Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
kutiaako sinulla myös päänahka tms vai ainoastaan iho ja tulee niitä tyypillisiä käytäviä jne?
Huh huh.... kolme kertaa syöty ja edelleen niitä vaan kulkee iholla ja nipistelee välillä... onko joku kokeillut jotain oikeesti auttavaa ainetta ??? Epätoivoinen olo ....
En haluu lannistaa, mutta ittellä ollu syyhy kohta vuoden. Lukuisia hoitokertoja takana, vaan ei auta. Voin sanoa, että yleensä jos ei ekoilla hoitokerroilla lähde niin jää pitkäaikaiseksi vaivaksi. Kokemusta on, ja monelle muulle samassa tilanteessa olevalle olen kans puhunut.
mitä hoitokertoja sinulla siis on, oletko syönyt montako kuuria?
mutta apua ettekös sitten kokoajan tartuta muita myös?
Miten lääkäri on antanut sinun kärsiä noin kauan?
Kunnollinen siivous, kaikki tekstiilit +60astetta pesu, pakastus, saunotus, höyrypesuri ja lääkekuuri lisäksi.
Missäpäin asutte jos monella muulla sama vaiva ja tilanne?
Meillä työpaikalla syyhyepidemia "n.500 työntekijää" pääkaupunkiseudulla. Ollut vuosia jo kutinaa mutta nyt vasta selvisi sen aiheuttaja. Todnäk myös kaikkien työtekijöiden perheenjäsenillä jo ja heidän työpaikoilla, kouluissa jne jne. Aluksi oli pieniä vesirakkuloita sormissa, punaisia näppylöitä alapäässä ja nyt vuosien jälkeen kutittaa nenää melki kokoajan ja muualtakin.
Eihän tästä päästä enää ikinä eroon!!!???
Hei alin kirjoittaja - voitko paljastaa enemmän? Mikä firma? Tai kuka lääkäri hoitaa asiaa? Tarvitsisimme myös apua saman asian kanssa...
Tai että mikä lääkärifirma on tästä asiasta tietoinen?
Koirassa oli oravankirppuja ja koko perhe kutisi. Eli ei välttämättä ole syyhy jos ei ole käytäviä.
Koiralta hoidettiin kirput ja kutina loppui kuin seinään.
On parikin syyhylajia, jotka kutisee vaikka ei ole käytäviä. Hyvin yleinen harhaluulo tuo; että aina pitää löytyisi ne käytävät.
@Syyhyläinen - kaikki lisätiedot tosiaan auttaisi kovasti...
SYYHYILIJÄ kirjoitti:
Moi!
Mulla kans syyhy! Luulin päässeeni siitä eroon, mutta takaisin töihin mentyä se tuli takaisin. Eka löyty vatsan alueelta mustan karvan näköisiä "piikkejä"! Töissä en ole mahaa näytelly kun vessassa käydessäni. Ja mun naamassakin on niitä ollu sekä korvasta äsken huomasin. Voiko noi perkeleet oikeesti lentää ilmasta vaikka hiuksiin kun duuni missä olen on aikamoinen pölypesä ja sitten tipahtaa naamalle ja muualle? Vai mikä tää tämmönen syyhy on? Miehellä ei mitään oireita päälle eikä kutinaa. Voiko sillä kuitenkin olla kans syyhy ja mä vaan kärsin. Se ei suostu ees myötätunnosta tekemään "nixausta" kun turhaa rahan haaskausta.
Mitä ne kotikonstit oli syyhyyn?? Äkkiä jotain pitäis tehä....ettei pahene ennen huomista jo ihan liikaa.
Sitten vielä kun mulle sanottiin, että tarttee ihotautilääkärin käynnin sen pillerireseptin saamiseks ni onko se sitten 20 vuotta kun sen pilleripurkin saan kouraan?
Mistä sait apua? Mikä auttoi kertomaasi? Kuinka kauan tuo kesti? Selvisikö, mistä oli kyse?
Kaikki selviytymistarinat olisivat kullanarvoisia, kiitos!
Osta kylpyamme ja kylve kloriittivedessä. Siten, että vain kasvot ovat vedenpinnan yläpuolella.
Millä olette saaneet helpotusta , kun syyhy tms levinnyt päänahkaan asti. Oletteko tilanneet ulkomailta jotain tehokkaampia shampoita/linimentteja? Jos niin mitä ja mistä.
Onko todella niin, ettei kukaan ole päässyt kertomastaan vaivasta vai eikö kukaan enää viitsi palata kertomaan vinkkejään selviytymisestään...
hei, mistäpäin sinä alin kirjoittaja olet? oletko huomannut sellaista, että ihostasi tulisi mustia pieniä hippusia tai mustaa niistä kohtaa missä kutinaa on?