Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyhy ei lähde - elämä pilalla?

Vierailija
24.11.2016 |

Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.

Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.

Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.

Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.

Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.

Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.

Kommentit (1381)

Vierailija
141/1381 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä!

Enpä tätä syyhy episodia ole enää aikoihin ajatellutkaan, nyt sattumalta pitkästä aikaa tällä foorumilla ja tunnistin otsikon omakseni.

Mulla se kutina liittyikin lopulta hermostoon. Siis sen jälkeen kun syyhyt oli jo useaan kertaan hoidettu. Jossain vaiheessa aloin tunnistaa sen kutinan enemmän poltteluksi ja se alkoi aina makuulla, muuten ok.

Nykyään liikun paljon ja takana on pitkä fysioterapia. Kutina ja polttelu on poissa, mutta jonkin asteista neuropatiaa on edelleen jaloissa.

Kukaan ei multa saanut tartuntaa, joten syyhy oli varmaan poissa jo pitkään kun luulin sen vielä vaivaavan.

Tosi paljon tsemppiä teille syyhystä kärsiville, oli kyllä Helvetillistä, mutta kyllä siitä eroon pääsi lopulta.

-ap

Vierailija
142/1381 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle selvisi syyhy noin parin kuukauden kutiamisen ja iho-ongelmien jälkeen. Lääkäri ei tästä osannut neuvoa juurikaan ja käytännössä itse määräsin lääkkeet itselleni. Onneks silti puolsi että syyhy on, sen tarkempaa tutkimatta. Yhden nix voiteen levitin viikko sitten ja nyt söin 5 kpl stromectolia + rasvasin kahdella tuubilla. Saa nähdä kuinka käy tällä kertaa. Uuden petarin ostin, mutta en tiedä koska sen uskaltaisi ottaa käyttöön ettei ns. pilaa sitäkin. Muotoonommeltu lakana onneks pitää petarin aika hyvin suojassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1381 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla ollut sellaisia mustia tai tummia, eri pituisia, melko ohuita lankamaisia kiekuroita hiuspohjassa ja kehossa ihossa? Minulla niitä on kehossa päivän jälkeen tai suihkun jälkeen. Tai nix shampoo valuttaa niitä korvien taakse, kaulaan jne. Mikä ihmeen muoto ja kanta tämä on? Kummia, hieman kaarevia pätkiä tms myös ollut.

Mitä ovat? Miten olette päässeet eroon päänahassa olevista ?

Morgelloosi.

Vierailija
144/1381 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään syyhyä kärsineenä olen oppinut, että ulkoiset myrkyt ei toimi, jos iho on tulehtunut. Vaatikaa lääkäriltä antibioottikuuri, pitkä sellainen. Vasta kun ihon tulehdus on hellittänyt voi myrkky toimia kunnolla.

Vierailija
145/1381 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhyläinen kirjoitti:

Meillä työpaikalla syyhyepidemia "n.500 työntekijää" pääkaupunkiseudulla. Ollut vuosia jo kutinaa mutta nyt vasta selvisi sen aiheuttaja. Todnäk myös kaikkien työtekijöiden perheenjäsenillä jo ja heidän työpaikoilla, kouluissa jne jne. Aluksi oli pieniä vesirakkuloita sormissa, punaisia näppylöitä alapäässä ja nyt vuosien jälkeen kutittaa nenää melki kokoajan ja muualtakin. 

Eihän tästä päästä enää ikinä eroon!!!???

Hei eikö tosiaan työpaikkasi ole tehnyt tästä mitään ilmoitusta? Täällähän koko Helsinki rapsuttelee itseään ja porukka ei vaan huomaa. Lisäksi tavallinen syyhypunkki ei mene nenään,vaan ne vaarallisemmat lajit,jotka aiheuttaa muitakin sairauksia.

Ettekö nyt voi vaatia, että tästä asiasta tehdään julkinen?? perheitä ja ihmisiä kärsii jo ympäri Suomen ja lääkärit pitävät pahimmillaan vaan hulluna

Vierailija
146/1381 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhy on kyllä hankala diagnosoitava aikuisilla etenkin. Lääkäri minua pitkään tutki suurennuslasivalolla eikä osannut lopulta sanoa, että onko se syyhy vai ei. Etenkin kun mulla ihottumapaukurat lähinnä hartiaseudulla, rintakehällä ja olkapäillä, ei siis sormien välissä tai ranteissa/nilkoissa mikä tyypillisin eikä nuo nauhamaisestikaan iholla ole vaan lähinnä erilaisina ryppäinä. Nix rasvan kuitenkin suositteli kokeilemaan ennen kuin koetetaan jotain "kovempia" hoitoja. Rasvauksen tein eilen illalla ja tänään pestää pyykkiä sitten koko päivä.

Ja ongelmana tietysti myös se, että en kyllä äkkiseltään keksi mistä olisin tartunnan saanut näin korona-aikana. Kai sen voi jostain kaupasta ehkä saada kun olen esimerkiksi sukkia ostanut ja laittanut jalkaan pesemättä ennen ensimmäistä käyttöä, joka olisi kyllä älyttömän huono tuuria jo. Mutta ihmistungoksissa en esimerkiksi ole ollut missään vaiheessa.

Netistä olen sen verran lukenut, että neem-öljy (saa myös Suomesta) ja teepuuöljy molemmat auttavat syyhypunkkeihin, eivät suoraan tapa mutta estävät lisääntymästä. Tosin neem-öljy estää punkin syöntiä, joten sillä tavalla näivettää punkin sitten. Niitäkin kannattaa kokeilla. Molemia saa esimerkiksi ihovoiteina, jos raaka öljy on liian kovaa iholle.

Vierailija
147/1381 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syyskuusta saakka kärsinyt syyhystä... Hoidettiin rasvalla ja tableteilla ja sitten helpotti ja meni ohi. Lokakuun loppupuolella huomasin sen tulleen takaisin. Näpyt ja järkyttävä ihottuma alkoivat taas. Pahinta on tämä henkisesti paha olo. Tunnen itseni saastaiseksi ja pelkään kokoajan tartuttavan sen muihin. Heti jos ajattelenkin koko syyhyä niin ahdistun. Myös nixin haju saa minulle etovan olon... Koskahan tämä on ohi... Lääkärit käskevät vain rasvaanmaan mutta perkele ei se auta...

Vierailija
148/1381 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnolla koko koti siistiksi, kaikki tekstiilit pestään, saunotetaan tai pakastetaan

Vierailija
149/1381 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen syyskuusta saakka kärsinyt syyhystä... Hoidettiin rasvalla ja tableteilla ja sitten helpotti ja meni ohi. Lokakuun loppupuolella huomasin sen tulleen takaisin. Näpyt ja järkyttävä ihottuma alkoivat taas. Pahinta on tämä henkisesti paha olo. Tunnen itseni saastaiseksi ja pelkään kokoajan tartuttavan sen muihin. Heti jos ajattelenkin koko syyhyä niin ahdistun. Myös nixin haju saa minulle etovan olon... Koskahan tämä on ohi... Lääkärit käskevät vain rasvaanmaan mutta perkele ei se auta...

Laita tablettireseptistä uusintapyyntöä vaan menemään ja syö niin monesti että lähtee. Itellä oli vuosi sitten mystinen ihottuma, epäiltiin vaikka mitä, myös syyhyä ja silloin tuli perehdyttyä tähän asiaan ihan kunnolla. Tutkin englantilaisia ohjeita tablettihoidosta ja siellä ohjeistettiin jotenkin että tabletit pitää ottaa päivinä 1,2,4,7,10 tms. Siis noin monta kertaa! Suomessa ohjeistetaan että yksi kerta muka riittää. No ei se riitä, kun jos sinulla on niitä punkin munia jossain kehossasi niin ei ne kuole sillä ekalla tabletilla, vasta sitten kun ne aina kuoriutuu niin sitä mukaa kuolevat. Itselleni auttoi tuo suun kautta otettava lääkitys jonka sain pyydettyä onneksi "varmuuden vuoksi" vaikken ikinä syyhydiagnoosia saanutkaan, ja siihen päälle sain reseptillä kortisonivoiteet mitkä paransi ihon lopulta kuntoon. 

Muita vinkkejä; kaikki vähänkin ylimääräiset tekstiilit talosta pois vaikka jätesäkkeihin ja terassille pariksi viikoksi. Jättää vaan petivaatteita pari vaihtokertaa ja pari pyyhettä ja parit vaatteet. Joka aamu lakanat pyykkiin ja samoin joka kerta pyyhe suihkun jälkeen pesukoneeseen ja joka ilta vaatteet pesuun. AINA pesu 95 asteessa, 60 ei riitä. Kaikki "ylimääräiset" huoneet (jos niitä on) talosta käyttökieltoon, punkit kuolee kun huoneissa ei olla. Ollaan vaan välttämättömässä osassa taloa. Sohvilla ei saa olla, sohvankin pesin höyrypesurilla.

Paras vaihtoehto jos mahdollista niin lähtee pois kotoa hoidon ajaksi ja tällöin punkit kuolee poissa ollessa, telttavinkki oli hyvä mutta ei talvella toimi. Tässäkin vaihtoehdossa on kurjaa se että punkkeja voi joutua sinne sijaiskohteeseen. Mutta jos löytää vaikka jonkun mökin jossa kukaan ei sitten oman vierailun jälkeen ole esim kuukauteen niin sehän olisi aivan mainio järjestely. 

Mutta siis itse totesin että suomalaiset lääkärit eivät ensinnäkään tunnista syyhyä, hoitoon pääsee aivan liian pitkällä viiveellä jolloin ehtii tartuttaa vaikka miten monta muuta ihmistä ja kaiken lisäksi lääkityksen annostukset ovat aivan liian pieniä ja hoitokerrat riittämättömiä. Kaiken lisäksi väitetään ettei syyhy tartu helposti - se tarttuu todellisuudessa todella helposti, esimerkiksi istut jossain yleisellä paikalla sohvalle jossa on istunut syyhypotilas, ei siihen sen kummempaa tarvita.

Vierailija
150/1381 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se punkki kuolee vedessä, niin mitäpä jos olisit ammeessa 24h putkeen. Ennen sitä tyhjentäisit suolen moviprepillä ettei tulisi p-hätä. Ottaisit lähelle syötäviä ja tietty jos pisuhätä tulusi, niin äkkiä kävisit pisulla.

Sinne kylpyveteen laittaisit sitten jotain joka tappaa myös munia. Kylvyn jälkeen paksu rasvakerros. Kelmuttaisit itsesi ja antaisit senkin vaikuttaa 24h.

Vierailija
151/1381 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me taisteltiin poikaystävän kanssa syyhyä vastaan syksyllä pari kuukautta.

Lääkäristä neuvottiin ostamaan Nix voidetta. 3 kertaa kaiken kaikkiaan rasvailtiin mutta oireet alkoivat uudelleen aina 2-3 päivän kuluttua. Nixillä ei tuntunut olevan minkäänlaista vaikutusta. Tämän lisäksi hirveä pesu-, siivous- ja pakastusrumba joka kerta. Kokeiltiin myös lähteä viikoksi kotoa pois mökillemme evakkoon.

Seuraavaksi kokeiltiin Stromectol tabletteja + Nix voide ja shampoo. Oireet palasivat taas, ylläri!

Epätoivossa sit surffasin koko netin läpi ja törmäsin Ruotsin puolella syyhyn hoitoon ensisijaisesti määrättävään Tenutex benzyl benzoate voiteeseen. Niinpä pyörähdettiin Ruotsin apteekissa ostoksilla. Keskustelupalstoilla vinkattiin triplaamaan annos eli rasvaamaan 3 päivää putkeen ja perkele sehän toimi! Heti ensimmäisellä rasvauskerralla kutina loppui kuin seinään ensimmäistä kertaa! Pidettiin voidetta ihossa 24h sitten pestiin pois ja rasvailtiin uudelleen 3 päivän ajan. Tämän lisäksi tein kaiken mahdollisen: vaihdoin petivaatteet ja pyyhkeet joka päivä, kämpän perusteellinen siivous, saunotin täkkejä ja tyynyjä, desinfioin autot, kodin pinnat ja tekstiilit Permetriini sprayllä, vaatehuone laitettiin kokonaan karanteeniin ja  vaatteet, joita tarvittiin noiden 3 päivän aikana pakkaseen 24 tunniksi ennen käyttöä. Tämä combo meillä toimi. Nyt ollaan oltu syyhyvapaita reilu 2kk. 

Ostin voidetta useamman tuubin ja mulla ois jäljellä 2 avaamatonta 100ml tuubia mikäli joku tahtoo ostaa. Yhdestä tuubista riittää n. 2-3 rasvauskertaan. 

Asustellaan Etelä-Suomessa, voin myös postittaa.

Vierailija
152/1381 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me taisteltiin poikaystävän kanssa syyhyä vastaan syksyllä pari kuukautta.

Lääkäristä neuvottiin ostamaan Nix voidetta. 3 kertaa kaiken kaikkiaan rasvailtiin mutta oireet alkoivat uudelleen aina 2-3 päivän kuluttua. Nixillä ei tuntunut olevan minkäänlaista vaikutusta. Tämän lisäksi hirveä pesu-, siivous- ja pakastusrumba joka kerta. Kokeiltiin myös lähteä viikoksi kotoa pois mökillemme evakkoon.

Seuraavaksi kokeiltiin Stromectol tabletteja + Nix voide ja shampoo. Oireet palasivat taas, ylläri!

Epätoivossa sit surffasin koko netin läpi ja törmäsin Ruotsin puolella syyhyn hoitoon ensisijaisesti määrättävään Tenutex benzyl benzoate voiteeseen. Niinpä pyörähdettiin Ruotsin apteekissa ostoksilla. Keskustelupalstoilla vinkattiin triplaamaan annos eli rasvaamaan 3 päivää putkeen ja perkele sehän toimi! Heti ensimmäisellä rasvauskerralla kutina loppui kuin seinään ensimmäistä kertaa! Pidettiin voidetta ihossa 24h sitten pestiin pois ja rasvailtiin uudelleen 3 päivän ajan. Tämän lisäksi tein kaiken mahdollisen: vaihdoin petivaatteet ja pyyhkeet joka päivä, kämpän perusteellinen siivous, saunotin täkkejä ja tyynyjä, desinfioin autot, kodin pinnat ja tekstiilit Permetriini sprayllä, vaatehuone laitettiin kokonaan karanteeniin ja  vaatteet, joita tarvittiin noiden 3 päivän aikana pakkaseen 24 tunniksi ennen käyttöä. Tämä combo meillä toimi. Nyt ollaan oltu syyhyvapaita reilu 2kk. 

Ostin voidetta useamman tuubin ja mulla ois jäljellä 2 avaamatonta 100ml tuubia mikäli joku tahtoo ostaa. Yhdestä tuubista riittää n. 2-3 rasvauskertaan. 

Asustellaan Etelä-Suomessa, voin myös postittaa.

Ihmerasvalle tuntuisi olevan tarvetta. Ei nämä Suomessa myytävät tunnu tehoavan tuttavillakaan :/

Vierailija
153/1381 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko pyydät? Oon itse ihan loppu ton rasvaamisen ja pillereiden kanssa. Mikään ei tehoa ja jouduin perhejoulun perumaan ja istumaan yksin, kun ei halunnut tartuttaa..

Vierailija
154/1381 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ostaa paljon pyydät?

Vierailija
155/1381 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka. Osaako joku täällä sanoa, jos ihosta puskee pieniä mustia pisteitä hoidon jälkeen, että onko ne kuolleiden punkkien ulostetta/niitä punkkeja vai elävien punkkien ulostetta? Olen nyt Nix-hoidon tehnyt kolme kertaa ilman tulosta, Scatol (entinen Stromactol) kuurin syönyt kaksi kertaa, ensimmäisen vajaa 3viikkoa sitten ja toisen kerran tämän viikon tiistaina (5pvää sitten). Kutina voimistui torstaina mutta ohjeissa luki, että ensimmäisellä viikolla kutina voi pahentua, mutta yleensä on merkki siitä että hoito onnistui. Kuitenkin tänäänkin on satunnaisesti kutissut eri paikoista ja olen laittanut lääkärin määräämää kortisonivoidetta niihi. kohtiin, jonka jälkeen ihon pinnalle on noussut noita pieniä mustia pisteitä? Tässä alkaa oma mielenterveys jo järkkymään ja rahat ja keinot loppumaan, kaikki tekstiilini mukaanlukien petari parvekkeella pakkasessa ollut nyt sen vajaa 3vkoa, en käytä verhoja, kaikki vaatteet lähestulkoon myös parvekkeella….

Vierailija
156/1381 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kärsivä kirjoitti:

Moikka. Osaako joku täällä sanoa, jos ihosta puskee pieniä mustia pisteitä hoidon jälkeen, että onko ne kuolleiden punkkien ulostetta/niitä punkkeja vai elävien punkkien ulostetta? Olen nyt Nix-hoidon tehnyt kolme kertaa ilman tulosta, Scatol (entinen Stromactol) kuurin syönyt kaksi kertaa, ensimmäisen vajaa 3viikkoa sitten ja toisen kerran tämän viikon tiistaina (5pvää sitten). Kutina voimistui torstaina mutta ohjeissa luki, että ensimmäisellä viikolla kutina voi pahentua, mutta yleensä on merkki siitä että hoito onnistui. Kuitenkin tänäänkin on satunnaisesti kutissut eri paikoista ja olen laittanut lääkärin määräämää kortisonivoidetta niihi. kohtiin, jonka jälkeen ihon pinnalle on noussut noita pieniä mustia pisteitä? Tässä alkaa oma mielenterveys jo järkkymään ja rahat ja keinot loppumaan, kaikki tekstiilini mukaanlukien petari parvekkeella pakkasessa ollut nyt sen vajaa 3vkoa, en käytä verhoja, kaikki vaatteet lähestulkoon myös parvekkeella….

Kokeile kaivaa musta piste nuppineulalla ja laita se valkoiselle paperille. Pidä nuppineulan päätä mustan pisteen vieressä ja seuraa lähteekö liikkuun. Niin saat selville, onko vielä elävä punkki.

Meidän perheessä hoitokertoja on takana 5, eikä loppua näy. Alkaa oleen toivotonta. Taitaa nykyään olla jokin resistenssikanta liikkeellä, eikä tähän ole ainakaan Suomessa mitään toimivaa hoitoa.

Vierailija
157/1381 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutiseva kirjoitti:

Paljonko pyydät? Oon itse ihan loppu ton rasvaamisen ja pillereiden kanssa. Mikään ei tehoa ja jouduin perhejoulun perumaan ja istumaan yksin, kun ei halunnut tartuttaa..

No ei hitto! Vieläkö taistelet öttiäisiä vastaan?

Hinta ois 30€/ tuubi.

Vierailija
158/1381 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin ostaa paljon pyydät?

Joko oot päässyt öttiäisistä eroon?

Hinta ois 30€/ tuubi.

Vierailija
159/1381 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin ostaa vaikka heti jos vielä voidetta löytyy?

Vierailija
160/1381 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi