Jatkuva väsymys
Mulla on ollu tosi monta vuotta jatkuvaa väsymystä ihan päivittäin. Mulla on rauta-arvot ollu aina matalat ja syön rautalääkkeitä niihin mutta ei ne arvot ihan hirveesti nouse vaikka niitä on monta vuotta syöty jo eikä tää väsymys lähe mihinkään. Välillä en pääse edes sängystä ylös kun on nii väsynyt olo. Joskus tää väsymys helpottaa vähän mut ei paljoa kuitenkaan. Harrastan sählyy oon harrastanut ala-asteelta asti oon lukiossa nytte ja tuntuu et tää väsymys tuntuu siel viel voimakkaammin välillä ja se haittaa välil sitä et en jaksa juosta nii nopee. Syön terveellisesti ja liikun muutenki paljon mut tää jatkuva väsymys haittaa mua paljon kaikessa. Sen lisäks mua kans huimaa välil aika paljon. Tietääkö kukaan mistä vois johtuu onko muilla tällästä tai aiheuttaako joku sairaus jatkuvaa väsymystä? Ja mul on kilpirauhanen ihan normaalikokonen se on tutkittu ultrassa.
Kommentit (12)
Rauta-arvot pitää saada reilusti nousee että väsymys häviää.
Erittäin hyviä raudan lähteitä ruokavaliossa ovat veriruoat, maksa ja punainen liha, kuten poronliha. Heikommin rautaa saa kasviksista ja niitä pitäisi syödä huomattavan suuria määriä. Kasvisruokavaliossa hyviä raudan lähteitä ovat esimerkiksi cashewpähkinät, kvinoa ja linssit.
Mikä estää raudan imeytymistä? Muun muassa kalsium (esim. maitotuotteista), magnesiumlisä, kahvi ja tee heikentävät raudan imeytymistä, joten niitä kannattaa välttää samalla aterialla rautapitoisten ruokien kanssa tai rautalisän kanssa samanaikaisesti.
Olin itsekin tuon ikäisenä todella väsynyt. Harrastin urheilua ja oli ihan samaa ettei olisi sängystä jaksanut nousta ja tehdä yhtään mitään. Lukioikäisenäkin kasvaa ja kehitty niin paljon. Jos sulla on rauta-arvon kanssa ongelmia niin onko kukaan koskaan ehdottanut rautainfuusiota? Voisi auttaa.
Mihin aikaan rauta kannattaa ottaa?
Raudan imeytyminen on tehokkaimmillaan aamulla. Rautatabletin voi ottaa kuitenkin muunakin ajankohtana, jos tämä tuntuu helpommalta. Etsi päivästä omaan elämänrytmiin sopivin väli. Erot eri valmisteiden imeytymisessä eri vuorokauden aikoina eivät kuitenkaan ole tavattoman suuria.
Kun otat rautatabletin tyhjään vatsaan, se imeytyy paremmin.
D-vitamiinin ja maksan erittämän hepsidiinihormonin välillä on yhteys. Hepsidiini on raudan imeytymistä säätelevä hormoni. Jos elimistön D-vitamiinitaso on matala, hepsidiinipitoisuus pyrkii nousemaan, jolloin myös raudan imeytyminen heikkenee
Mulla on ollut vähän samanlaisia kokemuksia, ja jatkuva väsymys voi oikeasti olla todella hankala juttu arjessa. Itselläni rauta-arvot oli myös pitkään matalat, eikä rautalisien syöminen yksinään tuonut kunnollista helpotusta. Jossain vaiheessa tajusin, että syy voi olla monimutkaisempi ja liittyä useampiin tekijöihin yhtä aikaa. Kun aloin etsiä tietoa, törmäsin tähän juttuun https://medilux.fi/vasymys/ jossa avattiin aika hyvin sitä, miten väsymys voi johtua ihan muustakin kuin vain raudasta tai kilpirauhasesta, ja miten kannattaa hakea apua ajoissa. Sen jälkeen itsekin hakeuduin lääkäriin ja sain tarkempia tutkimuksia vasta silloin löytyi selitys siihen, miksi olo ei ollut korjaantunut aiemmin. Suosittelen, että jos väsymys jatkuu vaikka teet jo monia asioita oikein, kannattaa hakea apua ammattilaiselta, ettei jää yksin pohtimaan.
Rautaa on pinaatissa, maksa- ja veriruoissa. Voisit ostaa nestemäistä rautavalmistetta. Mua ainakin piristää Kräuterblutsaft, jota myydään marketeissa, apteekissa, luontaistuotekaupassa.
Sairastitko Koronan?