Syntyvien lasten määrä vähenee rajusti. Miksi?
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2015 Suomessa syntyi 55472 lasta. Tänä vuonna 2016 tammi - lokakuussa on syntynyt 44829 lasta, joka on 1863 lasta vähemmän kuin viime vuonna. Todennäköisesti tänä vuonna syntyy siis hivenen reilu 53000 lasta. Mistä tämä lapsikato mielestäsi johtuu?
Kommentit (495)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tietyillä maahanmuuttajaryhmillä on niin isot perheet? Miksi eivät joudu suunnittelemaan taloudellisen tilanteen mukaan?
Samasta syystä kuin joillakin kouluttamattomilla suomalaisillakin, ovat tottueet kohtuu niukkaan elämään ja lapset on elämän sisältö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy = suomalainen nainen ja suomalaisen naisen miesvihamielisyys, prinsessaharhat ja loisiminen.
Palstamiesten mukaan naiset loisivat miehen rahoilla, kun naiset hoitavat parin yhteistä lasta kotona äitiysloman ja hoitovapaan aikana. Miten sinun mielestä vastasyntyneen hoito pitäisi järjestää?
Sen lisäksi miesten mielestä prinsessaharha = nainen vaatii miestä hoitamaan oman osansa kotitöistä. Kyllähän miesten pitää saada levätä rankan työpäivän jälkeen, mutta naiselle kotityöt tuovat vain paljon kaivattua vaihtelua ja vapaa-aikaa palkkatyön oheen.
Tämän palstan mukaan naiselle ei ole koskaan oikeaa aikaa hankkia lasta. Ei käy nuorena kesken opiskelujen, ei pätkätyökierteessä, ei varsinkaan vakipaikan saatuaan eikä sitten, kun on ollut tarpeeksi pitkään töissä, sillä silloin on liian vanha. Jos parisuhde päättyy lastenteon jälkeen, syy on aina naisen, kun valitsi puolison väärin.
Lasten tekeminen ei saa rasittaa yhteiskuntaa millään tavalla. Raskaus tai lastensaanti ei ole mikään syy antaa helpotuksia naiselle missään asiassa. Hänellä on aivan samat vastuut kuin ennenkin.
Suurin osa kotitöistä on naisten omia keksintöjä. Nainen yrittää määrittää minkä näköinen on hyvä asuntoja ja miten pitää siivota. Ihmeellisesti miehet pärjää sinkkuna aivan hyvin ja asunnot on siistejä. Mutta kun nainen muuttaa asuntoon niin sen mukaan kaikki on päin persettä. Sitten alkaa miehen sättiminen siitä kun ei tehdä noin ja näin.
Lapsi pitäisi laittaa yksityiseen hoitoon jonka kustannukset maksaa vanhemmat.
Etkö tosiaankaan ymmärrä, että ne lapsia tekevät naiset (ja miehet) pitävät koko maan pystyssä ja pyörimässä? Edes valtion budjettialijäämää ensi vuonna ei saataisi rahoitetuksi, ellei iso raha uskoisi, että valtio voi uusia velkansa tulevaisuudessakin, siis maksaa vanhan lainan uudella. Eikä se pysty, jos veronmaksajia ei ole. Eläkkeesikin maksetaan etupäässä nuorempien ikäluokkien maksuilla. On vähintäänkin kohtuullista, että lapsiperheitä tuetaan. Varsinkin suurperheitä pitäisi tukea enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy = suomalainen nainen ja suomalaisen naisen miesvihamielisyys, prinsessaharhat ja loisiminen.
Palstamiesten mukaan naiset loisivat miehen rahoilla, kun naiset hoitavat parin yhteistä lasta kotona äitiysloman ja hoitovapaan aikana. Miten sinun mielestä vastasyntyneen hoito pitäisi järjestää?
Sen lisäksi miesten mielestä prinsessaharha = nainen vaatii miestä hoitamaan oman osansa kotitöistä. Kyllähän miesten pitää saada levätä rankan työpäivän jälkeen, mutta naiselle kotityöt tuovat vain paljon kaivattua vaihtelua ja vapaa-aikaa palkkatyön oheen.
Tämän palstan mukaan naiselle ei ole koskaan oikeaa aikaa hankkia lasta. Ei käy nuorena kesken opiskelujen, ei pätkätyökierteessä, ei varsinkaan vakipaikan saatuaan eikä sitten, kun on ollut tarpeeksi pitkään töissä, sillä silloin on liian vanha. Jos parisuhde päättyy lastenteon jälkeen, syy on aina naisen, kun valitsi puolison väärin.
Lasten tekeminen ei saa rasittaa yhteiskuntaa millään tavalla. Raskaus tai lastensaanti ei ole mikään syy antaa helpotuksia naiselle missään asiassa. Hänellä on aivan samat vastuut kuin ennenkin.
Suurin osa kotitöistä on naisten omia keksintöjä. Nainen yrittää määrittää minkä näköinen on hyvä asuntoja ja miten pitää siivota. Ihmeellisesti miehet pärjää sinkkuna aivan hyvin ja asunnot on siistejä. Mutta kun nainen muuttaa asuntoon niin sen mukaan kaikki on päin persettä. Sitten alkaa miehen sättiminen siitä kun ei tehdä noin ja näin.
Joo kiitos tästä, en tosiaan aio koskaan perustaa perhettä miehen kanssa. Harmi kun minulla ei ole minkäänlaista kiinnostusta naisia kohtaan, toisen naisen kanssa varmaan uskaltaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitellakaan tekevänsä lapsia kun nuorilla naisilla on nykyään niin kovat vaatimukset miesten suhteen. Vaativat miestä, jota eivät itse edes ansaitsisi. Lisäksi miehiä vaihdellaan jatkuvasti. Ei tommostwn kaa kukaan fiksu halua sitoutua.
Miten niin kovat vaatimukset: Käy töissä, ei ryyppää, ei rähjää, ei ole väkivaltainen, ei petä. Mikä näistä pitäis jättää pois ? Minä väitän että on ihan kohtuulliset vaatimukset jos tarkoitus on vakiintua, hankkia oma koti ja 1-2 lasta.
Syntyvyyshän Suomessa on ollut alhainen jo 50 vuotta, nyt synnyttävät ikäluokat vaan alkavat olla jo niin pieniä, että tuo ero tulee selkeästi esille, asialle vaan ei ole haluttu tehdä mitään ja nyt sitä sitten esitellään jonain uutena ilmiönä (en haluaisi olla foliohattu, mutta sopivasti ilmestyivät nämä syntyvyydestä valitettelut ku maahanmuuttoa alettiin hehkuttaa) Vähiten lapsia/nainen syntyi 1973.
Jos Suomessa kohdellaan lapsia näin, niin onko ihme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vain yksinkertaisesti löydä miestä, joka haluaisi sitoutua ja siten hankkia myös lapsia. Olen parhaassa hedelmällisyysiässä ja sinkkuna jo neljä vuotta. En ole erikoisen näköinen saati lihava (sitä kun tunnutaan niin paheksuvan), kauniiksi monet sanovat ja saankin helposti lyhytaikaista seuraa, joka paljastuu nopeasti pelkäksi seksin hakemiseksi...
Minulla on laaja kaveripiiri ja tulen toimeen monenlaisten ihmisten kanssa, enkä ole asettanut miehelle kovia vaatimuksia. Kunhan ei ole mikään mt-potilas, narsisti, alkoholisti tai nisti, pystyy elättämään itsensä, kunnioittaa minua ja valintojani sekä on ulkonäöltään katseenkestävä. Sytyn enemmän luonteeseen kuin ulkonäköön, joten kemioilla on merkitystä.
Totta kai myös huoli tästä maailmasta on mukana, mutta pelkään, että aikani menee ohi ja sitten en saakaan lasta/lapsia. En aio ottaa taloudesta stressiä, kunhan molemmilla on edes jonkinlainen työ siihen aikaan (itse olen työllistävällä alalla).
Aina jankutetaan etteivät miehet löydä naista, mutta olen havainnut ongelman olevan toisinpäin omassa kaveripiirissäni. Meitä on muutama, jotka ovat olleet sinkkuna todella pitkään. Eikä kyse ole mistään liian korkeista kriteereistä, vaan yksinomaan siitä ettei yksikään treffikumppani ole aikeissa jatkaa suhdetta makkaria pidemmälle (joka selviää yleensä vasta myöhemmin, minusta olisi kohteliasta ilmoittaa ennen treffejä tai viimeistään treffeillä, ettei hae mitään vakavaa).
Onko meillä sitten vain niin paska luonne oikeasti vai mikäköhän tässä oikeasti mättää :D Hyviä sunnuntain pohdintoja...
Tämä.
Asun itse Helsingissä, joten tarjontaa on varmasti enemmän kuin pienemmillä paikkakunnilla. Sinkkuna nyt jo kuudetta vuotta, treffeillä käyn joka kuukausi edes kerran. Minusta tuntuu, että Tinder on mahdollistanut helpon seksin, miksi ostaa koko lehmää jos maitoa saa ilmaiseksi?-periaatteella.
Baaristakin lähtee pilkun aikaan ties millaisia kottaraisia hyvännäköisten miesten matkaan, joten tämä tukee omaa mielikuvaani siitä, että nuoret nykymiehet eivät halua sitoutua. Minullekin kelpaisi vaikka ihan tylsä ja tavallinen, mutta kiltti ja huomaavainen mies. Eteeni osuu tosin vain niitä, jotka hakevat uutta sulkaa hattuunsa.
Olen pian 30, enkä halua hankkia lasta kenenkään lyhytaikaisen miesystävän kanssa, joten kai tämä alkaa olla jo tässä :/
Minua ei miehenä kiinnosta Tinder ollenkaan enkä ikiinä käy baareissa.
Minua ei kiinnosta yhden illan jutut.
Mutta eipä näytä kelpaavan yhdellekkään naiselle vaikka olen noin sinun ikäisesi. Varmaan siitä syystä kun en tienaa tarpeeksi joidenkin mielestä eikä minulla ole Arnold Schwarzeneggerin kroppaa
Otatko itse kontaktia naisiin? Itse naisena ihastuin vähän ulkonäöltään heikompaan yksilöön (ylipainoa, kasvonpiirteet eivät ole miesmallien tasoa), koska hän kohteli minua hyvin, oli huomaavainen ja oli aidosti kiinnostunut siitä mitä minulle kuuluu. Voin kyllä uskoa, että nykynaiset (20-30) odottavat ties millaista prinssiä ovelleen ja miehet 55-kiloista kurvitarta, joka on kaikinpuolin täydellinen.
Naisena voin antaa pinnallisen vinkin: Kannattaa käydä hyvässä parturissa ja tsekata onko leuassa pukinparta vai kunnon maskuliininen parta. Harvat amisviikset kannattaa myös poistaa, mielummin karvaton naama kuin epämääräisiä maitohaivenia. Olen monesti nähnyt, miten uusi hiustyyli ja parta muuttavat miehen täysin toiseksi. Tämä pätee myös suomimiehiin! https://pics.onsizzle.com/dont-tell-me-a-beard-and-a-good-haircut-dont-…
Olisipa jonkin palvelu tai sovellus, jossa voisivat pelkästään vakavaa suhdetta etsivät tavata toisiaan ja matchit määrittyisivät ennalta määriteltyjen luonteenpiirteiden ja kiinnostusten avulla. Tinderissä olen välillä pistänyt jatkoon hyvän esittelytekstin perusteella, vaikka ulkonäkö ei olekaan kolahtanut kovin :D
t. ei edellinen lainaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä jotka ovet lapsentekoiässä, miettivät ihan tosissaan sitä, riittääkö rahat lapseen. Ja kannattaako tällaiseen pahaan ja epävakaaseen maailmaan tehdä lisää lapsia.
Näitä veikkaan.Tämä. Lisäksi nyt lapsia hankkii pääasiassa 90-luvun lamalapset jotka itse kärsi lapsena paljon vanhempien työttömyydestä niin eivät halua omille lapsille samaa.. Eli pitäisi saada kunnon nousukausi jotta nuoret uskoisi tulevaisuuteen ja uskaltaisi perustaa perheen.
80% syntyvistä lapsista syntyy naisille jotka ovat iältänsä 22-32 vuotiaita eli pääosan lapsista nyt synnyttää 1984-1994 syntyneet ja noihan on ne ikäluokat jotka kärsi pahiten lapsena lamasta, joilla on pahoja muistoja.. Ehkä 90-luvun lopussa syntyneet sikiää sit enemmän puhumattakaan 2000-luvulla syntyneistä. Toki sitten on sitä kohtaamisongelmaa miesten ja naisten kesken ja sekin että yhä useampi valitsee lapsettomuuden tai tyytyy vain yhteen lapseen jonka kanssa voi elää mukavaa elämää
Meinaatko, että maailma näytti jotenkin ruusuisemmalta 4.9.44, kun aseet vaikenivat? Silti alkoi suurten ikäluokkien työstäminen.
No olisit nyt samantien kysynyt näyttikö maailma ruusuisemmalta 1800-luvun nälänhädässä kun lapsia syntyi silti ja heti kun nälänhätä oli ohi niin sitten niitä vasta syntyikin vaikka uuden nälänhädän riski oli suuri!
Sodan jälkeen oli tiettyä optimistisuutta ja uskoa tulevaan niin uskalsi tehdä lapsia ja tohon aikaan ei ollut ehkäisyä, niin niitä lapsia tuli vaikkei välttämättä olisi halunnut ja naiset oli siihen aikaan kotona sekä heidän asema huono.
Suuret ikäluokat, syntyneisyys oli suurta sen takia että sotavuosina syntyneisyys oli alhainen koska miehet rintamalla jne, joten kun sota oli ohi niin syntyi ne lapset jotka jäi syntymättä sodan vuoksi. Tuohon aikaan lapsia sai myös kurittaa jos ne teki pahoja, lapset teki myös kotitöitä pienestä asti ja kaupungeissa leikkivät päivät keskenään jossain- nykyään moisesta tulisi lasu vanhemmille. Että vaatimukset on nykyään hiukan toisenlaiset niin henkisesti kuin taloudellisesti
Itse sain lapsettomuustuomion nyt 25-vuotiaana. Olen puhunut asiasta paljon ja avoimesti. Yllättävän monella ikäiselläni on ongelmia hedelmällisyyden kanssa. On lystiä, endometrioosia yms. Kun lapsia ei tehdä enää nuorena, ei niitä välttämättä saa myöhemmälläkään iällä. Eikä kukaan täysijärkinen teekään lapsia nuorena vaikka ehkä pitäisikin. Ei vaan uskalla, ei löydy kumppanis, pätkätyöt.. ei kiitti.
On se aika outoa, että yhteiskunta olettaa korkeakoulutettujen, pätkätyökierteeseen (vastoin tahtoaan) joutuvien nuorten naisten haluavan/pystyvän hankkimaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö tosiaankaan ymmärrä, että ne lapsia tekevät naiset (ja miehet) pitävät koko maan pystyssä ja pyörimässä? Edes valtion budjettialijäämää ensi vuonna ei saataisi rahoitetuksi, ellei iso raha uskoisi, että valtio voi uusia velkansa tulevaisuudessakin, siis maksaa vanhan lainan uudella. Eikä se pysty, jos veronmaksajia ei ole. Eläkkeesikin maksetaan etupäässä nuorempien ikäluokkien maksuilla. On vähintäänkin kohtuullista, että lapsiperheitä tuetaan. Varsinkin suurperheitä pitäisi tukea enemmän.
Niissä maissa jossa lapsiperheitä ei tueta on paljon kovempi syntyvyys kuin niissä maissa jossa lapsiperheitä tuetaan.
Intiassa ei tueta lapsiperheitä eikä siellä ole mitään ongelmia syntyvyyden kanssa. Lapsia tulee liikaakin.
Kiinassa suorastaan yritetään estää lasten hankkimista mutta kuitenkin syntyvyys on paljon korkeampi kuin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitellakaan tekevänsä lapsia kun nuorilla naisilla on nykyään niin kovat vaatimukset miesten suhteen. Vaativat miestä, jota eivät itse edes ansaitsisi. Lisäksi miehiä vaihdellaan jatkuvasti. Ei tommostwn kaa kukaan fiksu halua sitoutua.
Miten niin kovat vaatimukset: Käy töissä, ei ryyppää, ei rähjää, ei ole väkivaltainen, ei petä. Mikä näistä pitäis jättää pois ? Minä väitän että on ihan kohtuulliset vaatimukset jos tarkoitus on vakiintua, hankkia oma koti ja 1-2 lasta.
Suurin osa miehistä käy töissä, ei todellakaan ryyppää, ei rähjää eikä ole väkivaltainen eikä petä.
Kuitenkaan ei naisille kelpaa.
Naiset pettää nykyään yhtä paljon kuin miehet.
Naiset eroavat liitoistaan koska heillä on tylsää tai he haluaa vaihtelua. Joten ihan turha valittaa miesten tekemisistä jos noilla perusteilla eroaa.
Ehkä näin 2016 vuonna ihmiset viimein ovat alkaneet ajatella omillakin aivoillaan eivätkä mene vain yhteiskunnan normien mukaan? Eihän niitä lapsia ole pakko hankkia jos ei halua!! Se on itselläni ainakin syy miksi lapsia ei ole. En vain ole koskaan halunnut ja onnekseni olen löytänyt miehen joka on samaa mieltä. Ja muuten olemme ihan tavallinen pariskunta, avioliitossa, omakotitalo, farmariauto, vakituiset työpaikat..
Ajattelen niin, että jokainen lapsi ansaitsee olla oikeasti toivottu, ei mikään aikuisen elämän täydentäjä tai kiintiövauva joka "vain kuuluu tehdä".
Itselläni on myös aika rikkinäinen lapsuus joka osaltaan vaikuttaa ajatusmaailmaani, ajattelen asioita todella perinpohjaisesti ennenkuin toteutan. Tiedän myös miltä tuntuu olla taakkana vanhemmalle, enkä koskaan halua sitä lapsen kokevan!
Jos siis elää ihan hyvää elämää ilman lapsia, miksi ihmeessä niitä pitäisi yhteiskunnan vuoksi hankkia?
Ps.ennenkuin joku taas tarttuu lapsettomuuteen ja kysyy miksi roikun tällä palstalla, niin syy siihen on se, että tämä on Aihe vapaa, täältä löytyy mielenkiintoisimmat keskustelut aiheesta kuin aiheesta. ;)
Sitä paitsi tällä palstalla on ihmeen paljon vapaaehtoisesti lapsettomia ja sen henkisiä.
Vierailija kirjoitti:
On se aika outoa, että yhteiskunta olettaa korkeakoulutettujen, pätkätyökierteeseen (vastoin tahtoaan) joutuvien nuorten naisten haluavan/pystyvän hankkimaan lapsia.
Mitä helkutin tekemistä sillä korkeakoulutuksella on lasten tekemisen kanssa?
Jos korkeakoulutettu ei saa oman alansa töitä niin sitten hakee muita töitä.
Rokotuksista on puhuttu. Ehkä tosiaan pitää paikkansa, että ne vähentävän hedelmällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa miehistä käy töissä, ei todellakaan ryyppää, ei rähjää eikä ole väkivaltainen eikä petä.
Kuitenkaan ei naisille kelpaa.
Naiset pettää nykyään yhtä paljon kuin miehet.
Naiset eroavat liitoistaan koska heillä on tylsää tai he haluaa vaihtelua. Joten ihan turha valittaa miesten tekemisistä jos noilla perusteilla eroaa.
Liki puolet miehistä pettää parisuhteessa.
Suomessa väkivalta parisuhteissa on yleistä.
Ja oletko tietoinen edes siitä kuinka suurella osalla miehistä on alkoholiongelma Suomessa? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä maissa jossa lapsiperheitä ei tueta on paljon kovempi syntyvyys kuin niissä maissa jossa lapsiperheitä tuetaan.
Intiassa ei tueta lapsiperheitä eikä siellä ole mitään ongelmia syntyvyyden kanssa. Lapsia tulee liikaakin.
Kiinassa suorastaan yritetään estää lasten hankkimista mutta kuitenkin syntyvyys on paljon korkeampi kuin täällä.
Niissä maissa sosiaaliturva on muutoinkin huono eli käytännössä jälkeiset huolehtivat iäkkäistä vanhemmista.
Myös naisen asema on paljon huonompi kuin esim. Suomessa. Siellä ei paljoa kysellä huvittaako naista harrastaa seksiä, sitä on jos mies niin haluaa. Tuskin myöskään ehkäisykeinot ovat niin helposti saatavissa kuin Suomessa, puhumattakaan aborteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helkutin tekemistä sillä korkeakoulutuksella on lasten tekemisen kanssa?
Jos korkeakoulutettu ei saa oman alansa töitä niin sitten hakee muita töitä.
Isolla osalla naisista on korkeakoulututkinto ja on huomattu, että naisen korkeakoulututkinto vähentää halukkuutta hankkia lapsia. Ja 2000-luvulla osalla aloista juuri nuorten naisten määräaikaisuuksien määrä on vain lisääntynyt. Ketä tällainen kehitys palvelee?
Ja ainakaan minulla ei ole intressejä hakea oman alani ulkopuolelta töitä. Olen panostanut maisterintutkintooni ja saanut alani hyvinpalkattuja töitä - vain määräaikaisuuksina. Se on harmi ja ikävää, että taloudellinen tilanne estää lisääntymisaikeet. Miehien ei tarvitse tällaisia asioita juuri murehtia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no johtuiskohan siitä että kun naisten vaatimukset miehiä kohtaan lisääntyy koko ajan (kaikki haluaa sen unelmien prinssin itselleen) niin pareja ei synny enää entiseen tahtiin...
t. mies
Tai sitten pareja syntyy entiseen tahtiin, mutta yhä useampi vain valitsee sen lapsettoman elämän. Syyt voivat olla joko taloudelliset tai elämäntilanteesta johtuvat tai sitten lapsia ei vain haluta.
Minulla se on tuo viimeinen. En vain halua.
Sinkkujen määrä on suurempi kuin koskaan Suomen historiassa
Tuo ei liity lasten määrään mitenkään. Aika pieni osa sinkuista on lapsettomia. Valtaosa sinkuista on iäkkäitä leskinaisia, joiden lapset ovat jo aikuisia.
Ihmisen pitää olla nopea liikkeissä. Ei voi odottaa vuosia sitä että tietää että haluaako toisen kanssa olla loppuelämän