Mikä on sinun kipurajasi kummilapsen joululahjan hinnalle?
Sain juuri 8 -vuotiaan kummityttöni äidiltä viestin, jossa kerrottiin lapsen joululahjatoiveista. Hintahaarukka näissä tuotteissa oli 40 - 200 €. Ei kyllä tule saamaan näiltä kummeilta mitään näin arvokasta lahjaa!
Kommentit (49)
Minun kummini vei joka vuosi ostamaan synttärilahjaa, sain siis itse valita. Oli hienoa kun oikein minulle soitettiin, että lähdettäiskö ens torstaina ostoksille. Lahjoja en enää muista mutta sen muistan, että varsinkin pienenä tuli tosi erityinen olo tuosta järjestelystä. Lahjat taisivat olla luokkaa barbitarvikkeita Citymarketista, eli eivät olleet pääasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostetaan toisen kummin kanssa yhdessä ja budjetti 40-60€. Eli siis 20-30€/kummi. Periaatekysymys, lapsi huostaanotettu niin ei yhtään enempää.
Miten huostaanotto liittyy lahjan hintaan?
Olisi varmaan pitänyt tarkentaa, emme saa nähdä lasta. Haluamme lasta muistaa mutta emme saa it's antaa lahjaa lapselle tai nähdä kun lapsi leikkii sillä emmekä edes saa kuulla lahjatoiveita. Me emme ole mitään pahaa lapselle tehneet tai muutenkaan mutta kasvatusvanhemmat eivät halua että näemme.
Ajatuksena kyllä on että kun kasvaa ja ikää tulee ostamme toiveiden mukaan kalliimpiakin lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin lapsen äidiltä minkälaiselle tavaralle olisi tarvetta. Sanoi muutaman esimerkin ja löysinkin sitten kaivatut luistimet torista 10€:lla. Ja takuuvarmasti kelpaa heille käytetty koska eihän ne mahdu jalkaan kuin yhden talven. Kipuraja riippuu siitä mitä toivovat lahjaksi. Kallein mitä olen 6v aikana ostanut maksoi n. 55€ (uusi haalari).
Me ollaan aikanaan annettu serkun luistimet omalle lapselle ja serkku oli siihen 'kaupan päälle' askarrellut Tuisku-tontulta kirjeen, jossa hän kertoi että ne oli hänen vanhat luistimet ja hän oppi hienosti niitten kanssa luistelemaan - oli maailman parhaat luistimet :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostetaan toisen kummin kanssa yhdessä ja budjetti 40-60€. Eli siis 20-30€/kummi. Periaatekysymys, lapsi huostaanotettu niin ei yhtään enempää.
Miten huostaanotto liittyy lahjan hintaan?
Olisi varmaan pitänyt tarkentaa, emme saa nähdä lasta. Haluamme lasta muistaa mutta emme saa it's antaa lahjaa lapselle tai nähdä kun lapsi leikkii sillä emmekä edes saa kuulla lahjatoiveita. Me emme ole mitään pahaa lapselle tehneet tai muutenkaan mutta kasvatusvanhemmat eivät halua että näemme.
Ajatuksena kyllä on että kun kasvaa ja ikää tulee ostamme toiveiden mukaan kalliimpiakin lahjoja.
Siis voiko kasvatusvanhemmat oikeasti kieltää kummit??? Jotka ovat sitoutuneet lapsen kasvattamiseen ja olemaan tärkeitä läheisiä aikuisia??? Ei kai sitä lasta kummien takia oteta huostaan? Eikö se olisi parempi lapsen turvallisuuden tunteelle jos KAIKKI aikuiset eivät hylkäisi häntä kuin vanhaa sukkaa??? Kuulostaa erittäin kurjalta :(
N 20€. Ostan kyllä kummilapselle ja hänen siskolle (veljeni lapsia) saman arvoiset lahjat. Ja he meidän lapsille.
Ei ole kummilapsia, joten ei tarvitse ostaa ainuttakaan lahjaa.
Rahaa paljon halveksutaan lahjana ja toiveena, mutta minusta se ei ole huono asia. Me ei olla kummeilta ja muilta lapsille mitään ruinuamassa, mutta kun he kerta jotain haluavat antaa ja toivetta kysyvät niin raha on sanottu. Perustelut: kun yhdeltä kummilta saa kympin ja kahdelta 20€ niin kasassa on jo 50€, mikä on tosi iso raha lapselle ja sillä hän ostaa jotain kunnollista järkevää. Kummeistakin tämä on järkevää. Omia kummilapsia kohtelen samoin.
Itse olen yksineläjä ja erittäin hyväpalkkaisessa työssä. Kummilapsille, joita on neljä, olen varannut 100 € jokaiselle. Yhden kohdalla (molemmat vanhemmat opiskelevat ja tulot pienet) osallistun tänä vuonna vanhemmilta tulevan harrastukseen liittyvän lahjan kustannuksiin ja laitan itseltäni pienemmän paketin.
Mun kummitädiksi sattui valikoitumaan äidin lapseton, joskin maailman ihanin, pikkusisko. Ollaan läheisiä näin aikuisenakin. Ylioppilaslahjaksi muun muassa vei minut viikoksi etelään, mikä oli todella huikentelevaista ja maksoi hänelle varmasti omaisuuden. Mulla on ollut huikea kummitäti, ei siksi, että hän on hankkinut kalliita lahoja, vaan siksi, että on ollut läsnä koko elämäni ajan. Haluan pitää huolen siitä, että saa arvokkaan ja rauhallisen vanhuuden, vaikkei hänellä olekaan perillisiä huolehtimassa.
Hän on aina antanut minulle aikaa ja rakkautta. Suunnittelen hänelle nyt eläköitymislahjana matkaa Italiaan.
Opetus: aika, rakkaus ja kuunteleminen. Siitä on parhain kummi tehty. Sellaiselle ihmisille haluaa antaa kaiken mahdollisen hyvän takaisin sitten myöhemmin, kun on itse aikuinen.