muilla ollut sellaisia mustia tai tummia, eri pituisia, melko ohuita lankamaisia kiekuroita hiuspohjassa ja kehossa ihossa? Minulla niitä on kehossa päivän jälkeen tai suihkun jälkeen. Tai nix shampoo valuttaa niitä korvien taakse, kaulaan jne. Mikä ihmeen muoto ja kanta tämä on? Kummia, hieman kaarevia pätkiä tms myös ollut.
Mitä ovat? Miten olette päässeet eroon päänahassa olevista ?