Tapailemani mies ja ruokatottumukset kuin kymmenen vuotiaalla :o
Ollaan molemmat hieman vajaa kolmekymppisiä ja tapailtu keväästä. Nyt ollaan oltu tiiviisti yhdessä, yökyläilty puolin ja toisin ja eletty vähän jotain arjentapaista yhdessä. Ja voi juma mitä onkaan koulutetusta, fiksun oloisesta miehestä paljastunut!
Jo tapailun alussa huomasin että mies on kovasti herkkujen perään, mutta ei se haitannut, itsekin pidän säännöllisesti herkkupäivää kerta viikkoon. :) Käytiin alkuun myös paljon ulkona syömässä. Mies on pitkä ja normaalin kokoinen, vähän hänellä on mahaa josta ITSE valittaa. Mua se ei haittaa. :)
Itse tykkään syödä terveellisesti, paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja, protskulähteinä kanaa ja kalaa. Hiilareitakin toki. Tämä on mulle tosi tärkeää, en kuitenkaan ketään velvoita samalla tapaa syömään. Mutta sitten kuitenkin...
Tänään mua alkoi ärsyttää ja ihan yllätyinkin siitä että miten paljon... mulla oli etäpäivä ja vietin sitä miehen luona hänen ollessa töissä. Tiesin että miehen on iltapäivästä kiire, joten tein hänelle jääkaappiin ruokaa valmiiksi, salaattia ison kasan, kanaa ja keitin pastaa. Laitoin miehelle viestin että ruokaa on jääkaapissa. Kun nyt illalla tulin kotiin, oli ruoka koskematonta. Ihmettelin asiaa ja mies totesi että teki leipiä kun ne olivat nopeita ja käyvät ihan hyvin päivällistä (leipää, levitettä ja juustoa)!? Juu kyllä minäkin alakouluikäisenä koulun jälkeen tein ison leipälautasen ja söin, MUTTA KOLMEKYMPPISENÄ pitäisi vähän tajuta mitä kaikkea siitä ruoasta on tarkoitus saada!? Mies totesi tyynesti että usein syö iltaisin vain leipää, kuulemma ei jaksa laittaa ruokaa!
Mies herkuttelee valehtelematta joka päivä, jos ei nähdä. Hän käy hakemassa valmisruokia, käy vähintään kerran viikossa kebab-paikassa pitsalla, kittaa olutta iltaisin... ja nyt vielä tuo leipäasia...
Voiko tuosta kasvaa järkeväksi ja aikuiseksi, ymmärtää että siitä ruoasta saa muutakin kuin hiilariähkyn ja monipuolinen ravinto auttaa jaksamaan pitkiä päiviä!?! Eihän tuon kanssa voi mitään lapsia kuvitellakaan (mies on tehnyt selväksi haluavansa lapsen) kun tyyppi on itsekin kuin joku kymmenvuotias leipäpinonsa kanssa!?!
Huh. Ihanaa kun on av, eikä tarvitse miehelle avautua... voisi nimittäin tulla aika myrkyllistä tekstiä...
Kommentit (114)
Suoraan sanottuna en ihmettele enää minäkään että suomalaisten terveystottumukset ovat näin retuperällä.
Tiedäthän kirjoittaja 60 että pelkkä paino ei kerro terveydestä mitään. Liikkumattomuus kostautuu viimeistään eläkeiässä, voit googlettaa miksi.
Tiedän mistä puhut, ap. Mun mies on perheestä jonka suurin uhka on ollut lihominen jo yli 40 vuotta. Appivanhemmat ovat laihduttaneet saman ajan ilman mitään tuloksia ja mieheni on laihduttanut ja ollut huolissaan painostaan niin kauan kun olen hänet tuntenut. Emme käy ulkona syömässä koska se voisi lihottaa. Appivanhempani eivät syö meillä käydessä mitään, vaikka etukäteen olisi sanottu että ruokaa on tarjolla.
Sen sijan lapsille annetaan joka vierailulla karkkia mukaan, jääkaapilla juostaan napsimassa pelkkiä leikkeleitä ja ruuantähteitä, jopa yöllä. Perheenjäsenten painonnousua kommentoidaan surullisesti ääneen kaikille.
Pointtini on, että mielestäni et liioittele ollenkaan. Kyllä aikuisen pitäisi pystyä syömään se viisi ateriaa päivässä, vaikka sitten pienempinä annoksina, ja rentoutua ja palkita itseään muutenkin kuin syömällä ja juomalla. Se mikä nyt näyttäytyy voileipinä voi myöhemmin paljastua täysin eri käsitykseksi siitä miten aikuinen aikaansa viettää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin syön leipäsiivun tai pari, mutta myös paljon muuta. Rakennan ateriani monipuolisesti vihanneksista, hedelmistä, marjoista, laadukkaista proteiininlähteistä, hyvälaatuisista hiilareista. Välttelen valmisruokia, lisäaineita, mutta en fanaattisesti. Kuten sanoin, myös irtokarkkeja menee kerran viikossa enkä juhlissa jätä kakkupalaa tai useampaa ottamatta. Ruokavalioni on 90% perusterveellinen.
Ja näin oletin suurimman osan kolmekymppisistä, aikuisista elävän...
- ap
Tervetuloa todellisuuteen, ap. :(
Olen oman leipämieheni kanssa ollut kimpassa 8vuotta ja vasta nyt olen saanut sen opetettua paistamaan kanaa. ??? Miehen ateriarytmi on aamulla banaani, työpaikkaruokalassa kevyt lounas leivällä tietty ja maidolla (kuten lapsilla), sitten iltaan asti paastoa ja sitten 4 viipaletta leipää, meetvurstia ja juustoa, ja puoli litraa olutta saunassa. Meillä on eri ruuat ja jatkuva tappelu kauppaostoksista, koska mies ei käsitä, miksi pitää syödä marjoja. :D
Mikä hemmetti suomalaisia vaivaa, sitä saakutin LEIPÄÄ puputetaan kun pullasorsat ja sitten ihmetellään, miksi meillä diabetestä kansantautina ja verensokerit heittelee, sekä muistisairauksia. Suomalaiset ei syö kalarasvoja vaan perunaa, pastoja, sokereita, vehnää miljoonassa eri muodossa, ihan liikaa punaista lihaa ja maitoa latkitaan kun vasikat. Kevytmargariineja ja light -tuotteita.
En voi muuta neuvoa ap kuin sen, että jos tuo tökkii jo nyt, vaihda miestä, se ei muutu. Jos olisin itse tiennyt, ettei tuhoisilla elintavoilla elävä ihminen HALUAKAAN opetella syömään terveellisesti, olisin jo lähtenyt. Olen myös ilmoittanut, että en aio omaishoitajaksi miehelle ryhtyä jos aikoo elää tuolla metodilla ja tuhota aivokoppansa ja kehonsa, koska suomalaisten kansantaudit on tasan ruokavalion syytä.
Vaalean leivän hinta pitäisi nostaa yhtä korkealle kuin alkoholivero, sen verran sysipaskaa se ravintoarvoiltaan on. Ruisleipä samoin nostaa eniten verensokeria kaikista leivistä.
Jos mä söisin yhtäkkiä palan leipää, pitäisi nukkua tunnin päiväunet, sen verran koomaan se heittää. Mutta suurin osa jengistä kulkee sumussa koko ajan, koska eivät älyä sen lapsuudesta asti tuputetun ruokavalion aiheuttavan infektioita, tukkoista oloa yms. paskaa.
Valitat miehen voileivistä - itse keitit hänelle pastaa.
Hiilareita molemmissa runsaasti.
Meni vähän pieleen, olisit tehnyt jotain muuta lisäkettä, tai itse asiassa salaatti olisi riittänyt broilerin kanssa.
Jäit miehen kotiin esittämään jotain kotirouvaa, sait näpeillesi. Ehkä mies haluaa jarrutella ettet roikkuisi hänessä. Osoitti ainakin sen ettei hänelle ole syytä kokata, syö mitä haluaa aikuinen mies.
Ap etsitkö sinä huollettavaa lasta vai miestä? Pyyhitkö pepunkin vessassa? Kotityöt toki teet äitihahmona jo nyt. Onnea valitsemallasi tiellä!
Huhhuh, mun olisi kyllä hyvin vaikea elää ap:n kaltaisen naisen kanssa. Onneksi olen valinnut puolison, joka ei ota ruokaa niin kauhean vakavasti!
M33, normaalipainoinen, perusterve
Vierailija kirjoitti:
Valitat miehen voileivistä - itse keitit hänelle pastaa.
Hiilareita molemmissa runsaasti.
Hiilareita ei ole runsaasti leivässä, jonka päällä on voita ja juustoa. Hiilareita on itse asiassa vain puolet siitä, mitä Suomessa suositellaan saatavaksi.
Pasta on paskaa sen takia, että siinä on kaloreihin nähden erittäin vähän vitamiineja ja mineraaleja. Siis järkyn vähän, tyyliin henki lähtee pastadieetillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei vittu sä olet ap tampio. Mä syön HYVÄÄ ruokaa, en terveellistä ruokaa. Kai se nyt on JOKAISELLE 3-kymppiselle selviö? Mitä järkeä elää elämänsä kärsien jostain marjojenkin hapoista, hyi helvetti, vesi nousee silmiin kun vain ajattelenkin jotain "paskan makuisia" marjoja. Ja mä painan noin 60kg ja olen 163,5cm pitkä, enkä liiku yhtään. Pysyn silti ihan normaalipainoisena.
Ja tykkään tällaisesta elämästä. Olisi aivan tyhmää alistautua jollekin terveyssaarnaamiselle, kun pysyy terveenä ja normaalipainoisena muutenkin. Aikoihin ei ole ollut edes flunssaa. Ja olen 44v.
Tasan ei käy nallekarkit. Mä tykkään enemmän happamasta kuin makeasta, syön siis marjoja, kasviksia, en juurikaan leipää, suht paljon rasvaa. Tykkään terveellisestä kasvispainotteisesta ruuasta, maistuu kyllä musta herkulliselta. Silti on reilusti ylipainoa eikä nämä tavalliset 'herkut' ole mulle oikein maistuneet.
N41
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, mun olisi kyllä hyvin vaikea elää ap:n kaltaisen naisen kanssa. Onneksi olen valinnut puolison, joka ei ota ruokaa niin kauhean vakavasti!
M33, normaalipainoinen, perusterve
Tuossa iässä ruokavalion vaikutukset ei vielä kovin paljon näy, katsotaanpa sitten 20 vuoden kuluttua kuinka perusterve yhä olet. Ehkä olis kannattanut ollakin se puoliso joka huolehtisi sinusta ja syömisistäsi kun et itse osaa.
Idiootti kun ei syönyt valmiita hyviä ruokia, mutta tämä on väärä palsta valittaa. Äijän eväät ovat keskimääräistä terveellisemmät verrattaessa koneella istuvien palstamammojen sipsi- ja siideriähkyihin.
Rasva valuu toisesta suupielestä ja toisesta karkkia sisään jos rööki ei pala juuri silloin.
Mä haluaisin elämän jossa seurustelukumppanin ruokavalio olisi mun yksi isoimmista ongelmistani. Mä niin haluaisin vaikka edes vuoden elää sellaista elämää. Tiedän että on oikeasti ihmisiä joiden elämä on ollut koko ajan perusmukavaa. Voi että haluaisin tietää miltä se tuntuu, miten silloin ajattelee itsestään ja suunnittelee turvallisesti tulevaisuuttaan. Voi kun olisin ap.
Eihän se jaksa edes tehdä lapsia kun päivällinenkin on liian vaivalloinen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän mistä puhut, ap. Mun mies on perheestä jonka suurin uhka on ollut lihominen jo yli 40 vuotta. Appivanhemmat ovat laihduttaneet saman ajan ilman mitään tuloksia ja mieheni on laihduttanut ja ollut huolissaan painostaan niin kauan kun olen hänet tuntenut. Emme käy ulkona syömässä koska se voisi lihottaa. Appivanhempani eivät syö meillä käydessä mitään, vaikka etukäteen olisi sanottu että ruokaa on tarjolla.
Sen sijan lapsille annetaan joka vierailulla karkkia mukaan, jääkaapilla juostaan napsimassa pelkkiä leikkeleitä ja ruuantähteitä, jopa yöllä. Perheenjäsenten painonnousua kommentoidaan surullisesti ääneen kaikille.
Pointtini on, että mielestäni et liioittele ollenkaan. Kyllä aikuisen pitäisi pystyä syömään se viisi ateriaa päivässä, vaikka sitten pienempinä annoksina, ja rentoutua ja palkita itseään muutenkin kuin syömällä ja juomalla. Se mikä nyt näyttäytyy voileipinä voi myöhemmin paljastua täysin eri käsitykseksi siitä miten aikuinen aikaansa viettää.
Miksi pitäisi pystyä syömään 5 ateriaa päivässä?
Itselläni ateriarytmi on tyypillisesti 3 kertaa päivässä. Reilu aamupala treenin jälkeen 9 maissa (puuroa, marjoja, kananmuna tai pari , leipää, hummusta, juustoa, vihanneksia (kurkkua, tomaattia, salaattia, paprikaa ym), hedelmä tai appelsiinimehu), lounas puolen päivän jälkeen milloin missäkin lounaspaikassa (usein kevyempi, tänään esim. grillattua lohta salaattipedillä, muutama siivu tuoretta ananasta ja kourallinen pähkinöitä) ja päivällinen 7 maissa (tänään riisiä, muutama härkäpapupihvi, chilisoosi, avokadosalaatti ja sämpylä pestolla, kasviksilla ja mozzarellaviipaleella). Jos aamulla tuntuu tarpeelliselta niin aamupalamehun voi vetäistä ennen treeniä ja jos valvon myöhään niin saatan iltapalaksi mussuttaa kourallisen pähkinöitä. Yleensä kuitenkin se kolme ateriaa.
Rasvaprosentti ollut viimeiset 15v jossain 10-15% välillä, tehokasta liikuntaa n. 10h /vk ja hyötyliikunnat päälle joten todennäköisesti paremmassa kunnossa kuin 95% suomalaisista ja terve kuin pukki (isoimmat terveysongelmat aikuisiällä 4v sitten sairastettu viikon influenssa, flunssa osuu kohdille ehkä joka kolmas vuosi).
Kerrotko vielä mihin tarvitsen niitä kahta ylimääräistä ateriaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtini on, että mielestäni et liioittele ollenkaan. Kyllä aikuisen pitäisi pystyä syömään se viisi ateriaa päivässä, vaikka sitten pienempinä annoksina, ja rentoutua ja palkita itseään muutenkin kuin syömällä ja juomalla. Se mikä nyt näyttäytyy voileipinä voi myöhemmin paljastua täysin eri käsitykseksi siitä miten aikuinen aikaansa viettää.Miksi pitäisi pystyä syömään 5 ateriaa päivässä?
Itselläni ateriarytmi on tyypillisesti 3 kertaa päivässä. Reilu aamupala treenin jälkeen 9 maissa (puuroa, marjoja, kananmuna tai pari , leipää, hummusta, juustoa, vihanneksia (kurkkua, tomaattia, salaattia, paprikaa ym), hedelmä tai appelsiinimehu), lounas puolen päivän jälkeen milloin missäkin lounaspaikassa (usein kevyempi, tänään esim. grillattua lohta salaattipedillä, muutama siivu tuoretta ananasta ja kourallinen pähkinöitä) ja päivällinen 7 maissa (tänään riisiä, muutama härkäpapupihvi, chilisoosi, avokadosalaatti ja sämpylä pestolla, kasviksilla ja mozzarellaviipaleella). Jos aamulla tuntuu tarpeelliselta niin aamupalamehun voi vetäistä ennen treeniä ja jos valvon myöhään niin saatan iltapalaksi mussuttaa kourallisen pähkinöitä. Yleensä kuitenkin se kolme ateriaa.
Rasvaprosentti ollut viimeiset 15v jossain 10-15% välillä, tehokasta liikuntaa n. 10h /vk ja hyötyliikunnat päälle joten todennäköisesti paremmassa kunnossa kuin 95% suomalaisista ja terve kuin pukki (isoimmat terveysongelmat aikuisiällä 4v sitten sairastettu viikon influenssa, flunssa osuu kohdille ehkä joka kolmas vuosi).
Kerrotko vielä mihin tarvitsen niitä kahta ylimääräistä ateriaa?
Kolme ateriaa riittää,joskus syön vain kaksi.Se diabeteshan johtuu lihomisesta ja d-vitamiinin puutteesta.
Hyvä luoja, on kyllä onni ettei minulla ole tuollaisia miniöitä. Menisi elämä tuoteselostuksia lukiessa. Äitinä nämä oikein vasta pääsevät määräilemään ruokaostoksista. Ei tervettä päivää näe, kun vika omassa päässä. Lapsiaan sitten kiduttavat näillä dieeteillä, mikä milloinkin on muodissa. Kavereiden luona eivät saa syödä yhtään mitään, kun ei ole tämä natsi-äiti tarkastamassa tarjontaa. Laittakaa lukot jääkaappiin, kuten yhdellä emännällä oli. Entäs se hammaslääkäriäiti, joka ei antanut tyttärensä koskaan syödä herkkuja. Kotoaan muutettua lihoi heti 90-kiloiseksi, tämä tytär. Tuollaiset ovat sairaita ortorektikkoja, työpaikan ruokalassa näitä täytyy oikein vältellä. Ovat nykyään oikea riesa, siis nämä ainaiset protsku- ja hiilari laskijat.
Kaikella sitä tietynlaiset ihmiset pyrkiikin pätemään, oli sitten kyse ruokavaliosta tai huonosta provosta.
Suosittelen sinua kolme ateriaa syövää urheilijaa kokeilemaan niitä kahta lisäateriaa. Kevyt ennen treeniä (mistä kehosi ottaa energiaa treeniin jos harjoittelet heti yöpaaston jälkeen?) ja iltapäivästä toinen. Suositeltavaa olisi keventää syömistä iltaa kohden ja aterioida kerralla hieman vähemmän. Nämä ovat urheiluopistossa ihan perusjuttuja, ihme ettei valmentajasi ole niistä maininnut (tai sitten on, mutta et välitä). Et maininnut mikä lajisi on, mutta jos annat kahdelle lisäaterialle mahdollisuuden, voit yllättyä kuinka tulokset nousevat kohisten. :)
Mielestäni ap syö ihan normaalisti ja itsekin pitäisin outona jos päivällisen sijaan mätettäisiin leipää palatolkulla. Eikö se ole jo todella tylsän makuista. Miksei saman tien normaalia ateriaa ja pala leipää sivuun? Tiesittehän että leivässä on myös usein reippaasti sokeria, jonka takia se maistuu miltä maistuu...
Viralliset ravitsemussuositukset on kompromissi yhteiskunnan elinkeinojen kanssa, viljatuotteita (ja maitotuotteitakaan) ei voida alkaa virallisesti haukkumaan siitä syystä, vaikka tutkimustulokset antaisikin syytä. Ihmisen elimistö ei vain yksinkertaisesti ole vielä sopeutunut viljoihin, se on sen verran uusi ravinnon lähde ihmiselle.