Pomo vaati sairaslomalapun eka sairauspäivästä..
Tuli vähän outo olo. Normi kuume flunssa iski ja eka kertaa olen pois töistä uudessa työpaikassani, jossa olen ollut nyt noin 3kk töissä. (Vakituinen työ). Pomo on hyväksynyt omalla ilmoituksella muilta työntekijöiltä kolme ekaa sairaspäivää. Minulle sanoi, että hakea sairaslomalappu. Tuli paha mieli:( ei siis luottanut minuun työntekijänä sen vertaa.. Mitä mieltä olette?
Kommentit (33)
itse olen pyytänyt jo ekasta päivästä todistuksen jos työntekijällä on ollut paljon sairauspoissaoloja epämääräisillä syillä ja sopivasti perjantaisin ja/tai maanantaisin. toisinaan olen pyytänyt jo ekasta päivästä jos on vasta aloittanut ja jää pois jonkin konfliktin jälkeen. Joltain olen voinut pyytää jos syy ei ole kovin kummoinen, kuten "vähän flunssainen olo" ja työntekijä on ollut ihan pirteä ja terve edellisenä päivänä.
Eli oikeastaan aina jos on syytä epäillä taustalla jotain muuta kuin normisairastelua; joko jotain vakavampaa työkykyongelmaa tai vilunkipeliä.
T. Pomo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vaatia vaikka käytäntö on "kolme päivää omalla ilmoituksella". Haettava vaan on. Itse olen joutunut hakemaan useasti. Ei kivaa, varsinkaan vesiripulissa bussilla lähtee tk:een. Ei naurattanut tuolloin pätkääkään. Minkäs teet kun ei ole varaa pitää palkatonta.
Eikös tuossa tilanteessa voi saada puhelimen kautta todistuksen, joka sitten haetaan tk:sta kun olo on parempi?
Tuolla tavalla jokainen olisi halutessaan "saikulla". Miten puhelimetse voi todeta ripulin?
No, minusta huijaaminen on pienempi riski kuin se, että sairas tulee terveyskeskukseen ja tartuttaa muita potilaita tai työntekijöitä. Eihän ripulia nyt voi käynnilläkään kuitenkaan mitenkään erityisesti todeta? Samalla tavalla menee potilaan sanaan luottaen.
Itseasiassa tämä on väärää tietoa, ripulin ja vatsataudin voi kuulla vatsaa kuuntelemalla.
Ei voi kyllä niiden perusteella tehdä diagnoosia. Suoliääniä kuuntelemalla ja mahdollisesti jopa tuseeraamalla voi tehdä ripuliin/mahatautiin viittaavia löydöksiä, mutta sellaisten puute ei tarkoita, etteikö ripulia silti voisi olla. Anamneesi on huomattavasti tärkeämpi.
T. Lääketieteen kandi
Olet ollut niin vähän aikaa töissä, että ymmärrän pomosikin näkökulman. Kysyisin asiaa sitten kun olen palannut töihin ja toimittanut sen lapun. Ei sitä kysymistä voi mitenkään ymmärtää väärin, varsinkin kun olet juuri todistanut olleesi todella sairaana.
Eikös nimenomaan vatsatauti ja ripuli ole kaikkein vaarallisimpia jo valmiiksi sairaille/huonokuntoisille ihmisille? Siis jos miettii tk-päivystykseen menemistä, niin luulisi, että jo tuon takia kannattaisi pitää vatsatautiset ei-hengenvaarassa olevat mieluummin kotona. Ne virukset kun vielä elävät pinnoilla päiväkausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vaatia vaikka käytäntö on "kolme päivää omalla ilmoituksella". Haettava vaan on. Itse olen joutunut hakemaan useasti. Ei kivaa, varsinkaan vesiripulissa bussilla lähtee tk:een. Ei naurattanut tuolloin pätkääkään. Minkäs teet kun ei ole varaa pitää palkatonta.
Eikös tuossa tilanteessa voi saada puhelimen kautta todistuksen, joka sitten haetaan tk:sta kun olo on parempi?
Tuolla tavalla jokainen olisi halutessaan "saikulla". Miten puhelimetse voi todeta ripulin?
Miten sä kuvittelet että lääkäri siel terveyskeskuksessa "toteaa" ripulin? Kyllä lääkärintodistus perustuu lähinnä potilaan omiin kertomuksiin, ei tavanomaisia sairauksia mitenkään todeta.
Vierailija kirjoitti:
Itse kokisin moisen epäluottamuslauseena ja alkaisin etsimään uutta työpaikkaa. Säännöt tulee olla samat kaikille työntekijöille.
Olis varmaan työnantajankin etu, jos kaikki tuollaiset otat henkilökohtaisesti ja alat murjottamaan.
AP hae se todistus ja kun toimivat sen esimiehelle niin siinä vaiheessa kysäiset että 'tiedät JOS satut vielä sairastumaan'-varalta, käytkö vastaisuudessa automaattisesti hakemassa sen todistuksen kun olit mielestäsi lukenut niistä ohjeista että 1-3pvää omalla ilmoituksella. Pomo siihen todennäköisesti vastaa: no meillä on yleensä se tapa että eka vuoden käydään hakemassa / tai mikä se perustelu sitten onkaan. Mutta älä nyt herran tähden tuosta ala riitaa kaivamaan! (Niin halutessaan esimies voi aina määrätä sut hakemaan sen todistuksen...)
Vierailija kirjoitti:
Eikös nimenomaan vatsatauti ja ripuli ole kaikkein vaarallisimpia jo valmiiksi sairaille/huonokuntoisille ihmisille? Siis jos miettii tk-päivystykseen menemistä, niin luulisi, että jo tuon takia kannattaisi pitää vatsatautiset ei-hengenvaarassa olevat mieluummin kotona. Ne virukset kun vielä elävät pinnoilla päiväkausia.
Jep, toteaahan ne puhelimitse lapsen vesirokonkin (ÄLKÄÄ vaan tuoko tänne tartuttamaan sairaita mummoja!!!!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siihen jossain vaiheessa puututaan jos joku on koko ajan vatsataudin takia sairauslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minusta huijaaminen on pienempi riski kuin se, että sairas tulee terveyskeskukseen ja tartuttaa muita potilaita tai työntekijöitä. Eihän ripulia nyt voi käynnilläkään kuitenkaan mitenkään erityisesti todeta? Samalla tavalla menee potilaan sanaan luottaen.
Herranen aika, sairaita terveyskeskuksessa! Jo on aikoihin eletty.
Onhan se kieltämättä vähän hassua että käsketään pysymään kotona, mutta ainakaan täällä päin ei ole terveyskeskuksessa "eristystilaa" mihin tarttuvaa tautia potevat voi laittaa.
Jos omalla työpaikalla pitäisi ripulista ja oksennustaudista hakea sairauslomatodistus, niin siinä tapauksessa vääntäytyisin työpaikalle. Menisi se päivä vessassa istuessa, välillä ehtisin tirtokonetta naputella.
Sillä on väliä miten poissaolosta ilmoittaa. Aivan eri sävy jos toteaa vaan että olisi poissa omalla ilmoituksella syystä x, kuin soittaa esimiehelle ja kertoa sairastuneensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ole ikinä paikanpäälläkään mitään näytettä antanut.
Kysy luottamusmieheltä tai soita liittoon.