Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
Itsellä on tämä syyhyhelvetti juuri nyt meneillään. Hoitokertoja 2. Ensimmäisellä kerralla jätin naaman voitelematta, toisella kerralla ostin 2 tuubia joita levitin koko keholle (myös päähän) paksun kerroksen, kävin ostamassa kaupasta uudet vaatteet jotka laitoin päälleni heti hoidon jälkeen ja lähdin mökille. Käytin myös eri autoa kuin yleensä. Tuntui että tämä toinen kerta viimein ratkaisi ongelmani. Olin mökillä viikon verran ja kun palasin kotiin niin alkoi uusia käytäviä ilmestymään ja kutina vain paheni. Eli nämä paskiaiset eivät todellakaan kuole edes 7 päivässä. Aion toteuttaa hoidon vielä kolmannen kerran ja pysyä mökillä tällä kertaa 3 viikkoa. Ja asun myöskin yksin joten ei ole mahdollista että joku taloudessani olisi saanut tartunnan ja tartuttanut minut uudelleen. En ole myöskään ollut minkäänlaisessa ihmiskontaktissa kuukausiin koska hävettänyt tämä homma. Vanhat tutkimustiedot siitä että nämä kuolee 2-3 päivässä ja lähtee noin helpolla käsittelyllä on kyllä paskapuhetta. Luulen että nämä oliot vain kehittyvät kokoajan enemmän mitä kauemman ihmiset kääntävät katsettaan pois tästä ongelmasta eivätkä hoida itseään!
Huolestunut syyhypotilas kirjoitti:
Itsellä on tämä syyhyhelvetti juuri nyt meneillään. Hoitokertoja 2. Ensimmäisellä kerralla jätin naaman voitelematta, toisella kerralla ostin 2 tuubia joita levitin koko keholle (myös päähän) paksun kerroksen, kävin ostamassa kaupasta uudet vaatteet jotka laitoin päälleni heti hoidon jälkeen ja lähdin mökille. Käytin myös eri autoa kuin yleensä. Tuntui että tämä toinen kerta viimein ratkaisi ongelmani. Olin mökillä viikon verran ja kun palasin kotiin niin alkoi uusia käytäviä ilmestymään ja kutina vain paheni. Eli nämä paskiaiset eivät todellakaan kuole edes 7 päivässä. Aion toteuttaa hoidon vielä kolmannen kerran ja pysyä mökillä tällä kertaa 3 viikkoa. Ja asun myöskin yksin joten ei ole mahdollista että joku taloudessani olisi saanut tartunnan ja tartuttanut minut uudelleen. En ole myöskään ollut minkäänlaisessa ihmiskontaktissa kuukausiin koska hävettänyt tämä homma. Vanhat tutkimustiedot siitä että nämä kuolee 2-3 päivässä ja lähtee noin helpolla käsittelyllä on kyllä paskapuhetta. Luulen että nämä oliot vain kehittyvät kokoajan enemmän mitä kauemman ihmiset kääntävät katsettaan pois tästä ongelmasta eivätkä hoida itseään!
Oletko käynyt lääkärissä? Syyhyyn on olemassa myös tablettihoito.
Täällä kans syyhyn kanssa taisteltu 4kk. Tabletit otettu 3 kertaa, voiteet jopa 7 kertaa, mutta ei lähde mihinkään. Aina ilmestyy uusia käytäviä sormiin tai ranteisiin. Alkaa pikkuhiljaa hyväksymään, ettei tästä pääse koskaan eroon.
Syyhypunkki ei tosiaan elä kauaa missään vaatteissa tai huonekaluissa tms. Tarvitsee ihmisen elääkseen. Muutaman päivän korkeintaan elää ilman isäntää. Näin ollen todella kätevä konsti on sulkea vaatteet ja muut tekstiilit tiiviisti pusseihin, jolloin niitä ei tarvitse pestä vaan ovat syyhyvapaita muutamassa päivässä.
Yksi tapa päästä eroon on mennä muutamaksi päiväksi esim. Mökille. Ottaa vain syyhyvapaita vaatteita mukaan, jotka on esim ollut pusseissa sen muutaman päivän. No heti siellä mökillä ulko-ovella riisuu vaatteet ja laittaa tiiviiseen pussiin eikä avaa muutamaan päivään. Voiteet ihoon ja puhtaat vaatteet päälle. Sitten oleskellaan muutama päivä mieluiten vaikka viikko siellä mökillä. Tällä välin koti pitää siis olla tyhjillään, jolloin siellä olevat syyhypunkit kuolevat ilman isäntää. Mökiltä palatessa toistetaan sama, että vaatteet riisutaan heti ja muutenki kaikki mökillä olleet vaatteet, tekstiilit jne tiiviiseen pussiin. Voide iholle ja nyt pitäisi kyllä syyhypunkkien olla poissa.
Vierailija kirjoitti:
alan uskoa teitä, on kehittynyt lääkeresistentti kanta. onko kenelläkään selviytysmistarinaa? ihan sama, itse kärsin vaikka lopun elämääni, mutta miten pienet lapset? onko joku löytänyt apua?
ole kiltti ja kerro tehosiko manuka? :)
Luulen myös että punkit saattaa kehittää vastustuskykyä lääkeaineille, en toki mikään asiantuntija ole :)
Manukasta ei valitettavasti ole ollut hyötyä, paitsi aluksi äitillä oli sellainen tunne että se auttaisi, mutta kyllä edelleen on iho-oireita. Netissä kyseistä ainetta kyllä kehuttiin.
Seuraavana äitillä on testissä rikkivalkovaseliini, jota käytetään lasten ja raskaana olevien syyhyn hoitoon. Katsotaan miten se tehoaa.
Toivon oikein paljon tsemppiä kaikille syyhystä kärsiville.
Vastaavasta ongelmasta kärsivilel: nestemäinen BETADINE (Lääkärit ei neuvo, koska liian halpaa)
Kuulostaa ihan siltä, että matkailijoiden mukana on tullut torjunta-aineille resistenttejä syyhykantoja. Ne eivät siis kuole sillä perinteisellä myrkyllä.
mistä löytyi lääkäri joka suostui kirjoittamaan pidemmän ivermektiini reseptin?
kun katsotte ihoa niistä kohdista kun kutiaa, niin tuleeko teiltä sellaista mustaa ihon alta?
https://www.vauva.fi/comment/24240577
Viime vuonna oli syyhy. Kolmesti rasvasin itseni ja välissä pistin käyttämäni vaatteet, pyyhkeet sekä petivaatteet viikoksi jätesäkkiin. Imuroin sängyn ja sohvan sekä muutaman päivän istuin sohvan sijaan tuolilla telkkaria katsoessani. Reilun kuukauden kutisi punkkien kuoltua.
Kuka lääkäri auttoi ja kirjoitti reseptin ilman että täytyi kaivella punkkia esiin?
Taitaa olla yleistä, ettei lääkärit myönnä kyseessä olevan syyhy 😐 Minullakin oli kauhea kutina ja lääkärin mukaan kyseessä oli vain "kuiva iho" 😄 Kuitenkin syyhyvoiteella lähti kutina itselläni.
joo käsittämätöntä kun sitä ei enää tunnisteta :/
Ap täällä!
Huhhuh, luin ketjun läpi enkä todellakaan muistanut millainen helvetti se silloin 4 vuotta sitten oli, nyt muistan kyllä... Kyllä siinä meni KAUAN että se kutina viimein alkoi rauhoittua. Oma mielenterveys kärsi tosta episodista paljon; kutinalta ei saanut hetken rauhaa, en pystynyt nukkumaan, koin olevani likainen jne. En uskaltanut käydä missään pitkään aikaan, käsitys itsestäni muuttui täysin, koin olevani likainen, hyljeksitty ja hylätty, vaikka itse kyllä erakoiduin. Lopulta alkoi helpottaa. Kutina ei loppunut kokonaan, syön nykyään allergialääkettä ympäri vuoden. Viimeiseen vuoteen ei ole ollut kutinaa kunhan muistan ottaa allergialääkkeet. Lääkärin mukaan tämä kutina on kuitenkin psykosomaattista tai sitten olen yliherkistynyt ihon normaaleille eliöille.
Vinkiksi en osaa antaa muuta kuin allergialääkkeiden käytön (Atarax illalla, auttaa nukahtamaan). Voi olla että omalla kohdalla gluteenittomasta ruokavaliosta oli vähä apua, tai sitten ei.
Tsemppiä, kyllä siitä voi eroon päästä!
-ap
Siis apua- sehän tarkoittaa ettet koskaan päässyt syyhystä eroon jos syöt allergialääkkeitä? Olisit tarvinnut vain pidemmän suun kautta syötävän kuurin?
hei kommentoija 47 - missäpäin asut? kenellä lääkärillä kävit?
Huolestunut syyhypotilas kirjoitti:
Eivät kuole muutamassa päivässä, eivätkä myöskään pesukoneessa 60 asteessa. Olen paininut syyhyn kanssa monta kuukautta. Nix ei toimi, lääkärit eivät kirjoita tarpeeksi pitkiä ivermektiinikuureja, luontaistuotteista oon kokeillu Neem-öljyn, teepuu ei auta ollenkaan. Nyt kokeilussa benzyl benzoat, eBaysta tilasin. Onko kenelläkään tietoa Viron lääkkeistä, siis lääkärin määrämänä, onko muita vaihtoehtoja kuin ivermektiini ja permetriini, näistä kun ei ole apua?
Hei!
Olen hoitanut kutinaa nokkosihottumana yli puoli vuotta monilla eri voiteilla. Sen verran on auttanut että jotenkin on voinut nukkua. Nyt kun selvisi että syyhyähän tämä on kun puolusolla samat oireet. Ensimmäisen hoitokerran jälkeen on selvästi kutina vähentynyt ja näppylät myös. Nyt oli eilen toinen hoitokerta ja odottelen nyt vain pari viikkoa lähteekö kutina pois.
Voiteen ostin Kanarialta jossa sitä myytiin Sarcop merkkisenä, vaikuttava aine sama kuin Nixissä ja vahvuus sama. 40g tuubi maksoi siellä 9,35€ kun Suomessa Nixin hinta on noin 40€ Ostin Sarcopia 4 tuubia että riittää 2 henkilölle vaikka kolmeen hoitokertaan tarvittaessa. Nyt onottelen tuloksia.
Tsemppia muille punkin vaivaamille.