Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapailemani mies ja ruokatottumukset kuin kymmenen vuotiaalla :o

Vierailija
23.11.2016 |

Ollaan molemmat hieman vajaa kolmekymppisiä ja tapailtu keväästä. Nyt ollaan oltu tiiviisti yhdessä, yökyläilty puolin ja toisin ja eletty vähän jotain arjentapaista yhdessä. Ja voi juma mitä onkaan koulutetusta, fiksun oloisesta miehestä paljastunut!

Jo tapailun alussa huomasin että mies on kovasti herkkujen perään, mutta ei se haitannut, itsekin pidän säännöllisesti herkkupäivää kerta viikkoon. :) Käytiin alkuun myös paljon ulkona syömässä. Mies on pitkä ja normaalin kokoinen, vähän hänellä on mahaa josta ITSE valittaa. Mua se ei haittaa. :)

Itse tykkään syödä terveellisesti, paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja, protskulähteinä kanaa ja kalaa. Hiilareitakin toki. Tämä on mulle tosi tärkeää, en kuitenkaan ketään velvoita samalla tapaa syömään. Mutta sitten kuitenkin...

Tänään mua alkoi ärsyttää ja ihan yllätyinkin siitä että miten paljon... mulla oli etäpäivä ja vietin sitä miehen luona hänen ollessa töissä. Tiesin että miehen on iltapäivästä kiire, joten tein hänelle jääkaappiin ruokaa valmiiksi, salaattia ison kasan, kanaa ja keitin pastaa. Laitoin miehelle viestin että ruokaa on jääkaapissa. Kun nyt illalla tulin kotiin, oli ruoka koskematonta. Ihmettelin asiaa ja mies totesi että teki leipiä kun ne olivat nopeita ja käyvät ihan hyvin päivällistä (leipää, levitettä ja juustoa)!? Juu kyllä minäkin alakouluikäisenä koulun jälkeen tein ison leipälautasen ja söin, MUTTA KOLMEKYMPPISENÄ pitäisi vähän tajuta mitä kaikkea siitä ruoasta on tarkoitus saada!? Mies totesi tyynesti että usein syö iltaisin vain leipää, kuulemma ei jaksa laittaa ruokaa!

Mies herkuttelee valehtelematta joka päivä, jos ei nähdä. Hän käy hakemassa valmisruokia, käy vähintään kerran viikossa kebab-paikassa pitsalla, kittaa olutta iltaisin... ja nyt vielä tuo leipäasia...

Voiko tuosta kasvaa järkeväksi ja aikuiseksi, ymmärtää että siitä ruoasta saa muutakin kuin hiilariähkyn ja monipuolinen ravinto auttaa jaksamaan pitkiä päiviä!?! Eihän tuon kanssa voi mitään lapsia kuvitellakaan (mies on tehnyt selväksi haluavansa lapsen) kun tyyppi on itsekin kuin joku kymmenvuotias leipäpinonsa kanssa!?!

Huh. Ihanaa kun on av, eikä tarvitse miehelle avautua... voisi nimittäin tulla aika myrkyllistä tekstiä...

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se leipä eroaa siitä pastasta? Ei kai kukaan vedä kuivaa pastaa ja kanaa ilman kastiketta, vaikka olisi kuinka iso keko salaattia tehtynä lisäksi. sun ruokas oli kuivaa ja pahaa ei olis mullekkaan maistunut. Salaatissakaan ei olut tietenkään mitään kastiketta, kun se on niin epäterveellistä.

Vierailija
82/114 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on juuri sellainen asia jonka pitäisi antaa mennä täysin ohi korvien. Et voi tuossa vaiheessa alkaa nalkuttaa toisen syömisistä. Leipäkasan syöminen kuulostaa ihan perus miehen puuhalta, ja muukin mässäily sopii hyvin sellaisen huolettoman sinkkumiehen kuvaan. Mies ei ole siis edes ylipainoinen, joten mitäpä siitä, oma on terveytensä ja kaikilla on heikkoutensa. Ongelma tuossa voisi olla se, jos miehelle ei kertakaikkiaan kelpaa ne sinun tekemät ruokasi, vaan tylysti nirsoilee ja hankkii jotain omaa tilalle. Suhteessa olisi tietty myös kiva jos toinenkin kykenisi joskus tekemään ruokaa, muutskin kuin ranskalaisia uunissa. Mutta kaikessa ei voi voittaa. Jos tuo on ainoa ongelma, niin se on kyllä aika pieni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai tämä olis ollut ap:lle niin iso juttu jos mies olisi muun ruoan puutteessa tehnyt voileivät pahimpaan nälkään? Kaikille meille käy joskus niin. Mutta minäkin olisin kyllä vetänyt ihan koko tölkillisen herneitä nenään, jos ruoka olisi valmiina ja sen olemassaolosta olisi tiedotettu ja silti "leipä on helppo ja nopea". Olis nyt vaikka väittänyt syöneensä jo kanaa ja pastaa samana päivänä.

Ja sille, jonka mielestä aikuinen ei tarvitse kahta lämmintä ateriaa päivässä: Kyllä sitä varmasti elää ilmankin, mutta onhan se nyt kaikkien suositusten mukaista syödä säännöllisesti kunnolla, einä puputtaa välipaloja pitkin päivää.

Vierailija
84/114 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastike puuttui. sehän se on työläin valmistaa.

Vierailija
85/114 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä jokailtainen oluen juonti pistäis mulla hälytyskellot soimaan. Mitäs noista muista sulle haittaa on? Epäterveellistähän se on, mut aikuinen ihminen vastaa itse terveydestään.

Vierailija
86/114 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivissä on tyypillisesti suht paljon suolaa, ainakin jos isoja määriä päällysteineen (siis lähinnä juusto&leikkele) syö.

Saattaisi kyllä itseänikin hiukan harmittaa jos toinen ei suostuisi syömään tekemääni ruokaa vaan söisi mieluummin leipiä.

Vierailija
87/114 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailin muuan naista, joka aluksi oli ok, mutta n 3 kuukauden jälkeen alkoi nalkuttamaan juuri vastaavasta asiasta. Laitoin kiertoon.

Itse saattasin kommentoida sinulle näin:

Ei minua kiinnosta syötkö kanaa, riisiä ja ituja tai jotain muuta ihan saatanan hienoa ja terveellistä ruokaa. Anna minun syödä sitä mitä itse haluan.

Toki, tuo laittamasi ruoka olisi ainakin minulle kelvannut hyvin!

M

Vierailija
88/114 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mistä puhut, ap. Mun mies on perheestä jonka suurin uhka on ollut lihominen jo yli 40 vuotta. Appivanhemmat ovat laihduttaneet saman ajan ilman mitään tuloksia ja mieheni on laihduttanut ja ollut huolissaan painostaan niin kauan kun olen hänet tuntenut. Emme käy ulkona syömässä koska se voisi lihottaa. Appivanhempani eivät syö meillä käydessä mitään, vaikka etukäteen olisi sanottu että ruokaa on tarjolla.

Sen sijan lapsille annetaan joka vierailulla karkkia mukaan, jääkaapilla juostaan napsimassa pelkkiä leikkeleitä ja ruuantähteitä, jopa yöllä. Perheenjäsenten painonnousua kommentoidaan surullisesti ääneen kaikille.

Pointtini on, että mielestäni et liioittele ollenkaan. Kyllä aikuisen pitäisi pystyä syömään se viisi ateriaa päivässä, vaikka sitten pienempinä annoksina, ja rentoutua ja palkita itseään muutenkin kuin syömällä ja juomalla. Se mikä nyt näyttäytyy voileipinä voi myöhemmin paljastua täysin eri käsitykseksi siitä miten aikuinen aikaansa viettää.

Miksi pitäisi pystyä syömään 5 ateriaa päivässä?

Itselläni ateriarytmi on tyypillisesti 3 kertaa päivässä. Reilu aamupala treenin jälkeen 9 maissa (puuroa, marjoja, kananmuna tai pari , leipää, hummusta, juustoa, vihanneksia (kurkkua, tomaattia, salaattia, paprikaa ym), hedelmä tai appelsiinimehu),  lounas puolen päivän jälkeen milloin missäkin lounaspaikassa (usein kevyempi, tänään esim. grillattua lohta salaattipedillä, muutama siivu tuoretta ananasta ja kourallinen pähkinöitä) ja päivällinen 7 maissa (tänään riisiä, muutama härkäpapupihvi, chilisoosi, avokadosalaatti ja sämpylä pestolla, kasviksilla ja mozzarellaviipaleella). Jos aamulla tuntuu tarpeelliselta niin aamupalamehun voi vetäistä ennen treeniä ja jos valvon myöhään niin saatan iltapalaksi mussuttaa kourallisen pähkinöitä. Yleensä kuitenkin se kolme ateriaa. 

Rasvaprosentti ollut viimeiset 15v jossain 10-15% välillä, tehokasta liikuntaa n. 10h /vk ja hyötyliikunnat päälle joten todennäköisesti paremmassa kunnossa kuin 95% suomalaisista ja terve kuin pukki (isoimmat terveysongelmat aikuisiällä 4v sitten sairastettu viikon influenssa, flunssa osuu kohdille ehkä joka kolmas vuosi).

Kerrotko vielä mihin tarvitsen niitä kahta ylimääräistä ateriaa?

Analysoidaas nyt vähän tuota sun mielestäsi terveellistä ruokapäiväkirjaa.

Puuroa, marjoja, kananmuna tai pari leipää, hummusta, juustoa, kurkkua, tomaattia, salaattia, paprikaa ym), hedelmä tai appelsiinimehu. - Miksi mehu, täysin tarpeeton, koska syöt marjoja ja hedelmiä? Saat vaan turhia sokereita eikä mehu korvaa mainitsemiasi marjoja ja hedelmiä, vai teetkö smoothien niistä? Hummuksessa on vaan turhia kaloreita, ei ravintosisältöä. Miksi syödä mitään, mitä elimistösi ei tarvitse?

Lounas "milloin mistäkin", eli grillattua lohta salaattipedillä, muutama siivu tuoretta ananasta ja kourallinen pähkinöitä. Tässä on ihan liian vähän kaloreita lounaalle, miksi taas ananasta ( =hedelmäsokeria),nautit hedelmiä jo aamupalalla? Missä  vihannekset?

Illalla seiskan aikaan syöt riisiä, muutama härkäpapupihvi (siis 4 pihviä iltapalalla??? )

, chilisoosi, avokadosalaatti ja sämpylä pestolla, kasviksilla ja mozzarellaviipaleella. Miksi ihmeessä syöt hiilarimättöä illalla, ennen nukkumaanmenoa...? Miksi sämpylä taas, et saa siitä mitään ravintoarvoja ja päivän viljat söit jo aamupalalla.

Pestossa on sokeria, sämpylässä on sokeria ja leivässä, chilisoossi jos on valmissoossia, siinä on sokeria. Hedelmissä on sokeria, kastikkeissa on sokeria, mehussa on sokeria.

Kommenttini:

Ensinnäkin, syöt aivan liian vähän ja jossain vaiheessa väsähdät. Elät säästöliekillä tai sitten huijaat ja jätit pois naposteluvälipalat. Tosin syöt illalla tuhdisti, pistää ruuansulatuksen väärälle raiteelle.

Sun pitää lisätä tuonne väliin välipaloja. Liikut säästöliekillä etkä yksinkertaisesti tuolla liikuntamäärä/syömismäärä-suhteella pysty pitämään verensokeriasi kasassa pitkään.

Ihan liian moni aktiiviliikkuja syö aivan liian vähän. Eikä kukaan tarvitse viittä ATERIAA, vaan sinne aterioiden väliin otetaan joko hiilari/proteiinipainotteinen välipala (riippuu miten sinä päivänä liikkuu) ja sitten se toinen välipala ajoitetaan siten, ettei ruokailujen välissä ole yli neljän tunnin taukoa.

Ei koko ajan tarvitse syödä ja sen hedelmänkin voi nauttia vaikka samalla, kun ajaa autoa.

Vierailija
89/114 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä luoja, on kyllä onni ettei minulla ole tuollaisia miniöitä. Menisi elämä tuoteselostuksia lukiessa. Äitinä nämä oikein vasta pääsevät määräilemään ruokaostoksista. Ei tervettä päivää näe, kun vika omassa päässä. Lapsiaan sitten kiduttavat näillä dieeteillä, mikä milloinkin on muodissa. Kavereiden luona eivät saa syödä yhtään mitään, kun ei ole tämä natsi-äiti tarkastamassa tarjontaa.   Laittakaa lukot jääkaappiin, kuten yhdellä emännällä oli. Entäs se hammaslääkäriäiti, joka ei antanut tyttärensä koskaan syödä herkkuja. Kotoaan muutettua lihoi heti 90-kiloiseksi, tämä tytär.  Tuollaiset ovat sairaita ortorektikkoja, työpaikan ruokalassa näitä täytyy oikein vältellä. Ovat nykyään oikea riesa, siis nämä  ainaiset protsku- ja hiilari laskijat.

Anoppiko se siellä, nainen jonka ruokaympyrä koostuu siideristä ja kaljasta, leivästä, prosessoiduista leikkeleistä ja lihatuotteista grillimakkarat ja leikkeleet) ja joka selittää elävänsä terveellisesti, koska syö marjoja (jotka sokeroi ja työstää mehuksi)?Kärsii reumasta ja ihottumasta, iskiaasta ja kolotuksista, mutta on sen verran yksinkertainen, että ei ota kuuleviin korviinsa neuvoja paremmista elintavoista?

Itsehän en käy appivanhemmilla enää kylässä, koska en jaksa kuunnella sitä marmatusta kivuista, kun työikäinen nainen on pilannut kehonsa syömällä prosessoitua ja ravinnoksi kelpaamatonta paskaa ja katsoo minua nenänvarttaan pitkin, kun en halua syödä niitä saakelin korppuja kahvin kyytipoikana?  Minä olen se snobi, vaikka minä myös olen se joka tietää, että sä olet mitä syöt.

Esimerkkinä elämässäni muuten on oma mummoni joka on kohta 100v ja on syönyt ikänsä prosessoimatonta ruokaa, tehnyt itse ruisjuureen leipää palan päivässä voilla, ei lainkaan sokeria, täysmaitoa ja kalaa, perunaa ja puhdasta lihaa ja kasviksista porkkanaa ja lanttua paljon, sitten kaurapuuroa tai riisipuuroa. Mummolla ja anopilla ikäeroa 50 vuotta, mutta mummo syökin puhtaasti ja normaalisti. Ei tarvita mitään kikhernegoijinmarja hifistelyä, mutta sellainen hemmetin ylenpalttinen leivän ja vehnästen mussuttaminen pitäisi suomalaisten lopettaa ja pikkuisen osata käyttää järkeä, että miksi sitä suomalaiset sairastavatkaan niin paljon "selittämättömiä" sairauksia.

Toivoisin, että pojillasi olisi sen verran fiksu miniä, että opettaisi ne syömään oikein ja puhtaasti, eikä niin, että 6 palaa leipää päivässä on tarpeen.

Vierailija
90/114 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duunariperheen henkinen perintö? On vaikea oppia syömään salaattia, jos sitä ei ole kotona opetettu. Mun exän kotona syötiin myös tuolla tavalla. Esim. makaronipussi ja puoli pakettia jauhelihaa. Eikä yhtään salaattia. Teki mieli kerran kysyä, että missä se varsinainen ruoka on, kun pöydässä pelkkää paskaa :(.

Minä sanoisin saman kommentin varmaan sinun pöydässäsi, kun kantaisit ne pupun ruuat siihen :D

Vierailija
91/114 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin syön leipäsiivun tai pari, mutta myös paljon muuta. Rakennan ateriani monipuolisesti vihanneksista, hedelmistä, marjoista, laadukkaista proteiininlähteistä, hyvälaatuisista hiilareista. Välttelen valmisruokia, lisäaineita, mutta en fanaattisesti. Kuten sanoin, myös irtokarkkeja menee kerran viikossa enkä juhlissa jätä kakkupalaa tai useampaa ottamatta. Ruokavalioni on 90% perusterveellinen.

Ja näin oletin suurimman osan kolmekymppisistä, aikuisista elävän...

- ap

Tervetuloa todellisuuteen, ap. :(

Olen oman leipämieheni kanssa ollut kimpassa 8vuotta ja vasta nyt olen saanut sen opetettua paistamaan kanaa. ??? Miehen ateriarytmi on aamulla banaani, työpaikkaruokalassa kevyt lounas leivällä tietty ja maidolla (kuten lapsilla), sitten iltaan asti paastoa ja sitten 4 viipaletta leipää, meetvurstia ja juustoa, ja puoli litraa olutta saunassa.  Meillä on eri ruuat ja jatkuva tappelu kauppaostoksista, koska mies ei käsitä, miksi pitää syödä marjoja. :D

Mikä hemmetti suomalaisia vaivaa, sitä saakutin LEIPÄÄ puputetaan kun pullasorsat ja sitten ihmetellään, miksi meillä diabetestä kansantautina ja verensokerit heittelee, sekä muistisairauksia. Suomalaiset ei syö kalarasvoja vaan perunaa, pastoja, sokereita, vehnää miljoonassa eri muodossa, ihan liikaa punaista lihaa ja maitoa latkitaan kun vasikat. Kevytmargariineja ja light -tuotteita.

En voi muuta neuvoa ap kuin sen, että jos tuo tökkii jo nyt, vaihda miestä, se ei muutu. Jos olisin itse tiennyt, ettei tuhoisilla elintavoilla elävä ihminen HALUAKAAN opetella syömään terveellisesti, olisin jo lähtenyt. Olen myös ilmoittanut, että en aio omaishoitajaksi miehelle ryhtyä jos aikoo elää tuolla metodilla ja tuhota aivokoppansa ja kehonsa, koska suomalaisten kansantaudit on tasan ruokavalion syytä.

Vaalean leivän hinta pitäisi nostaa yhtä korkealle kuin alkoholivero, sen verran sysipaskaa se ravintoarvoiltaan on. Ruisleipä samoin nostaa eniten verensokeria kaikista leivistä.

Jos mä söisin yhtäkkiä palan leipää, pitäisi nukkua tunnin päiväunet, sen verran koomaan se heittää. Mutta suurin osa jengistä kulkee sumussa koko ajan, koska eivät älyä sen lapsuudesta asti tuputetun ruokavalion aiheuttavan infektioita, tukkoista oloa yms. paskaa.

Juu, ei kannata rakentaa suhdetta kovin erilaiseen tottuneen kanssa, jos se on itselle niitä tärkeimpiä asioita. Joko hyväksyy sen, että syöminen on jokaisen oma asia, tai sitten valitse kumppanin, jolla on samat elintavat.

Vierailija
92/114 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette miehet tajuakaan, kuinka iso juttu tuo voi olla naiselle. Mulle on tosi paha turn-off, jos näen miehen syövän todella huonosti. Toki ymmärrän herkuttelun silloin tällöin, mutta jos miehen arkiruokailu on täysin onnetonta, kuten esimerkiksi lautasella pottumuusia, nakkeja ja 1 kurkkupala tai pahimmassa tapauksessa ei mitään salaattia, niin kyllä siinä menee pisteet tosi nopeasti nollaan.

Vierailija
93/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan on miekkonen...

Vierailija
94/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön just paahtoleipää aamupalaksi. Hui.

Vierailija
95/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa karppifoorumista on tehty gradu, se palkittiin vuoden parhaana omassa yksikössään. Olisiko ollut vuosi 2014? Olin kuuntelemassa kun sitä ja sen tuloksia esiteltiin. Gradussa selvitettiin mihin karppaajat keskustelupalstallaan perustavat uskomuksensa ravitsemuksen sopivuudesta. Suurimmilta osin viitattiin yhden lääkärin blogiteksteihin.

Viralliset ravitsemussuositukset perustuvat tutkimustietoon.

Hei, tää on ihan hulvaton tieto. En ollut ennen kuullutkaan, ja siis itse en myöskään syö viljoja (vatsaongelmat), joten olen pakollisella semi-karpilla. Tuo foorumi on juuri sellainen, että tämä gradun tutkimustulos ei yllätä ollenkaan :D H*ikkilääkö ne yhä siteeraa?

En nyt ota kantaa muutoin tähän keskusteluun kuin sen, että joudun tosiaan syömään syistä suht viljatonta ruokavaliota ja itse saan kuituni chia-siemenistä, kasviksista sekä käytän kauraa, jos voin. Psylliumkuitua voi kai myös käyttää, mutta vatsani toimii ilman viljoja paremmin kuin viljojen kanssa. En siltikään tosin kiistä virallisia tutkimustietoja, joten olen tietoinen siitä, että varmaan minunkin kannattaa jatkaa tuon kauran syömistä.

Mielestäni toinenkaan ääripää ei kyllä ole hyvä, eli se 8 viipaletta leipää päivässä kuulostaa jokseenkin absurdilta. Tämä tosin on oma mielipiteeni, eikä fakta. En itse voinut hyvin koskaan syödessäni viljoja, joten assosioin sen todella kivuliaisiin kokemuksiin x(

Vierailija
96/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo tuosta muutu. Teillä on erilaiset ruokailutavat ja miestä ei sun keitokset kiinnosta. Meillä riideltiin vuosia ruoasta ja alkoholista. Ei siitä mitään tullut, kun oltiin aivan eri maailmoissa. Toki muitakin ongelmia oli ja miehen terveys ei kestänyt hänen valitsemaa tietä. Vaikea sanoa onko sulla syytä huoleen vai nipo kuten moni muu on antanut ymmärtää.

Vierailija
97/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitettyä, klimppistä pastaa.

Vierailija
98/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.

Keitit valmiiksi pastaa? Oliko edes täysjyvämakaroonia vai valkoista tyhjää ravintoa?

Niin tai näin, mutta pasta keitetään ja syödään heti, jääkaapissa siitä tulee limaista höttöä, eikä se parane uudelleen lämmitettäessä.

Äänestän voileipien puolesta.

Vierailija
99/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipiä? Tosta sai sellasen kuvan että äijä mussuttaa jotain muroja ja jackymakupaloja iltaruoaksi.

Vierailija
100/114 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään söisi jäähtynyttä broileria ja pastaa. Broileri paistetaan ja syödään. Lämmittettynä se on tikkuista. Pasta löysää. Salatti nihkeää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä