Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapailemani mies ja ruokatottumukset kuin kymmenen vuotiaalla :o

Vierailija
23.11.2016 |

Ollaan molemmat hieman vajaa kolmekymppisiä ja tapailtu keväästä. Nyt ollaan oltu tiiviisti yhdessä, yökyläilty puolin ja toisin ja eletty vähän jotain arjentapaista yhdessä. Ja voi juma mitä onkaan koulutetusta, fiksun oloisesta miehestä paljastunut!

Jo tapailun alussa huomasin että mies on kovasti herkkujen perään, mutta ei se haitannut, itsekin pidän säännöllisesti herkkupäivää kerta viikkoon. :) Käytiin alkuun myös paljon ulkona syömässä. Mies on pitkä ja normaalin kokoinen, vähän hänellä on mahaa josta ITSE valittaa. Mua se ei haittaa. :)

Itse tykkään syödä terveellisesti, paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja, protskulähteinä kanaa ja kalaa. Hiilareitakin toki. Tämä on mulle tosi tärkeää, en kuitenkaan ketään velvoita samalla tapaa syömään. Mutta sitten kuitenkin...

Tänään mua alkoi ärsyttää ja ihan yllätyinkin siitä että miten paljon... mulla oli etäpäivä ja vietin sitä miehen luona hänen ollessa töissä. Tiesin että miehen on iltapäivästä kiire, joten tein hänelle jääkaappiin ruokaa valmiiksi, salaattia ison kasan, kanaa ja keitin pastaa. Laitoin miehelle viestin että ruokaa on jääkaapissa. Kun nyt illalla tulin kotiin, oli ruoka koskematonta. Ihmettelin asiaa ja mies totesi että teki leipiä kun ne olivat nopeita ja käyvät ihan hyvin päivällistä (leipää, levitettä ja juustoa)!? Juu kyllä minäkin alakouluikäisenä koulun jälkeen tein ison leipälautasen ja söin, MUTTA KOLMEKYMPPISENÄ pitäisi vähän tajuta mitä kaikkea siitä ruoasta on tarkoitus saada!? Mies totesi tyynesti että usein syö iltaisin vain leipää, kuulemma ei jaksa laittaa ruokaa!

Mies herkuttelee valehtelematta joka päivä, jos ei nähdä. Hän käy hakemassa valmisruokia, käy vähintään kerran viikossa kebab-paikassa pitsalla, kittaa olutta iltaisin... ja nyt vielä tuo leipäasia...

Voiko tuosta kasvaa järkeväksi ja aikuiseksi, ymmärtää että siitä ruoasta saa muutakin kuin hiilariähkyn ja monipuolinen ravinto auttaa jaksamaan pitkiä päiviä!?! Eihän tuon kanssa voi mitään lapsia kuvitellakaan (mies on tehnyt selväksi haluavansa lapsen) kun tyyppi on itsekin kuin joku kymmenvuotias leipäpinonsa kanssa!?!

Huh. Ihanaa kun on av, eikä tarvitse miehelle avautua... voisi nimittäin tulla aika myrkyllistä tekstiä...

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tällä palstalla haukutaan ap:n miehen kuvailemat ruuat, varsinkin jos niitä on syömässä myös lapsi. Leipä on myrkkyä, puuro on myrkkyä, kaikki viljat on suorastaan myrkkyä. MUTTA jostain ihmeen syystä nyt kaikki tuo hiilari- ja herkkumäärä onkin hyväksi ja ap onkin ihan kujalla. Tämä palsta ei koskaan petä. 😂🤭

Vierailija
102/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette sitten ole kuulleet miksi olisi hyvä syödä muutakin kuin vain leipää, valmisruokia, pitsaa ja olutta? Ja päälle herkkuja? - ap

Suhtautuminen on tällainen, koska mainitsit että kumppanisi on mies. Miehellä ei ilmeisesti haittaa jos on "vähän mahaa", mutta kuitenkin tällä palstalla on jatkuvasti keskusteluja, missä haukutaan lihavia, siis jos on painoindeksin mukaan ylipainoinen ja HEIDÄN tulisi syödä terveellisesti sinun mainitsemallasi tavalla.

Ilmeisesti ihmiset on niin typeriä, että luulevat että hoikemmat ja varsinkin miehet voivat syödä epäterveellisesti ilman että sillä olisi terveyteen mitään vaikutusta: Se on aivan sama kunhan et ole lihava nainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tällä palstalla haukutaan ap:n miehen kuvailemat ruuat, varsinkin jos niitä on syömässä myös lapsi. Leipä on myrkkyä, puuro on myrkkyä, kaikki viljat on suorastaan myrkkyä. MUTTA jostain ihmeen syystä nyt kaikki tuo hiilari- ja herkkumäärä onkin hyväksi ja ap onkin ihan kujalla. Tämä palsta ei koskaan petä. 😂🤭

Kaikki olettaa, että ap on nainen ja tällä palstalla kaikki on naisen vika. Hämmästyin kyllä minäkin silti tuota samaa havaintoa, mitä ihmettä oikeasti? :D

Vierailija
104/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta kyllä itsekin suuttuisin, jos olisin tehnyt ruoan valmiiksi ja sen sijasta on syöty vain leipiä tai jotain muuta.

Miksi suuttuisit, jos olet laittanut ruokaa kysymättä toiselta mitä hän oikeasti haluaa syödä? Tuossa tapauksessa kohtelet toista kuin lasta, jonka on pakko syödä juuri sitä mitä vanhemmat kokkaavat. 

Minä tykkään kokata, mutta en todellakaan suutu, jos toinen ei niitä kokkauksia halua syödä. 

Vierailija
105/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen sinua kolme ateriaa syövää urheilijaa kokeilemaan niitä kahta lisäateriaa. Kevyt ennen treeniä (mistä kehosi ottaa energiaa treeniin jos harjoittelet heti yöpaaston jälkeen?) ja iltapäivästä toinen. Suositeltavaa olisi keventää syömistä iltaa kohden ja aterioida kerralla hieman vähemmän. Nämä ovat urheiluopistossa ihan perusjuttuja, ihme ettei valmentajasi ole niistä maininnut (tai sitten on, mutta et välitä). Et maininnut mikä lajisi on, mutta jos annat kahdelle lisäaterialle mahdollisuuden, voit yllättyä kuinka tulokset nousevat kohisten. :)

Mielestäni ap syö ihan normaalisti ja itsekin pitäisin outona jos päivällisen sijaan mätettäisiin leipää palatolkulla. Eikö se ole jo todella tylsän makuista. Miksei saman tien normaalia ateriaa ja pala leipää sivuun? Tiesittehän että leivässä on myös usein reippaasti sokeria, jonka takia se maistuu miltä maistuu...

Pakko vähän nyt tarttua yhteen lauseeseen tässä, koska se vähän huvittaa :D ei siis millään pahalla, olen vain utelias.

Eli tuo "mistä kehosi ottaa energiaa treeniin jos harjoittelet heti yöpaaston jälkeen?"

Juoksen joka aamu vajaan tunnin lenkin heti herättyäni, en syö viljoja. Oletan, että kehoni ottaa energiaa treeniin ihan samalla tavalla kuin esi-isäni keho teki kaaaauan sitten, kun ei ruokaa ollut tarjolla ylenmäärin vaan se ravinto piti itse metsästää, yleensä juurikin juosten/kävellen.

Mitenköhän ihminen lajina on voinut säilyä sukupuutolta, ellei keho osaisi käyttää glykogeeniä sekä rasvaa energianlähteenä yöpaaston jälkeen? :DD

Vierailija
106/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tältä palstalta tuskin saat hirveästi sympatiaa. Mammat tykkää mussuttaa sipsejä ja leipää naamaan.

Itse en voisi seurustella miehen kanssa kuka syö mitä sattuu. Syödään mekin paljon ravintoloissa, mutta saa sieltäkin terveellistä ruokaa.

Samoin kaljaa kittaava mies on turn off. Kaljamaha ja keskivartalolihavuus on terveysriski.

Vierailija
107/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se leipä eroaa siitä pastasta? Ei kai kukaan vedä kuivaa pastaa ja kanaa ilman kastiketta, vaikka olisi kuinka iso keko salaattia tehtynä lisäksi. sun ruokas oli kuivaa ja pahaa ei olis mullekkaan maistunut. Salaatissakaan ei olut tietenkään mitään kastiketta, kun se on niin epäterveellistä.

Lue vaikka sienenleivän ja pastan tuoteseloste niin selviää mitä eroa niillä on. Itse syön vain kikherne pastaa. Kastikkeet on turhia ja peittävät ruuan makuja. Itse käytän mausteita, yrttejä ja öljyjä. Mutta mammat tykkää vetää majoneesisalaattia ja kermakastikepastaa omnom. Ja sit mietitään miksi painoa kertyy.

Vierailija
108/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se leipä eroaa siitä pastasta? Ei kai kukaan vedä kuivaa pastaa ja kanaa ilman kastiketta, vaikka olisi kuinka iso keko salaattia tehtynä lisäksi. sun ruokas oli kuivaa ja pahaa ei olis mullekkaan maistunut. Salaatissakaan ei olut tietenkään mitään kastiketta, kun se on niin epäterveellistä.

Lue vaikka sienenleivän ja pastan tuoteseloste niin selviää mitä eroa niillä on. Itse syön vain kikherne pastaa. Kastikkeet on turhia ja peittävät ruuan makuja. Itse käytän mausteita, yrttejä ja öljyjä. Mutta mammat tykkää vetää majoneesisalaattia ja kermakastikepastaa omnom. Ja sit mietitään miksi painoa kertyy.

Syön pastaa hyvin harvoin, mutta jos syön niin kylläs siinä pitää joku maukas kastike olla seuraksi. Maitotuotteita en käytä juuri laisinkaan, joten ei tule tehtyä kermakastikkeita. En pystyisi syömään jo jääkaapissa ollutta pastaa vaan ehdottomasti heti keitettynä lautaselle. Ap:n ruoka kuulostaa tosi kuivalta, joten en yhtään ihmettele ettei ole miehelle maistunut. 

Vierailija
109/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju enkä jaksa selata väliin jääneitä sivuja nähdäkseni, onko tähän jo reagoitu:

"mulla oli etäpäivä ja vietin sitä miehen luona hänen ollessa töissä. Tiesin että miehen on iltapäivästä kiire, joten tein hänelle jääkaappiin ruokaa valmiiksi, salaattia ison kasan, kanaa ja keitin pastaa. Laitoin miehelle viestin että ruokaa on jääkaapissa. Kun nyt illalla tulin kotiin, oli ruoka koskematonta."

Siis ap vietti etäpäivää miehen luona ja teki siellä miehelle jääkaappiin ruokaa. Illalla kun hän tuli omaan kotiinsa, ruoka miehen jääkaapissa oli koskematonta?

Vierailija
110/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on 54v ja syö vielä noin yksin ollessaan:D

Hän on usein kotitoimistolla ja jätän jonkin keiton tai pataruoka-annoksen sulamaan lounasta varten niin löydän sen jääkaapista koskemattomana. Kun hän keskittyy töihin hän ei edes tunne nälkää vaan saattaa havahtua joskus kahden kolmen aikaan siihen ettei ole syönyt lounasta. No siinä vaiheessa se on vähän turhaa jos varsinainen päivällinen on jo viideltä joten ottaa voileivän. 

Jos hän käy kaupassa kassissa on myös keksejä ja joku limu illaksi. 

Kuitenkin sanoisin että 80% ajasta syö hyvin ja tekee itsekin erinomaista ja terveellistä ruokaa, paljon kasviksia jne. 

Vierailija
111/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetä tuo mies tänne. Minulle nimittäin kelpaa mies joka ei pingota ruuan kanssa.

Haluatteko te mammat nyt sitten aikaisen omaishoidettavan vai ette? Jos ette, niin kannattaa ottaa ruuan kanssa pingottava mies.

Vierailija
112/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mistä puhut, ap. Mun mies on perheestä jonka suurin uhka on ollut lihominen jo yli 40 vuotta. Appivanhemmat ovat laihduttaneet saman ajan ilman mitään tuloksia ja mieheni on laihduttanut ja ollut huolissaan painostaan niin kauan kun olen hänet tuntenut. Emme käy ulkona syömässä koska se voisi lihottaa. Appivanhempani eivät syö meillä käydessä mitään, vaikka etukäteen olisi sanottu että ruokaa on tarjolla.

Sen sijan lapsille annetaan joka vierailulla karkkia mukaan, jääkaapilla juostaan napsimassa pelkkiä leikkeleitä ja ruuantähteitä, jopa yöllä. Perheenjäsenten painonnousua kommentoidaan surullisesti ääneen kaikille.

Pointtini on, että mielestäni et liioittele ollenkaan. Kyllä aikuisen pitäisi pystyä syömään se viisi ateriaa päivässä, vaikka sitten pienempinä annoksina, ja rentoutua ja palkita itseään muutenkin kuin syömällä ja juomalla. Se mikä nyt näyttäytyy voileipinä voi myöhemmin paljastua täysin eri käsitykseksi siitä miten aikuinen aikaansa viettää.

Miksi pitäisi pystyä syömään 5 ateriaa päivässä?

Itselläni ateriarytmi on tyypillisesti 3 kertaa päivässä. Reilu aamupala treenin jälkeen 9 maissa (puuroa, marjoja, kananmuna tai pari , leipää, hummusta, juustoa, vihanneksia (kurkkua, tomaattia, salaattia, paprikaa ym), hedelmä tai appelsiinimehu),  lounas puolen päivän jälkeen milloin missäkin lounaspaikassa (usein kevyempi, tänään esim. grillattua lohta salaattipedillä, muutama siivu tuoretta ananasta ja kourallinen pähkinöitä) ja päivällinen 7 maissa (tänään riisiä, muutama härkäpapupihvi, chilisoosi, avokadosalaatti ja sämpylä pestolla, kasviksilla ja mozzarellaviipaleella). Jos aamulla tuntuu tarpeelliselta niin aamupalamehun voi vetäistä ennen treeniä ja jos valvon myöhään niin saatan iltapalaksi mussuttaa kourallisen pähkinöitä. Yleensä kuitenkin se kolme ateriaa. 

Rasvaprosentti ollut viimeiset 15v jossain 10-15% välillä, tehokasta liikuntaa n. 10h /vk ja hyötyliikunnat päälle joten todennäköisesti paremmassa kunnossa kuin 95% suomalaisista ja terve kuin pukki (isoimmat terveysongelmat aikuisiällä 4v sitten sairastettu viikon influenssa, flunssa osuu kohdille ehkä joka kolmas vuosi).

Kerrotko vielä mihin tarvitsen niitä kahta ylimääräistä ateriaa?

Et minun mielestäni ainakaan mihinkään. Kuulostaa oikein hyvältä ja sinulle sopivalta ateriarytmiltä. Yksilöllisiähän nämä asiat ovat.  Itse syön ruokaa suurinpiirtein tämän verran, mutta terveyssyistä syön päivässä 6-8 kertaa. Kukin tehköön, miten on omalle voinnille parasta. ohis

Vierailija
113/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on turmion tiellä, edessä häämöttää ylipaino, rasvamaksa, verenpainetauti, diabetes, sepelvaltimotauti ja lopuksi sydäninfarkti viisikymppisenä.

Vierailija
114/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani miehet tekevät ennemmin voileipiä kuin lämmittävät moniosaista ruokaa. Let it be!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan