Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyvien lasten määrä vähenee rajusti. Miksi?

Vierailija
20.11.2016 |

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2015 Suomessa syntyi 55472 lasta. Tänä vuonna 2016 tammi - lokakuussa on syntynyt 44829 lasta, joka on 1863 lasta vähemmän kuin viime vuonna. Todennäköisesti tänä vuonna syntyy siis hivenen reilu 53000 lasta. Mistä tämä lapsikato mielestäsi johtuu?

Kommentit (495)

Vierailija
141/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen toimet tällä hetkellä vähentävät lisääntymishalukkuutta roimasti. Vuorotyö lisääntyy myös koko ajan, miten yhdistetään hallituksen kaavailema 6+6+6 malli ja vuorotyö esimerkiksi? Imetyksen on loputtava kun vauva on 5kk (eikö äitiysloma ala 30 päivää ennen laskettua aikaa?) yövuoroputkessa on mahdotonta imettää jos aikoo nukkuakin. Useilla aloilla ei todellakaan ole mahdollista siirtyä pelkkään päivävuoroon lasten saannin jälkeen tai jos on, tulot laskevat roimasti. Työelämä ei kertakaikkiaan jousta tarpeeksi, vanhemmat palavat loppuun jo sen yhden lapsen kanssa kaikkine nykyajan kasvavien vaatimusten kanssa. Nykypäivänä oletus on myös, että molemmat parisuhteen osapuolet vastaavat omasta elatuksestaan itse, ja lasten elatuksesta yhdessä. Tämänkin yhdistäminen perhe-elämään on vaikeaa.

Ei sitä toista 6kk tarvi miehen pitää, vaan sen saa imettävä äiti pitää halutessaan. Ja tuohon päällehän tulee kotihoidontukikausi luultavasti, tuo koskee vaan äitiys-/vanhempainvapaata.

Nimenomaisesti tämän mallin olisi tarkoitus poistaa kotihoidontukikausi kokonaan. Vaikka imetys ei loppuisikaan, en itse olisi valmis palaamaan vuorotöihin kun lapsi on vasta vuoden ikäinen. Pienessä asunnossa en tiedä minne pääsisin nukkumaan päivällä niin, että vauvan itku ei jatkuvasti herättäisi vaikka puoliso hänestä huolehtisikin. Nykytilanteessakin 2-vuotias tulee makuuhuoneeseen heti, kun isän silmä välttää.

Vierailija
142/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 32-vuotias nainen, eikä valtaosalla ystävistäni ole mitään aikeita hankkia lapsia. He ovat koulutettuja, hyvin toimeentulevia, matkustelevia ja monipuolisesti harrastavia ihmisiä, eikä lapset, raskaus ja äitiyslomat vaat sovi niihin kuvioihin. Itselläni on lapsi, mutta ymmärrän näitä kavereita: he menettäisivät kaiken tuon itsenäisyyten, eikä ole mitään varmuutta kompensoiko lapsen tuoma onni tarpeeksi.

Näillä naisilla ei tasan ole esteenä mikään kansallinen/kansainvälinen politiikka tai taloustilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vain yksinkertaisesti löydä miestä, joka haluaisi sitoutua ja siten hankkia myös lapsia. Olen parhaassa hedelmällisyysiässä ja sinkkuna jo neljä vuotta. En ole erikoisen näköinen saati lihava (sitä kun tunnutaan niin paheksuvan), kauniiksi monet sanovat ja saankin helposti lyhytaikaista seuraa, joka paljastuu nopeasti pelkäksi seksin hakemiseksi... 

Minulla on laaja kaveripiiri ja tulen toimeen monenlaisten ihmisten kanssa, enkä ole asettanut miehelle kovia vaatimuksia. Kunhan ei ole mikään mt-potilas, narsisti, alkoholisti tai nisti, pystyy elättämään itsensä, kunnioittaa minua ja valintojani sekä on ulkonäöltään katseenkestävä. Sytyn enemmän luonteeseen kuin ulkonäköön, joten kemioilla on merkitystä. 

Totta kai myös huoli tästä maailmasta on mukana, mutta pelkään, että aikani menee ohi ja sitten en saakaan lasta/lapsia. En aio ottaa taloudesta stressiä, kunhan molemmilla on edes jonkinlainen työ siihen aikaan (itse olen työllistävällä alalla). 

Aina jankutetaan etteivät miehet löydä naista, mutta olen havainnut ongelman olevan toisinpäin omassa kaveripiirissäni. Meitä on muutama, jotka ovat olleet sinkkuna todella pitkään. Eikä kyse ole mistään liian korkeista kriteereistä, vaan yksinomaan siitä ettei yksikään treffikumppani ole aikeissa jatkaa suhdetta makkaria pidemmälle (joka selviää yleensä vasta myöhemmin, minusta olisi kohteliasta ilmoittaa ennen treffejä tai viimeistään treffeillä, ettei hae mitään vakavaa). 

Onko meillä sitten vain niin paska luonne oikeasti vai mikäköhän tässä oikeasti mättää :D Hyviä sunnuntain pohdintoja... 

Tämä.

Asun itse Helsingissä, joten tarjontaa on varmasti enemmän kuin pienemmillä paikkakunnilla. Sinkkuna nyt jo kuudetta vuotta, treffeillä käyn joka kuukausi edes kerran. Minusta tuntuu, että Tinder on mahdollistanut helpon seksin, miksi ostaa koko lehmää jos maitoa saa ilmaiseksi?-periaatteella. 

Baaristakin lähtee pilkun aikaan ties millaisia kottaraisia hyvännäköisten miesten matkaan, joten tämä tukee omaa mielikuvaani siitä, että nuoret nykymiehet eivät halua sitoutua. Minullekin kelpaisi vaikka ihan tylsä ja tavallinen, mutta kiltti ja huomaavainen mies. Eteeni osuu tosin vain niitä, jotka hakevat uutta sulkaa hattuunsa. 

Olen pian 30, enkä halua hankkia lasta kenenkään lyhytaikaisen miesystävän kanssa, joten kai tämä alkaa olla jo tässä :/ 

Minua ei miehenä kiinnosta Tinder ollenkaan enkä ikiinä käy baareissa.

Minua ei kiinnosta yhden illan jutut.

Mutta eipä näytä kelpaavan yhdellekkään naiselle vaikka olen noin sinun ikäisesi. Varmaan siitä syystä kun en tienaa tarpeeksi joidenkin mielestä eikä minulla ole Arnold Schwarzeneggerin kroppaa

Otatko itse kontaktia naisiin? Itse naisena ihastuin vähän ulkonäöltään heikompaan yksilöön (ylipainoa, kasvonpiirteet eivät ole miesmallien tasoa), koska hän kohteli minua hyvin, oli huomaavainen ja oli aidosti kiinnostunut siitä mitä minulle kuuluu. Voin kyllä uskoa, että nykynaiset (20-30) odottavat ties millaista prinssiä ovelleen ja miehet 55-kiloista kurvitarta, joka on kaikinpuolin täydellinen. 

Naisena voin antaa pinnallisen vinkin: Kannattaa käydä hyvässä parturissa ja tsekata onko leuassa pukinparta vai kunnon maskuliininen parta. Harvat amisviikset kannattaa myös poistaa, mielummin karvaton naama kuin epämääräisiä maitohaivenia. Olen monesti nähnyt, miten uusi hiustyyli ja parta muuttavat miehen täysin toiseksi. Tämä pätee myös suomimiehiin! https://pics.onsizzle.com/dont-tell-me-a-beard-and-a-good-haircut-dont-…

Olisipa jonkin palvelu tai sovellus, jossa voisivat pelkästään vakavaa suhdetta etsivät tavata toisiaan ja matchit määrittyisivät ennalta määriteltyjen luonteenpiirteiden ja kiinnostusten avulla. Tinderissä olen välillä pistänyt jatkoon hyvän esittelytekstin perusteella, vaikka ulkonäkö ei olekaan kolahtanut kovin :D 

t. ei edellinen lainaaja

Siinäpä kirjottaa rotunainen.   Seksi on pelkästään vallan väline, jolle pelkästään pankkitilille säännöllisesyti ilmestyvä palkka on rakkauden kriteeri. Sitten toisena se, että saa prinsessa itse sanella kaiken niin että kelpaa hänen kavereilleen. 

Ihmeellistä tuo että toista ihmistä pidetään jonain karjana jota arvostellaan kuvista kuin jotain eläintä. Kuka tuollaisen ihmisen kanssa haluaa olla?

Vierailija
144/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miksi tähänkin asiaan vedetään taas tuo miehet ei kelpaa tai naiset ei kelpaa. Todellinen syy kun on, että perhekoot ovat pienentyneet. Tavallisella keskituloisella vanhemmalla ei ole varaa tehdä enempää kuin yksi tai kaksi lasta. Jo kolmas lapsi yleensä edellyttää, että autoa on vaihdettava, jotta saa kolme turvaistuinta takapenkille. Neljä lasta ei mahdu tavalliseen henkilöautoon mitenkään. Asuminen on kallista. Nykyisin pitää vielä olla säästettynä tietty summa, jotta asuntolainaa edes saa. Mitä isomman asunnon perheelleen tarvitsee, sitä isompi summa pitää olla säästettynä. Vanhemmat, isovanhemmat ja muut sukulaiset eivät juurikaan tule enää takaajiksi nuorten asuntolainoihin. Jotain sentään opittiin 1990-luvun lamasta. Ei se sinkkunainen tee viittä lasta, vaikka tapaisi miten upean adoniksen tahansa. Jännämiesten kanssa ei ole järkevää tehdä yhtäkään, jos ei yksinhuoltajaksi halua. 

Vierailija
145/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 32-vuotias nainen, eikä valtaosalla ystävistäni ole mitään aikeita hankkia lapsia. He ovat koulutettuja, hyvin toimeentulevia, matkustelevia ja monipuolisesti harrastavia ihmisiä, eikä lapset, raskaus ja äitiyslomat vaat sovi niihin kuvioihin. Itselläni on lapsi, mutta ymmärrän näitä kavereita: he menettäisivät kaiken tuon itsenäisyyten, eikä ole mitään varmuutta kompensoiko lapsen tuoma onni tarpeeksi.

Näillä naisilla ei tasan ole esteenä mikään kansallinen/kansainvälinen politiikka tai taloustilanne.

Todennäköisesti näitä naisia yhdistää sekin että ne naiset ei pidä seksistä eikä niitä juurikaan kiinnosta parisuhde

Vierailija
146/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy = suomalainen nainen ja suomalaisen naisen miesvihamielisyys, prinsessaharhat ja loisiminen.

Palstamiesten mukaan naiset loisivat miehen rahoilla, kun naiset hoitavat parin yhteistä lasta kotona äitiysloman ja hoitovapaan aikana. Miten sinun mielestä vastasyntyneen hoito pitäisi järjestää?

Sen lisäksi miesten mielestä prinsessaharha = nainen vaatii miestä hoitamaan oman osansa kotitöistä. Kyllähän miesten pitää saada levätä rankan työpäivän jälkeen, mutta naiselle kotityöt tuovat vain paljon kaivattua vaihtelua ja vapaa-aikaa palkkatyön oheen.

Tämän palstan mukaan naiselle ei ole koskaan oikeaa aikaa hankkia lasta. Ei käy nuorena kesken opiskelujen, ei pätkätyökierteessä, ei varsinkaan vakipaikan saatuaan eikä sitten, kun on ollut tarpeeksi pitkään töissä, sillä silloin on liian vanha. Jos parisuhde päättyy lastenteon jälkeen, syy on aina naisen, kun valitsi puolison väärin.

Ja lisäksi nainen ja äiti on emennän vastuussa lapsistaan, päiväkodista ja koulusta hanakasti soitellaan äidille, äitien odotetaan touhuavan into piukkana myyjäisissä, vanhempainilloissa ja leipomassa, kun on kerran lapset hankkinut. 

Vierailija
147/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei vähenisi jos on minusta kiinni.

T. 9 lapsen isä

Vierailija
148/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitellakaan tekevänsä lapsia kun nuorilla naisilla on nykyään niin kovat vaatimukset miesten suhteen. Vaativat miestä, jota eivät itse edes ansaitsisi. Lisäksi miehiä vaihdellaan jatkuvasti. Ei tommostwn kaa kukaan fiksu halua sitoutua.

Miten niin kovat vaatimukset: Käy töissä, ei ryyppää, ei  rähjää, ei  ole väkivaltainen, ei petä. Mikä  näistä pitäis jättää pois ?  Minä väitän että on ihan kohtuulliset vaatimukset jos tarkoitus on vakiintua, hankkia oma koti ja 1-2 lasta.

Suurin osa miehistä käy töissä, ei todellakaan ryyppää, ei rähjää eikä ole väkivaltainen eikä petä.

Kuitenkaan ei naisille kelpaa.

Naiset pettää nykyään yhtä paljon kuin miehet.

Naiset eroavat liitoistaan koska heillä on tylsää tai he haluaa vaihtelua. Joten ihan turha valittaa miesten tekemisistä jos noilla perusteilla eroaa.

Olen siinä käsitykessä, että suurin osa suomalaisista miehistä on parisuhteessa, eli ovat kelvanneet. Eikä ne mitään Brad Pittejä tosiaan ole.

Niin kun ne naiset jotka ylipäänsä haluaa seurustella on ottanut väliaikaisesti miehen. Kuitenkin Suomi on täynnä miehiä jotka ei saa parisuhdetta vaikka haluaisi.

Nekin jotka saa niin saa sen vain väliaikaisesti kun naiset kyllästyy miehiin ja dumppaa ne.

Suomessa on myös naisia, jotka eivät saa parisuhdetta vaikka haluaisivat. Osa on nirsoja, joille ei kelpaa kukaan, ja osa ei vaan oikeasti saa miestä.

Vierailija
149/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mun pitäisi hankkia lapsia?

Vierailija
150/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä, miksi tähänkin asiaan vedetään taas tuo miehet ei kelpaa tai naiset ei kelpaa. Todellinen syy kun on, että perhekoot ovat pienentyneet. Tavallisella keskituloisella vanhemmalla ei ole varaa tehdä enempää kuin yksi tai kaksi lasta. Jo kolmas lapsi yleensä edellyttää, että autoa on vaihdettava, jotta saa kolme turvaistuinta takapenkille. Neljä lasta ei mahdu tavalliseen henkilöautoon mitenkään. Asuminen on kallista. Nykyisin pitää vielä olla säästettynä tietty summa, jotta asuntolainaa edes saa. Mitä isomman asunnon perheelleen tarvitsee, sitä isompi summa pitää olla säästettynä. Vanhemmat, isovanhemmat ja muut sukulaiset eivät juurikaan tule enää takaajiksi nuorten asuntolainoihin. Jotain sentään opittiin 1990-luvun lamasta. Ei se sinkkunainen tee viittä lasta, vaikka tapaisi miten upean adoniksen tahansa. Jännämiesten kanssa ei ole järkevää tehdä yhtäkään, jos ei yksinhuoltajaksi halua. 

Ei eläminen ole kallistunut vaan vaatimukset on kasvaneet sairaaksi. Pitää olla harrastuksia jotka maksaa satoja euroja kuussa. Jotka tarvitsee välineitä jotka maksaa monta tonnia jne.

Halutaan satojen eurojen puhelimet lapsille, halutaan pelikonsolit, kalliit tietokoneet, omat huoneeet jne.

Ennen lapset oli yhdessä huoneessa, ei ollut puhelimia ja jos oli joku pelikonsoli niin ekin oli vanha. Harrastuksina oli jalkapallo hiekkakentällä.

Vierailija
151/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset eivät silti halua enää suurperheitä, vaikka haluaisivat ja löytäisivätkin parisuhteen. Mikä tässä on vaikea ymmärtää. Aika entinen ei koskaan enää palaa.

Vierailija
152/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään moni laittaa koulutuksen/työn kaiken edelle. Sitten halutaan perhe kun ikä on jo hedelmällisyyden kannalta melko huono.

Rahanhimo

Vierailija
153/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin 1-2 lasta joihin satsataan kunnolla kuin 5 ja kaikki ovat kovilla.

154/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pulutossu kirjoitti:

Minä vain uskon että ihmiset ovat entistä enemmän heränneet siihen että lapsia ei ole pakko tehdä.

Lapsettomia (halustaan tai haluamattaan) on aina ollut. Ei yksin anna vastausta nykytilanteeseen.

Mutta kasvu on ollut viime vuosina koko ajan nousussa lapsettomien määrässä. Siitä elämänvalinnasta tiedotetaan enemmän ja sen hyviä puolia korostetaan.

Vierailija
155/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään moni laittaa koulutuksen/työn kaiken edelle. Sitten halutaan perhe kun ikä on jo hedelmällisyyden kannalta melko huono.

Rahanhimo

Mitä rahanhimoa se on, jos halutaan huolehtia omasta toimeentulostaan? Tervettä järkeä se on. Täällä ei keskiluokkainen rakastumaan pääse, eikä kaikilla ole halua jäädä valtion elätiksi. Jotkut kummajaiset jopa pitävät työstään.

Vierailija
156/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei eläminen ole kallistunut vaan vaatimukset on kasvaneet sairaaksi. Pitää olla harrastuksia jotka maksaa satoja euroja kuussa. Jotka tarvitsee välineitä jotka maksaa monta tonnia jne.

Halutaan satojen eurojen puhelimet lapsille, halutaan pelikonsolit, kalliit tietokoneet, omat huoneeet jne.

Ennen lapset oli yhdessä huoneessa, ei ollut puhelimia ja jos oli joku pelikonsoli niin ekin oli vanha. Harrastuksina oli jalkapallo hiekkakentällä.

Tuota juuri aiemmassa tarkoitin. Enää ei riitä, että taloudessa on eteisessä yksi lankapuhelin vaan jokaisella perheenjäsenelä pitää olla omansa omine liittymineen. Ei riitä, että lapsen harrastus on kirjojen lukeminen tai piirtäminen. Ei riitä, että lapsi osaa lukea ja kirjoittaa vaan kohta pitää osata ohjelmoidakin. Voi koodia kirjoittaa lyijykynällä ruutuvihkoonkin, mutta ei se vihkoa kääntämällä muutu toimivaksi sovellukseksi. 

Tänä päivänä kirjoitetaan paljon lasten ja nuorten syrjäytymisestä. Siitä, miten jää ryhmän ulkopuolelle, kun vanhemmilla ei ole varaa tarjota sitä mitä lapsilla keskimäärin on. Kun ei voi osallistua kverin synttäreille, koska ei ole varaa ostaa lahjaa. Kun ei voi  järjestää sellaisia synttäreitä, joille kutsutut vaivautuisivat tulemaan. Lasten ja nuorten kilpavarustelu on varmasti yksi syy, miksi lapsia hankitaan yhä vähemmän. Kuka oikeasti haluaa tehdä lapsen tietäen, että lapsi tulee syrjäytymään?

Vierailija
157/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy = suomalainen nainen ja suomalaisen naisen miesvihamielisyys, prinsessaharhat ja loisiminen.

Palstamiesten mukaan naiset loisivat miehen rahoilla, kun naiset hoitavat parin yhteistä lasta kotona äitiysloman ja hoitovapaan aikana. Miten sinun mielestä vastasyntyneen hoito pitäisi järjestää?

Sen lisäksi miesten mielestä prinsessaharha = nainen vaatii miestä hoitamaan oman osansa kotitöistä. Kyllähän miesten pitää saada levätä rankan työpäivän jälkeen, mutta naiselle kotityöt tuovat vain paljon kaivattua vaihtelua ja vapaa-aikaa palkkatyön oheen.

Tämän palstan mukaan naiselle ei ole koskaan oikeaa aikaa hankkia lasta. Ei käy nuorena kesken opiskelujen, ei pätkätyökierteessä, ei varsinkaan vakipaikan saatuaan eikä sitten, kun on ollut tarpeeksi pitkään töissä, sillä silloin on liian vanha. Jos parisuhde päättyy lastenteon jälkeen, syy on aina naisen, kun valitsi puolison väärin.

Minuakin kiinnostaa, että kuka hoitaa vastasyntynyttä vauvaa jos äidin pitää suoraan synnytyslaitokselta lähteä takaisin töihin ettei vaan loisi.

Suomalaiset arvot ovat monesti ihan samat, kuin 100 vuotta sitten. Ihannenainen kävi pellon reunalla synnyttämässä ja palasi samoin tein sinne pellolle.

Vierailija
158/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä hommata lapsia? Maailmassa on noin 5 miljardia ihmistä liikaa jo nyt! Ei olisi nälänhätää ilmastonmuutosta jne jos väkimäärä pysyisi kohtuudessa... ja kuinka monella on valoisat tulevaisuuden näkymät Suomessa?

Vierailija
159/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaa, että kuka hoitaa vastasyntynyttä vauvaa jos äidin pitää suoraan synnytyslaitokselta lähteä takaisin töihin ettei vaan loisi.

Suomalaiset arvot ovat monesti ihan samat, kuin 100 vuotta sitten. Ihannenainen kävi pellon reunalla synnyttämässä ja palasi samoin tein sinne pellolle.

Paitsi että 100 vuotta sitten kukaan ei tehnyt lastensuojeluilmoitusta, vaikka vastasyntynyt jäikin tupaan muistihäiriöisen mummon vahdittavaksi. 

Vierailija
160/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän piti tehdä 3-4 lasta, mutta jäi nyt kahteen. Olemme lapsirakkaita ja korkeasti koulutettuja hyvätuloisia, mutta kaksi asiaa: asumisen kalleus pk-seudulla ja työelämän vaatimukset. En koe, että meillä olisi varaa kolmanteen, ja työelämä vie tällä hetkellä kaikki mehut, eikä sen jatkuvuuteen voi luottaa, varsinkaan enää mammalomien jälkeen. Kaikki ympärilläni sanovat samaa. Sääli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi