Tapailemani mies ja ruokatottumukset kuin kymmenen vuotiaalla :o
Ollaan molemmat hieman vajaa kolmekymppisiä ja tapailtu keväästä. Nyt ollaan oltu tiiviisti yhdessä, yökyläilty puolin ja toisin ja eletty vähän jotain arjentapaista yhdessä. Ja voi juma mitä onkaan koulutetusta, fiksun oloisesta miehestä paljastunut!
Jo tapailun alussa huomasin että mies on kovasti herkkujen perään, mutta ei se haitannut, itsekin pidän säännöllisesti herkkupäivää kerta viikkoon. :) Käytiin alkuun myös paljon ulkona syömässä. Mies on pitkä ja normaalin kokoinen, vähän hänellä on mahaa josta ITSE valittaa. Mua se ei haittaa. :)
Itse tykkään syödä terveellisesti, paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja, protskulähteinä kanaa ja kalaa. Hiilareitakin toki. Tämä on mulle tosi tärkeää, en kuitenkaan ketään velvoita samalla tapaa syömään. Mutta sitten kuitenkin...
Tänään mua alkoi ärsyttää ja ihan yllätyinkin siitä että miten paljon... mulla oli etäpäivä ja vietin sitä miehen luona hänen ollessa töissä. Tiesin että miehen on iltapäivästä kiire, joten tein hänelle jääkaappiin ruokaa valmiiksi, salaattia ison kasan, kanaa ja keitin pastaa. Laitoin miehelle viestin että ruokaa on jääkaapissa. Kun nyt illalla tulin kotiin, oli ruoka koskematonta. Ihmettelin asiaa ja mies totesi että teki leipiä kun ne olivat nopeita ja käyvät ihan hyvin päivällistä (leipää, levitettä ja juustoa)!? Juu kyllä minäkin alakouluikäisenä koulun jälkeen tein ison leipälautasen ja söin, MUTTA KOLMEKYMPPISENÄ pitäisi vähän tajuta mitä kaikkea siitä ruoasta on tarkoitus saada!? Mies totesi tyynesti että usein syö iltaisin vain leipää, kuulemma ei jaksa laittaa ruokaa!
Mies herkuttelee valehtelematta joka päivä, jos ei nähdä. Hän käy hakemassa valmisruokia, käy vähintään kerran viikossa kebab-paikassa pitsalla, kittaa olutta iltaisin... ja nyt vielä tuo leipäasia...
Voiko tuosta kasvaa järkeväksi ja aikuiseksi, ymmärtää että siitä ruoasta saa muutakin kuin hiilariähkyn ja monipuolinen ravinto auttaa jaksamaan pitkiä päiviä!?! Eihän tuon kanssa voi mitään lapsia kuvitellakaan (mies on tehnyt selväksi haluavansa lapsen) kun tyyppi on itsekin kuin joku kymmenvuotias leipäpinonsa kanssa!?!
Huh. Ihanaa kun on av, eikä tarvitse miehelle avautua... voisi nimittäin tulla aika myrkyllistä tekstiä...
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän taas hiilareista valittavia lapsellisina vouhottajina. Leivissä ei ole mitään vikaa, ennemmin jotain täysjyväleipää illalla kuin pastaa!
Sitä paitsi ei aikuinen ihminen tarvitse kahta lämmintä ateriaa päivässä, joten jos mies on syönyt päivällä lounaan, muutama leipä on ok illalla. Päälle soisi laitettavan jotain terveellisempää kuin rutkasti levitettä ja juustoa, mutta muuten...
Ps. Kuka hullu keittää pastaa valmiiksi jääkaappiin? Pasta valmistuu vartissa ja se kuuluu syödä heti, eikä seisottaa kylmässä ja lämmitellä mikrossa.
Tiesitkö, että vilja on suoliston pahin sairastuttaja, täysjyvävilja vielä pahimmasta päästä.
Olet niin pihalla, ettei mitään rajaa.
Kuidut ja viljojen - varsinkin kauran aikaansaama suoliston bakteeristo ovat ihan parhaita paitsi suoliston terveydelle, myös koko keholle.
Lue vaikka ihan vaan viralliset ravitsemussuositukset. Ai mutta kun ne on salaliitto ja palstan foliohattuiset karppaajat "tietää paremmin"....
Karppaajat ovat hyvinkin ravintotietoisia. He hakevat itse tietoa eivätkä tyydy valmiiseen pakettiin. Tiedätkö muuten mihin ravintosuositukset perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä AP. Näyttää siltä, et palstalla on enimmäkseen pullanmutustajia. Vaarana on tietty, et miehes tavat tarttuu. Sun täytyy opettaa sitä.
Paitsi muissa tän palstan ruokakeskusteluissa... Hirveä haloo ketjuissa, jos joku kertoo syövänsä pari viipaletta leipää päivässä muun normaalin terveellisen ruuan lisäksi.
Ainiin, tottakai _miehen_ on ok mussuttaa leipiä vaikka normaalin ruuan tilalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin syön leipäsiivun tai pari, mutta myös paljon muuta. Rakennan ateriani monipuolisesti vihanneksista, hedelmistä, marjoista, laadukkaista proteiininlähteistä, hyvälaatuisista hiilareista. Välttelen valmisruokia, lisäaineita, mutta en fanaattisesti. Kuten sanoin, myös irtokarkkeja menee kerran viikossa enkä juhlissa jätä kakkupalaa tai useampaa ottamatta. Ruokavalioni on 90% perusterveellinen.
Ja näin oletin suurimman osan kolmekymppisistä, aikuisista elävän...
- ap
Mitkä mahtaa olla sulla ne "laadukkaat proteiinilähteet" ja "hyvälaatuiset hiilarit"?
Laadukkaita proteiininlähteitä: kana, vaalea kala, kananmunat, maitotuotteet... Hiilareista täysjyväpasta, tumma riisi, täysjyväviljat... ihan perusjuttuja. :)
Perusjuttuja??? Et taida kovinkaan paljon ravinnosta tietää.
Kerro toki niistä perusjutuista, mielelläni opin aina lisää. :) ap
Hiilareista parhaat saadaan kasviksista ja marjoista, huonoimmat viljasta. Proteiini syödään rasvan kanssa, joten rasvaiset lihat ja kalat (myös kananmunat) ovat parhaita lähteitä. Rasvaiset juustot myös.
Saisinko vielä perustelut ja linkin lähteisiin? Hiilarit ovat elimistön polttoainetta ja itse vhh-ruokavaliota kokeilleena olen saanut vain vatsani jumiin. Samoin urheilusuoritus laski kuin lehmän häntä. Mutta toki luen mielenkiinnolla tutkimuksia aiheesta ja siitä, miksi minulle eivät kasvikset ja marjat (tiedäthän että marjat ovat erittäin vähähiilihydraattisia, joten niitä tulisi syödä TODELLA runsaasti) riittäneet hh-lähteeksi.
Vhh-tyyppisellä ruokavaliolla, jossa hh otetaan mainitsemistasi lähteistä, on hyvin suuri todennäköisyys saada ruokavaliosta fosforia yli 200 % enemmän kuin on suositeltavaa. Suosittelen googlettamaan fosforin yliannostus.
Rasvoista emme myöskään jaa näkemystä. Itse suosin suositusten mukaisia nk. hyviä rasvanlähteitä, pähkinöitä, avokadoja, ...
Ja oppini olen saanut ihan virallisterveellisten suositusten ja niiden taustalla olevien tutkimusten perusteella.
Okei, sulle ei karppaus sopinut.
Karppauksessa energianlähde on rasva, ei hiilarit. Kun aloittaa vhh-ruokavalion, on hyvä välttää raskasta liikuntaa niin kauan kun elimistö vaihtaa polttoaineen hiilareista rasvaksi. Tätähän et tietenkään ymmärtänyt "karpatessasi"
Vierailija kirjoitti:
Viljakuitu on suoliston tuho. Kuitua saa kasviksista, pähkinöistä, manteleista, kaakaojauhosta.
Laitatko laatuja ja määriä, mistä saat 25 grammaa kuitua päivittäin? Itselle tulee ummetus, jos ruokavaliossa ei ole hieman täysjyväviljoja.
Pakko ottaa kantaa:D. Itse olen melko valistunut näissä ruoka-asioissa, ja huomasin edellisissä suhteissa aika pian mitä mies ruuasta tiesi kun keittiössä häärivät. Viimeisessä suhteessa, mies oli jo melko valistunut ja osasi kokata, kiitos varmasti kotikasvatuksen, mutta karppaus meni välillä yli äyräittensä. Se mikä käsitys näillä miehillä ruuasta oli tai mikä tottumus, niin sitä on ollut hyvin vaikea lähteä muuttamaan (enkä nyt edes erityisesti halunnut, kun jos kerta haluaa tuhota terveytensä niin siitä vain). Jos esimerkiksi lapseni isä niine ruokakäsityksineen olisi lastani ruokkinut, lapseni olisi sairastunut. Onneksi olen yh ja voin päättää kaikesta itse. Ja meillä onkin se kultainen keskitie, kaikkea kohtuudella. Nuorena sekoilin ihan riittävän paljon erilaisten dieettien kanssa.
Itse asiassa karppifoorumista on tehty gradu, se palkittiin vuoden parhaana omassa yksikössään. Olisiko ollut vuosi 2014? Olin kuuntelemassa kun sitä ja sen tuloksia esiteltiin. Gradussa selvitettiin mihin karppaajat keskustelupalstallaan perustavat uskomuksensa ravitsemuksen sopivuudesta. Suurimmilta osin viitattiin yhden lääkärin blogiteksteihin.
Viralliset ravitsemussuositukset perustuvat tutkimustietoon.
En lukenut koko ketjua, mutta kyllä itsekin suuttuisin, jos olisin tehnyt ruoan valmiiksi ja sen sijasta on syöty vain leipiä tai jotain muuta.
Leivässä ei ole mitään ihmeellistä ainakaan täysjyväisenä,luulin otsikosta että se syö pelkkää karkkia.
On turn off jos miehen ruokavalio on epäterveellinen. Ja jotain kaljan arkista kittaamista ei voi perustella millään asiafaktoilla :D En jatkaisi tapailua tulevan alkkiksen kanssa.
Ja milläs perusteella liikuntaa rajoitetaan karppauksen aluksi? Eihän se nyt millään tavalla tue terveyskäsityksiä, johon kuuluu monipuolinen ruokavalio, liikunta ja lepo?! Ihminen on tehty liikkumaan ja ravinnosta saadaan siihen polttoainetta.
Vierailija kirjoitti:
Siis ei ravintolassa käymisessä mitään pahaa ole, mutta koska alkusuhteen aikana kävimme usein ulkona syömässä, sen vuoksi miehen ruokailutottumukset jäivät hämärän peittoon. :) ja järkytys olikin huomata millaiset ne lopulta olivatkaan...
Ja kuten kirjoitin, itsekin herkuttelen viikottain. Mutta pääosin syön terveellisesti. En elä juustovoileivillä.
Juusto ja täysjyväleipä tuo jo melkoisen määrän ravinteita.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta kyllä itsekin suuttuisin, jos olisin tehnyt ruoan valmiiksi ja sen sijasta on syöty vain leipiä tai jotain muuta.
Ja minä suuttuisin, jos jääkaapissa olisi odottamassa ruokaa, jota en todellakaan halua syödä. Jääkaapissa muhinutta pastaa, nahistunutta salaattia ja kylmää kanaa - kiitos ei! Minun kotini on omani, samoin jääkaappi sisältöineen. Jos en erikseen pyydä ruokaa, niin sitä ei tehdä.
Entä mies, joka syö pelkkää kanaa ja salaattia, ei mitään muuta? Joka päivä ja tasan samaan aikaan. Aamupalana vihersmoothie. Sellainenko olisi parempi kumppani, ei ainakaan söisi epäterveellisesti eikä kotiinsa veisi kukaan kakkua tai pastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän taas hiilareista valittavia lapsellisina vouhottajina. Leivissä ei ole mitään vikaa, ennemmin jotain täysjyväleipää illalla kuin pastaa!
Sitä paitsi ei aikuinen ihminen tarvitse kahta lämmintä ateriaa päivässä, joten jos mies on syönyt päivällä lounaan, muutama leipä on ok illalla. Päälle soisi laitettavan jotain terveellisempää kuin rutkasti levitettä ja juustoa, mutta muuten...
Ps. Kuka hullu keittää pastaa valmiiksi jääkaappiin? Pasta valmistuu vartissa ja se kuuluu syödä heti, eikä seisottaa kylmässä ja lämmitellä mikrossa.
Tiesitkö, että vilja on suoliston pahin sairastuttaja, täysjyvävilja vielä pahimmasta päästä.
Olet niin pihalla, ettei mitään rajaa.
Kuidut ja viljojen - varsinkin kauran aikaansaama suoliston bakteeristo ovat ihan parhaita paitsi suoliston terveydelle, myös koko keholle.
Lue vaikka ihan vaan viralliset ravitsemussuositukset. Ai mutta kun ne on salaliitto ja palstan foliohattuiset karppaajat "tietää paremmin"....
Kaurassa on myös lima-aineita jotka suojaavat limakalvoja ärsytykseltä.
Kuvitellaan hetki, ettei heppu syö mitään muuta kuin leipää + voi/margariini + juusto.
130 grammaa vehnäleipää + 130 grammaa ruisleipää + 130 grammaa kokojyväleipää + 100 g rasvaa + 200 g goudajuustoa. (Nämä painot suhteessa siihen miten itse teen leivät, mielestäni aika normaalit suhteet).
Proteiinia tulee reilut 90 grammaa (15 % energiasta), joka on aika optimi. Jokaista aminohappoa löytyy reilusti yli tarpeen.
Rasvaa noin 150 grammaa, joka on 55 % energiasta, eli ehkä vähän yläkanttiin. LA ja ALA -rasvojen määrä on vähän matalahko, mutta tämä riippuu hieman myös voista/margariinista (laitoin 50/50 tähän arvioon).
Hiilareita on 30 % energiasta, 186 grammaa. Kuitua on 22 grammaa.
B5 ja B6 -vitamiineja pitäisi saada jostain toinen mokoma määrä. C-vitamiinia on about nolla, joten appelsiinimehua kannattaa juoda leivän kanssa. K-vitamiinia on joko melkein nolla (voi) tai sitten lähes riittävästi (margariini). Magnesium jää puolet liian vajaaksi ja kaliumia saa noin viidenneksen suositellusta (tämä tosin jää monella vajaaksi, ongelmaa voi korjata leipomalla omat leivät ja käyttämällä 50 % Seltin suolaa niissä, kun siinä on 40 % kaliumia). Kalsiumia saa turhan paljon absoluuttisesti sekä suhteessa magnesiumiin.
Mutta kaipa se heppu muutakin syö? Leipä nyt ei kuitenkaan ole katastrofi. Enemmän olisin huolissani karkeista.
Kieltämättä koin samanlaisen hämmennyksen kuin ap muuttaessani miehen luo asumaan. Mies syö töiden jälkeen pääosin leipiä. Ja saattaa jopa niiden kanssa nauttia kylmän kaakaon :D. Itse olin tottunut tekemään esim marjarahkasmoothien ja munakkaan, keittoa, salaattia tms.
Nooh tässä 3v yhdessäasumisen jälkeen itsekin saatan vetää iltapalaksi vain leipää. Ja ihan yhtä hoikka ja terve olen kuin aiemminkin. Syömme molemmat töissä lounaan ja siitä nyt varmaan saadaan ne olennaiset ravintoaineet kuitenkin. Viikonloppusin tehdään myös vaan yksi kunnon ateria, esim kalaa ja uunijuureksia, salaattia.
Ja meillä minä olen se joka on enemmän herkkujen perään.
Duunariperheen henkinen perintö? On vaikea oppia syömään salaattia, jos sitä ei ole kotona opetettu. Mun exän kotona syötiin myös tuolla tavalla. Esim. makaronipussi ja puoli pakettia jauhelihaa. Eikä yhtään salaattia. Teki mieli kerran kysyä, että missä se varsinainen ruoka on, kun pöydässä pelkkää paskaa :(.
Vierailija kirjoitti:
Alan ymmärtää, miksi suurin osa suomalaisista on ylipainoisia..
Ei vittu sä olet ap tampio. Mä syön HYVÄÄ ruokaa, en terveellistä ruokaa. Kai se nyt on JOKAISELLE 3-kymppiselle selviö? Mitä järkeä elää elämänsä kärsien jostain marjojenkin hapoista, hyi helvetti, vesi nousee silmiin kun vain ajattelenkin jotain "paskan makuisia" marjoja. Ja mä painan noin 60kg ja olen 163,5cm pitkä, enkä liiku yhtään. Pysyn silti ihan normaalipainoisena.
Ja tykkään tällaisesta elämästä. Olisi aivan tyhmää alistautua jollekin terveyssaarnaamiselle, kun pysyy terveenä ja normaalipainoisena muutenkin. Aikoihin ei ole ollut edes flunssaa. Ja olen 44v.
Saisinko vielä perustelut ja linkin lähteisiin? Hiilarit ovat elimistön polttoainetta ja itse vhh-ruokavaliota kokeilleena olen saanut vain vatsani jumiin. Samoin urheilusuoritus laski kuin lehmän häntä. Mutta toki luen mielenkiinnolla tutkimuksia aiheesta ja siitä, miksi minulle eivät kasvikset ja marjat (tiedäthän että marjat ovat erittäin vähähiilihydraattisia, joten niitä tulisi syödä TODELLA runsaasti) riittäneet hh-lähteeksi.
Vhh-tyyppisellä ruokavaliolla, jossa hh otetaan mainitsemistasi lähteistä, on hyvin suuri todennäköisyys saada ruokavaliosta fosforia yli 200 % enemmän kuin on suositeltavaa. Suosittelen googlettamaan fosforin yliannostus.
Rasvoista emme myöskään jaa näkemystä. Itse suosin suositusten mukaisia nk. hyviä rasvanlähteitä, pähkinöitä, avokadoja, ...
Ja oppini olen saanut ihan virallisterveellisten suositusten ja niiden taustalla olevien tutkimusten perusteella.