Mikä on sinun kipurajasi kummilapsen joululahjan hinnalle?
Sain juuri 8 -vuotiaan kummityttöni äidiltä viestin, jossa kerrottiin lapsen joululahjatoiveista. Hintahaarukka näissä tuotteissa oli 40 - 200 €. Ei kyllä tule saamaan näiltä kummeilta mitään näin arvokasta lahjaa!
Kommentit (49)
50-100 €. Riippuen vähän lapsesta. Jokainen kummilapsi on lahjansa olemassaolollaan kummiltaan kuitenkin ansainnut.
Sellaisia kummeja en ymmärrä, jotka jättävät lahjan kummilapselleen ostamatta lapsen vanhempien vuoksi. Ei se lapsi ole vastuussa vanhempiensa touhuista, ei lapselle kannata tai saa kostaa vanhempiensa idioottimaisuutta!
Itselläni oli juuri tällaiset kummit. Ei tullut lahjaa, ei jouluna eikä syntymäpäivänä. Johtui ilmeisesti liian pitkästä välimatkasta ja etäisistä väleistä vanhempieni kanssa. Silti minä lapsena olisin iloinnut jos omat kummit olisi edes joskus kummilastaan muistaneet.
~60 e. Tosin kummilapsia kertynyt jo 3 kpl joten kipuraja taitaa todellisuudessa olla nykyään hiukan matalampi, koska olen opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Ostetaan toisen kummin kanssa yhdessä ja budjetti 40-60€. Eli siis 20-30€/kummi. Periaatekysymys, lapsi huostaanotettu niin ei yhtään enempää.
Miten huostaanotto liittyy lahjan hintaan?
Lahjat, joita olen ostanut, ovat olleet hintahaarukassa 20-30€.
Lapsen vieminen kirkkoon tai muuhun seurakunnan tapahtumaan on ilmaista.
Itse en arvota ihmisiä rahalla.
19 jatkaa vielä:
Ei kai sillä lahjan hinnalla ole väliä, oli kyseessä kummilapsi, oma lapsi, sisko, puoliso, appiukko, ystävä? Kai se pointti lahjassa on, että se on mieluinen ja osoittaa, että antaja tuntee saajan ja välittää hänestä? Vai jätättekö lahjoihin hintalaput? Esiteini voi haluta jotain maailman kalleinta trendi -hilavitkutinta, mutta koska sellaiset on mun mielestä typeriä, en anna sellaista lahjaa, vaan jotain kestävämpää.
Istuuko joku oikeasti joulun jälkeen netissä tutkimassa minkä hintaisia lahjoja perheeseen on tullut ja ihmissuhteet määräytyy sen mukaan?
50 euroa. Isommat (12- ja 14 v.) saavat tuon rahana. Pienemmille ostan jonkun lelun tms. Nuorin kummilapsi on 2 v. joten hänen laajaan ei vielä ihan niin paljoa mene.
Pikkuisille annan yleensä kirjan jota voidaan lukea yhdessä ja hintahan näissä on mitä milloinkin. Viimeisin runokirja maksoi 25€. Isompia kummilapsia 10+ minulla ei vielä ole, mutta näille annan varmaan rahaa, jonka vanhemmat voivat sijoittaa tai laittaa säästärille. Sisarusteni lapsille, joille olen kummina, säästän nyt omiin rahastoihinsa lahjaksi ja annan sen sitten kun tarvitsevat asuntoon käsirahaa tulevaisuudessa tai jos opiskeluiden aikana on tiukkaa.
Itse sain lapsena myös paljon kirjoja ja kerran sain lahjaksi ison läjän vilttejä! Kummini sanoi niitä majanrakennusvilteiksi ja rakentelin niistä mm majoja ja telttoja ja käytin leikeissä, ihan tavallisia fleecevilttejä taisivat olla :) Minusta kiva lahjaidea, joka varmaan vaatii konsultointia lapsen vanhemmilta.
Jos pitää rahamäärä vetää, niin kyllä max 50€ on ihan kattona. En ole koskaan määrittänyt hintakattoa, kun lahjani ovat olleet aika edullisia. En yleensä osta leluja tms
Vierailija kirjoitti:
Ostetaan toisen kummin kanssa yhdessä ja budjetti 40-60€. Eli siis 20-30€/kummi. Periaatekysymys, lapsi huostaanotettu niin ei yhtään enempää.
Jos lapsi huostaanotetaan niin budjettia rajoitetaan? Wtf... Nyt on kyllä aika karmivat periaatteet.
Itselläni ei ole siinä mielessä kipurajaa, että rahaa kyllä olisi pistää aika paljonkin. Siinä on vain sellainen periaatteellinen juttu, että vastustan kilpavarustelua. Ajatukseni siis menevät niihin lapsiin, jotka eivät saa kalliita lahjoja koska niihin ei ole oikeasti varaa. Sen takia en halua ostaa kalliita lahjoja.
Olen antanut yleensä 50 euron edestä, kipuraja lienee 70e.
Meillä on kuusi kummilasta ja lisäksi liuta muita lapsia, joiden kanssa olemme läheisiä. Lahjabudjetti on yleensä max. 30€/kummilapsi, muille lapsille hieman vähemmän. Usein ostamme kimppalahjan, jos toiveissa on ollut jotain arvokkaampaa, eli 40-60€ arvoista. Aiemmin pystyimme käyttämään enemmän rahaa, kun lapsia oli reilusti vähemmän, mutta nyt on ollut pakko vetää raja tuohon 30 euroon. Kaikkien lasten vanhemmat ymmärtävät tämän ja esittävät kohtuuhintaisia lahjatoiveita. Paitsi kerran erään ei-kummilapsen äiti halusi hyvin arvokkaan, reilusti yli sadan euron lahjan ja ehdotti, että maksamme sen yhdessä lapsen mummon kanssa. Mielestäni tuo oli todella kohtuuton toive, koska emme ole edes läheisiä tai paljon tekemisissä. Noh, osallistuin pitkin hampain, mutta jatkossa ostan vain mitä itse haluan.
Vierailija kirjoitti:
Pyysitkö "listaa"? Kipuraja varmaan jokaisella riippuu omasta tulotasosta ja suhteesta lapseen, eli onko sulla muuta yhteyttä lapseen kuin kerran vuodessa joululahja.
Jos pyysit listaa, niin voit todeta toiveiden olevan aika arvokkaita ja hommata jotain edullisempaa, esim leffaliput ja karkkipussin, kirjoitustarvikkeita, kirjan tmv. Jos et pyytänyt listaa, niin osoittaa huonoa käytöstä kummilapsen vanhemmilta. Itse en kehtaisi.
Ja jos lähettivät toivelistan pyytämättä niin melkoisen härskiä toimintaa. Minä sanoisin että kiitos mutta olen jo ehtinyt hankkia lahjan ja sitten vaikka ostaa teatteriliput ja viedä muksu sinne tai tilata joi lehden vuosikerta tai ihan mitä vaan jota ei ole siinä listassa...
Kummilapsille ja lasten kummeille lahjat yleensä siinä max 50€
Mulla on 2 kummilasta joista toinen saa kivoja lahjoja, toinen ei. Syynä se että tää toinen osaa arvostaa niitä, kiittää ja kohtelee hyvin. Arvostaa myös ajatusta lahjan takana, ja erityisesti lahjoja jotka on tavaran sijaan yhteistä tekemistä. Toinen taas ei kiitä, heittää vaan lahjan sivuun. Hajottaa kaiken minkä saa. Kiva pistää vähistä rahoista jotakin lahjaan, joka ei saajaa kiinnosta pätkääkään. Antamastani kirjasta repi sivut irti, muumimukin heitti seinään kun oli väärän värinen (ja ikää on kohta 6 vuotta). Vanhempansa ei täjän puutu mitenkään, joten saakoon lahjaksi suklaata. Taitaa olla ainoa asia mistä tykkää.
Pääsääntösesti 20e korvilla. Pidän ajatusta arvoa tärkeämpänä.
Myönnän kysyneeni toiveita, mutta en arvannut niiden olevan tämän hintaisia.
AP
Kummityttöni täytti juuri 18 ja ostin hänelle synttärilahjaksi lupaamani auton, joka olikin hieman kalliimpi kuin odotin , koska eihän se tarjoamani parin tonnin vanha kottero kelvannut. Joten ei kannata odottaa kummoista joululahjaa, koska synttärilahjaakin saan maksaa vielä melkein viisi vuotta :D Tekisi mieli olla ostamatta mitään, mutta kai se jotain pientä pitää silti ostaa. Kipuraja 100 €.
itse sain toiselta kummiltani isompien juhlien tullessa isojakin rahasummia (rippilahjaksi 1000mk, eli tästä on todellakin aikaa), mutta oikeasti olisin arvostanut paljon enemmän hänen läsnäoloaan juhlissa. Koskaan ei tullut vaikka kutsuttiin kyllä (no taitaa jotain kuvia löytyä joissa täytän tyyliin 2v, joissa hänkin on). Kyse ei ole mistään pitkästä etäisyydestä, vanhempani ja kummin välirikosta tms vaan ehkä ujoudesta tms. Niin ja tätähän ei ap kysynyt, mutta ihan vaan pohdittavaksi laitan tänne.
100€, mutta hän on ainoa kummilapseni, läheinen, eikä minulla ole vielä omia lapsia :)
Sitten kun on omia lapsia ja/tai enemmän kummilapsia, niin varmaan 30€ alkaa olla maksimi.