Syntyvien lasten määrä vähenee rajusti. Miksi?
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2015 Suomessa syntyi 55472 lasta. Tänä vuonna 2016 tammi - lokakuussa on syntynyt 44829 lasta, joka on 1863 lasta vähemmän kuin viime vuonna. Todennäköisesti tänä vuonna syntyy siis hivenen reilu 53000 lasta. Mistä tämä lapsikato mielestäsi johtuu?
Kommentit (495)
Vaikea kuvitellakaan tekevänsä lapsia kun nuorilla naisilla on nykyään niin kovat vaatimukset miesten suhteen. Vaativat miestä, jota eivät itse edes ansaitsisi. Lisäksi miehiä vaihdellaan jatkuvasti. Ei tommostwn kaa kukaan fiksu halua sitoutua.
En vaan halua. Elän itse tämän elämän, tuhlaan vähät rahani itseeni miettimättä mitä jätän perinnöksi lapsilleni. En itseasiassa ajatellut jättää jälkeeni juuri mitään. Asunto menee myyntiin kun tulen vanhaksi, ehkä pystyn ostamaan hoitoa itselleni viimeisiksi vuosikseni niillä rahoilla. En ainakaan ole huomannut, että omat tutut hoitaisivat juuri omia vanhempiaan vaan palvelutaloissa ne on, hyvä kun jouluna käydään katsomassa mutta perintöä odotetaan kieli pitkänä. Eikä siinä, kiireisiähän nuo perheelliset ovat.
Naista saa nykyään niin helposti.
Tässä muutama villiä veikkausta:
- nykyään ei enää ole mikään kirjoittamaton sääntö, että lapsia on pakko tehdä vähintään kaksi. On ymmärretty että lapsia voi tehdä myös vain yhden tai ei ollenkaan, jos ei halua.
- lapsentekoa suunnitellaan nykyään yhä vanhemmalla iällä, joka varmasti johtanut siihen, että jotkut eivät ikänsä vuoksi enää pystykkään saamaan lapsia. Jotkut ehtivät saada yhden, vaikka mahdollisesti suunnittelivat kahta tai useampaa. Jotkut eivät ikänsä vuoksi jaksakkaan hankkia toista lasta (yövalvomiset), vaikka ehkä pystyisivätkin.
- ei haluta tehdä lapsia nykyiseen epävakaaseen taloustilanteeseen. Jotkut katsovat että ei ole varaa tehdä lapsia lainkaan ja jotkut katsovat että on varaa yhteen.
- nykymeno muutenkin sen verran epävakaata ja ilmapiiri ahdistavaa, joten monet eivät tahdo tehdä lapsia tähän pahaan maailmaan.
Tässä omat ajatukseni:
-Itseäni kauhistuttaa alkaa isäksi, koska suurin osa parisuhteista päättyy nykyään eroon ja isällähän ei ole Suomessa mitään oikeuksia. Myös ajatus jostain viikonloppuisä hommista kauhistuttaa, koska olen kasvanut kunnon perheessä. Sitten onkin kiva maksaa niitä elareita monta sataa kuussa, vaikka oikeasti ei edes saa olla isä.
-Kiltti, komea, koulutettu ja normaali mies ei kelpaa enää kenellekkään pitkään suhteeseen. Useampi ero tullut jo siitä syystä, että olen liian "tylsä". Itse olen suhteissa kestänyt ties mitä hulluuksia toiselta osapuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no johtuiskohan siitä että kun naisten vaatimukset miehiä kohtaan lisääntyy koko ajan (kaikki haluaa sen unelmien prinssin itselleen) niin pareja ei synny enää entiseen tahtiin...
t. mies
Entäpä jos sinulla olisi vaimo, jolle raskauden aikana tulisi pahat raskausarvet ja joka synnytyksessä repeäisi korviin asti? Veikkaan ettei hän enää kelpaisi sinulle. Nykymiehet ovat vaativia jos jotkut.
Suurimmalla osalla miehistä ei edes ole varaa vaatia mitään kun niiden naisten saannissa menee vuosia.
Sinkkuna mies ei viihdy ja jos naisen saaminen on erittäin kovan työn takana niin ei mies todellakaan valita yhtään mistään.
Sitä paitsi suurinta osaa miehistä ei raskausarvet haittaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä jotka ovet lapsentekoiässä, miettivät ihan tosissaan sitä, riittääkö rahat lapseen. Ja kannattaako tällaiseen pahaan ja epävakaaseen maailmaan tehdä lisää lapsia.
Näitä veikkaan.
Tämä. Lisäksi nyt lapsia hankkii pääasiassa 90-luvun lamalapset jotka itse kärsi lapsena paljon vanhempien työttömyydestä niin eivät halua omille lapsille samaa.. Eli pitäisi saada kunnon nousukausi jotta nuoret uskoisi tulevaisuuteen ja uskaltaisi perustaa perheen.
80% syntyvistä lapsista syntyy naisille jotka ovat iältänsä 22-32 vuotiaita eli pääosan lapsista nyt synnyttää 1984-1994 syntyneet ja noihan on ne ikäluokat jotka kärsi pahiten lapsena lamasta, joilla on pahoja muistoja.. Ehkä 90-luvun lopussa syntyneet sikiää sit enemmän puhumattakaan 2000-luvulla syntyneistä. Toki sitten on sitä kohtaamisongelmaa miesten ja naisten kesken ja sekin että yhä useampi valitsee lapsettomuuden tai tyytyy vain yhteen lapseen jonka kanssa voi elää mukavaa elämää
Omat syyni tärkeysjärjestyksessä:
-En ole ikinä ollut suuri lapsifani enkä haaveillut omista lapsista. Tulen kyllä lasten kanssa toimeen ja hoidan mieluusti kummilapsiani, mutta ahdistaa ajatuskin, että olisin sidottu lapsiin 24/7 18 vuoden ajan.
-En ole löytänyt sopivaa miestä enkä usko löytävänikään. Luotto miehiin ja näiden pysymiseen suhteessa myös tylsässä lapsiperhearjessa on nolla, kiitos omien entisten suhteiden ja ystäväpiirini suhteiden. Useampi ystäväni on tullut jätetyksi näiden miesten toimesta ensimmäisen lapsen ollessa 0,5-3v, kun mies löysi tuolloin uuden lapsettoman (ja nuoremman) naisen, joka lapsettomana pystyy pitämään miestä elämänsä keskipisteenä. Tyydyn siis mieluummin elelemään miesten kanssa korkeintaan kahden aikuisen yhteistaloutta, etten päädy pahimpaan painajaiseeni eli yksinhuoltajaksi.
-Työelämä. Olen hankkinut korkeakoulututkinnon alalta, jolla piti töitä riittää vaikka kuinka ja kyllähän niitä on valmistumisen jälkeen melko hyvin riittänytkin. Pätkinä tosin. Vakituinen työ tuntuu vain kaukaiselta haaveelta ja jatkuva epävarmuus työelämässä ei innosta lapsienhankintaan. Edes asuntolainaa en pysty tässä työtilanteessa ottamaan pk-seudun asuntojen hintojen ollessa niin taivaassa ja nousetessa yhä kovaa tahtia.
-Maailman poliittinen epävarmuus. Poliittinen tilanne maailmalla on tällä hetkellä niin pelottava, etten halua tuoda tähän tilanteeseen lapsia. Islamismin ja äärioikeiston nousu (ja näiden toistensa ruokkiminen), Venäjän uhittelut, tuloerojen kasvu jne...
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä johtuu, mutta jatkuessaan tuo varmasti mielenkiintoisia yllätyksiä.
Jos esim viiden vuoden päästä syntyvyys on laskenut nykyisestä 10 000 lapsen verran niin onhan siinä päiväkoti- ja kouluverkostossa rajut supistukset edessä.
Muista kouluista ja yliopistoista puhumattakaan.
Hitto mitkä säästöt tästä tuleekaan! Lapsilisätkin tohon ja terveydenhoitokulut myös.. Päättäjät voisi kieltää lasten hankinnan niin tulisi miljardien säästöt :D
Vierailija kirjoitti:
Tässä omat ajatukseni:
-Itseäni kauhistuttaa alkaa isäksi, koska suurin osa parisuhteista päättyy nykyään eroon ja isällähän ei ole Suomessa mitään oikeuksia. Myös ajatus jostain viikonloppuisä hommista kauhistuttaa, koska olen kasvanut kunnon perheessä. Sitten onkin kiva maksaa niitä elareita monta sataa kuussa, vaikka oikeasti ei edes saa olla isä.
-Kiltti, komea, koulutettu ja normaali mies ei kelpaa enää kenellekkään pitkään suhteeseen. Useampi ero tullut jo siitä syystä, että olen liian "tylsä". Itse olen suhteissa kestänyt ties mitä hulluuksia toiselta osapuolelta.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä johtuu, mutta jatkuessaan tuo varmasti mielenkiintoisia yllätyksiä.
Jos esim viiden vuoden päästä syntyvyys on laskenut nykyisestä 10 000 lapsen verran niin onhan siinä päiväkoti- ja kouluverkostossa rajut supistukset edessä.
Onhan meillä maahanmuuttajat. Ja jatkossa heitä tarvitaan vaan enemmän ja enemmän tähän maahan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä omat ajatukseni:
Niin kauan kuin naiset hakevat eroja koska haluavat vaihtelua tai on tylsää niin ei ole mitään järkeä ruveta tekemään lapsia.
Ehkä sitten kun avioerojen määrä tippuu sinne alle 5% ja pettämisten määrä samoin. Sitten voi edes harkita lastentekoa.
lapseton n28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä jotka ovet lapsentekoiässä, miettivät ihan tosissaan sitä, riittääkö rahat lapseen. Ja kannattaako tällaiseen pahaan ja epävakaaseen maailmaan tehdä lisää lapsia.
Näitä veikkaan.Tämä, ja sen lisäksi miesten vaativuus. Ei saisi olla raskausarpia eikä alapää saisi muuttua synnytyksestä mitenkään.
Oletko oikeasti tosielämässä törmännyt tuollaisiin vaatimuksiin?
Monet ovat maininneet pätkätyöt. Juuri naisethan päätyvät sellaisiin työsuhteisiin, koska heidän pelätään tulevan raskaaksi. Valmistumisen jälkeen pätkätöistä vain 30 % on solmittu miesten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan meillä maahanmuuttajat. Ja jatkossa heitä tarvitaan vaan enemmän ja enemmän tähän maahan.
Mihin niitä tarvitaan? Jos tekee lapsen niin kun hän on aikuinen tekee koneet 80 - 90% töistä. Joten mihin niitä maahanmuuttajia tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat kollektiivisesti aistineet, että heidän geeninsä ovat autistisia ja ahdistavia. Tämä on hallittu kansanitsemurha, ja hyvä niin. En usko, että kukaan jää kaipaamaan näitä tosikkoja, ilkeileviä pätijöitä.
Tässäkin saattaa olla pointti. Suomalaiset on kansana niin nössöä kuin vaan voi olla! Jotain kertoo sekin että pitää kehua sillä "Suomalaisella sisulla" ja sodassakin pärjättiin yli 70v sitten rys*iä vastaan hyvin :D Kuitenkin tämä sisukas ja rohkea kansa ahdistuu heti kun joku tulee bussipysäkillä 2 metrin päähän tai tuntematon alkaa puhua xD Samalla unohtuu myös se että Suomi on ainoa maa (no ehkä venäjä myös) jossa sodan muistelu ja romantisointi on niin voimissaan ja ylpeilyn aihe, miksi ei vaan voitas jo unohtaa ja mennä eteenpäin. Ei ehkä huono asia ollenkaan jos me kadotaan
Elätetäänkö joillakin 10-12 € tuntipalkoilla perhettä edes pk seudun ulkopuolella? Verotus, veroluonteiset maksut ja hinnat ovat nousseet koko ajan mutta palkat eivät 10 vuoteen kuin olemattomia 1-2 c korotuksia.
Tulee mieleen aikoinaan Madventures ohjelmaa seuratessa, mitä Riku Rantala sanoi: "Suomi on maailman lapsi vihamielisin maa"
Yhdyn täysin kommenttiin. Jos alkaa pikkuhiljaa näkymään ihan oikeassa elämässä.
- taloudellinen epävarmuus
- vihamielinen ilmapiiri
- koulumaailman mullistukset
- jatkuva työssäolomoodi ja olematon vapaa-aika
- Tinder-yhteiskunta
- miesten asettamat mahdottomat vaatimukset naisille
- naisten asettamat mahdottomat vaatimukset miehille
- kolme- neli-kymppisten miesten "ei nyt mutta sitten joskus" haaveet lapsista