UPM:n Voikkaan tehtaan sulkeminen ja paperialan viime vuotinen lakko
Aika komea kostao UPM:ltä. Ei ehkä olis kannattanut niin pitkkän lakkoilla kun nyt meni sit koko tehdas alta...
Kommentit (52)
Ei ole mutu-tietoa vaan kokemusta.
24
Tietokone ilmottaa millon tarttee painaa. Lukevat aku ankkoja ja juovat kahvia...
Vierailija:
" Nyt joutuu tosiaankin itse tekemään jotain ansaitakseen elantonsa, tulospalkkioita ei enää ropise eikä ole mitään myytävääkään kun ei tullut osakkeita ostettua."Siis mitä ihmettä tarkotat. Siis ymmärsinkö oikein että väität ettei nämä työntekijät ole tehneet mitään töitä leipänsä eteen? Tiedätkö että miten kovasti painetaan töitä että saadaan niitä ennätyksiä tehtyä eri koneilla???!!!!!!! Varmaankin käsitin väärin sun juttusi?....
Niin se nyt vaan nykyaikana on, että pörssiyhtiöt irtisanovat parantaakseen osakkeidensa kursseja ja sijoittajien voittoa.
UMP:kin aikoo tänä vuonna ostaa omia osakkeitaan (=nostaa osakkeidensa arvoa) 885 miljoonalla eurolla sekä jakaa satojen miljoonien eurojen osingot. Henkilöstövähennyksillä tavoitellaan siihen verrattuna pientä 200 miljoonan euron säästöä.
Että veikkaanpa, että sillä TYÖSULULLA (ei lakolla) ei ollut isosti asian kanssa tekemistä.
" Ainakin kaikki mun tuntemat paperityöläiset istuu pehmeellä tuolilla ja painaa sillon tällöin jotain nappia.
Tietokone ilmottaa millon tarttee painaa. Lukevat aku ankkoja ja juovat kahvia..."
Niin, se on se mihin pyritään :) Silloin kun on tämä tilanne niin tehdas tekee voittoa, koneet pyörii täysillä, ei ole katkoja eikä mitään ongelmia. Mutta kun ongelmia tulee niin siellä on TODELLA kiire. On tiedettävä mitä tehdään ja missä järjestyksessä. Tämmöisinä päivinä miehet/naiset tekevät usein useita tunteja putkeen töitä. Ovat aivan hiestä märkänä kun kuumissa olosuhteissa pitää tehdä rankaa fyysistä työtä. Ja silloin ei kahville lähdetä eikä vessassa käymään... Tiesitkö muuten sen että näillä työntekijöillä ei ole virallisia taukoja ollenkaan vuoron aikana? On pakko syödä ja juoda kahvit samoissa tiloissa missä näyttöjäkin on koska niitä pitää valvoa jatkuvasti. Etenkin sellutehtailla syntyisi samantien vaarallisia tilanteita jos porukka lähtisi tauoille! Ennen muinoin oli enemmän väkeä töissä ja toiset pääsivät rauhassa syömäänkin mutta nykyisin on ihan toinen meininki.
" 25. Paperityöntekijöiden palkat ovat reilusti suuremmat kuin muilla vastaavilla teollisuuden aloilla.
Ei ole mutu-tietoa vaan kokemusta.
24"
Vierailija:
On tiedettävä mitä tehdään ja missä järjestyksessä. Tämmöisinä päivinä miehet/naiset tekevät usein useita tunteja putkeen töitä. Ovat aivan hiestä märkänä kun kuumissa olosuhteissa pitää tehdä rankaa fyysistä työtä. Ja silloin ei kahville lähdetä eikä vessassa käymään...
Kuulostaa ihan TAVALLISELTA päivältä monessa muussa työssä. Kyllä minäkin 4000-5000 ¿:n kuukausipalkalla vähän juoksisin...
Eikä tuo yks antanut mitään faktaa väitteeseensä kovasta palkkauksesta. Vai luuletko, että vain se, että sanot olevan muuta kuin mutu-tietoa, riittää tekemään väitteestäsi faktaa? Kannattais vissiin käydä kouluja vähän lisää sinunkin.
Vierailija:
Eikä ollut turhan rankkaa.
" Hahhahhaaaa!!!! Kylläpä on KAMALA työ!!!
Vierailija:
On tiedettävä mitä tehdään ja missä järjestyksessä. Tämmöisinä päivinä miehet/naiset tekevät usein useita tunteja putkeen töitä. Ovat aivan hiestä märkänä kun kuumissa olosuhteissa pitää tehdä rankaa fyysistä työtä. Ja silloin ei kahville lähdetä eikä vessassa käymään...
Kuulostaa ihan TAVALLISELTA päivältä monessa muussa työssä. Kyllä minäkin 4000-5000 ¿:n kuukausipalkalla vähän juoksisin..."
Jokaisessa työssä on niin huonot kuin hyvätkin puolensa. Toiselle sopii vuorotyö ja toiselle ei jne. Kuulostat jotenkin tosi katkeralta ja kateelliselta ihmiseltä? Miksi ihmeessä et ole yrittänyt päästä koulutukseen ja sitä kautta tehtaalle töihin jos noin paljon nyppii hermoja ja niin helpolta työpaikalta saat tuon tehdastyön kuulostamaan?
Ennen muinoin johtajilla oli VASTUU työntekijöistään ja heille oli kunnia-asia olla työllistäjä yhteiskunnassamme.
Kovin pitkään homma ei jatku sillä että osa ihmisistä rikastuu osakkeilla mutta ihmisiltä loppuu työ.
Mutta...sitähän sanotaan että ahneudella on loppu. Eikä niin kiva sellainen.
Järkyttävää. UPM pitäisi nostaa tuosta hyvästä syytteeseen.
olitte arvon paperilaiset lakossa viime keväänä ennen kuin tuli työsulku. Ainiin mutta ettehän te varmaan sellaista enää muista. Paperiliitton on ollut aina helppo kiristää palkkaa ja muita etuuksia lisää sanomalla että mennäänpäs lakkoon ja katsellaan sitten. On ihme ettei teille heru sympatiaa suht korkeiden palkkojen lisäksi. (sen verran tiedän kyseistä alaa etten voi kovin vaativaksi työksi sanoa monenkaan duunia siellä)
Vierailija:
Viime kesäinen paperitehtaiden seisokki ei ollut lakko vaan työsulku.Elikkä työnantaja ei päästänyt töihin.Ei se kiva ollut paria kuukautta alle 500/kk elää mutta minkäs sille voi.Että ei sen tehtaan sulkeminen kyllä kovin reilua ollut siihen lakkoon vedoten koska mitään lakkoa ei ollut!
viime vuonna vai niinä monena aikaisempana kertana?
Vierailija:
" Ainakin kaikki mun tuntemat paperityöläiset istuu pehmeellä tuolilla ja painaa sillon tällöin jotain nappia.
Tietokone ilmottaa millon tarttee painaa. Lukevat aku ankkoja ja juovat kahvia..."Niin, se on se mihin pyritään :) Silloin kun on tämä tilanne niin tehdas tekee voittoa, koneet pyörii täysillä, ei ole katkoja eikä mitään ongelmia. Mutta kun ongelmia tulee niin siellä on TODELLA kiire. On tiedettävä mitä tehdään ja missä järjestyksessä. Tämmöisinä päivinä miehet/naiset tekevät usein useita tunteja putkeen töitä. Ovat aivan hiestä märkänä kun kuumissa olosuhteissa pitää tehdä rankaa fyysistä työtä. Ja silloin ei kahville lähdetä eikä vessassa käymään... Tiesitkö muuten sen että näillä työntekijöillä ei ole virallisia taukoja ollenkaan vuoron aikana? On pakko syödä ja juoda kahvit samoissa tiloissa missä näyttöjäkin on koska niitä pitää valvoa jatkuvasti. Etenkin sellutehtailla syntyisi samantien vaarallisia tilanteita jos porukka lähtisi tauoille! Ennen muinoin oli enemmän väkeä töissä ja toiset pääsivät rauhassa syömäänkin mutta nykyisin on ihan toinen meininki.
Vierailija:
Niin, se on se mihin pyritään :) Silloin kun on tämä tilanne niin tehdas tekee voittoa, koneet pyörii täysillä, ei ole katkoja eikä mitään ongelmia. Mutta kun ongelmia tulee niin siellä on TODELLA kiire. On tiedettävä mitä tehdään ja missä järjestyksessä. Tämmöisinä päivinä miehet/naiset tekevät usein useita tunteja putkeen töitä. Ovat aivan hiestä märkänä kun kuumissa olosuhteissa pitää tehdä rankaa fyysistä työtä. Ja silloin ei kahville lähdetä eikä vessassa käymään... Tiesitkö muuten sen että näillä työntekijöillä ei ole virallisia taukoja ollenkaan vuoron aikana? On pakko syödä ja juoda kahvit samoissa tiloissa missä näyttöjäkin on koska niitä pitää valvoa jatkuvasti. Etenkin sellutehtailla syntyisi samantien vaarallisia tilanteita jos porukka lähtisi tauoille! Ennen muinoin oli enemmän väkeä töissä ja toiset pääsivät rauhassa syömäänkin mutta nykyisin on ihan toinen meininki.
Koskaan en ole ollut kateellinen toisten palkoista ja työpaikoista. Jokainen tekee omat ratkaisunsa elämässään. En minä ainakaan voi mennä arvostelemaan kenenkään työtä jos en sitä samaa työtä ole itsekin tehnyt. Tuskin kenelläkään on oikeutta haukkua toisia työn perusteella?
Vierailija: