Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyhy ei lähde - elämä pilalla?

Vierailija
24.11.2016 |

Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.

Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.

Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.

Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.

Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.

Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.

Kommentit (1381)

Vierailija
161/1381 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettu syyhy ekan kerran 2018. Sekä mun vastasyntyneellä ja kumppanilla.

2018-2020 tuli aina sillon tällöin yks vesirakkula sormeen ja lähti. Ei kutinaa.

2021 kuopus sai syyhy dg ja radvattiin uudestaan kaikki. Nyt kuopuksella selässä ihottumaa, ei musta Näytä syyhylyä mut nyt pyydän lääkäriltä kyllä voiteet ja lääkkeet useammaksi kerraksi. Onko muita vinkkejä? Oon ihan loppu. Tosiaan kutinaa ei ole mut noi yksittäiset näpyt tulee ja oon ihan valmis hyppää parvekkeelta alas kun en jaksa enää ja en edes oo varma onko tää syyhyä

162/1381 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei jaksais enää kirjoitti:

voisin ostaa vaikka heti jos vielä voidetta löytyy?

Löytyy 😊

Kuinkas menetellään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
163/1381 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan!!!!

Ok. Kuinkas menetellään?

Vierailija
164/1381 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita jotka kärsii syyhystä

Lääkkeet tehottomia

Ihon alla tuntuu 'liikettä'

Onko tää edes normi syyhykantaa

Vertaistukea kaivataan!

Kommentoi pian

Vierailija
165/1381 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaistukea kaivataan pitkään kamppailevat

joannahietikko@hotmail.fi

166/1381 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelinkin tuolla jo aikaisemmin stooria, kuinka poikkiksen kanssa päästiin eroon viime vuoden puolella noista sitkeistä paskiaisista. Nix voide tai lääkärin määrämät tabut ei meillä useammankaan kerran jälkeen toimineet. Alko mietityttään et onko ne öttiäiset immuuneja noille lääkkeille?

Meillä toimi heti kerralla ruotsista ostettu benzyl benzoate voide. Voiteen lisäksi viikon ajan asunnon perusteellinen siivous ja tekstiilien pakastus/ pesurumba jne.

Ostettiin useampi tuubi varalta ja mulla ois 2 avaamatonta tuubia vielä jäljellä jos joku haluaa ostaa. Laitelkaas viestiä jenzera90@gmail.com.

Vierailija
167/1381 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeata on, puoli vuotta taisteltu. Monet nix voiteet ja Scatolit syöty. Itse olen kaivanut luupilla ja nuppineulalla eläviä punkkeja nahkan alta itseltä ja perheeltä. Lääkärit naureskelee, että höpö ukko kun kuvittelee löytävänsä punkkeja. Lääkäri ei itse edes vaivaudu juuri etsimäänkään niitä. Nyt kokeilussa hevosen bio nix voide. Emme kohta tiedä miten jatkamme ja jaksamme.

Vierailija
168/1381 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös meillä taisteltu syyhyä vastaan.

Vertaistukea kaipaan.

joannahietikko@hotmail.fi

Vierailija
169/1381 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi lääkärissä oikein kysyin pitäisikö ottaa samalla Nix voiteet Scatolin kanssa?. Lääkäri sanoi, että ei kannata, koska kyllä scatol on tehokas ja riittää. Mutta eipä riittänyt, edelleen olen kaivanut muutaman punkin sormista, vaikka kaikki siivoukset on tehty viimeisen päälle. Selvästikään lääke ei tehoa kunnolla.

Vierailija
170/1381 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut kans syyhy viime syksynä ja taistelin sen kanssa tosi pitkään. Tabletit eikä voiteet toimineet vaikka hoidin monta kertaa ja siivosin viimesen päälle. Sitten käännyin yksityisen lääkärin puoleen, joka on erikoistunut syyhyyn.

Kertoi, että tabletit ei oo toimineet koska ne olisi tosi tärkeä ottaa ruuan kanssa. Terveyskeskuksissa ja apteekissa neuvotaan syömään tyhjään vatsaan, koska scatolia ja stromectolia käytetään pääsääntöisesti suolessa asuvien loisten hoitoon. Koska kyseessä on syyhy, joka asuu iholla, täytyy lääke ottaa ruuan kanssa jotta se imeytyisi.

Lisäksi hoito on todella tärkeä toistaa 7-12 päivän kuluessa ensimmäisestä hoidosta. Nix ja scatol tappaa vain punkit eikä niitä munia. Hoito toistetaan jotta munista kuoriutuneet punkit saadaan hävitettyä. Terveyskeskuksessa on neuvottu toistamaan kahden viikon kuluttua, mutta se on tämän syyhyyn erikoistuneen lääkärin mukaan liian pitkä aika hoitojen välillä. Punkit saattavat keretä munia tässä välissä uusia munia jotka eivät kuole hoidoilla.

Lisäksi scatol + nix yhdistettynä on oman kokemuksen mukaan tehokkain yhdistelmä. Nix yksinään ei toiminut, mutta yhdistettynä scatolin kanssa (ja scatol ruuan kanssa) paransi vihdoin syyhyn.

Näillä keinoilla mä pääsin tästä eroon. Ja tietenkin todella huolellisella siivoamisella. Hoidin tosiaan tätä ennen moneen otteeseen niin voiteella kuin tableteilla eikä se vaan millään lähtenyt. Suosittelen kääntymään lääkärin puoleen joka tietää syyhystä enemmän. Olen ollut teidän tilanteessa, jotka olette hoitaneet moneen kertaan. Ne punkit eivät ole resistenssejä ainakaan scatolille, ette vaan ole saaneet oikeita hoito-ohjeita. Pääsette kaikki varmasti eroon tästä, kun käännytte oikean hoidon puoleen. Tsemppiä kaikille!

Vierailija
171/1381 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittu näin,otettu ruuan kanssa yms

Vierailija
172/1381 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa apteekistä käsikauppatavarana myytävää Sibicortia kuuriluontoisesti! Vuosia sitten minulla oli syyhypunkki ja muistelen, että mökkipaikkakunnan tk- lääkäri määräsi nimenomaan Sibicort kuurin siihen vaivaan ja pääsin siitä jo ensimmäisellä hoitokerralla kerralla eroon.

Vierailija
173/1381 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni oma jaksaminen tän kans siihen että menin psykoosiin....ja suljetulle.

En toivo kelleen tätä.

Vierailija
174/1381 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhystä eroon päässyt kirjoitti:

Mulla ollut kans syyhy viime syksynä ja taistelin sen kanssa tosi pitkään. Tabletit eikä voiteet toimineet vaikka hoidin monta kertaa ja siivosin viimesen päälle. Sitten käännyin yksityisen lääkärin puoleen, joka on erikoistunut syyhyyn.

Kertoi, että tabletit ei oo toimineet koska ne olisi tosi tärkeä ottaa ruuan kanssa. Terveyskeskuksissa ja apteekissa neuvotaan syömään tyhjään vatsaan, koska scatolia ja stromectolia käytetään pääsääntöisesti suolessa asuvien loisten hoitoon. Koska kyseessä on syyhy, joka asuu iholla, täytyy lääke ottaa ruuan kanssa jotta se imeytyisi.

Lisäksi hoito on todella tärkeä toistaa 7-12 päivän kuluessa ensimmäisestä hoidosta. Nix ja scatol tappaa vain punkit eikä niitä munia. Hoito toistetaan jotta munista kuoriutuneet punkit saadaan hävitettyä. Terveyskeskuksessa on neuvottu toistamaan kahden viikon kuluttua, mutta se on tämän syyhyyn erikoistuneen lääkärin mukaan liian pitkä aika hoitojen välillä. Punkit saattavat keretä munia tässä välissä uusia munia jotka eivät kuole hoidoilla.

Lisäksi scatol + nix yhdistettynä on oman kokemuksen mukaan tehokkain yhdistelmä. Nix yksinään ei toiminut, mutta yhdistettynä scatolin kanssa (ja scatol ruuan kanssa) paransi vihdoin syyhyn.

Näillä keinoilla mä pääsin tästä eroon. Ja tietenkin todella huolellisella siivoamisella. Hoidin tosiaan tätä ennen moneen otteeseen niin voiteella kuin tableteilla eikä se vaan millään lähtenyt. Suosittelen kääntymään lääkärin puoleen joka tietää syyhystä enemmän. Olen ollut teidän tilanteessa, jotka olette hoitaneet moneen kertaan. Ne punkit eivät ole resistenssejä ainakaan scatolille, ette vaan ole saaneet oikeita hoito-ohjeita. Pääsette kaikki varmasti eroon tästä, kun käännytte oikean hoidon puoleen. Tsemppiä kaikille!

Itsellä tässä juuri tuo tavallinen scatolin tuplakuuri (10 päivän väli pidettiin) ja kutinaa on edelleen 1kk tokan annoksen jälkeen. Kutina ei kyllä ole läheskään yhtä paha kuin se oli ennen lääkitystä eli en heräile yöllä raapimiseen tms., joten se antaa toivoa että tämä on vain sitä jälkikutinaa. Mutta tulee välillä töissäkin sellaisia että yhtäkkiä kutisee takamuksen alue vaikkapa, todella kiusallista. Ja kotiin tullessa aina ensimmäiseksi alkaa jostain syystä sisäreisiä kutittaa.

Lääkeinfossa lukee näin: "Tabletit niellään veden kera tyhjään mahaan. Älä syö mitään ruokaa kahteen tuntiin ennen lääkkeen ottamista tai sen jälkeen, koska ruoan vaikutusta lääkkeen imeytymiseen elimistössä ei tunneta."

Aika hassua että tuosta on ristiriitaista tietoa! Tuohan on todella tärkeä osa lääkkeen ottamista että tietää ottaako tyhjään vai ei...

Vierailija
175/1381 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös todennäköisesti syyhyä sairastava äiti ja vauva. Alkoi vauvan (4kk) kainalosta josta levisi minun kylkeen imetyksen yhteyksissä todennäköisesti. Hoidettiin ensin märkärupena, kun ensimmäinen lääkäri katsoi ja näin totesi vauvalta. Hänellä oli siis isompia rupisia ja pieniä punaisia pisteitä kyljessä. Minulla pelkkiä pieniä punaisia näppyjä. No ei auttanut rasva ja kylvyssä lotraaminen.

Mentiin parin päivän päästä jo uusiksi. Lääkäri totesi ettei näytä tyypilliseltä märkäruvelta ja laittoi lasten lääkärille eri paikkakunnalle. Siellä sanottiin taas että on märkärupi ja laitetaan teille antibiootti rasvauksen päälle hoitamaan. Viikko läträttiin näillä ja ei mitään vaikutusta. Ihottuma vain levisi meissä molemmissa.

Uudelleen lääkäriin jossa neljäs eri lääkäri totesi, että ei lähdetä nyt laittamaan mitään uusia kuureja teille, vaan annetaan ihon rauhoittua ja seurataan ilman mitään paraneeko. Lääkäri ei tiennyt mitä se voisi olla, kun ei nosta kuumetta, mutta on tarttunut vauvasta minuun. Sanoin että vauva on muuten hyväntuulinen, mutta näpyt selvästi kutittaa kun yöllä hakkaa käsiään kylkiin ja mahaansa ja kääntyilee sängyssä. Minua ei vielä tässä vaiheessa kutittanu. Käski seurata korkeintaan viikon ja jos ei helpota niin uudestaan näytille.

Emme odottaneen viikkoa kun ihottuma levisi lisää. kutina alkanut minussakin. Ulkomaalaistaustainen lääkäri meidät otti vastaan. Tutki vauvan hyvin ja katsoi jollain sinivalopäisellä kynällä näppyjä, sen jälkeen myös minusta. Sanoi että tämä voisi olla syyhy. Kanavia ei näy missään, mutta niitä ei kuulemma aina tule. Kysyi halutaanko suoraan nix voide apteekista vai vielä lastenlääkärin arvio toiselta paikkakunnalta. Ajattelin että katsotaan nyt vielä se kuudes lääkäri mitä tuumaa. Lähdettiin siis taas ajelemaan eri paikkakunnalle. Siellä lääkäri tutki vauvan näppyjä ja vertasi niitä tietokoneella syyhy näppylöihin.. Vahvisti vain edellisen lääkärin epäilyn että se voisi olla syyhyä. Apteekista saa ilman reseptiä nix voiteen, mutta hän voi tehdä vauvalle reseptin kun sitä ei saa laittaa alle 2 -vuotiaille ilman lääkärin määräystä. Tämä oli siis periaatteessa turha reissu, kun ei ollut tietäväinen tämäkään näpyistä vaan vertasi niitä tietokoneen kuvaan.

Eli kuusi lääkäriä, joista viides osasi ehdottaa syyhyä ja kuudes lääkäri myönsi mukana että sitä se voisi olla.. Tämä lääkärikunta ei siis vaikuttanut kovin tietäväisiltä syyhystä. Kukaan ei myöskään ottanut mitään kokeita tai kaivellut näppylöitä. Pintatsekkaus ja arvio päälle mitä se voisi olla.

Tehtiin eka rasvaus koko perheelle sunnuntai iltana. Kutina helpotti siksi yöksi ja seuraavaksi päiväksi,kunnes se taas jatkui. Kaikki siivoukset tehtiin kunnolla. Petivaatteita ja päivä, sekä yövaatteita oltiin vaihdettu jo märkärupi epäilyn alettua tiuhaa tahtia ja jatkettiin nytkin joka päivälle ja yölle puhtaat. Silti kutina oli sietämätöntä minulla ja vauvakin heilui öisin ja huitoi käsillään.

Tehtiin uusi rasvaus minulle ja vauvalle jo seuraavana torstaina, kun huomasin että minulle tuli uusia näppylöitä ranteeseen sinä aamuna. Eli 4 päivää oli rasvausten välissä vaikka ohjeissa oli 1-2 viikon päästä uusinta tarvittaessa.

Onko uudet näppylät normaalia rasvauksen jälkeen vai kertooko se siitä että punkit temmeltää edelleen ihon alla? Kutina jatkuu myös edelleen, mutta ilmeisesti jälkikutina on normaalia. Luulen vain että uusia näppylöitä ei kuuluisi enää tulla... Tänä aamuna oli taas uusia näppyjä ranteessa. Taas on 4 päivää kulunut edellisrasvauksesta. Vedin siihen nopsaan nixiä päälle kun oli jäänyt edelliskerrasta jämä.

Vierailija
176/1381 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa Nixit voideltu ja suursiivous tehty. 3 eriä kortisonivoidetta, etikkaa ja eteerisiä öljyjä läträtty ja allergialääkkeitä vedetty, että sais nukuttua. Nyt reilu kaksi kuukautta kärsitty tästä helvetistä. Saatiin resepti Scatoliin ja rikkivoidetta. Ja ohjeena tosiaan oli, että rasvaisen ruoan kanssa tabletit, jotta imeytyvät kunnolla. Ihotautilääkärin mukaan menee monella mönkään tuo hoito juuri siksi kun otetaan tabletit tyhjään mahaan, sillä se ohjeistus on ilmeisesti pätevä silloin jos hoidetaan jtn suolistoloista tjtn. On kuulemma sitkeää syyhyä liikenteessä, josko tästä pääsisi jo vihdoin eroon!

Vierailija
177/1381 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia huomioita:

1. Näiden juttujen lukeminen lisää paniikkia ettei syyhy lähtisi, olen näistä hyviäkin vinkkejä löytänyt kyllä

2. Jälkikutinakin voi loppua ja sitten alkaa taas uudestaan kutista, vaikka syyhy olisikin jo talttunut

3. Syyhy menee "pään sisään" eli alat kutista ihan itseksesi vaan (henkinen helvetti)

4. Hae apua kutinan hoitoon, allergialääkkeitä (saa muuten ottaa 4 pvssä vaikka aina lukee että 1), ataraxia yötä vasten jos et saa nukuttua. Bebanthen sensicalm auttoi itsellä ja cortisoniakin voi levittää vaikka joka paikkaan. Suosi löysiä vaatteita koska tiukkuus kutittaa.

5. Monet viivat joita koko ajan seurasin, olikin arpia (enhän ennen ollu ihoani tutkaillut 24/7)..

6. Monet saaneet avun ekalla hoidolla, he eivät tule tänne kirjoittelemaan eli luota hoitoihin ja odota rauhassa, jälkikutina tekee hulluks mutta voi kestääääääää eli turha syytää rahaa uusiin hoitoihin ja rasittaa ihoa turhaan.

Tsemppiä!

Vierailija
178/1381 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vinkki on ottaa kämmen selästä (tai missä epäilee käytäviä olevan) valokuva ja aina kun iskee paniikki että mikäs uusi tossa nyt on, niin tarkistaa kuvasta. Ite ainakin monta kertaa selvisin pelkällä säikähdyksellä tän avulla, koska yllätys yllätys, jälki oli ollu jo ennenkin. Ei sitä vaan muista kaikkia ihon viivoja, näppyjä, arpia tms.

Vierailija
179/1381 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teithän kotonasi siivouksen hoitojen yhteydessä? Sun pitää siivota KOKO koti. Ihan kaikki vaatteet, peitot, hatut, hanskat, takit, koristetyynyt, viltit, tyynyt, petivaatteet, siis ihan kaikki mikä on kosketuksissa ihoon kotonasi, on pestävä kuumassa, saunotettava (googlaa ohje) tai pakastettava. . Tuossa tilanteessa heittäisin sohvan ja patjan pois ja ostaisin uudet. Tämä siivousshow on tehtävä kahteen kertaan, heti tehtyäsi hoidon ja uudestaan toisen kerran uusintahoidon yhteydessä. Myös samassa taloudessa asuvat on hoidettava.

Kuolee  kehon ulkopuolella n.3 vuorokaudessa. Siis ei tarvitse kaikkia heittää pois

Vierailija
180/1381 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmää että lääkärit etsivät sormien välistä ja käsistä. Itse sain syyhyn, eikä ainuttakaan käsissä, vaikka ympäri kehoa valtavasti

Ivermektiin suun kautta ja joka viikko useamman viikon voiteella KOKO keho. Tai tablettihoito uusiksi. Itsellä tehosi apteekista BENADRYL antihistamiini kutinaan paremmin kuin reseptillä saatu 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan