Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyvien lasten määrä vähenee rajusti. Miksi?

Vierailija
20.11.2016 |

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2015 Suomessa syntyi 55472 lasta. Tänä vuonna 2016 tammi - lokakuussa on syntynyt 44829 lasta, joka on 1863 lasta vähemmän kuin viime vuonna. Todennäköisesti tänä vuonna syntyy siis hivenen reilu 53000 lasta. Mistä tämä lapsikato mielestäsi johtuu?

Kommentit (495)

Vierailija
81/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
82/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy = suomalainen nainen ja suomalaisen naisen miesvihamielisyys, prinsessaharhat ja loisiminen.

Palstamiesten mukaan naiset loisivat miehen rahoilla, kun naiset hoitavat parin yhteistä lasta kotona äitiysloman ja hoitovapaan aikana. Miten sinun mielestä vastasyntyneen hoito pitäisi järjestää?

Sen lisäksi miesten mielestä prinsessaharha = nainen vaatii miestä hoitamaan oman osansa kotitöistä. Kyllähän miesten pitää saada levätä rankan työpäivän jälkeen, mutta naiselle kotityöt tuovat vain paljon kaivattua vaihtelua ja vapaa-aikaa palkkatyön oheen.

Tämän palstan mukaan naiselle ei ole koskaan oikeaa aikaa hankkia lasta. Ei käy nuorena kesken opiskelujen, ei pätkätyökierteessä, ei varsinkaan vakipaikan saatuaan eikä sitten, kun on ollut tarpeeksi pitkään töissä, sillä silloin on liian vanha. Jos parisuhde päättyy lastenteon jälkeen, syy on aina naisen, kun valitsi puolison väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä johtuu, mutta jatkuessaan tuo varmasti mielenkiintoisia yllätyksiä.

Jos esim viiden vuoden päästä syntyvyys on laskenut nykyisestä 10 000 lapsen verran niin onhan siinä päiväkoti- ja kouluverkostossa rajut supistukset edessä.

Muista kouluista ja yliopistoista puhumattakaan.

Onhan meillä maahanmuuttajat. Ja jatkossa heitä tarvitaan vaan enemmän ja enemmän tähän maahan.

Mihin niitä tarvitaan? Jos tekee lapsen niin kun hän on aikuinen tekee koneet 80 - 90% töistä. Joten mihin niitä maahanmuuttajia tarvitaan?

Millä rahoilla meinasit vanhuksena elellä kun ei ole veronmaksajia? Ja eiköhän tuo 80-90% ole pikkasen liioiteltua.

Vierailija
84/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtaanto-ongelmaan ratkaisu ei ole, että naiset alentavat vastimuksiaan tai toiveitaan vaan se, että miehet miehistyvät ja ottavat vastuun elämästään ja sitä kautta perheestäänkin.

Vierailija
85/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin tälläistä tapahtuu ei lapsia kannata naisten kanssa tehdä:

http://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/naisen-pettamismatka-palj…

http://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/mies-narautti-pettajavaim…

Miehetkö eivät petä koskaan? Minun ystäväni oli synnytyssairaalassa ja hänen miehensä petti häntä sillä aikaa. Jäi kiinni ja ero tuli.

Vierailija
86/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no johtuiskohan siitä että kun naisten vaatimukset miehiä kohtaan lisääntyy koko ajan (kaikki haluaa sen unelmien prinssin itselleen) niin pareja ei synny enää entiseen tahtiin...

t. mies

Tai sitten pareja syntyy entiseen tahtiin, mutta yhä useampi vain valitsee sen lapsettoman elämän. Syyt voivat olla joko taloudelliset tai elämäntilanteesta johtuvat tai sitten lapsia ei vain haluta.

Minulla se on tuo viimeinen. En vain halua.

Jos et halua, niin mksi ihmeessä olet täällä vauvapalstalla?

Vierailija
87/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tietyillä maahanmuuttajaryhmillä on niin isot perheet? Miksi eivät joudu suunnittelemaan taloudellisen tilanteen mukaan?

Vierailija
88/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- taloudellinen epävarmuus

- vihamielinen ilmapiiri

- koulumaailman mullistukset

- jatkuva työssäolomoodi ja olematon vapaa-aika

- Tinder-yhteiskunta

- miesten asettamat mahdottomat vaatimukset naisille

- naisten asettamat mahdottomat vaatimukset miehille

- kolme- neli-kymppisten miesten "ei nyt mutta sitten joskus" haaveet lapsista

Onko tuolla mitään väliä kun monen kolme-nelikymppisenkin miehen palkka 10-11€ tunnissa niin on aivan sama löytyykö kumppania kun kykenee elättään itsensäkin vain kädestä suuhun. Ylempään keskiluokkaa kuuluvat hyvätuloiset ovat tehneet lapsia mutta mulla on mielikuva että todellinen ongelma on että pienituloisten ja keskiluokankin lapsenteko suunnitelmat ovat jäissä heikon henkilökohtaisen taloudellisen tilanteen vuoksi.

Vierailija
89/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä mielestäni, että ihmiset harkitsee hieman pidempään lasten tekoa. Niin paljon yksinhuoltajien ja uusperheiden määrä on lisääntynyt viimevuosina ja sitä kautta lasten pahoinvointi.

Vierailija
90/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

bora kirjoitti:

Tulee mieleen aikoinaan Madventures ohjelmaa seuratessa, mitä Riku Rantala sanoi: "Suomi on maailman lapsi vihamielisin maa"

Yhdyn täysin kommenttiin. Jos alkaa pikkuhiljaa näkymään ihan oikeassa elämässä.

Johtuisikohan se muutamasta asiasta?

Lapsiperheiden täysin järjettömistä tuista. Lapsiperheet saavat niin paljon eri etuja että ei mitään järkeä.

Raskaana olevien ja lapsia saaneiden äitien suojelu työpaikoilla ja lapsiperheiden etuudet työpaikoilla.

Sekä se että suomalaiset lapset on maailman huonoiten kasvatettu koko maailmassa.

Vierailija
91/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy = suomalainen nainen ja suomalaisen naisen miesvihamielisyys, prinsessaharhat ja loisiminen.

Palstamiesten mukaan naiset loisivat miehen rahoilla, kun naiset hoitavat parin yhteistä lasta kotona äitiysloman ja hoitovapaan aikana. Miten sinun mielestä vastasyntyneen hoito pitäisi järjestää?

Sen lisäksi miesten mielestä prinsessaharha = nainen vaatii miestä hoitamaan oman osansa kotitöistä. Kyllähän miesten pitää saada levätä rankan työpäivän jälkeen, mutta naiselle kotityöt tuovat vain paljon kaivattua vaihtelua ja vapaa-aikaa palkkatyön oheen.

Tämän palstan mukaan naiselle ei ole koskaan oikeaa aikaa hankkia lasta. Ei käy nuorena kesken opiskelujen, ei pätkätyökierteessä, ei varsinkaan vakipaikan saatuaan eikä sitten, kun on ollut tarpeeksi pitkään töissä, sillä silloin on liian vanha. Jos parisuhde päättyy lastenteon jälkeen, syy on aina naisen, kun valitsi puolison väärin.

Minuakin kiinnostaa, että kuka hoitaa vastasyntynyttä vauvaa jos äidin pitää suoraan synnytyslaitokselta lähteä takaisin töihin ettei vaan loisi.

Vierailija
92/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no johtuiskohan siitä että kun naisten vaatimukset miehiä kohtaan lisääntyy koko ajan (kaikki haluaa sen unelmien prinssin itselleen) niin pareja ei synny enää entiseen tahtiin...

t. mies

Tämä. Ennen riitti, että mies on perushyvä eli ei ryyppää, hakkaa ja on kiinnostunut käymään töissä

Ennen myös mies oli ainoa, joka kävi töissä, vaimo oli kotiäiti. Mies ei itkenyt, miten vaimo loisii lompakolla. Jos kumpikin käy töissä, niin kotityöt kuuluvat kummallekin tasapuolisesti.

Vierailija
93/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. mies

Entäpä jos sinulla olisi vaimo, jolle raskauden aikana tulisi pahat raskausarvet ja joka synnytyksessä repeäisi korviin asti? Veikkaan ettei hän enää kelpaisi sinulle. Nykymiehet ovat vaativia jos jotkut.

En ole tuo jota lainaat, mutta todellakin kelpaisi kunhan olisi hyvä äiti lapselle

Taisin yleistää liikaa, mutta olen lukenut tältäkin palstalta niin paljon kun miehet haukkuvat vaimojaan, etten todellakaan uskalla perustaa perhettä ja ottaa sitä riskiä, että jäisin lasten kanssa yksin. Jotkut miehet ovat haukkuneet jopa vastasynnyttänyttä vaimoaan, kuinka he edes kuvittelevat vaimon näyttävän pari päivää synnytyksen jälkeen samalta kuin ennen synnytystä?

Ne eivät ole miehiä, vaan jotain h..tin piipittäviä keskenkasvuisia neitejä.

m42

Vierailija
94/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se vakaa ihmissuhde löytyykin vasta päälle kolmekymppisenä, ja jos haluaa rakentaa tarpeeksi luottamusta, että tässä me nyt ollaan ja voisihan niitä lapsiakin tehdä (vrt. täällä palstalla aika tiuhaan vilahtelevat "mitäs oot menny tollasen kanssa lisääntymään" -kommentit).

Nyt on sitten ikä vastassa, ei kolmevitonen raskaudu yhtä helposti kuin vaikka kaksvitonen...

Vierailija
95/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten tekeminen ei saa rasittaa yhteiskuntaa millään tavalla. Raskaus tai lastensaanti ei ole mikään syy antaa helpotuksia naiselle missään asiassa. Hänellä on aivan samat vastuut kuin ennenkin.

Suurin osa kotitöistä on naisten omia keksintöjä. Nainen yrittää määrittää minkä näköinen on hyvä asuntoja ja miten pitää siivota. Ihmeellisesti miehet pärjää sinkkuna aivan hyvin ja asunnot on siistejä. Mutta kun nainen muuttaa asuntoon niin sen mukaan kaikki on päin persettä. Sitten alkaa miehen sättiminen siitä kun ei tehdä noin ja näin.

Lapsi pitäisi laittaa yksityiseen hoitoon jonka kustannukset maksaa vanhemmat.

Vierailija
96/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vain yksinkertaisesti löydä miestä, joka haluaisi sitoutua ja siten hankkia myös lapsia. Olen parhaassa hedelmällisyysiässä ja sinkkuna jo neljä vuotta. En ole erikoisen näköinen saati lihava (sitä kun tunnutaan niin paheksuvan), kauniiksi monet sanovat ja saankin helposti lyhytaikaista seuraa, joka paljastuu nopeasti pelkäksi seksin hakemiseksi... 

Minulla on laaja kaveripiiri ja tulen toimeen monenlaisten ihmisten kanssa, enkä ole asettanut miehelle kovia vaatimuksia. Kunhan ei ole mikään mt-potilas, narsisti, alkoholisti tai nisti, pystyy elättämään itsensä, kunnioittaa minua ja valintojani sekä on ulkonäöltään katseenkestävä. Sytyn enemmän luonteeseen kuin ulkonäköön, joten kemioilla on merkitystä. 

Totta kai myös huoli tästä maailmasta on mukana, mutta pelkään, että aikani menee ohi ja sitten en saakaan lasta/lapsia. En aio ottaa taloudesta stressiä, kunhan molemmilla on edes jonkinlainen työ siihen aikaan (itse olen työllistävällä alalla). 

Aina jankutetaan etteivät miehet löydä naista, mutta olen havainnut ongelman olevan toisinpäin omassa kaveripiirissäni. Meitä on muutama, jotka ovat olleet sinkkuna todella pitkään. Eikä kyse ole mistään liian korkeista kriteereistä, vaan yksinomaan siitä ettei yksikään treffikumppani ole aikeissa jatkaa suhdetta makkaria pidemmälle (joka selviää yleensä vasta myöhemmin, minusta olisi kohteliasta ilmoittaa ennen treffejä tai viimeistään treffeillä, ettei hae mitään vakavaa). 

Onko meillä sitten vain niin paska luonne oikeasti vai mikäköhän tässä oikeasti mättää :D Hyviä sunnuntain pohdintoja... 

Tämä.

Asun itse Helsingissä, joten tarjontaa on varmasti enemmän kuin pienemmillä paikkakunnilla. Sinkkuna nyt jo kuudetta vuotta, treffeillä käyn joka kuukausi edes kerran. Minusta tuntuu, että Tinder on mahdollistanut helpon seksin, miksi ostaa koko lehmää jos maitoa saa ilmaiseksi?-periaatteella. 

Baaristakin lähtee pilkun aikaan ties millaisia kottaraisia hyvännäköisten miesten matkaan, joten tämä tukee omaa mielikuvaani siitä, että nuoret nykymiehet eivät halua sitoutua. Minullekin kelpaisi vaikka ihan tylsä ja tavallinen, mutta kiltti ja huomaavainen mies. Eteeni osuu tosin vain niitä, jotka hakevat uutta sulkaa hattuunsa. 

Olen pian 30, enkä halua hankkia lasta kenenkään lyhytaikaisen miesystävän kanssa, joten kai tämä alkaa olla jo tässä :/ 

Vierailija
97/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. mies

Tämä. Ennen riitti, että mies on perushyvä eli ei ryyppää, hakkaa ja on kiinnostunut käymään töissä

Ennen myös mies oli ainoa, joka kävi töissä, vaimo oli kotiäiti. Mies ei itkenyt, miten vaimo loisii lompakolla. Jos kumpikin käy töissä, niin kotityöt kuuluvat kummallekin tasapuolisesti.

Joo mutta ei niin että nainen määrittää mikä on siistiä ja mikä ei.

Vierailija
98/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moneen kertaan esiin tullut taloudellinen epävarmuus on varmasti suurimpia syitä - ainakin omalla kohdallani. Jos opintojen (olivatpa ne sitten 3 vuotta kestäviä tai 8) jälkeen ei ole töitä tai työt ovat pätkätöitä, ei rahatilanne ole maailman paras eikä kai kukaan halua lapsia epävarmaan taloudelliseen tilanteeseen tehdä. Saatetaan myös haluta matkustella tai muuten nauttia elämästä sen opiskelubudjetilla kituuttamisen jälkeen ja jos tähänkin on vain juuri ja juuri varaa, valitaan mieluummin se oma elämä kuin lapsiperhearki rahahuolineen.

Parien muodostuksessa en ole huomannut eroja. 90 % lähipiiristäni on parisuhteessa enkä ole kokenut että kenellekään se parin muodostaminen olisi ollut haaste. Tosin olemme kaikki korkeakoulutettuja, johtuisiko siitä että muut tekijät ovat römpsän kokoa tai sikspäkkiä tärkeämpiä?

N28, naimisissa, mutta lapsiperhe-elämä ei ajankohtaista

Vierailija
99/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ihmisistä jotka ovet lapsentekoiässä, miettivät ihan tosissaan sitä, riittääkö rahat lapseen. Ja kannattaako tällaiseen pahaan ja epävakaaseen maailmaan tehdä lisää lapsia.

Näitä veikkaan.

Tämä. Lisäksi nyt lapsia hankkii pääasiassa 90-luvun lamalapset jotka itse kärsi lapsena paljon vanhempien työttömyydestä niin eivät halua omille lapsille samaa.. Eli pitäisi saada kunnon nousukausi jotta nuoret uskoisi tulevaisuuteen ja uskaltaisi perustaa perheen.

80% syntyvistä lapsista syntyy naisille jotka ovat iältänsä 22-32 vuotiaita eli pääosan lapsista nyt synnyttää 1984-1994 syntyneet ja noihan on ne ikäluokat jotka kärsi pahiten lapsena lamasta, joilla on pahoja muistoja.. Ehkä 90-luvun lopussa syntyneet sikiää sit enemmän puhumattakaan 2000-luvulla syntyneistä. Toki sitten on sitä kohtaamisongelmaa miesten ja naisten kesken ja sekin että yhä useampi valitsee lapsettomuuden tai tyytyy vain yhteen lapseen jonka kanssa voi elää mukavaa elämää

Meinaatko, että maailma näytti jotenkin ruusuisemmalta 4.9.44, kun aseet vaikenivat? Silti alkoi suurten ikäluokkien työstäminen.

Vierailija
100/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vain yksinkertaisesti löydä miestä, joka haluaisi sitoutua ja siten hankkia myös lapsia. Olen parhaassa hedelmällisyysiässä ja sinkkuna jo neljä vuotta. En ole erikoisen näköinen saati lihava (sitä kun tunnutaan niin paheksuvan), kauniiksi monet sanovat ja saankin helposti lyhytaikaista seuraa, joka paljastuu nopeasti pelkäksi seksin hakemiseksi... 

Minulla on laaja kaveripiiri ja tulen toimeen monenlaisten ihmisten kanssa, enkä ole asettanut miehelle kovia vaatimuksia. Kunhan ei ole mikään mt-potilas, narsisti, alkoholisti tai nisti, pystyy elättämään itsensä, kunnioittaa minua ja valintojani sekä on ulkonäöltään katseenkestävä. Sytyn enemmän luonteeseen kuin ulkonäköön, joten kemioilla on merkitystä. 

Totta kai myös huoli tästä maailmasta on mukana, mutta pelkään, että aikani menee ohi ja sitten en saakaan lasta/lapsia. En aio ottaa taloudesta stressiä, kunhan molemmilla on edes jonkinlainen työ siihen aikaan (itse olen työllistävällä alalla). 

Aina jankutetaan etteivät miehet löydä naista, mutta olen havainnut ongelman olevan toisinpäin omassa kaveripiirissäni. Meitä on muutama, jotka ovat olleet sinkkuna todella pitkään. Eikä kyse ole mistään liian korkeista kriteereistä, vaan yksinomaan siitä ettei yksikään treffikumppani ole aikeissa jatkaa suhdetta makkaria pidemmälle (joka selviää yleensä vasta myöhemmin, minusta olisi kohteliasta ilmoittaa ennen treffejä tai viimeistään treffeillä, ettei hae mitään vakavaa). 

Onko meillä sitten vain niin paska luonne oikeasti vai mikäköhän tässä oikeasti mättää :D Hyviä sunnuntain pohdintoja... 

Tämä.

Asun itse Helsingissä, joten tarjontaa on varmasti enemmän kuin pienemmillä paikkakunnilla. Sinkkuna nyt jo kuudetta vuotta, treffeillä käyn joka kuukausi edes kerran. Minusta tuntuu, että Tinder on mahdollistanut helpon seksin, miksi ostaa koko lehmää jos maitoa saa ilmaiseksi?-periaatteella. 

Baaristakin lähtee pilkun aikaan ties millaisia kottaraisia hyvännäköisten miesten matkaan, joten tämä tukee omaa mielikuvaani siitä, että nuoret nykymiehet eivät halua sitoutua. Minullekin kelpaisi vaikka ihan tylsä ja tavallinen, mutta kiltti ja huomaavainen mies. Eteeni osuu tosin vain niitä, jotka hakevat uutta sulkaa hattuunsa. 

Olen pian 30, enkä halua hankkia lasta kenenkään lyhytaikaisen miesystävän kanssa, joten kai tämä alkaa olla jo tässä :/ 

Minua ei miehenä kiinnosta Tinder ollenkaan enkä ikiinä käy baareissa.

Minua ei kiinnosta yhden illan jutut.

Mutta eipä näytä kelpaavan yhdellekkään naiselle vaikka olen noin sinun ikäisesi. Varmaan siitä syystä kun en tienaa tarpeeksi joidenkin mielestä eikä minulla ole Arnold Schwarzeneggerin kroppaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi