UPM:n Voikkaan tehtaan sulkeminen ja paperialan viime vuotinen lakko
Aika komea kostao UPM:ltä. Ei ehkä olis kannattanut niin pitkkän lakkoilla kun nyt meni sit koko tehdas alta...
Kommentit (52)
Jos nyt jotain viitsin kommentoida niin sanoisin nyt vain että tehtailta löytyy paikkoja joissa on 35-70 asteinen ilma ja niissäkin paikoissa pitää tehdä töitä.... puhumattakaan vaarallisista koneista ja aineista. Ja vastuuta löytyy ihan riittävästi. Joko olet vastuussa toisten hengestä taikka sitten miljoonista euroista.... Ja puhun nyt myös sellutehtaista enkä pelkästään paperitehtaista.
Tyhmä olin kun aloin edes kirjoittelemaan sinulle takaisin kun et selvästikkään ymmärrä näistä asioista mitään?
Sinun mielestäsi siis on niin että mitä suurempi palkka niin sitä enemmän pitäisi työtä painaa? Jos näin on niin suosittelisin miettimään muita aloja joissa saa pienemmälläkin panoksella enemmän palkkaa kuin esim. paperialalla! Ei paperimiehet mitään järettömiä tienaa. Monet metalli, rakennus, sähkö/putkitöitä tekevät saavat enemmän palkkaa jne. Ja tekevät yleensä töitä päivisin eikä öisin ja pyhinä...
Juuri tänään luin poispotkittavan perheenisän huolesta. Kolme pientä lasta kotona, vaimo pätkätöissä, 100 000 euron asuntolaina ja työttömyys edessä. Ei kai sitä tuskaa voi ymmärtää sellainen, joka ei vastaavaa ole kokenut. Minä en ainakaan lällättele vaan tunnen aitoa myötätuntoa.
Vierailija:
Jos nyt jotain viitsin kommentoida niin sanoisin nyt vain että tehtailta löytyy paikkoja joissa on 35-70 asteinen ilma ja niissäkin paikoissa pitää tehdä töitä.... puhumattakaan vaarallisista koneista ja aineista. Ja vastuuta löytyy ihan riittävästi. Joko olet vastuussa toisten hengestä taikka sitten miljoonista euroista.... Ja puhun nyt myös sellutehtaista enkä pelkästään paperitehtaista.
Tyhmä olin kun aloin edes kirjoittelemaan sinulle takaisin kun et selvästikkään ymmärrä näistä asioista mitään?
Sinun mielestäsi siis on niin että mitä suurempi palkka niin sitä enemmän pitäisi työtä painaa? Jos näin on niin suosittelisin miettimään muita aloja joissa saa pienemmälläkin panoksella enemmän palkkaa kuin esim. paperialalla! Ei paperimiehet mitään järettömiä tienaa. Monet metalli, rakennus, sähkö/putkitöitä tekevät saavat enemmän palkkaa jne. Ja tekevät yleensä töitä päivisin eikä öisin ja pyhinä...
Kuten jo ensimmäisessä viestissä sanoin, on ihan typerää argumentoida sillä, että kaikki voivat hankkia uuden työn. Niin voivatkin, mutta jätetäänkö tämä vanha työ sitten vain tekemättä? Vaikka minä vaihtaisin työpaikkaa, joku muu joutuisi sitten tänne töihin. Välitätkö sinä vain omasta hyvästäsi etkä pysty ajattelemaan yhtään omaa napaasi pitemmälle?
Miten sinusta ratkaistaisiin esim se ongelma, että minä olen päiväkodissa töissä ja jos kukaan ei enää tekisi näitä töitä, lapset eivät saisi ruokaa? Monellakohan paperimiehellä on lapsia hoidossa? Missä sinun lapsesi söisi työpäiväsi aikana?
Sinusta siis työn määrän/raskauden ei kuulu olla suhteessa palkkaan? Mistä hitosta sitten paperimiehet valittavat??? Juuri siitähän koko jutussa oli kyse; mielestänne teillä on liian rankkaa palkkaan verrattuna? Jos työn raskauden ei kuulu olla suhteessa palkkaan, niin silloinhan pomot toimivat oikein! Mitä väliä sillä sitten on, että he pelasivat omaan pussiin ja nostivat omia tulojaan, jos kerran sinäkin tekisit niin jos vain voisit?!
Tottakai aina löytyy aloja, joissa joku tienaa vielä paremmin. Mutta sen sijaan että parannetaan nyt jo hyvätuloisten (Kyllä, 4-5 tonnia/kk on hyvä palkka) asemaa voisi välillä parantaa köyhempienkin oloja. Minusta palkan pitää vastata työtä.
Lopuksi vielä; keittiöala ei ole ainut oikeasti raskas ala. Osaatko edes kuvitella mitä tapahtuisi jos vaikka lähihoitajat ja sairaanhoitajat vaihtaisivat kaikkia alaa? Heidänkin työnsä on rankkaa kolmivuorotyötä, välillä ilman taukoja. Päivittäistä taistelua toisten ihmisten puolesta, huumehörhöistä yms. ja jatkuvasta välkivallan uhasta huolimatta. Palkka on surkea ja henki saattaa olla usein vaarassa. Sinustako ratkaisu on se, että he vaihtavat alaa?
että työstä maksetaan yleensä sen tuottavuuden perusteella. En mä ainakaan haluaisi vaihtaa omaa sosiaalialan työtäni paperitehdastyöhön, lähipiiristä löytyy monta paperityöntekijää ja eipä niiden työt niin herkuilta kuullosta. Toi valvomossa napin painelu on just se kuva, mitä kansalle on viime aikoina haluttukin näyttää, kesän työsulun aikanakin televisio ja sanomalehdet tiedottivat aika puolueellisesti asiaa työnantajan näkökulmasta. Pitää saada duunarit toistensa kimppuun? Sitten voidaan rauhassa kääriä optiomiljoonia. Totta kai olen sitä mieltä, että näitä surkeita liksoja pitäisi nostaa sosiaali- ym. aloilla, mutta ei niitä paperimiesten pussista oteta. Mutta jos metsäteollisuus ajetaan Suomessa alas, niin kohta ei ole varaa maksaa palkkoja ollenkaan kunta-aloilla, kun ei tule noita verotuloja millä hyvinvointia pidettäisiin yllä. Että ehkä noi paskaiset naurunne menevät vähän väärään osoitteeseen.
" Tottakai aina löytyy aloja, joissa joku tienaa vielä paremmin. Mutta sen sijaan että parannetaan nyt jo hyvätuloisten (Kyllä, 4-5 tonnia/kk on hyvä palkka) asemaa voisi välillä parantaa köyhempienkin oloja"
Mitä ihmettä tuo tarkoittaa? Tupotasoiset korotukset paperiliittolaiset saivat eivätkä sellaisia kuin esim. satamatyöntekijät ja kuljetusalan työntekijät! Ja viimeksi taisteltiin kaikesta siitä mitä oli saavutettu vuosien aikana. Ei haluttu luopua ainoasta lomasta (kesälomasta) vuoden aikana, eikä sairaslomien rahoista eikä 8 tuntisista työvuoroista, eikä ulkoistaa ratamiehiä, siivoojia jne. jne. Ja mitä noihin jouluun ja juhannukseen tulee niin ainahan tehtailla on ollut joku näinäkin päivinä töissä. Mutta yleensä " vapaaehtoisesti" . Nyt sielä pitää olla jos vuorot menevät niin! Ja tehtaita pitää kuitenkin ajaa alas pari kertaa vuodessa joten miksi sitä ei olisi voinut jatkossakin tehdä näinä ajankohtina? Kustannukset eivät kuitenkaan olleet kohtuuttomat...vaikka niin annettiin ymmärtää.
Jokainen jonka puoliso tekee vuorotyötä vuosia niin tietää että miten se rasittaa koko perhettä! Meillä ei yleensä vietetä yhteisiä pyhiä eikä talvi yms. lomia lasten kanssa. Vaan isä on töissä näinä päivinä. Oli viime joulun kaikki pyhät, uuden vuoden töissä. Seuraavat pääsiäispyhät, vappu, koko juhannus ja vielä seuraava joulukin on töitä. Kesäloma joka on 3 viikkoa on vasta syksyllä kun lapsilla on jo koulu alkanut. Ehkä joku vuosi lomakin on ihan kesällä... Viikonloput on usein töitä kun lapset ovat kotona jne. Ei tämäkään elämä mitään herkkua ole vaikka niin täällä väitetään?!
Turha tässä on kyllä valittaa. Pääasiahan on että toistaiseksi miehelläni on töitä ja elämämme on muutenkin kunnossa :) Noista mainitsemistasi palkoista sanoisin sen että useimmat eivät tienaa noin paljon kuin annoit ymmärtää. Ellei sitten tee jatkuvasti ylitöitä pyhinä ja öisin ja kuulu siihen pieneen porukkaan joka tienaa " hyvin" . Meillä mies saa käteen kuukaudessa n. 1400-1900e. riippuen pyhistä, ylitöistä yms. Palkka on korkein mitä siinä tehtaassa duunari voi saada. Vain koulutuksia jatkamalla (insinööriksi lukemalla) voi tienata enemmän. Ehkä mieheni työpaikka/tehdas on sitten poikkeus kun täällä niin monet väittävät että tehtaissa työskentelevät tienaavat järettömiä summia kuukaudessa?! Mutta jos firma tekee paljon voittoa niin miksi siitä ei saisi työntekijätkin osansa? Kun kuitenkin duunareitten palkkoihin menee naurettavan pieni prosentti koko potista!
niin tuntuu tällaisesta ei-taloustietäjästäkin järkevältä, että tehdas viedään lähemmäksi edes jompaa kumpaa.
sen totta ettei kuumassa tarvii olla 8h jos menee hyvin. tänään meni 230min että saatiin paperit koneella päälle siinä tehtiin koko ajan kuumassa
Av: tieto- ja sivistystaso on niin korkea, että jo alkuperainen viesti on täynnä virheitä. Koita siinä sitten keskustella ja selittää lahopäille, että kyse ei ensinnäkään ollut edes lakosta saati tässä uudessa tilanteessa siten lakon seurauksista. Tämäkin asia on puitu n. viiteenkymmeneen kertaan lähipäivien aikana, mutta ei mene perille ei.
Tuskin kannattaa väitellä mistään, kun porukalla ei ole oikeasti mitään hajuakaan oikeista tilanteista ja oikeasta elämästä.
Se on totta, ja minä arvostan kyllä siivoojia, hoitajia ym. Mutta jokainen toivottavasti tietää alalle hakeutuessaan palkkatason. Jos ei ole siihen tyytyväinen, kannattaa kiukutella omalle ammattiliitolle eikä paperiliitolle.
On melkoisen vähä-älyistä ruveta lähihoitajaksi ja sitten kiukutella paperimiesten hyvästä palkasta. Jokainen voi itse hakeutua paperialalle TAI yrittää vaikuttaa omassa liitossaan omaan palkkatasoon. Itsepähän valitsette ay-pomonne, ja kumma kyllä vuodesta toiseen hoitoalojen tädit eivät saa mitään aikaan.
Aika usein syy on siinä, ettei ole koulu maistunut tai kunnianhimo riittänyt. Paperiala tosin ei edes vaadi korkeaa koulutusta. Toki naissukupuolta sorretaan yhä, ja ennen on ollut vaikea hakeutua vaikkapa paperitehtaaseen ja muille hyvin palkatuille aloille. Nykyään se on mahdollista, ja käsittääkseni naiset saavat jopa etupisteitä sukupuolensa vuoksi.
vaikka en edes tunne yhtään paperityöntekijää, mutta työttömyydestä tiedän jotain. Eikö teillä vahingoniloa tuntevilla tule mieleen, millainen isku tämä on Voikkaalle ja Kuusankoskelle? Siellä voi työt loppua aika monelta muultakin kuin vain paperitehtaissa työskenteleviltä kun ostovoima vähenee ja väki lähtee. Uskomatonta putkinäköisyyttä...
Minä olen ammatiltani keittäjä ja palkka on noin 1500/kk. (brutto)
Meilläkään ei ole virallisia taukoja, työvuorossa ollaan yksin ja vastuu kannetaan yksin. Työvuoro kestää sen normaalin 8h ja tätä menoa on koko päivä, joka päivä, joka viikko. Syömään/vessaan pääsee jos ehtii kaiken muun tekemisen jälkeen. Jatkuvasti nostellaan raskaita esineitä ja lämpötila keittiössä nousee kesällä helposti yli 30-asteeseen. Istua saa vessanpytyllä, jos sinne ehtii menemään. Ja tämä on pysyvä tilanne, ei mikään poikkeustila joka tulee silloin tällöin.
Tähän on turha vastata, että olisit valinnut työsi paremmin. En puhu nyt pelkästään omasta puolestani vaan yleisellä tasolla. Jonkun on tehtävä tämäkin työ, ja jos se en ole minä, se olisi jonkun toisen tehtävä. Se ei muuta sitä tosiasiaa, että tämä työ on oikeasti fyysisesti raskasta, toisin kuin monet muut työt. (mm. napin painelu valvontahuoneessa)
Ärsyttää tuollainen turhasta valittaminen, minusta pitäisi olla itsestään selvää, että 4000e kuukausipalkalla töissä täytyy myös tehdä jotain ja aika hemmetisti pitääkin. Olette pilalle hemmoteltuja ahneita ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa jotenkin parempia ihmisiä koska teillä on ollut hyvät edunajajat. Säälittää työttömiksi jäävien perheet, mutta ehkä tämä kokemus opettaa taas kaikille hieman nöyryyttä.
Ja en kiellä sitä, etteikö kyseessä olisi osittain myös pomojen ja sijoittajien ahneus, mutta kyllä työntekijätkin voisivat peiliin vilkaista.