Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyhy ei lähde - elämä pilalla?

Vierailija
24.11.2016 |

Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.

Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.

Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.

Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.

Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.

Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.

Kommentit (1381)

Vierailija
101/1381 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka lääkäri auttoi ja kirjoitti reseptin ilman että täytyi kaivella punkkia esiin?

Ite kävin naantalin terveyskeskuksen lääkärillä. Mitään syyhynviittavaa mulla ei näkynyt ihossa, paitsi siis ihan helvetillinen iltakutina mistä tiesin että syyhy, ei ole normaalia "kutinaa" just tollasta SYYHYÄ. Nimensä veroinen kaveri. Pari minuuttia siinä tivasin että syyhy se on, heitin myös valkoisen valheen että yksi perheenjäsenistä kutiaa myös niin lääkäri sitten kirjoitti minulle 6 pakettia Stromectol tabletteja. 

Vierailija
102/1381 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään aika moni Ihotautilääkäri määrää Stromectol tabletit ja kehottaa laittamaan myös paikallisvoiteen eli NIXIN tehosteeksi samaan aikaan, varsinkin jos on oireillut pitkään. Ootteko te ketkä kamppailette syyhyn kanssa tietonen että näin voi ja suositellaan nykyään ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1381 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tuota yksikään ihotautilääläri suositellut; eivät edes tunnu tunnistavan syyhyä , kun etsivät vain käytäviä käsistä. Tuntuu tuo ivermektiinikin olevan kovin vieras lääke lääkäreille.

101; otitko nuo 6 pakettia (4tbl kerrallaan) viikon välein vai miten? Onko tuosta pitkä aika ?

Vierailija
104/1381 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin mummon vintiltä DDT täystuho purkin, jossa on vielä jauhetta jäljellä. Purkin kannessa kerrottiin tehoavan, täihin, luteisiin, torakoihin, satiaisiin ja syyhypunkkeihin. Voin lähettää purkin sinulle, kun en itse tsrvitse.

Vierailija
105/1381 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olette käyttäneet päänahkaan , jossa erittäin sitkeässä?

Vierailija
106/1381 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä olette saaneet helpotusta , kun syyhy tms levinnyt päänahkaan asti. Oletteko tilanneet ulkomailta jotain tehokkaampia shampoita/linimentteja? Jos niin mitä ja mistä.

Mä hieroin Nix-shampoota runsaasti päänahkaan ja hiuksiin, jätin yöksi pyyhe kiedottuna ja sidottuna päähän. Aamulla vielä kostutin koko hoidon ja taas pyyhe ympärille, pidin muutaman tunnin. Tätä voi joutua toistamaan usein. Ja tietenkin ne pirulaiset kipittävät sitten muualle, eli Nix-voide kaikkialle, myös kasvoihin ja korvakäytäviin ja nenään. 

Vierailija
107/1381 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin kiitos Sinulle 106 neuvoistasi ja vinkeistäsi. Tiedät varmasti tämän epätoivon ja h..vetin. Tätä ei tosiaan toivoisi kellekään...paitsi ehkä sitten kuitenkin niille lääkäreille, jotka suhtautuneet naureskellen koko asiaan, kun ei käsissä näy käytäviä.

Nix shampoo on tosiaan todella mieto, vain 1%, kun voide on 5%. Shampoota olen laittanut monta kertaa, mutta antanut vaikuttaa max 30min (purkissa lukee, että vain 10min!! Mihin lie tehoaa sillä...).

Voidetta olen laittanut koko kehoon, mutta täytyy laittaa tarkemmin korviin ja nenänpielikn (nenän sisään ei taida uskaltaa laittaa, eikä silmien ympärille).

Jouduitko toistamaan monta kertaa kertomasi hoidon (shampoo yön yli päässä)? Ja käytitkö samaan aikaan voidetta?

Mistä tiesit lopulta, että hoidot tehonneet...

Tuliko pitkään jätöksiä / nöyhtää / tms ihosta? Kutinan kai pitäisi olla hyväkin merkki, että hoidot tehoaa , punkit kuolee.

Tuntuu, että ovat hieman resistentteja permetriinille (nix)... harmi, kun täältä ei saa malationi shampoota tai bentsyylibentsoaattia, joita saa muista pohjoismaistakin. Melkoinen takapajula tuntuu Suomi olevan näiden asioiden suhteen.

Vierailija
108/1381 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lääkärin mukaan syyhy ei mene edes aikuisella päähän. Pitäisiköhän oppeja päivittää? Hittoako se punkki tietää missä kohtaa ihmisruumista on!

Vierailija
109/1381 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kai odottaa, että punkki kiipeää noin kommentoineen lääkärin omaan päähän...

Vierailija
110/1381 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi kaikille, mulla syyhy lähti 4kk sitten mutta edelleen on kutinaa ja satunnaisia näppyjä jälkioireina. Joten voi tosiaan pitkäänkin jatkua, paljon pitempään kuin mitä lääkärit sanovat. Tiesin että oli syyhy poissa kun ei enään tyttöystävään tarttunut.

Ja syyhy ei mukamas päähän mene aikuisella koska pään alueen iho on punkeille liian paksua, toisin kuin vauvoilla tai vanhuksilla. Tiedä sitten, onko totta.

Vierailija
111/1381 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla tullut syyhyssä sellaisia ohuita, pitkiä tummia kiekuroita / haituvia /pätkiä tms päänahasta, varsinkin korvien takaa. Kutittanut kovin. Ja sieraimien suulta / sisäpuolelta myöskin. Mitä ihmettä ovat? Eikö punkin jätös ole enemmän tummaa nöyhtää ja pisteitä ? Eipä taida olla ihan normi syyhykanta.

Vierailija
112/1381 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä olette saaneet helpotusta , kun syyhy tms levinnyt päänahkaan asti. Oletteko tilanneet ulkomailta jotain tehokkaampia shampoita/linimentteja? Jos niin mitä ja mistä.

Mä hieroin Nix-shampoota runsaasti päänahkaan ja hiuksiin, jätin yöksi pyyhe kiedottuna ja sidottuna päähän. Aamulla vielä kostutin koko hoidon ja taas pyyhe ympärille, pidin muutaman tunnin. Tätä voi joutua toistamaan usein. Ja tietenkin ne pirulaiset kipittävät sitten muualle, eli Nix-voide kaikkialle, myös kasvoihin ja korvakäytäviin ja nenään. 

Kuinka monta kertaa teit käsittelyn ja millä välillä / kuinka tiheästi?

Teitkö 3-5 päivän välein vai miten ja kuinka kauan?

Vierailija
113/1381 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nixiä voi tilata englannista?

Vierailija
114/1381 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kato eBaysta. Siellä on myös ivermektiiniä.

Vierailija
115/1381 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tarkoitat eläimille tarkoitettua ivermektiiniä. Mitenkähän sitä ihmiselle annostellaan? Ja tilaus voi kestää pari kuukauttakin..?

Ja toimittavatko Suomeen?

Vierailija
116/1381 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako sieltä myös Malathion shampoota tms? Nix on tehoton shampoo.

Vierailija
117/1381 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon kirjoittaa laitetaan veteen?

Vierailija
118/1381 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kloriittia laitetaan veteen*

Vierailija
119/1381 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko laittaisitte veteen kloriittia?

Vierailija
120/1381 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taitaa olla ihan eri syyhykanta liikkeellä, jota lääkärit yrittävät hoitaa vaan omin perusopein

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme