Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
Siis suihkuhuoneenkin pesen säännöllisesti, aina hoidon yhteydessä perusteellisesti. Syyhypunkki kuolee vedessä, joten suihkuhuoneessa sen ei pitäisi kovin kauaa elellä. Kehosta se ei toki katoa, tätä en tarkoittanut. Suihkussa käymistä en voi lopettaa, huono hygienia pahentaa tilannetta.
Lääkehoitoa haluaisin kokeilla uudestaan, mutta lääkkeen saa ainoastaan jos elävä punkki löydetään. Käsiini on taas ilmestymässä selkeämpiä käytäviä, joten toivottavasti saan lääkkeen uudestaan...
-ap
Täällä toinen, joka käytti permetriinivoidetta poikaystävänsä kanssa syyhyyn ensimmäistä kertaa vuosi sitten. Silloin luotin nettiin ja ajattelin, että yksi käsittelykerta riittää (lääkäri ei ohjeistanut oikeastaan mitenkään, paitsi tietenkin pesemään vaatteet ja lakanat). Pidin myös huolen ettei mitään takkeja tms. vaikeammin pestävää tullut käytettyä pariinkaan viikkoon. No, eipä mennyt kauaa kun syyhy ilmaantui taas (uudelleentartunnan mahdollisuus jonkun ihmisen kautta tms. poissuljettu), ja teimme uudelleen permetriinivoidekäsittelyn pidentäen sen vaikutusaikaa iholla ja toistaen käsittelyn viikon päästä, kuten oikeastaan kuuluukin, tietenkin myös pesten vaatteet, ja tällä kertaa myös olemalla poissa kotoa pari päivää ettei se tarttuisi uudelleen nojatuoleista tms, eli toisinsanoen olin todella vainoharhainen ensimmäisen käsittelykerran epäonnistuttua. No, tämäkin kerta epäonnistui ja nyt syyhy on jotenkin "kurissa" (haluan siis uskoa näin) koska esimerkiksi käsiin saattaa ilmestyä n. kerran kuukaudessa selkeitä kutisevia syyhyn jälkiä (ei kuitenkaan yhtä selkeitä käytäviä kuin ennen käsittelyjä). Syyhy ei muuten enään haittaa elämää samalla tavalla, eli en heräile yöllä useita kertoja rapsuttelemaan itseäni enkä muutenkaan yleensä muista minulla sitä olevan. Ainut ongelma vain, että pelkään tartuttavani ystäväni, sukulaiseni jne. eli välttelen koskemasta samoihin asioihin ja vaihdan esim. käsipyyhkeet ennenkuin tiedän jonkun tulevan kylään. Syy miksi emme ole toistaneet syyhykäsittelyjä on tiukka tämänhetkinen taloudellinen tilanne, eli löydän kyllä parempaakin käyttöä sille yli 150e, joka menisi neljään permetriinivoiteeseen tai ivermektiinitablettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Voi olla, että olet henkisesti syyhyssä. Näin käy monelle.
Koko ajan kutittaa ja taas uusi nix-kuuri ja taas mennään kun kutittaa. Mene ihotautilääkärille, joka katsoo lampulla, onko sulla syyhypunkin reikiä ihossa ja usko, jos se sanoo, että ei. Kortisonit sun muut tropit saat ja alat uskoa, että jo loppuu sekin vaiva.
Kesällä syödessäni allergialääkkeitä (siitepölyallergiaan) ei kutinaa ollut lainkaan joten luulin vaivan jo parantuneen. Tämän jälkeen kesän lopussa siis edellisen kerran punkki löytynyt (juuri siis lampulla lääkärin katsomana). Kutinan alettua uudestaan ajattelin hetken sen johtuvan jostain muusta, mutta jossain vaiheessa alkaa aina käytäviä ilmestyä käsiin ja vaiva on todella selkeä.
Lisäksi kehoni haisee ainoastaan kutinan palattua. Ja tämäkään vaiva ei ole kuvitelmaani... :/ Todella monelta kuullut asiasta, lisäksi haistan nykyään itsekin itseni.
Tilaa Nixiä Englannista, on paljon halvempaa. Siellä on myös toista lääkettä, jonka vaikuttava aine on malationi. Pitäisi olla tehokkaampaa.
Miten se sun iho alkaa haisemaan ja mille se haisee?
Minä saunoisin, ottaisin mielettömät löylyt pari kertaa päivässä, esim aamuin illoin. Vaikka uimahallissa. Uisin samalla myös esim tunnin, klooriliotus ei varmaan ole otusten mieleen.
Tätä kuuria esim viikko.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen, joka käytti permetriinivoidetta poikaystävänsä kanssa syyhyyn ensimmäistä kertaa vuosi sitten. Silloin luotin nettiin ja ajattelin, että yksi käsittelykerta riittää (lääkäri ei ohjeistanut oikeastaan mitenkään, paitsi tietenkin pesemään vaatteet ja lakanat). Pidin myös huolen ettei mitään takkeja tms. vaikeammin pestävää tullut käytettyä pariinkaan viikkoon. No, eipä mennyt kauaa kun syyhy ilmaantui taas (uudelleentartunnan mahdollisuus jonkun ihmisen kautta tms. poissuljettu), ja teimme uudelleen permetriinivoidekäsittelyn pidentäen sen vaikutusaikaa iholla ja toistaen käsittelyn viikon päästä, kuten oikeastaan kuuluukin, tietenkin myös pesten vaatteet, ja tällä kertaa myös olemalla poissa kotoa pari päivää ettei se tarttuisi uudelleen nojatuoleista tms, eli toisinsanoen olin todella vainoharhainen ensimmäisen käsittelykerran epäonnistuttua. No, tämäkin kerta epäonnistui ja nyt syyhy on jotenkin "kurissa" (haluan siis uskoa näin) koska esimerkiksi käsiin saattaa ilmestyä n. kerran kuukaudessa selkeitä kutisevia syyhyn jälkiä (ei kuitenkaan yhtä selkeitä käytäviä kuin ennen käsittelyjä). Syyhy ei muuten enään haittaa elämää samalla tavalla, eli en heräile yöllä useita kertoja rapsuttelemaan itseäni enkä muutenkaan yleensä muista minulla sitä olevan. Ainut ongelma vain, että pelkään tartuttavani ystäväni, sukulaiseni jne. eli välttelen koskemasta samoihin asioihin ja vaihdan esim. käsipyyhkeet ennenkuin tiedän jonkun tulevan kylään. Syy miksi emme ole toistaneet syyhykäsittelyjä on tiukka tämänhetkinen taloudellinen tilanne, eli löydän kyllä parempaakin käyttöä sille yli 150e, joka menisi neljään permetriinivoiteeseen tai ivermektiinitablettiin.
Todella ikävää, mutta samalla itselleni rauhoittavaa kuulla, etten ole ainoa jolla tämä on jäänyt pitkäaikaisemmaksi vaivaksi! Itsekin olin aiemmin ja olen taas, ollut todella vainoharhainen muiden tartuttamisesta, varsinkin kun omaan taruntaani ei tosiaan vaadittu sukupuoliyhteyttä, mikä on tavallisin tapa saada tartunta. Kuitenkin elin kesän melko normaalisti, eikä kukaan läheisistäni saanut tartuntaa. Rauhallisemmassa vaiheessa ei siis taida tarttua kovin helposti. Toivottavasti tekin pääsette tästä eroon!
Ei kai nyt syyhyssä mennä uimahalliin, hyvänen aika mikä neuvo.
Tsemppiä ap:lle.
Kiitos vinkistä tilata Englannista! Laitan tuota toista nyt tilaukseen ja koitan saada lääkityksen uudestaan lääkäristä. Mielenterveys ei kestä enää tätä asunnossa piilottelua, pakko saada tämä hoidettua...
Haisen siltä kuin olisin astunut koiran paskaan, mutten huomannut asiaa. Haju on pahimmillaan iltaisin ja öisin, mutta havaittavissa jo noin tunti suihkun jälkeen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt syyhyssä mennä uimahalliin, hyvänen aika mikä neuvo.
Tsemppiä ap:lle.
uimahalli on varmaan viimeinen paikka missä syyhytartunnan voi odottaa saavansa. käytännössä mahdotonta
Vierailija kirjoitti:
Minä saunoisin, ottaisin mielettömät löylyt pari kertaa päivässä, esim aamuin illoin. Vaikka uimahallissa. Uisin samalla myös esim tunnin, klooriliotus ei varmaan ole otusten mieleen.
Tätä kuuria esim viikko.
Heheh ja ei varmaan koko uimahallillinen alkaisi pian raapia itseään? Hyvänen aika pikemminkin tulisi eristäytyä ja hanskojakin käyttää ulkomaailmassa ettei tartuta toisia!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kuuria esim viikko.Heheh ja ei varmaan koko uimahallillinen alkaisi pian raapia itseään? Hyvänen aika pikemminkin tulisi eristäytyä ja hanskojakin käyttää ulkomaailmassa ettei tartuta toisia!!!!
Älä huoli, elän hyvin eristäytyneenä tällä hetkellä... -ap
Kauan Aasian reissu kesti? Syyhytartunnasta kestää aika kauan ennen oireiden alkamista. Luultavasti sait tartunnan jo kotona? Kotiin jäi syyhyä ja se tarttui uudestaan palatessasi. On viheliäinen vaiva. Ehä tartunta uusii joltain lähipiirissäsi? Joku niistä ystävistäsi? Tai sitten et vain ole tuhonnut/siivonnut jotain tarpeeksi hyvin. Sairaalassa saamme syyhyn hoidettua, mutta kaikki potilaan vaatteet ja tavarat jotka mukana poltetaan. Raha ja kortit säästetään, lompakkokin menee poltettavaksi.
Mulla oli syyhy puolitoista vuotta sitten. Kauan kesti saada diagnoosi kun eivät lääkärit sitä tunnistaneet. Lähti kun sain sitä ivermektiiniä (sp?) ja nixiä, muistaakseni tabut vain kertaalleen ja rasvausta viikon välein. Tosin kutitti niin kauan senkin jälkeen, että ostin pari lisää nixejä. Lähtihän se kuitenkin itseltäni ja vaimoltakin. Rikkiäkin kokeilin, mutta se pilasi vaatteet lähinnä.
Teltta maksaa kympin tai kaksi, muuta metsään kahdeksi viikoksi kunhan ensin syöt sen iverin ja sit rasvailet vaikka joka päivä.
Ystävättäreni perheessä oli syyhy ja heidän piti tehdä hoidot monta kertaa, saunottivat tuntikausia petauspatjoja. Pyykin pesy 90 asteessa puuvillat kestää sen tai 60 asteessa.
Rupes ajatuskin kutittamaan. Näkyykö sinulla ne punkin tekemät kanavat? Onko todella tästä kyse.
Joku asia on nyt jäänyt huomiotta punkin torjunnassa/häädössä.
Kengät? Saunan lauteille useiksi tunneiksi ja sauna tietty kuumaksi. Ne kengät jotka voit pestä niin laita pesukoneeseen 60 astetta.
Syyhypunkin iltainen/öinen kutina on kyllä helvetillistä. Itsellä on kahdesti ollut, kerran lapsuudessa ja toisen kerran aikuisiällä. Mulla on onneksi kummallakin kerralla auttanut yksi rasvaus ja kutina on loppunut samantien rasvan levityksen jälkeen.
Siivoaminen on todella tärkeätä hoidon aikana. Kannattaa tosiaan siirtää kaikki verhot, viltit, matot, sohvat (yms. joissa on tekstiiliä) syrjään pariksi viikoksi, imurin pölypussi vaihtoon ja käyttöön kengät, jotka voi pestä kuumalla pyykinpesukoneessa.
Syyhypunkki tarttuu ihokosketuksesta ja tekstiilien välityksellä. Tekstiileissä syyhypunkki voi elää jopa 10 päivää, joten kannattaa muistaa tämä kun seuraavan kerran menee vaatekauppoihin vaatteita sovittelemaan.
10 päivää on kyllä vahvaa liioittelua. 2-3 päivää tappaa käytännössä kaikki.
55 astetta parin tunnin ajan riittää myös.
Pakkanenkin nirhaa sen puolessa vuorokaudessa.
Wikipediassa on hyviä vinkkejä. Syyhyn ollessa kyseessä ylenpalttinen siivoaminen on turhaa. Syyhyn on aivan eri asia kuin lutikka. Uskokaa jo. Tuo telttavinkki oli mainio, vaikkakin talvella ei ehkä houkuttele.
Voi s**tana, kun rupesi ahdistamaan tämä keskustelu! Omalla lapsellani todettiin tässä ihan vähän aikaa sitten syyhyä, ja itse sain sekä lääkäriltä että netin terveyssivuilta ohjeet, että kaksi hoitokertaa sekä tyyliin pelkkä alus- ja petivaatteiden vaihto riittää, koska punkki selviää vain pari vuorokautta ihmisen ulkopuolella. Mutta onko se siis ihan yleistäkin, että siitä kehittyy tuollainen ongelma?! En voi uskoa lukemaani. Ja kun munkin lapsellani esiintyy edelleen pientä kutinaa, ja tähän asti olen vain ajatellut, ettei se millään voi syyhyä enää olla... Tässähän menee joulut ja kaikki vielä pilalle. ;(
Voi olla, että olet henkisesti syyhyssä. Näin käy monelle.
Koko ajan kutittaa ja taas uusi nix-kuuri ja taas mennään kun kutittaa. Mene ihotautilääkärille, joka katsoo lampulla, onko sulla syyhypunkin reikiä ihossa ja usko, jos se sanoo, että ei. Kortisonit sun muut tropit saat ja alat uskoa, että jo loppuu sekin vaiva.