Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
ratkaisu on ilmeinen: olet yliherkkä syyhypunkkivoiteelle
Mikäs on tilanne tänä päivänä? Joko syyhy lähti?
Täällä myös kutinaa hoidettu syyhynä. Pääsiäisen tienoilla alkanut kutina ja nyt viimeisimmästä Stromectol-lääkeannoksesta 6 päivää.
Iho kutisee kaikkialta vieläkin, kuinka kauan kutina on jatkunut teillä hoitojen jälkeen?
Työmatkalta ilmeisesti petivaatteista tarttunut tai sitten kutisevalta työkaverilta. (Hän tosin oli varma ettei hänellä ole syyhyä, joskaan lääkärit eivät ole osanneet auttaa häntä). Emme ole edes kätelleet kutisevan työkaverin kanssa, mutta käytämme samaa wc-tilaa.
Kaikki paranemisstoorit olisi tervetulleita.
Mulla oli syyhy parikymppisenä. Kaksi kertaa piti jotain litkua laittaa ympäri vartaloa; laitoin sitä kuten pakkauksessa neuvottiin, huolellisesti alapäähän ja pakaroiden väliin, varpaanväleihin jne. Petivaatteet vein parvekkeelle pakkaseen, ja tietty pesin kaikki vaatteet ja muut tekstiilit. Kutina kyllä jatkui jonkun aikaa hoidon jälkeen, mutta pääsin onneksi eroon vaivasta.
Jos syyhy vaivaa hoitojenkin jälkeen, menisin ihotautilääkärille, mieluiten jollekin vähän vanhemmalle, jolla on enemmän kokemusta syyhystäkin. :)
Joo syyhy on nyt koko maapallossa kaikilla et eipä tässä mitään ihmisille ei vieläkään osata antaa oikeaa diakniosia / lääkkeitä ja jotkut eivät edes jaksa niitä hakea. Vaikka tämä nyt on ollu jo vähintään jokaisen tiedossa. Kaikkien punasormisten ja varpaitten pitäis kattoo peiliin, ihan tiedoksi kaikki tietää, teillä se on sen näkee. Ja kun tää ei oo mikään vitsi nämä syö silmätkin päästä! Lääkäri pokkana minulle sanonu, että mistä sä sitä koko ajan saat ku oon 8 kertaa ottanut ivermectiiniä, uinu öljyssä ja pessy ja eristäny kaike mahdollisen. Ja katoin sen syötyä naamaa ja pu aisia sormia, että millos oot ite hoitanut omas pois!? Vastas et ei mulla mitään sellasta ole. Tä on iha hirveet se on kaikilla, vastasyntyneillä, kaikilla. Ja sen takii kun kukaan ei ota tosissaan tätä Pandenemiaa. Poliikasta pitäisi tulla määräys että lääkkeet ilmatteeks ja kaikki oikee oppisesti hoitoon!
Syyhypunkki ei elä ihmisen ulkopuolella kolmea vuorokautta kauempaa.
Yksinkertainen ohje on pistää asioita karanteeniin.
Ennen rasvausta vaateet, jotka ovat päällä esim edelliset viisi päivää menevät pesuun. Hoidon jälkeen toiset vaatteet käyttöön, jotka eivät ole olleet viikkoon päällä. Esim ulkovaatteet, käsineet, kengät jne, joita ei ole käytetty esim viikkoon ovat ”puhtaita”. Sohvat voi peitellä lakanoilla vaikka viikkoa ennen hoitoa ja hoidon jälkeen lakanat pois.
Parasta olisi, jos voisi mennä rasvausten välillä pois kotoa. 1. rasvaus kotona ja mökille viikoksi. 2. rasvaus mökillä ja paluu kotiin. Välttyisi suursiivouksilta, kun punkki tuhoutuisi pinnoilta ym paikoista, kun ei elä ilman ihmistä.
En itse osannut tehdä oikein tätä kirjoitti:
Syyhypunkki ei elä ihmisen ulkopuolella kolmea vuorokautta kauempaa.
Yksinkertainen ohje on pistää asioita karanteeniin.
Ennen rasvausta vaateet, jotka ovat päällä esim edelliset viisi päivää menevät pesuun. Hoidon jälkeen toiset vaatteet käyttöön, jotka eivät ole olleet viikkoon päällä. Esim ulkovaatteet, käsineet, kengät jne, joita ei ole käytetty esim viikkoon ovat ”puhtaita”. Sohvat voi peitellä lakanoilla vaikka viikkoa ennen hoitoa ja hoidon jälkeen lakanat pois.
Parasta olisi, jos voisi mennä rasvausten välillä pois kotoa. 1. rasvaus kotona ja mökille viikoksi. 2. rasvaus mökillä ja paluu kotiin. Välttyisi suursiivouksilta, kun punkki tuhoutuisi pinnoilta ym paikoista, kun ei elä ilman ihmistä.
Eikä millekään vuokramökille, jossa seuraavat asukkaat saavat tartunnan.
Näyttäisi siis siltä, että osa syyhykannoista on kehittänyt vastustuskykyä perinteisille lääkkeille.
Itse pääsin syyhystä eroon lopullisesti noin vuosi sitten. Pari kolme kertaa tuli tehtyä perusteellinen hoito, koska ystäväni eivät ottaneet juttua tosissaan ja tartuttivat sen takaisin minulle useaan kertaan. En tarkalleen muista kauanko siinä kesti, että kutina lakkasi, mutta noin 1-2 viikkoa. Ensimmäisen hoidon tein tableteilla ja loput rasvalla. Minulle vain tuli siitä voiteesta pieni pysyvä sivuvaikutus. Ihoni on ollut noiden hoitojen jälkeen huomattavasti kuivempi kuin ennen, joka aiheuttaa kutinaa ja punoitusta (lähinnä suihkusta tullessa). Koko kehon rasvaaminen perusvoiteella aina suihkun jälkeen on auttanut itselläni.
Moi!
Mulla kans syyhy! Luulin päässeeni siitä eroon, mutta takaisin töihin mentyä se tuli takaisin. Eka löyty vatsan alueelta mustan karvan näköisiä "piikkejä"! Töissä en ole mahaa näytelly kun vessassa käydessäni. Ja mun naamassakin on niitä ollu sekä korvasta äsken huomasin. Voiko noi perkeleet oikeesti lentää ilmasta vaikka hiuksiin kun duuni missä olen on aikamoinen pölypesä ja sitten tipahtaa naamalle ja muualle? Vai mikä tää tämmönen syyhy on? Miehellä ei mitään oireita päälle eikä kutinaa. Voiko sillä kuitenkin olla kans syyhy ja mä vaan kärsin. Se ei suostu ees myötätunnosta tekemään "nixausta" kun turhaa rahan haaskausta.
Mitä ne kotikonstit oli syyhyyn?? Äkkiä jotain pitäis tehä....ettei pahene ennen huomista jo ihan liikaa.
Sitten vielä kun mulle sanottiin, että tarttee ihotautilääkärin käynnin sen pillerireseptin saamiseks ni onko se sitten 20 vuotta kun sen pilleripurkin saan kouraan?
Syyhypunkki kuolee nälkään kolmessa vuorokaudessa ilman ihokosketusta.
Siis esim. vaatteista, huonekaluista jne..
CDC-USA neuvoo:
Bedding, clothing, and towels used by infested persons or their household, sexual, and close contacts (as defined above) anytime during the three days before treatment should be decontaminated by washing in hot water and drying in a hot dryer, by dry-cleaning, or by sealing in a plastic bag for at least 72 hours. Scabies mites generally do not survive more than 2 to 3 days away from human skin.
Use of insecticide sprays and fumigants is not recommended.
Ja lisaksi sanottiin etta kutina voi kestaa 2-4 viikkoa sen jalkeen kun punkit ovat kuolleet.
Syyhyn loppumista voi olla vaikea tajuta, koska voide on niin voimakasta että sille saattaa herkistyä ja iho kutista sen takia punkkimaisesti. Jos olet tehnyt hoidot useaan kertaan on todennäköisempää että kutinasi ei ole enää syyhyä vaan voiteesta johtuvaa. Itsellä oli syyhy jonka sai hoidettua pois kaks kertaa tehdyillä hoidoilla, mutta kauan sen jälkeen vielä kutisi ja jossain vaiheessa olin varma että se oli uusinut. Kun kuitenkin päätin vielä katsoa tilannetta tekemättä uutta hoitoa niin oireet alkoivat vihdoin helpottaa. Kun unohdin koko syyhyn olemassaolon, kutinakin pikkuhiljaa lakkasi. Kuulostaa että olet tehnyt niin paljon hoitoja ja siivouksia ettei mitenkään pitäisi enää olla syyhyä olemassa. Kokeile hellittää hetkeksi ja rasvata varmasti kuivunutta ja kovia kokenutta ihoasi ihan tavallisella kosteusvoiteella ja yritä unohtaa syyhy. Veikkaisin että pikkuhiljaa huomaat helpottavan, voi mennä noin 1-3kk jos olet paljon voidetta käyttänyt.
Toivottavasti ongelmasi häviää, ei ole yhtään ikävä kyllä kyseistä riesaa. Tsemppiä!
Hei, saisko täällä vielä keskustelua herätettyä.. :)
Äidilläni on ollut syyhypunkki nyt yli puoli vuotta. On tehty hoidot nixillä ja stromectolilla, yli tuhat euroa mennyt jo rahaa lääkkeisiin, eikä oikeastaan mitään apua. On testattu muitakin keinoja, kuten valkoviinietikkaa, viinaa (ulkoisesti!) sekä valkosipulia. Ilmeisesti punkit ovat tulleet immuuniksi lääkkeille/voiteelle.
Tällä hetkellä äidillä on käytössä manuka-luontaistuotteita. Saa nähdä onko niistä apua jos kauemmin käyttää. On tämä kyllä taistelu ollut, meinaa jo epätoivo iskeä.. psyykkinen ja henkinen rasitus on kaikista suurin, ja sosiaalinen elämä erittäin rajoittunutta. Eikö lääkäreillä tosiaankaan ole tähän muuta hoitokeinoa kuin tabletit ja voide?
alan uskoa teitä, on kehittynyt lääkeresistentti kanta. onko kenelläkään selviytysmistarinaa? ihan sama, itse kärsin vaikka lopun elämääni, mutta miten pienet lapset? onko joku löytänyt apua?
ole kiltti ja kerro tehosiko manuka? :)
Epäilen syyhyä itselläni, olen käyttänyt 4 tuubia nixiä ja yhden sisäisen lääkityksen. Jos hoito on onnistunut, voiko uusia näppylöitä vielä ilmestyä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä syyhyä ole jopa tarhoissakin? Jotkut kun eivät pese käsiään. Ihan kamalaa. Hirveä homma. Sen takia kannattaa yöpyä kunnon hotellissa ulkomailla. Lutikat, syyhyt ja täit kotiin tullessa sitten vaivoina.
Ja toisiin ihmisiin tartutettavina.
No ei auta kyllä käsien pesu syyhypunkkiin (ellet sitten pese käsiäsi yli 60 asteessa). Eivät muutenkaan johdu huonosta hygieniasta. Jep, meillä on tällä hetkellä tarhassa syyhyepidemia ja kauhulla odottelen, että nakki napsahtaa ja syyhy tulee meille. Ottaisin oikeasti mielummin vaikka coronan, kun sen syyhypunkki-hoito ja siivoushelvetin. Ja ties kuinka kauan siinäkin sitten kestää, että vaikka saisi parasiitin tuhottua, niin kohta se jo tarttuu uudestaan, kun joku päiväkoti-perhe ei ole hoitanut itseään tai hoidot tehdään eri aikaan.
Olin syyhyssä viime syksynä ja kolmisen kuukautta siihen meni. Aivan helvetillinen kokemus. Se on hivutustaistelu. Mulle tuli Nix-voiteesta hirveä ihotulehdus jota hoitaessa syyhypunkitkin oli jossain vaiheessa nitistyneet mutta kauan se vei. Voisiko olla että syyhy on jo enemmänkin henkistä teillä jos pitkään jatkunut? Mulle kävi niin. Enemmän kuin näppylöitä seuraisin tuleeko uusia käytäviä kämmensyrjiin, sormien sivuihin tai jalkapohjan reunoihin... Niitä pirulaisia voi yrittää kaivaa itsekin esiin ja käsitellä käsidesillä. Mun tytär teki niin ja se alkoi tehota.
Jos se ei olekaan syyhy, ap?
Itselläni oli hirveä ihotauti aikoinaan. Mitään ei löytynyt mutta psyykkisesti se oli raskasta.
Puhuin tutulle mutta sitten kun päätin etten enää puhu siitä, oireet lakkasivat.
Dokumentti tuli äskettäin jossa mies oli tuskainen ihon kutinan takia.
Syy löytyi amalgaamista.